Laddluckan, 701hk, autopiloten, summon the car - snart 2 år
Moderator: Redaktion
Re: Laddluckan, 701hk, autopiloten, summon the car - snart 2
Bara för att vara den som är den. "A larger occupant will reduce the acceleration" betyder ju inte samma sak som "acceleration times" utan accelerationen faktiskt minskar med mer vikt. No?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
+1bylund skrev:Ja, det enda rimliga att uppge när man pratar om en bils maxeffekt är att uppge vad alla motorer levererar som mest när de levererar som mest tillsammans (gäller även t ex hybrider). D v s maximal systemeffekt. Inte lägga ihop maxeffekten på de olika motorerna. D v s om en bensinhybrid som har en bensinmotor som levererar som mest effekt vid ett visst varvtal och farten då är 40 km/h på ettans växel medan elmotorn levererar som mest nära 0 km/h, så får man hitta den punkt däremellan där summan är störst och ange det som maxeffekt.taliz skrev:Det har du rätt i. Poängen var dock att det kan bli lite "annorlunda" med en elbil, särskilt när man har fler än en motor.bylund skrev:De är registrerade i kW, just för att det är den officiella enheten. Men en hästkraft är ungefär 735 W. Det är lika väsentligt om man använde hk eller W som om man använder meter eller fot för att prata om längd. Både W och hk är effektenheter, och W är mer rimlig att använda om man använder metersystemet, oberoende av om det är en elmotor eller förbränningsmotor man mäter.taliz skrev:Texten om hp vs kw är inte "larvig". Du vet hur det ser ut i bilregistret va? Massvis med Tesla med 70-80-90hk...
Vad är fånigt med att vikt påverkar accelerationstider?
Har man andra begränsningar som för lågt möjligt strömuttag ur batteriet eller för svag bränslepump så får man ange maxeffekten vid de verkliga förutsättningarna, inte vad den skulle ge om man stoppade in fetare pump och en turbo.
Precis så tänker jag också.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Finns det inget standardiserat sätt att mäta på vad hjulen kan leverera? "Brake horsepower" är ju ett begrepp som figurerar i olika sammanhang. Hjulen "vet ju inte vad som driver" så BHP borde väl vara ett jämförbart mått oavsett drivlina.
Sen har man ju förvisso problematiken med att momentkurvorna ser olika ut mellan olika typer av drivlinor. Inget skall vara enkelt ...
Annars så får man väl införa nån ny enhet, typ:
Antal meter som elbilen hinner dra iväg från rödljuset innan BMWn bredvid har hunnit hasa över stopplinjen med framhjulen
Sen har man ju förvisso problematiken med att momentkurvorna ser olika ut mellan olika typer av drivlinor. Inget skall vara enkelt ...

Antal meter som elbilen hinner dra iväg från rödljuset innan BMWn bredvid har hunnit hasa över stopplinjen med framhjulen

70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
0-100-tider skulle absolut kunna vara ett standardiserat sätt att mäta och skulle kunna gälla mellan alla typer av fordon osv, om man nu uppger det korrektOddball skrev:Finns det inget standardiserat sätt att mäta på vad hjulen kan leverera? "Brake horsepower" är ju ett begrepp som figurerar i olika sammanhang. Hjulen "vet ju inte vad som driver" så BHP borde väl vara ett jämförbart mått oavsett drivlina.
Sen har man ju förvisso problematiken med att momentkurvorna ser olika ut mellan olika typer av drivlinor. Inget skall vara enkelt ...![]()

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
100-200 också.Bjelke skrev:0-100-tider skulle absolut kunna vara ett standardiserat sätt att mäta och skulle kunna gälla mellan alla typer av fordon osv, om man nu uppger det korrekt
Där ligger min största besvikelse i hur Teslan presterar. Min gamla 996 GT3 på 360hk (med cup-vinge vilken ger ett enormt luftmotstånd) gjorde 0-200 på samma tid som P85D'n gjorde 100-200.
L0lz som kidsen hade sagt om de 701 hästarna.
Om man delar upp det i 50-intervall upp till 250 så skulle man nog kunna ge en rimlig bild av den förväntade upplevelsendstr skrev:100-200 också.Bjelke skrev:0-100-tider skulle absolut kunna vara ett standardiserat sätt att mäta och skulle kunna gälla mellan alla typer av fordon osv, om man nu uppger det korrekt
Där ligger min största besvikelse i hur Teslan presterar. Min gamla 996 GT3 på 360hk (med cup-vinge vilken ger ett enormt luftmotstånd) gjorde 0-200 på samma tid som P85D'n gjorde 100-200.
L0lz som kidsen hade sagt om de 701 hästarna.
0-50
50-100
0-100 (för att ICEarna skall känna igen sig)
100-150
150-200
200-250
Här skulle man ju t.ex enkelt se att en
P100DL spöar skiten ur de flesta gatbilar på planeten, men att många, många ICEar vinner från 100 o uppåt
Sen är det ju tycke ock smak vilken karaktär man är ute efter. Personligen så tycker jag att det både är roligare och mera användbart att vara kvick på 0-100 än 100-200. Det är ju i det lägre intervallet som man ligger i allra mest.
Sen är ju avsaknaden av ljudnerskräpning en viktig faktor också. Jag börjar min morgon varje dag med ett gott fullgaspådrag när morgondimman lättar över ängarna på sidan av vägen.
Det hade jag knappast gjort med en Porsche utan att väcka alla inom 5km radie. Jag plattar min MS flera gånger per dag, hur ofta gör man det med en Porsche (ser knappt några prestanda-ICEar som trycker på rejält till vardags)?
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Med AP2 så verkar Tesla satt ett namn på funktionen "Smart Summon".
Exakt det där förväntade jag mig att min skulle haft för ca 1 år sedan... man undrar ju om detta betyder att vi med AP1 inte får det öht.With Smart Summon, your car will navigate more complex environments and parking spaces, maneuvering around objects as necessary to come find you.
Ja lite Deja vu känsla kring dessa ny-gamla AP uttalanden.
Dstr, tror du kan fetglömma smart summon på bilar med AP1.0
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Ja man börjar ju fundera, jag hade iaf trott att vi skulle få det att funka inom områden som parkeringar tex, då ska väl ultraljudssensorerna räcka till i princip...dstr skrev:Med AP2 så verkar Tesla satt ett namn på funktionen "Smart Summon".
Exakt det där förväntade jag mig att min skulle haft för ca 1 år sedan... man undrar ju om detta betyder att vi med AP1 inte får det öht.With Smart Summon, your car will navigate more complex environments and parking spaces, maneuvering around objects as necessary to come find you.
Jag tänkte på det där med speciellt avsedda sträckor tex fram till laddaren via en egen "fil" osv. Det borde faktiskt våra klara av, men nu känns det (ännu) mer osäkert faktiskt

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Bjelke skrev:Ja man börjar ju fundera, jag hade iaf trott att vi skulle få det att funka inom områden som parkeringar tex, då ska väl ultraljudssensorerna räcka till i princip...dstr skrev:Med AP2 så verkar Tesla satt ett namn på funktionen "Smart Summon".
Jag tänkte på det där med speciellt avsedda sträckor tex fram till laddaren via en egen "fil" osv. Det borde faktiskt våra klara av, men nu känns det (ännu) mer osäkert faktiskt
från 9.50.
Lite perspektiv....
Vi har världens bästa bil. Den har blivit bättre sedan vi fick den. Det finns fortfarande inte någon bättre bil där ute. Ja... Elon kanske lovar lite mycket, helt i onödan och gör att vi förväntar oss för mycket. Laddluckan, 701 hk och summon... jaha... trist, men knappast något som gör att jag skulle byta bort min Tesla mot något annat. Och något annat finns ju heller inte med dessa funktioner. Vår autopilot är det bästa som finns på marknaden och ja... det tog lite längre tid än man trodde att komma dit. Jag kanske är försektigad, men jag älskar min bil!
Vi har världens bästa bil. Den har blivit bättre sedan vi fick den. Det finns fortfarande inte någon bättre bil där ute. Ja... Elon kanske lovar lite mycket, helt i onödan och gör att vi förväntar oss för mycket. Laddluckan, 701 hk och summon... jaha... trist, men knappast något som gör att jag skulle byta bort min Tesla mot något annat. Och något annat finns ju heller inte med dessa funktioner. Vår autopilot är det bästa som finns på marknaden och ja... det tog lite längre tid än man trodde att komma dit. Jag kanske är försektigad, men jag älskar min bil!
Levererad 10 mars 2016
S85D | Titanium | Panorama | 19" standard | Svarta Next gen | Matt abachiträdekor | AP | Premium interiör | Luftfjädring | Hi-fi | Köldpaket
S85D | Titanium | Panorama | 19" standard | Svarta Next gen | Matt abachiträdekor | AP | Premium interiör | Luftfjädring | Hi-fi | Köldpaket
Nu finns det ju faktiskt andra bilar (flera) som kan parkeras tex utan att man sitter i bilen. Så på vissa områden finns det andra bilar som nafsar Tesla i baken och på andra är dom förbi Tesla. Med sagt skulle inte jag heller byta bort min bil men när jag beställde den så var jag helt säker på att den vid det här laget skulle kunna MYCKET mer och det var även det som till viss del gjorde att jag betalade så mycket som jag gjorde för bilen.ekenman skrev:Lite perspektiv....
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Fantastisk utveckling utlovas nu med ny autopilot, härligt!
Dock bekymrad över att nuvarande fortfarande är en betaversion som inte är 100% pålitlig i de situationer den är avsedd att vara pålitlig i. Ett år efter lanseringen. Ett och ett halvt år sedan "många" betalade för den.
Kommer någonsin AP1 att vara en tillräckligt bra fungerande produkt för att komma ur beta-stadiet. Speciellt när man sannolikt lägger krutet på AP2. Eller kommer AP1 att dra nytta av AP2 utvecklingen men med AP1:s begränsning i hårdvara och därmed möjligheter?
Dock bekymrad över att nuvarande fortfarande är en betaversion som inte är 100% pålitlig i de situationer den är avsedd att vara pålitlig i. Ett år efter lanseringen. Ett och ett halvt år sedan "många" betalade för den.
Kommer någonsin AP1 att vara en tillräckligt bra fungerande produkt för att komma ur beta-stadiet. Speciellt när man sannolikt lägger krutet på AP2. Eller kommer AP1 att dra nytta av AP2 utvecklingen men med AP1:s begränsning i hårdvara och därmed möjligheter?
Bra fråga.Jwe skrev:Fantastisk utveckling utlovas nu med ny autopilot, härligt!
Tror att det finns tillräckligt många AP1 bilar för att utveckling måste fortsätta av denna, någon klok person på Tesla borde ju driva detta och med det sagt tror jag inte att Elon kommer bry sig alls om AP1 något mer.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Jag tror inte det kommer läggas mycket krut på AP1.0 är jag rädd...
Levererad 10 mars 2016
ganska exakt 2 år sedan det utlovades summon och annat, tesla hann leverera kanske 40000 bilar innan köparna insåg att summon blir bara +/- 20 meter fram bak rakt fram. 5% kunder riktigt pissed? inte jag men
jag tror ärligt inte att summon som elon målar upp nu kommer att fungera heller, men hur många kommer bli p.o? 3% av 200000
jag tror ärligt inte att summon som elon målar upp nu kommer att fungera heller, men hur många kommer bli p.o? 3% av 200000
ms 76132 "Eleamore"
Man vet inte vilka funktioner som kommer finnas med innan man får bilen och även om saker finns på den amerikanska varianten, som vi säkert får se innan den levereras här i Sverige, så det inte säkert att vår variant är likadan. Elons world wide är ju som alla andra amerikaners, täcker man USA så är det world wide.12man skrev:ganska exakt 2 år sedan det utlovades summon och annat, tesla hann leverera kanske 40000 bilar innan köparna insåg att summon blir bara +/- 20 meter fram bak rakt fram. 5% kunder riktigt pissed? inte jag men
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Inte riktigt allt har vi fått och en del har tagit längre tid än vad som sades.
Jag kan absolut förstå att de som förväntade sig 701hk känner att de ligger lite minus på det.
Jag känner dock att jag har också fått några saker jag inte räknade med och ligger helt klar på plus.
Summon även om den är lite mer begränsad än i presentationen så trodde jag aldrig att vi skulle få något av den i Sverige eftersom vi inte har samma "private property"-tänk som i USA. Jag har ju tex inte en inhägnad villatomt och trodde nog att det skulle falla på det, men jag har ju använt den till att ta mig in och ut på offentliga parkeringar. Jag parkerar jättenära ett plank på ett hotell jag bor på regelbundet och har därmed "min" plats som alltid är ledig för ingen annan kommer in där och sen ur bilen.
Snabbare acceleration. Gäller oss som beställde 85D före våren 2015 blev lovade märkbart mindre än vad vi fick.
Att autopiloten fungerar någorlunda på väg med dubbelriktad trafik. (Jag fick uppfattningen att det gällde motorväg när jag beställde och vågade inte ens tro att det skulle funka på trefältsväg.
Spotify.
Att radarn "ser" genom bilen framför. Det är en rätt grym grej faktiskt.
Jag kan absolut förstå att de som förväntade sig 701hk känner att de ligger lite minus på det.
Jag känner dock att jag har också fått några saker jag inte räknade med och ligger helt klar på plus.
Summon även om den är lite mer begränsad än i presentationen så trodde jag aldrig att vi skulle få något av den i Sverige eftersom vi inte har samma "private property"-tänk som i USA. Jag har ju tex inte en inhägnad villatomt och trodde nog att det skulle falla på det, men jag har ju använt den till att ta mig in och ut på offentliga parkeringar. Jag parkerar jättenära ett plank på ett hotell jag bor på regelbundet och har därmed "min" plats som alltid är ledig för ingen annan kommer in där och sen ur bilen.
Snabbare acceleration. Gäller oss som beställde 85D före våren 2015 blev lovade märkbart mindre än vad vi fick.
Att autopiloten fungerar någorlunda på väg med dubbelriktad trafik. (Jag fick uppfattningen att det gällde motorväg när jag beställde och vågade inte ens tro att det skulle funka på trefältsväg.
Spotify.
Att radarn "ser" genom bilen framför. Det är en rätt grym grej faktiskt.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Vad, rent juridiskt, skiljer en robottgräsklippare som irrar runt på gräsmattan från din bil som irrar sig från garaget till entrén på huset?Bjorn skrev:Summon även om den är lite mer begränsad än i presentationen så trodde jag aldrig att vi skulle få något av den i Sverige eftersom vi inte har samma "private property"-tänk som i USA. Jag har ju tex inte en inhägnad villatomt och trodde nog att det skulle falla på det, men jag har ju använt den till att ta mig in och ut på offentliga parkeringar.
Säkert inte så mycket. Svårt att tro att gräsklipparen kan ha ihjäl någon dock, det kan bilen lätt ha.dstr skrev:Vad, rent juridiskt, skiljer en robottgräsklippare som irrar runt på gräsmattan från din bil som irrar sig från garaget till entrén på huset?Bjorn skrev:Summon även om den är lite mer begränsad än i presentationen så trodde jag aldrig att vi skulle få något av den i Sverige eftersom vi inte har samma "private property"-tänk som i USA. Jag har ju tex inte en inhägnad villatomt och trodde nog att det skulle falla på det, men jag har ju använt den till att ta mig in och ut på offentliga parkeringar.
Jag tänkte inte på ansvars aspekten av Summon utan mer att Tesla helt enkelt inte aktiverar det i Sverige eftersom vi inte har "private property" på det sätt de har i USA och att de sa att det bara skulle funka på just "private property". Jag är bara glad och ser det som lite plus att jag fått det. Jag hoppades nog, men vågade inte tro att jag skulle få det när jag beställde.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Först talar han om att bilen ska kunna öppna garage dörren och köra in. Vilket den faktiskt kan, fast lite lamare än man tänkte när man hörde det först. Efter det säger han längre fram och jag skulle önska, alltså något som inte alls behöver komma på dagens bilar. Man måste skilja på produkt information och Elon står och fantiserar live.dstr skrev:Bjelke skrev:Ja man börjar ju fundera, jag hade iaf trott att vi skulle få det att funka inom områden som parkeringar tex, då ska väl ultraljudssensorerna räcka till i princip...dstr skrev:Med AP2 så verkar Tesla satt ett namn på funktionen "Smart Summon".
från 9.50.
Jag skulle inte hålla andan i väntan på att bilarna blir självkörande direkt.
Jo, man kan tro att han "fantiserade". Detta kom dock dagen efter.LarsL skrev:Exakt det där förväntade jag mig att min skulle haft för ca 1 år sedan... man undrar ju om detta betyder att vi med AP1 . Efter det säger han längre fram och jag skulle önska, alltså något som inte alls behöver komma på dagens bilar. Man måste skilja på produkt information och Elon står och fantiserar live.
Model S will be able to steer to stay within a lane, change lanes with the simple tap of a turn signal, and manage speed by reading road signs and using active, traffic aware cruise control. It will take several months for all Autopilot features to be completed and uploaded to the cars.
https://www.tesla.com/blog/dual-motor-m ... edirect=no (där det även står om självstängande laddluckan)....carefully back out of a tight garage, and pull up to your door ready for your commute. Of course, it could also warm or cool your car to your preferences and select your favorite morning news stream.
Här får man ju lätt intrycket av att autopiloten i form av lane assist skulle finnas på nya modellen och att ALLA andra småfinesser skulle vara månader bort.
Summon funktionen med att köra ut ifrån garaget och till dörren ska ju tydligen "snart" komma på nya bilar med den utökade autopilotpaketet. Men det skulle ju redan vara möjligt på våra gamla bilar med autopilot eller kommer det aldrig komma nu till oss?
Vilka funktioner på AP2 kommer aldrig komma utan att man måste byta bil till en med AP3?
Vilka funktioner på AP2 kommer aldrig komma utan att man måste byta bil till en med AP3?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Med tanke på att dom inte släpper funktionerna ännu eftersom systemet inte är helt klart, så är det ju inte så svårt att tänka sig att dom faktiskt upptäcker några brister i systemet som gör att man faktiskt inte kan få till alla utlovade funktioner med AP2. Jag hade iaf inte lagt 80k på ett system där chansen är stor att man faktiskt inte får mycket mer än vad bilar med AP1 har.Pontus skrev:Summon funktionen med att köra ut ifrån garaget och till dörren ska ju tydligen "snart" komma på nya bilar med den utökade autopilotpaketet. Men det skulle ju redan vara möjligt på våra gamla bilar med autopilot eller kommer det aldrig komma nu till oss?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14