Beställa Total självkörningsförmåga?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Beställa Total självkörningsförmåga?

Inlägg av Zalman3 »

Du som beställer din Tesla idag. Kommer du även att beställa Total självkörningsförmåga för 32.500kr?

Det blir ju ganska mycket pengar eftersom du även måste ha Uppgraderad Autopilot för 54.000kr. Totalt 54.000+32.500=86.500kr.

Om du leasar din bil i 3 år, och det dröjer kanske 2-3år innan ens Total självkörningsförmåga är godkänt att använda?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Beställa Total självkörningsförmåga?

Inlägg av mati »

Jag ska inte beställa någon bil, men om jag hade beställt idag så hade jag självfallet inte lagt till autonomi-paketet. Även om vi förutsätter att mjukvaran släpps inom överskådlig tid och att allt fungerar precis som det är tänkt så tror jag inte att det kommer att bli tillåtet att låta bilen köra själv. Våra svenska/europeiska regler kommer inte att ändras så snart heller.
Att jag inte har något som helst behov av en autonom bil är ett annat skäl.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
akeller
Teslaägare

Inlägg av akeller »

Jag skulle vänta med båda paketen tills bilen åtminstone har samma funktionalitet som AP1.0. Nu verkar det ju inte vara något påslaget och aldrig att jag betalar +80k för något som jag inte vet när det kommer. Det blir ju en del extra i förmånsbeskattning.
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

I texten för Uppgraderad Autopilot står det
"parkerar sig själv när den är i närheten av en parkeringsplats och kan kallas till och från ditt garage
med Summon-funktionen"

Kan ens detta vara lagligt?
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Inlägg av Alfred »

Tiden får utvisa om jag får rätt, men jag tänker att den dagen full autonomi verkligen fungerar, det vill säga när mjukvaran är klar och de juridiska problemen är ur vägen, då är paketet värt betydligt mycket mer än 32 600:-.

Jag har en beställning gjord och tänkte sitta still i båten tills DS hör av sig med erbjudande om uppgradering eftersom den kommer byggas med AP2. Jag hoppas få Enhanced Autopilot gratis eftersom jag hade beställt med AP, och kommer därutöver gladeligen betala för full autonomi.

Jag köper alltså något som när det levereras kommer vara värt mycket mer, men får rabatt nu eftersom jag köper tidigt med oklart leveransdatum. Jag tror att priset på paketet kommer stiga längre fram.

Jag hyser inget hopp om att de ska bli aktiverat innan 2018. Paddar Teslas guesstimates ordentligt för att inte bli besviken sen.
Senast redigerad av Alfred, redigerad totalt 1 gånger.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Fast Tesla kommer inte släppa full autonomi förrän den är godkänd och laglig i varje land.
Det köper de många års tid.

Det kan alltså bli så att funktionen är färdig och utvecklad - men inte tillgänglig i Sverige för att svenska myndigheter inte har godkänt självkörande bilar.
Eller ännu värre, tack vare EU: inte tillgänglig i Sverige för tex grekiska myndigheter inte har godkänt självkörande bilar.

Kommer ni ihåg hur det dröjde innan autopilot 1.0 blev släppt i EU pga väntan på godkännande?
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Jag hade inte tvekat en sekund med att köra på båda. Nu har jag dock inte någon förmånsbil så det blir ju mer av andrahandsvärdehöjande än ökad beskattning under perioden man inte använder det hela.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Inlägg av Alfred »

Jepp, gäller att ha ordentligt nedskruvade förväntningar på tidpunkt för utrullning.

Men federala regler i USA är på g, och jag tror EU kommer kunna åka mycket snålskjuts på det arbetet. Ungefär som hur luftfartsmyndigheterna i Europa och USA litar på varandras bedömningar.

Det hela kokar ner till hur mycket mer min autonoma bil är värd när jag säljer den om fem år än samma bil utan funktionen. Jag tror att skillnaden är påtaglig då, om nya bilar vid det laget börjar ha denna funktionalitet i större utbredning.

Jag tror det blir no-brainer att räkna hem 32 600:-, ergo, bra köp nu och stor chans/risk att priset på paketet stiger sen.

Men för sitt eget välbefinnandes skull gäller det nog att förvänta sig leverans tidigast 2018 eller till och med 2019 för att inte bli besviken.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

"Jag tror det blir no-brainer att räkna hem 32 600:-, ergo, bra köp nu och stor chans/risk att priset på paketet stiger sen. "

Jag har beställt AP och kan lägga till "Total självkörningsförmåga" för 32.500kr.
Kommer dock inte att göra detta eftersom jag är övertygad om att jag hinner byta bil igen innan det är godkänt i Sverige.

Angående andrahandsvärdet så tror jag att det är mycket viktigare att hårdvaran finns i bilen.
Vill nästa köpare ha "Total självkörningsförmåga" så kan han ju alltid köpa till det.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

TiborBlomhall skrev:
Fast Tesla kommer inte släppa full autonomi förrän den är godkänd och laglig i varje land.

Det kan alltså bli så att funktionen är färdig och utvecklad - men inte tillgänglig i Sverige för att svenska myndigheter inte har godkänt självkörande bilar.
Eller ännu värre, tack vare EU: inte tillgänglig i Sverige för tex grekiska myndigheter inte har godkänt självkörande bilar.

Kommer ni ihåg hur det dröjde innan autopilot 1.0 blev släppt i EU pga väntan på godkännande?
Var det inte så med autopilot 1.0 godkändes av EU och inte vart land för sig vilket skulle betyda att även nu räcker det med att EU godkänner det?
Arbetar inte Sveriges regering redan med lagar kring självkörande bilar i och med Volvo?
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Inlägg av Alfred »

Zalman3 skrev:
Angående andrahandsvärdet så tror jag att det är mycket viktigare att hårdvaran finns i bilen.
Vill nästa köpare ha "Total självkörningsförmåga" så kan han ju alltid köpa till det.
Instämmer till fullo, så länge man har hårdvaran har ju den framtida köparen valet, men det har ju alla bilar från och med nu så det är inte vad vi diskuterar. Om man ska köpa paketet nu eller ej beror på om man tror att priset kommer bli dyrare sen när paketet väl är aktiverat. Jag att det kommer kosta mer om man betänker på hur stort värde det innebär.

Man kan vända på frågan och istället undra: Kommer det att sjunka i pris? Vad är kapitalkostnaden av att köpa nu istället för sen?

Min gissning, och det är naturligtvis inte mer än gissning från en person utan tillstymmelse till insyn, är att paketet om 5 år kommer att kosta betydligt mer, och att det därmed innebär större prisavdrag för bil som inte har det aktiverat än vad det kostar att köpa idag + kapitalkostnad.

Den som lever får se! :)
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Enligt detta äldre inlägget tänker Volvo ta mindre än 100 000 kr för level 4, hur mycket mer är kval 5 värd, hur mycket skulle Tesla egentligen kunna höja priset innan de anses alldeles för dyrt?

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... nde#p70239
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Inlägg av Alfred »

Svårt att svara på, men 100 000:- är ju betydligt mer än 32 600:-. :)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Alfred skrev:
Zalman3 skrev:
Instämmer till fullo, så länge man har hårdvaran har ju den framtida köparen valet, men det har ju alla bilar från och med nu så det är inte vad vi diskuterar. Om man ska köpa paketet nu eller ej beror på om man tror att priset kommer bli dyrare sen när paketet väl är aktiverat. Jag att det kommer kosta mer om man betänker på hur stort värde det innebär.

Man kan vända på frågan och istället undra: Kommer det att sjunka i pris? Vad är kapitalkostnaden av att köpa nu istället för sen?

Min gissning, och det är naturligtvis inte mer än gissning från en person utan tillstymmelse till insyn, är att paketet om 5 år kommer att kosta betydligt mer, och att det därmed innebär större prisavdrag för bil som inte har det aktiverat än vad det kostar att köpa idag + kapitalkostnad.

Den som lever får se! :)
Min vilda gissning är att priset på självkörande bilar kommer att gå ner av följande skäl.
1. Tesla är ju inte ensamma om att lansera självkörande bilar inom en snar framtid
2. Modell 3 kommer ju ha samma hårdvara, att man på den skulle betala Totalt 54.000+32.500=86.500kr för att få "Total självkörningsförmåga" känns magstarkt
3. När väl självkörande bilar blir vanligt och bevisar att det är säkerhetshöjande, då kan det bli lag på att bilar måste ha en rad säkerhetshöjande funktioner som standard
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Inlägg av Alfred »

Zalman3 skrev:
Min vilda gissning är att priset på självkörande bilar kommer att gå ner av följande skäl.
1. Tesla är ju inte ensamma om att lansera självkörande bilar inom en snar framtid
2. Modell 3 kommer ju ha samma hårdvara, att man på den skulle betala Totalt 54.000+32.500=86.500kr för att få "Total självkörningsförmåga" känns magstarkt
3. När väl självkörande bilar blir vanligt och bevisar att det är säkerhetshöjande, då kan det bli lag på att bilar måste ha en rad säkerhetshöjande funktioner som standard
Tror du är helt rätt ute, men vad vi jämför är ju andrahandsvärde på dyr Model S/X med eller utan autonomi. Den utan autonomi kommer ju sjunka än värre ifall det blir gott om billiga självkörande bilar där ute. Bland annat därför jag ser till att få restvärdesgaranti.

Din punkt 2 tycker jag är en riktigt bra poäng. Tesla kan onekligen vara tvungna att sänka priset på paketet för att göra det rimligt för Model 3-köpare, vilket i sin tur kan innebära att de tar ut samma lägre pris av S/X-köpare. Så högre risk att jag är fel ute och att de som vilar på hanen gör rätt.

Men sammantaget tror jag ändå snarare på högre pris på paketet närmare aktivering.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Ok att det alltid finns folk som vil ha det latest and greatest, men den stora massan kommer knappast betala 80-100k för autonom bil, det kommer folk helt enkelt inte ha råd till. Därför tror jag definitivt inte priset kommer gå upp. Det blir som med datorer, allt blir billigare bara tiden går.
Jag hade iaf inte betalat 80k idag utan att få NÅGOT vid leveranstidpunkt och KANSKE samma funktioner som AP1-bilar efter några månader. Verkar ju helt sjukt. Nästan lite bedrägerivarning ;) kanske kommer nåt mer man kan betala 100k för som tillverkaren säger kanske kommer någon gång i framtiden, bra affärsmodell! kejsarens nya kläder, någon?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
plf66

Inlägg av plf66 »

TiborBlomhall skrev:

Ovan är en bra sammanfattning, där det ofta hävdas att självkörning /självparkering etc är olaglig. Jag är inte så himla påläst, men var finns det uppgifter om att det är olaglig? Har någon redan tänkt så lång på tekniska utvecklingen att man alltså preventivt redan förbjudit detta (i Sverige)?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

"Det blir som med datorer, allt blir billigare bara tiden går."

Word!

Eftersom de installerar hårdvaran på ALLA bilar from nu så gissar jag att den kanske kostar Tesla 2-3000kr.
För det är ju mjukvaran som kostar, men när den väl är utvecklad så börjar ju priseroderingen.
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

Jag tror ni tänker lite fel här. Därför många varit kritiska till autonoma bilar är för många trott att regelverket satt stopp för detta. Men så är inte fallet. Det är enklare att få i igenom än man befarat. Dessutom ser många länder detta som en möjlighet att få ligga i framkant om man får igenom väldigt förmånliga lagar och system. Detta i sin tur kommer dra till sig denna industrin som kommer generera enorma summor.

Flikar in en länk från Norge: http://www.tu.no/artikler/vi-kan-fa-sel ... 9#cxrecs_s
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

kontakten2 skrev:
Jag tror ni tänker lite fel här. Därför många varit kritiska till autonoma bilar är för många trott att regelverket satt stopp för detta. Men så är inte fallet. Det är enklare att få i igenom än man befarat. Dessutom ser många länder detta som en möjlighet att få ligga i framkant om man får igenom väldigt förmånliga lagar och system. Detta i sin tur kommer dra till sig denna industrin som kommer generera enorma summor.

Flikar in en länk från Norge: http://www.tu.no/artikler/vi-kan-fa-sel ... 9#cxrecs_s
Tydligen tror han att det är bara i vissa områden som man initialt får framföra självkörande bilar.
För även om bilen har en precisionsGPS så duger inte kartan.

"- Autonoma fordon kräver en helt annan och mycket mer detaljerad kartläggning av vägnätet än vad vi har i den aktuella kartan. Därför är det klokt att börja i begränsade områden. Även om vi inte producerar bilar i det här landet kan vi vara ett viktig försöksområde, ofta tillsammans med andra länder i regionen. Det kan ge nya företag, ny kunskap och nya jobb. Jag tror att denna utveckling är den bästa sedan skivat bröd, skämtade han."
http://www.tu.no/artikler/vi-kan-fa-sel ... 9#cxrecs_s
Användarvisningsbild
LarsB
Teslaägare

Inlägg av LarsB »

Ja, hur man skall göra med detta är sannerligen inte lätt att ta beslut om. Hur framtiden se ut vad gäller pris och prestanda är ju skrivet i stjärnorna så där kan man bara gissa.

Läste ovan att Volvo skall ta mindre än 100 kkr för sin variant och vad jag förstår använder dom samma "hjärna" i systemet, dvs Nvidia Drive PX 2 vilket med dagens mått mätt är en ganska kraftfull pjäs kapabel att behandla totalt 2,800 "bilder" / sekund från olika källor om jag förstått saken rätt. Nu har säkert Volvo en annan uppsättning sensorer men än så länge verkar ju Teslas priser rimliga - om det funkar vill säga.
Nvidia Drive PX 2.JPG
Verkar vara rätt så håriga grejor om ni fråga mig, men om det räcker till är väl en annan femma.

Personligen tror jag att Enhanced Autopilot kommer att vara aktiverad och i alla fall i klass med nuvarande innan några bilar med nya HW hittar till Sverige - eller åtminstone strax efter. Dom har ju jobbat på det nått år eller så så dom har nog hunnit lära systemet en hel del. Mycket av kvalitén på självkörningen baseras ju på inlärning och inte på manuellt kodande och med AP 2 plattformen verkar denna inlärning gå relativt fort. Sen kan man anta att det finns ett "lager" med mjukvara som anpassar beteendet hos bilen till säkrare framfart såsom avståndshållande vid filkörning och filbyten m.m. Det som man kan undra hur väl det kommer att fungera är ju detektering av djur i allmänhet och både djur/människor i dåliga siktförhållanden. Det är ju inte orimligt att kamerorna kan fixa detta vid bra sikt eller kanske kan se djur-ögon i mörkret. IR kamera skulle ju hjälpa i vissa fall. Jag hade "Night Vision" i en tidigare BMW och den funkade dåligt i regn, snö, dimma så det är ju inte den perfekta lösningen heller.

Själv har jag en bil beställd som är tillverkad och på väg - kostar 17 000 att avbeställa. I så fall får jag leva med en billigare bil i tre månader extra vilket sammantaget äter upp en stor del av de 17 tusen. Men bilen har blivit dyrare i grundutförande och även nya AP.
Väljer man enbart Enhanced så blir firmakostnaden ca 700 mer i månaden baserat på 5 års leasing max 10 000 mil och förmånsvärdet ökar med drygt 200 spänn. Motsvarande för Full Self-Driving blir 1200 firmapengar och 530 privata.

Jag räknar inte med att få en helt självkörande bil inom 5 år men sannolikheten att jag helt kan släppa ratten vid motor-/lands-vägs körning i de flesta fall kommer att funka (inte under alla väderförhållanden troligtvis). Det kan jag personligen acceptera. Sen om jag får hålla i ratten i stan kan jag leva med, tycker ändå det skulle vara sjukligt kul med en bil som kör "själv" även om jag måste övervaka, men det är jag det.

Att aktivera Full Self-Driving i efterhand kommer med nuvarande prislista kosta ca 11 tusen mer, och då räknas inte det med i återköpsgarantin - så om jag avbeställer och beställer ny får det bli hela paketet tror jag. Får chansa på att i alla fall andra halvan av ägandet medför mer autonomi än enbart Enhanced - det hade varit kul!

Ursäkta om texten är rörig - har skrivit till och från i ett par timmar pga störande omgivning...

Så skall man behålla bilen som är på väg, eller beställa ny - det är frågan?

/Lars
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare

Inlägg av fakerlind »

Jag är i samma läge, och jag kommer att behålla min. Det blir lätt en stor grej sånt här, men i själva verket så är redan AP1 bra nog för mig, gillar dessutom att köra bil. Enda anledningen till att avbeställa vore om jag köpt bilen privat och oroade mig för andrahandsvärdet på en bil med AP1, men nu leasar jag så det är för mig en icke-fråga.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

fakerlind skrev:
Jag är i samma läge, och jag kommer att behålla min. Det blir lätt en stor grej sånt här, men i själva verket så är redan AP1 bra nog för mig, gillar dessutom att köra bil. Enda anledningen till att avbeställa vore om jag köpt bilen privat och oroade mig för andrahandsvärdet på en bil med AP1, men nu leasar jag så det är för mig en icke-fråga.
"Så går beslutsamhetes friska hy i eftertankens kranka blekhet över!" (Shakespeare)
Jag har i många år kört ihop med "självkörande" fordon. De håller slaviskt alla fartgränser. Stannar irriterande länge vid alla stopp. Väntar inbjudande på all tänkbar annan trafik och lämnar företräde intill självutplåning vid varje korsning, rondell eller påfart! Omkörningar, om de ens förekommer, sker utan att fartgränser överträdelser och tar tid därefter! Visserligen sitter det en förare även i dessa bilar men hjärnan hos vederbörande verkar vara ersatt med en regelbok.
Det är nog vid ytterligt få tillfällen som jag kan tänka mig att åka på det viset! Tänk er fullt av dessa fordon. Någon Mastermind sitter nog och flinar åt oss med våra "700hk" bilar!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Samtidigt, när reglerna följs slaviskt kan man anpassa dem till det. Idag kanske man måste ha 70 km/h i ett område för att ta höjd för de som alltid lägger på 29 km/h. Om man istället höjde till 80 km/h och alla höll det skulle samtliga komma fram snabbare och säkrare (även de som vill lägga på en del, då de inte skulle fastna bakom de som istället väljer att köra 60 km/h på samma sträckor).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

bylund skrev:
Samtidigt, när reglerna följs slaviskt kan man anpassa dem till det. Idag kanske man måste ha 70 km/h i ett område för att ta höjd för de som alltid lägger på 29 km/h. Om man istället höjde till 80 km/h och alla höll det skulle samtliga komma fram snabbare och säkrare (även de som vill lägga på en del, då de inte skulle fastna bakom de som istället väljer att köra 60 km/h på samma sträckor).
"En nåd att stilla bedja om"! (Shakespeare igen)
Model S P85D,
Skriv svar