Försäkring...

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Försäkring...

Inlägg av Nicke Nyfiken »

josve skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
josve skrev:
Gustafsson skrev:
josve skrev:
Låg självrisk = Hög årlig premie
Hög självrisk = Låg årlig premie

Ett tydligt samband mellan självrisk och premien. Själv föredrar jag det senare men vi är alla olika...
Är 6500:-/år för en halvförsäkring en låg premie ? Självrisk på 12000 drygt är oavsett detta ovanligt mycket tycker jag.
/70D
Ja, det skulle jag nog säga. (Vilken premie får du hos övriga försäkringsbolag?).
Jag har fått dessa priserna.
Helförsäkring hos Trygg Hansa: 25400:-/helår. (Självrisk okänd)
Helförsäkring hos Länsförsäkringar: 6900:-/helår med 5000:- i självrisk på vagnskada.
Helförsäkring hos Länsförsäkringar: 7900:-/helår med 3000:- i självrisk på vagnskada.
I vilket Länsbolag? (Vart bor du?)
Efter en snabb googling kom jag fram till att Lomma ligger i Skåne. ;)

Samtliga prisuppgifter har jag fått genom personlig rådgivning då vi har andra försäkringar i båda bolagen.
Och det var 2000 mil/år på samtliga priser.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Det fina med märkesförsäkringen är ju att den sätter en sämstanivå så att det går att räkna på det. Sedan ska man såklart kolla runt och se vem som ger den bästa dealen för just dig. Och man ska ju såklart inte stirra sig blind på årspremien, utan självrisker och vad som ingår (hyrbil vid skada, täcks batteriet etc) måste man ju jämföra också.

Själv har jag Aktsam utan trafikskadesjälvrisk, c:a 5000 kr/år för halvförsäkring vid 3000 mil, bor i hyreslägenhet och har bilen i delat garage i suspekt stockholmsförort. Kompletterat med Protectors vagnskadeförsäkrig, och OKQ8 backup för 780 kr/år som betalar 3000-6000 kr på vagnskadan beroende på typ av händelse (skada utanför Norden och viltkollision ger det högre beloppet), plus några andra moment som om jag t ex skulle råka tanka diesel i Teslan.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

bylund skrev:
Det fina med märkesförsäkringen är ju att den sätter en sämstanivå så att det går att räkna på det. Sedan ska man såklart kolla runt och se vem som ger den bästa dealen för just dig. Och man ska ju såklart inte stirra sig blind på årspremien, utan självrisker och vad som ingår (hyrbil vid skada, täcks batteriet etc) måste man ju jämföra också.

Själv har jag Aktsam utan trafikskadesjälvrisk, c:a 5000 kr/år för halvförsäkring vid 3000 mil, bor i hyreslägenhet och har bilen i delat garage i suspekt stockholmsförort. Kompletterat med Protectors vagnskadeförsäkrig, och OKQ8 backup för 780 kr/år som betalar 3000-6000 kr på vagnskadan beroende på typ av händelse (skada utanför Norden och viltkollision ger det högre beloppet), plus några andra moment som om jag t ex skulle råka tanka diesel i Teslan.
Ja, den sista passusen är ju klart värd en hel del i extra premie! :lol: Vilken katastrof!
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

drakbane skrev:
Låter vettigt!
Annars ett tips om man har Protector, https://www.okq8.se/hem-forsakring/back ... kring-bil/
Får bli en sådan !
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
BJK
Teslaägare

Inlägg av BJK »

Länsförsäkringar Värmland bara trafikförsäkring.
Water Circle koppling till IF lämnade offert som var drygt 500kr billigare än Protector och lägre självrisker.
Allmänt svårt att få priser på försäkringar nu med den höga motor effekten.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Det sunkiga är att Tesla skaffade vagnsskada, höjde priset på bilarna med ca 30K SEK (lör drabba model 3 också). Sedan om man som ägare tecknar mörkesförsäkringen så finns ingen självriskreducering!!! Den är fortfarande på 8000 SEK för vagnsskadan! Så antingen måste man teckna helförsäkring för att komma runt det eller tilläggsförsäkring som den från ok. Men det verkar ett upplägg för strul vid olycka...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

Okq8 regleras via Folksam och verkar rätt problemfritt vid skada. Ger även stilleståndsersättning 150 kr per dag om man tar hyrbilen via annan försäkring så det brukar täcka de 20% av hyrbilen man vanligen får stå för själv.

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare

Inlägg av tobbeturbo »

Jagar försäkring nu. Första att höra ifrån var Folksam på 144.000kr/år för helförsäkring...
Dock tänkte jag inte ta en helförsäkring, men halvförsäkringen ville de ha 4000kr/mån för.
Letar vidare, kan man säga :lol:
Referral: http://---
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Kolla Moderna. Ibland kan man få vettiga premier där...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

lator skrev:
Kolla Moderna. Ibland kan man få vettiga premier där...
Bara trafikförsäkring när jag kollade. Fast det var ett tag sedan.
De har kanske skärpt sig.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

tobbeturbo skrev:
Jagar försäkring nu. Första att höra ifrån var Folksam på 144.000kr/år för helförsäkring...
Dock tänkte jag inte ta en helförsäkring, men halvförsäkringen ville de ha 4000kr/mån för.
Letar vidare, kan man säga :lol:
Jag tecknade nyss en ny försäkring hos IF för min P85. Handläggaren berättade för mig att IF ska försäkra Teslor till samma villkor som vilken vanlig bil som helst, förutom en förhöjd självrisk på 15000kr.
Jag betalar nu 6700kr/år i helförsäkring utan milbegränsning. Bor i villa på landet. Det blev lite förmånligare via facket dessutom. Jag är sjukt nöjd.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
...IF ska försäkra Teslor till samma villkor som vilken vanlig bil som helst, förutom en förhöjd självrisk på 15000kr.
Förklarade de varför de vill ha högre självrisk?
Autopilot? Aluminium-kaross? Elbil? Ful-på-körkortet?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
mati skrev:
...IF ska försäkra Teslor till samma villkor som vilken vanlig bil som helst, förutom en förhöjd självrisk på 15000kr.
Förklarade de varför de vill ha högre självrisk?
Autopilot? Aluminium-kaross? Elbil? Ful-på-körkortet?
Nej, men antagligen för att Tesla är en jävligt dyr bil som är dyr att laga. Varför kostar försäkringen mer än det dubbla hos Protector och ännu mer hos andra bolag? Jag vet inte. Däremot så är jag mer än beredd att betala en högre självrisk om olyckan är framme. Det är bättre än att hosta upp 14300/år eller mer bara för att överhuvudtaget ha bilen försäkrad.
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare

Inlägg av Schelin »

När jag beställde bilen skulle försäkringen vara 6500kr. Men fick svaret att Tesla ägarna kör så illa så den har gått upp till 10332 kr. Fått pris av länsförsäkringar på 8704kr. Ska se med IF vad de kan erbjuda. Vad skulle fördelen med märkesförsäkringen vara?

Skickat från min F8131 via Tapatalk
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Schelin skrev:
När jag beställde bilen skulle försäkringen vara 6500kr. Men fick svaret att Tesla ägarna kör så illa Bild så den har gått upp till 10332 kr. Fått pris av länsförsäkringar på 8704kr.
Gäller det halv- eller helförsäkring?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Nej, men antagligen för att Tesla är en jävligt dyr bil som är dyr att laga. Varför kostar försäkringen mer än det dubbla hos Protector och ännu mer hos andra bolag? Jag vet inte. Däremot så är jag mer än beredd att betala en högre självrisk om olyckan är framme. Det är bättre än att hosta upp 14300/år eller mer bara för att överhuvudtaget ha bilen försäkrad.
Håller med föredrar också hög självrisk framför höga försäkringskostnader.
Schelin skrev:
...Men fick svaret att Tesla ägarna kör så illa Bild så den har gått upp till 10332 kr...
Låter ju inte så bra eftersom Tesla förarna ska träna upp nästa generations förare, den autonoma.
Användarvisningsbild
Spexhult
Teslaägare

Inlägg av Spexhult »

Vi leasar på jobbet ca 40 bilar via Swedbank Autoplan och har samma "gruppförsäkringskostnad" på alla bilar även våra två förmåns-Teslor, ca 2500kr per år för halvförsäkring.

Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Spexhult skrev:
Vi leasar på jobbet ca 40 bilar via Swedbank Autoplan och har samma "gruppförsäkringskostnad" på alla bilar även våra två förmåns-Teslor, ca 2500kr per år för halvförsäkring.

Skapligt!! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare

Inlägg av Schelin »

Bjelke skrev:
Spexhult skrev:

Skapligt!! :)
Får köpa 39 bilar till då Bild

Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare

Inlägg av Schelin »

mati skrev:
Schelin skrev:
När jag beställde bilen skulle försäkringen vara 6500kr. Men fick svaret att Tesla ägarna kör så illa Bild så den har gått upp till 10332 kr. Fått pris av länsförsäkringar på 8704kr.
Gäller det halv- eller helförsäkring?
Halv

Skriv svar