AP2.0 är här

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: AP2.0 är här

Inlägg av LarsL »

Läser om full self drivening capebility med lite kritiska ögon så blir inte jag övertygad om att den här bilen kommer kunna köra mig till och från jobbet själv. Motorvägen klarar den säkert, men knappast grusvägen eller gårdplanen, inte med snö i alla fall.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Jag blev plötsligt sugen på att sikta på en bil med AP 1.0 istället för min reserverade Model 3. Gärna en med stora frunken.. Hoppas de går ner i pris nu.

Tror ärligt talat att Teslas ambition är väldigt optimistisk. Dels i stadstrafik där det kan krävas att man tänjer lite på gentlemannaskapet för att ta sig fram, och dels under dåliga väderförhållanden, har jag svårt att se hur det skulle funka bra. Det förstnämnda skulle givetvis inte vara något problem om flertalet bilar vore autonoma.

Största problemet är att få in den i carporten, redan A6:an är i största laget.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Läser om full self drivening capebility med lite kritiska ögon så blir inte jag övertygad om att den här bilen kommer kunna köra mig till och från jobbet själv. Motorvägen klarar den säkert, men knappast grusvägen eller gårdplanen, inte med snö i alla fall.
Om man tittar på videon som Tibor har postat tidigare så ska det gå att köra på grusvägar. Det borde ju i så fall AP2 klara av även om man inte väljer autonomi-paketet. Snö däremot är en annan femma. Det kan ju vara svårt för en själv ibland att se var vägen går. Framförallt när man är först på morgonen på en snöig väg. Det är nog inget scenario de har tesat i Kalifornien.
Sen undrar jag hur ett sådant system klarar av att hantera halka och sånt. Det handlar ju oftast om magkänsla att det kan vara halt på vissa ställen och man kör allmänt med ägg under gaspedalen när det finns risk för halka. Vet mr robot om det undrar jag :?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Jag tror inte heller att dessa kommer att klara av vinterväglag och liknande (utom möjligen i larvigt låga hastigheter).

Det jag skulle önska mig mest av allt och som jag tror många skulle vilja ha är ett system för att undvika att kollision med djur, det
mer än att bilen styr själv skulle ge mig ett makalöst och snudd på ovärderligt mervärde! Där kanske autonomin skulle kunna kombineras
lite så att bilen iaf till viss del agerar själv (ungefär som nödbromsen idag osv).
Det skulle räcka med liknande system som "vissa" andra redan har, att jag kan SE djuren bättre än nu (bättre lysen vore ju ett första steg iofs)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Precis. Jag håller fullständigt med. Den stora risken för min del utgörs av diverse fyrbenta medtrafikanter som springer rätt ut på vägen, framförallt nu såhär års när det finns massor med tvåbenta grönklädda gubbar som springer omkring i skogarna, skriker pang-pang och beter sig allmänt märkligt.
Det är faktiskt många som frågar mig när det handlar om Teslas AP, om den kan hantera djur, framförallt älgar? Det kan den ju inte, och enligt vad jag har hört från diverse bilförsäljare så kan andra radarbaserade system inte det heller. Det är väl helt enkelt så att en stor mjuk sak som en älg fungerar precis som ett stealth-flygplan för radarn. Den mjuka ytan reflekterar inte radarn lika bra som fasta föremål och älgen blir nästintill osynlig.
Det som krävs är förmodligen infrarödsensorer som komplement, eftersom de uppfattar djur och människor bättre än vanliga optiska kameror. Sen vill jag gärna ha en varning som presenteras för mig att det står en älg nånstans, innan den kliver ut på vägen.
Ett sådant system skulle jag vara beredd att lägga en hel del pengar på. Det är mycket mer värt än en autonom-AP som kör mig omkring medan jag har tråkigt i bilen.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
Jag tror inte heller att dessa kommer att klara av vinterväglag och liknande (utom möjligen i larvigt låga hastigheter).

Det jag skulle önska mig mest av allt och som jag tror många skulle vilja ha är ett system för att undvika att kollision med djur, det
mer än att bilen styr själv skulle ge mig ett makalöst och snudd på ovärderligt mervärde! Där kanske autonomin skulle kunna kombineras
lite så att bilen iaf till viss del agerar själv (ungefär som nödbromsen idag osv).
Det skulle räcka med liknande system som "vissa" andra redan har, att jag kan SE djuren bättre än nu (bättre lysen vore ju ett första steg iofs)...
+1111
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

Har någon sett någon input på hur bilen skulle hantera situationer för skademinimering vid en oundviklig krock? Dvs lite hårddraget: kör den över gångtrafikanter och dödar dem istället för att köra bilen in i en bropelare och eventuellt skada/döda föraren?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

kangru skrev:
Har någon sett någon input på hur bilen skulle hantera situationer för skademinimering vid en oundviklig krock? Dvs lite hårddraget: kör den över gångtrafikanter och dödar dem istället för att köra bilen in i en bropelare och eventuellt skada/döda föraren?
Vilken förare tar det beslutet idag? Och hur ofta uppstår valet? Personligen tror jag det är ett påhittat problem, helt enkelt. När jag hamnat i något som påminner om den situationen har jag bara bromsat och eventuellt sväng undan om möjligt. Problemet är ju att om en olycka ska uppstå så har ju kontrollen förlorats på något sätt och inga val finns kvar. Om det fanns ett val att köra i diket istället har har jag fortfarande kontroll. Frågan blir lite vad ska datorn göra när den tappat kontrollen?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

"Jag tror inte heller att dessa kommer att klara av vinterväglag och liknande (utom möjligen i larvigt låga hastigheter)."

Om du kör samma väg till och från jobbet varje dag, så borde en högprecisions Gps klara att köra rutten även om det snöat.
Inom jordbruket så harvar man åkern år ett, år två så skickar man ut traktorn att själv harva samma rutt med 5-10cm noggrannhet. Och där finns inga linjer att följa. Med RTK så är man nere på centimeters precision, dock opraktiskt för att styra en bil.
Eftersom man så länge använt högprecisions gps i jordbruket så borde det inte vara så svårt att överföra tekniken till bilar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

kangru skrev:
Det är lätt att måla upp scenarion där autopiloten misslyckas. Tex om en lastbil vält och täcker vänster körfält och lasten i form av frigolit täcker höger körfält. En människa kör givetvis in i frigolit, vilket kanske inte AP gör.
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare

Inlägg av Beigler »

Tekniken kommer med all säkerhet att klara både djur, snö, regn mm mycket bättre än en människa. Frågan är bara om det tar två eller tio år. Om ett antal år kommer man inte att fråga sig om vi vågar låta en dator köra utan tvärt om, får människan köra själv?

Snö, genom att kunna läsa av alla hjulen har datorn mångdubbelt mer information än vad en förare har. Inte riktigt samma teknik, men jämför ABS. Knappast någon som idag säger att jag gör det bättre själv.

Att hitta vägarna i snö går att göra på flera sätt. Exakt positionering med hjälp av exempelvis GPS eller bildigenkänning på omgivningen. Träd, stolpar, hus etc står ju i samma position idag som igår, trots att det ligger snö på vägbanan.

Djur går att se med värmekameror. Redan när jag gjorde lumpen för 15 år sedan hade vi på vissa fordon värmekameror som kunde se möss på två kilometer. Tekniken borde ha blivit både bättre och billigare sedan dess.

Datorn eller kameran blir inte full, trött eller distraherad.

Kort sagt, tekniken är redan bättre än människan. Det handlar bara om att använda den rätt.

Skulle va kul om någon gjorde en självkörande rallybil för att bevisa överlägsenheten mot världens bästa bilförare. Borde vara ganska enkelt. Den exakta kunskapen om vägen och positioneringen på vägen borde göra framförandet längs en optimal linje väldigt mycket enklare för en dator än för en kartläsare tillsammans med en förare.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Zalman3 skrev:
"Jag tror inte heller att dessa kommer att klara av vinterväglag och liknande (utom möjligen i larvigt låga hastigheter)."

Om du kör samma väg till och från jobbet varje dag, så borde en högprecisions Gps klara att köra rutten även om det snöat.
Inom jordbruket så harvar man åkern år ett, år två så skickar man ut traktorn att själv harva samma rutt med 5-10cm noggrannhet. Och där finns inga linjer att följa. Med RTK så är man nere på centimeters precision, dock opraktiskt för att styra en bil.
Eftersom man så länge använt högprecisions gps i jordbruket så borde det inte vara så svårt att överföra tekniken till bilar.
Som sagt var, i mkt låga hastigheter kan det fungera, det handlar ju inte bara om att SE vägen, det handlar även om att stanna kvar på den och helst på rätt sida också...
Men du har helt klart en poäng där, GPS kan ge info som är användbar iaf :) Kanske extra info, typ som augmented reality osv om inte annat :) Det
skulle även kunna gå i linje med vad jag skrev tidigare om att tex se stora djur :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare

Inlägg av Lembritt »

mati skrev:
Precis. Jag håller fullständigt med. Den stora risken för min del utgörs av diverse fyrbenta medtrafikanter som springer rätt ut på vägen, framförallt nu såhär års när det finns massor med tvåbenta grönklädda gubbar som springer omkring i skogarna, skriker pang-pang och beter sig allmänt märkligt.
Det är faktiskt många som frågar mig när det handlar om Teslas AP, om den kan hantera djur, framförallt älgar? Det kan den ju inte, och enligt vad jag har hört från diverse bilförsäljare så kan andra radarbaserade system inte det heller. Det är väl helt enkelt så att en stor mjuk sak som en älg fungerar precis som ett stealth-flygplan för radarn. Den mjuka ytan reflekterar inte radarn lika bra som fasta föremål och älgen blir nästintill osynlig.
Det som krävs är förmodligen infrarödsensorer som komplement, eftersom de uppfattar djur och människor bättre än vanliga optiska kameror. Sen vill jag gärna ha en varning som presenteras för mig att det står en älg nånstans, innan den kliver ut på vägen.
Ett sådant system skulle jag vara beredd att lägga en hel del pengar på. Det är mycket mer värt än en autonom-AP som kör mig omkring medan jag har tråkigt i bilen.
Jag håller med dig!
Dom senaste 3 veckorna har jag haft 2st väldigt nära upplevelser med rådjur på morgonen. Bilen gör absolut ingenting, den ser inget hinder helt enkelt.

Första gången var jag tvungen att svänga över i mötande körfält för att undvika att få djur nr2 i frunken. Tack och lov var det ingen trafik.
Andra gången var nu imorse, nu kom dom fram längre ifrån bilen och jag behövde bara bromsa väldigt bestämt och var i sans att genast slå på varningsblinkers, då det kom mötande bilar.
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Lembritt skrev:
Jag håller med dig!
Dom senaste 3 veckorna har jag haft 2st väldigt nära upplevelser med rådjur på morgonen. Bilen gör absolut ingenting, den ser inget hinder helt enkelt.

Första gången var jag tvungen att svänga över i mötande körfält för att undvika att få djur nr2 i frunken. Tack och lov var det ingen trafik.
Andra gången var nu imorse, nu kom dom fram längre ifrån bilen och jag behövde bara bromsa väldigt bestämt och var i sans att genast slå på varningsblinkers, då det kom mötande bilar.
Det finns en sak till som gäller djur. Ett rådjur kommer sällan ensamt. Har man lyckats undvika det första så får man räkna med att det kommer minst ett till från samma sida. Älgar är nästan alltid ensamma, om det inte är en ko med kalv. De kan dessutom få för sig att stanna på vägen eller rentav vända och gå tillbaka. Hjortar är allmänt korkade djur (ungefär som renar). De uppträder i flock och är helt oförutsägbara i sitt beteende. Det är sånt jag vet, och jag anpassar mitt körsätt och min reaktion efter detta, men det är svårt att få datorn att begripa. Ungefär som den berömda bollen som trillar ut på vägen och som i sig inte utgör någon fara. Men det brukar följa en unge efter som man helst inte vill köra över.
Mindre djur som rävar eller harar eller ännu mindre djur som t.ex. ekorrar vill jag heller inte köra över, trots att de förmodligen inte orsakar någon skada på bilen. Handlar det om en katt eller en hund vill jag under inga omständigheter köra över dem. Datorn skulle dock kanske bedöma att det är säkrare från ett trafiksäkerhetssynsätt att bara fortsätta utan att riskera att bli påkörd bakifrån.
Förmodligen är allt detta lösbara problem, men det finns en lång väg kvar att gå innan jag vågar lita på tekniken.
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare

Inlägg av fakerlind »

Jerker skrev:
Bjelke skrev:
(bättre lysen vore ju ett första steg iofs)...
Hur är de nya LED ljusen jämfört med innan facelift?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Jag skulle också gärna se en värmekamera som tillbehör och betala för den...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare

Inlägg av Vidio »

fakerlind skrev:
Jerker skrev:
Bjelke skrev:
(bättre lysen vore ju ett första steg iofs)...
Hur är de nya LED ljusen jämfört med innan facelift?

Betydligt bättre, enligt mig.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Beigler skrev:
Snö, genom att kunna läsa av alla hjulen har datorn mångdubbelt mer information än vad en förare har. Inte riktigt samma teknik, men jämför ABS. Knappast någon som idag säger att jag gör det bättre själv.
Många racerförare skulle inte hålla med dig om det där. Det finns många människor som är bättre än både ABS och tracktioncontrolen också, de kan alltså köra bilen snabbare utan dessa hjälpmedel.

Det kommer ta enormt lång tid, om det någonsin händer, innan en autonom bil förstår att den måste ta fart för att köra genom snödriva tex. En sådan enkel manöver kräver att du har en enorm förståelse om din omgivning.
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

I framtiden har vi autonoma snöskottare så det kommer inte va ett problem. 8-)
kallekula

Inlägg av kallekula »

LarsL skrev:

Många racerförare skulle inte hålla med dig om det där. Det finns många människor som är bättre än både ABS och tracktioncontrolen också, de kan alltså köra bilen snabbare utan dessa hjälpmedel.
Det är ju väldigt enkelt när man vet man inte behöver bromsa. Släpp ut en älg på en racingsträcka så kan vi se vad som händer.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

LarsL skrev:
Beigler skrev:

Det kommer ta enormt lång tid, om det någonsin händer, innan en autonom bil förstår att den måste ta fart för att köra genom snödriva tex. En sådan enkel manöver kräver att du har en enorm förståelse om din omgivning.
Tror att inom 5-8 år är datorerna bättre än människorna på i princip allt inom bilkörning. Anledningen att tex en självkörande bil inte är bättre än en människa idag är att
det helt enkelt inte programmerats för det. Skulle man satsa på att klara snödrivor bättre än en människa, skulle det ta kanske 14 dagar av utprovning.
AI och Deep learning kan redan idag göra saker som man bara häpnar över.

Exempel på att hitta bröstcancer, med hjälp av Deep learning, höjs hittandet av cancermarkörer från 96 till 99,5%.

Deep Learning System Improves Breast Cancer Detection

For the slide-based classification task, human pathologists were accurate 96 percent of the time.
Andrew Beck from BIDMC said what’s truly exciting is that 99.5 percent accuracy can be achieved when the pathologists’ analysis and results from the deep learning system are used together. He added, “Our results in the ISBI competition show that what the computer is doing is genuinely intelligent and that the combination of human and computer interpretations will result in more precise and more clinically valuable diagnoses to guide treatment decisions.”

https://news.developer.nvidia.com/deep- ... detection/
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
... Anledningen att tex en självkörande bil inte är bättre än en människa idag är att
det helt enkelt inte programmerats för det...
:D du får det verkligen att låta som en enkel sak. Det är bara sätta sig och skriva ihop lite kod. Lätt.
Fast det är väl lite så de jobbar på Tesla. Vi ska bara fixa den här lilla grejen, om en vecka eller så är det nog färdigt men ni får gärna börja med att betala 80k för det. ;)
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

AP2.0 är här

Inlägg av Toja »

Det kostar att ligga i framkant.
Jag hade gärna betalt om jag kunde få det eftermontera på min bil.

S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Zalman3 skrev:
... Anledningen att tex en självkörande bil inte är bättre än en människa idag är att
det helt enkelt inte programmerats för det...
:D du får det verkligen att låta som en enkel sak. Det är bara sätta sig och skriva ihop lite kod. Lätt.
Fast det är väl lite så de jobbar på Tesla. Vi ska bara fixa den här lilla grejen, om en vecka eller så är det nog färdigt men ni får gärna börja med att betala 80k för det. ;)
:D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

kallekula skrev:
LarsL skrev:

Det är ju väldigt enkelt när man vet man inte behöver bromsa. Släpp ut en älg på en racingsträcka så kan vi se vad som händer.
Det är oavsett bättre att ha en broms som ligger på gränsen än en som bromsar och släpper. Det jag var ute efter och som du säkert förstår är att en väl tränad människa är bättre än dagen ABS om du utvecklar en bättre broms så kan den bli bättre än en människa så klart.

Om vi fortsätter resonemanget om älgen så har den större chans framför en tävlingsbil på en racerbana än framför en autonom bil idag. Vi kommer få se ett antal olyckor där vilar brakar rak igenom saker de borde stannat för innan de lärt sig att det är dumt.
Skriv svar