AP2.0 är här
Moderator: Redaktion
AP2.0 är här
Finns det ingen tråd om detta än? hittar den inte, om det finns kan moderatorn mergea trådarna.
Vad får man om man beställer en model S utan enhanced AP? Får man AP1.0 och isf kostar det inget? Hittar ingen info i designstudion.
Fö besvikelser: inga nya färger, inga ultravita säten till non-P, ingen 100D ännu
Vad får man om man beställer en model S utan enhanced AP? Får man AP1.0 och isf kostar det inget? Hittar ingen info i designstudion.
Fö besvikelser: inga nya färger, inga ultravita säten till non-P, ingen 100D ännu
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Re: AP2.0 är här
Nej, AP1.0 är skrotad. Alla bilar har nya hårdvaran och gamla koden är inte bakåtkompatibel.Niclas skrev:Finns det ingen tråd om detta än? hittar den inte, om det finns kan moderatorn mergea trådarna.
Bilarna som rullar av bandet nu har inte ens adaptiv farthållare.
Det som förvånar mig är hur okritiska många är när man lovordar AP och den adaptiva farthållaren samt i förlängningen helt autonoma bilar.
Min erfarenhet av AP1 och den adaptiva farthållaren är att de sällan gick att nyttja vintertid pga av snö, slask, is och smuts.
Hur AP2 ska kunna fungera bättre än AP1, trots fler kameror och sensorer är för mig en gåta. Eller har jag missat något som att den till exempel är självrengörande och även kommer att kunna se översnöade väglinjer, anpassa hastigheten och bromssträckor utifrån vägunderlag, däckval, med mera?
Min erfarenhet av AP1 och den adaptiva farthållaren är att de sällan gick att nyttja vintertid pga av snö, slask, is och smuts.
Hur AP2 ska kunna fungera bättre än AP1, trots fler kameror och sensorer är för mig en gåta. Eller har jag missat något som att den till exempel är självrengörande och även kommer att kunna se översnöade väglinjer, anpassa hastigheten och bromssträckor utifrån vägunderlag, däckval, med mera?
Installerat 13,2 kWp solceller
och rätt rubrik hade varit "Hårdvara för AP2.0 är här".
Vad sa Tesla, i slutet av 2017 hoppas dom kunna visa en autonom långkörning? Alltså mitten 2018 i en normal kalender.
Vad sa Tesla, i slutet av 2017 hoppas dom kunna visa en autonom långkörning? Alltså mitten 2018 i en normal kalender.
Man kan tycka att de som köper AP2 borde få en beta-test-ersättning fram tills dess att alla köpta features är aktiverade
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
tycker detta är skumt. om man beställer enhanced AP, är 4 kameror aktiverade. om man beställer till self driving så är 8 kameror aktiva. Men allt är aktiverbart efter leverans, så alla 8 kameror är monterade på samtliga bilar.
Men om man inte aktiverar någotdera, får man inte ens farthållare???
Och bilar som byggs denna vecka är köpta med AP1.0 men man monterar AP2.0-hårdvaran. Vad kommer man då få för AP-funktion?
Just nu känner det bra att avvakta, jag är sååå glad varje gång jag KÖR min classic P85+. Det var ju därför jag köpte Tesla, för att körupplevelsen är fantastisk, haha!! Och hade jag köpt en demobil för 3 v sedan när de reades ut, så hade jag varit ledsen idag.
Men om man inte aktiverar någotdera, får man inte ens farthållare???
Och bilar som byggs denna vecka är köpta med AP1.0 men man monterar AP2.0-hårdvaran. Vad kommer man då få för AP-funktion?
Just nu känner det bra att avvakta, jag är sååå glad varje gång jag KÖR min classic P85+. Det var ju därför jag köpte Tesla, för att körupplevelsen är fantastisk, haha!! Och hade jag köpt en demobil för 3 v sedan när de reades ut, så hade jag varit ledsen idag.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Jag tror den stora skillnaden är att Tesla vågar det ingen annan vågar. Nog måste de andra biltillverkarna haft möjligheten att släppa något liknande Teslas AP, men inte vågat på grund av risken för att krocka och hållas ansvarig.
Det tar säkert fem år innan bilen är helt självkörande, om det ens går med de sensorer som sitter idag. Men spela roll.... Långt före de andra tillverkarna och samlar data som ingen annan på jorden. Jag är så grymt imponerad av Tesla.
Det tråkiga i kråksången är att det lär inte bli speciellt mycket uppdaterat i min AP 1.0
.
Det tar säkert fem år innan bilen är helt självkörande, om det ens går med de sensorer som sitter idag. Men spela roll.... Långt före de andra tillverkarna och samlar data som ingen annan på jorden. Jag är så grymt imponerad av Tesla.
Det tråkiga i kråksången är att det lär inte bli speciellt mycket uppdaterat i min AP 1.0

Levererad 10 mars 2016
S85D | Titanium | Panorama | 19" standard | Svarta Next gen | Matt abachiträdekor | AP | Premium interiör | Luftfjädring | Hi-fi | Köldpaket
S85D | Titanium | Panorama | 19" standard | Svarta Next gen | Matt abachiträdekor | AP | Premium interiör | Luftfjädring | Hi-fi | Köldpaket
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Det här håller jag med om till 100% ungefär... (visst AP 2 kommer säkert att funka bättre än AP1 men ändå lixom)...+46 skrev:Det som förvånar mig är hur okritiska många är när man lovordar AP och den adaptiva farthållaren samt i förlängningen helt autonoma bilar.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jag håller med. Jag har ingen AP och det är jag som kör min bil. Och det är jäkligt kul. Frågan är om jag någonsin vill ha en självkörande bil. Kanske ibland när jag är trött och så. Men i vanliga fall njuter jag av varje sekund som jag kan och får köra själv.Niclas skrev:... jag är sååå glad varje gång jag KÖR min classic P85+. Det var ju därför jag köpte Tesla, för att körupplevelsen är fantastisk, haha!! Och hade jag köpt en demobil för 3 v sedan när de reades ut, så hade jag varit ledsen idag.
Samtidigt behöver jag inte känna att jag har en ny bil med AP som precis har övergetts och ersatts med nånting som kommer är mycket häftigare och kraftfullare än dagens AP. Ibland är det skönt att ha en "gammal" bil helt utan AP.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag försökte mig på att hitta den informationen men gick bet. Vanlig autopilot kostar ju 54 lök och självkörande tillägg 32 lök. I min värld hade var varit om kastat så att AP fortfarande kostade ungefär som idag. 54lök börjar bli mycket, i synnerhet om det behövs för att få farthållare.Niclas skrev:Men om man inte aktiverar någotdera, får man inte ens farthållare???
BMW i3 REX i väntan på Model3
"Fully autonomous drive demo only completed several hours ago"
Ja de vilar inte direkt på hanen.
Där satt den, nu har vi gjort en lyckad körning, börja sälj!!
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Teslas policy är att säkerhetsfunktioner alltid ingår gratis men komfortfunktioner får du betala extra för.
Autobroms är en säkerhetsfunktion så det får man i alla bilar, även de som inte har köpt autopilot.
Adaptiv farthållare är en komfortfunktion som man måste köpa autopilot för för att få.
Så har det varit hittills och en ändring i hårdvara påverkar inte övergripande policyn.
Autobroms är en säkerhetsfunktion så det får man i alla bilar, även de som inte har köpt autopilot.
Adaptiv farthållare är en komfortfunktion som man måste köpa autopilot för för att få.
Så har det varit hittills och en ändring i hårdvara påverkar inte övergripande policyn.
- TiborBlomhall
Vilket självklart implicerar att testkörningen i måndags inte gick braDSV skrev:"Fully autonomous drive demo only completed several hours ago"

- OK grabbar, frakta bort skrothögen och ge mig en video på en fungerande testkörning senast onsdag för jag har redan twittrat om det!

Jag har beställt MX90D den 3/10 med leveransen i februari 2017. Beställning har bekräftats den 16/10. i köpeavtal som jag har printat ut samma dag står ”autopilot funktioner 32600”.
Nu när jag tittar på My Tesla ser jag att fordonskonfiguration i köpeavtal blev ändrat till ”Autopilot Hårdvara 1 med komfortfunktioner 32 600” Kan inte hitta förklaringen till ”komfortfunktioner”, är det kanske det nya Enhanced Autopilot mjuk och hårdvara??
Nu när jag tittar på My Tesla ser jag att fordonskonfiguration i köpeavtal blev ändrat till ”Autopilot Hårdvara 1 med komfortfunktioner 32 600” Kan inte hitta förklaringen till ”komfortfunktioner”, är det kanske det nya Enhanced Autopilot mjuk och hårdvara??
Fel. De som får sina bilar nu kommer INTE ha autobroms - den "kommer senare via OTA-update" TESLA<TM>TiborBlomhall skrev:Autobroms är en säkerhetsfunktion så det får man i alla bilar, även de som inte har köpt autopilot.
Teslas with new hardware will temporarily lack certain features currently available on Teslas with first-generation Autopilot hardware, including some standard safety features such as automatic emergency braking, collision warning, lane holding and active cruise control.
- TiborBlomhall
Teslas officiella blogpost om AP 2.0:
https://www.tesla.com/sv_SE/blog/all-te ... edirect=no
Teslas sida som förklarar tekniken i AP 2.0:
https://www.tesla.com/sv_SE/autopilot?redirect=no
Intressant också att de uppgraderar GPSen och andra sensorer så att den har högre precision.
Sammanfattning av Elon Musks Q&A med media:
Audio of the press conference. Bullet point notes of info not immediately visible on tesla.com
Elon says this hardware is capable for Level 5.
Close call, but went with Nvidia for processing hardware. AMD, and then Intel, were next in line
Spent over a year in testing with this hardware
Feature set will disabled for at least first few months, predicts December 2016
Significant improvements will be released every ~3 months
Demonstration of LA to NYC by the end of 2017 without any human touch, including charging
Autopilot 1.0 will continue to get better, but it is fundamentally limited by hardware
Upgrading Hardware 1 cars will not happen, akin to a spinal transplant
2.0 GPS is more accurate, minor sensor improvements on IMU and others
System will always be operating in shadow mode to demonstrate to regulators when computer would or wouldn't have acted in accidents
No way to turn it into a kit for other manufacturers, requires too much integration, not realistic
Heater elements around all camera surfaces to prevent snow and ice
Positioning of cameras is such that dust or ice accumulation is unlikely
Initial testing on closed track with Tesla's engineers, then alpha tested by Elon and close group of others, then goes to Early Access Program, 1,000 technically savvy customers around the world, then rolled-out in shadow mode to whole fleet, then activated
https://www.tesla.com/sv_SE/blog/all-te ... edirect=no
Teslas sida som förklarar tekniken i AP 2.0:
https://www.tesla.com/sv_SE/autopilot?redirect=no
Intressant också att de uppgraderar GPSen och andra sensorer så att den har högre precision.
Sammanfattning av Elon Musks Q&A med media:
Audio of the press conference. Bullet point notes of info not immediately visible on tesla.com
Elon says this hardware is capable for Level 5.
Close call, but went with Nvidia for processing hardware. AMD, and then Intel, were next in line
Spent over a year in testing with this hardware
Feature set will disabled for at least first few months, predicts December 2016
Significant improvements will be released every ~3 months
Demonstration of LA to NYC by the end of 2017 without any human touch, including charging
Autopilot 1.0 will continue to get better, but it is fundamentally limited by hardware
Upgrading Hardware 1 cars will not happen, akin to a spinal transplant
2.0 GPS is more accurate, minor sensor improvements on IMU and others
System will always be operating in shadow mode to demonstrate to regulators when computer would or wouldn't have acted in accidents
No way to turn it into a kit for other manufacturers, requires too much integration, not realistic
Heater elements around all camera surfaces to prevent snow and ice
Positioning of cameras is such that dust or ice accumulation is unlikely
Initial testing on closed track with Tesla's engineers, then alpha tested by Elon and close group of others, then goes to Early Access Program, 1,000 technically savvy customers around the world, then rolled-out in shadow mode to whole fleet, then activated
Senast redigerad av strejf, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model 3 2019
Det kan mycket väl vara ganska nära sanningen. Vad var det annars de sa inatt som de inte lika gärna kunde sagt i måndags?TiborBlomhall skrev:Vilket självklart implicerar att testkörningen i måndags inte gick braDSV skrev:"Fully autonomous drive demo only completed several hours ago"
Där satt den, nu har vi gjort en lyckad körning, börja sälj!!![]()
![]()
- OK grabbar, frakta bort skrothögen och ge mig en video på en fungerande testkörning senast onsdag för jag har redan twittrat om det!
Har jobbat på ett företag där säljchefen tyckte att vi börjar sälja samma dag som utvecklingen börjar, det är bra för då får utvecklingsavdelningen lite press på sig...TiborBlomhall skrev:Vilket självklart implicerar att testkörningen i måndags inte gick braDSV skrev:"Fully autonomous drive demo only completed several hours ago"
![]()
Sedan tyckte inte kunderna det var lika kul när förseningarna kom. Men då var det ju utvecklingsavdelningen som gjort fel och fick sparka folk...
behöver jag säga att företaget är konkursmässigt nu när det nästan bara är säljare kvar

Hoppas Elon har lite bättre känsla än så
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
I de bästa världar så har du säkert helt rätt men i verkligheten så blir det ännu mer sårbart med fler sensorer och kameror som är beroende av varandra. Till exempel så slutade min parkeringshjälp plötsligt att fungera. Det visade sig att en av mina sensorer felindikerade pga av att nummerskyltshållaren i fram störde den (tydligen ganska vanligt att klipsen släpper ut den böjda hållaren ett snäpp). Det fick till följd att hela parkeringssystemet slogs ut (systemet kunde naturligtvis inte förstå att det var nummerskylten som störde sensorn. Det kunde lika gärna ha varit ett potentiellt främmande hinder...)Bjelke skrev:Det här håller jag med om till 100% ungefär... (visst AP 2 kommer säkert att funka bättre än AP1 men ändå lixom)...+46 skrev:Det som förvånar mig är hur okritiska många är när man lovordar AP och den adaptiva farthållaren samt i förlängningen helt autonoma bilar.
Installerat 13,2 kWp solceller
Komfortfunktioner i AP 1 är saker som automatisk filhållning, avbländande helljus, adaptiv farthållare.PNK46 skrev:Jag har beställt MX90D den 3/10 med leveransen i februari 2017. Beställning har bekräftats den 16/10. i köpeavtal som jag har printat ut samma dag står ”autopilot funktioner 32600”.
Det är nog en öppen fråga hur Tesla gör med prissättningen för dem som har beställt gamla bilen men får den nya levererad. Jag var i samma situation med förra autopiloten, och det hade varit prishöjningar emellan. Då fick jag betala mellanskillnaden mellan vad ”Teknikpaketet” som jag hade och ”Teknikpaketet med autopilot”. Det kan bli samma sak här, att du får mer funktioner om du betalar mellanskillnaden mellan gamla och nya paketet. Det torde klarna när folk börjar ta leverans av nya hårdvaran.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Do it, sell it, fix it är ju ett känt framgångsmanér men hos din forna arbetsgivare verkar de även rationaliserat bort första stegetPontus skrev:Har jobbat på ett företag där säljchefen tyckte att vi börjar sälja samma dag som utvecklingen börjar, det är bra för då får utvecklingsavdelningen lite press på sig...TiborBlomhall skrev:Vilket självklart implicerar att testkörningen i måndags inte gick braDSV skrev:"Fully autonomous drive demo only completed several hours ago"
![]()
Sedan tyckte inte kunderna det var lika kul när förseningarna kom. Men då var det ju utvecklingsavdelningen som gjort fel och fick sparka folk...
behöver jag säga att företaget är konkursmässigt nu när det nästan bara är säljare kvar![]()
Hoppas Elon har lite bättre känsla än så

Elon är ju i högsta grad insatt i tekniken så riktigt så illa är det nog inte men problemet verkar mer vara att han tycks basera alla tidplaner på att alla konstant presterar på samma nivå som han gör de dagarna han kan ge det sin fulla uppmärksamhet. Även han distraheras ju lite lätt när tex en raket brinner upp på hans fritidsprojekt*.
*inte för att space-x är mer en hobby än tesla men som företag får man se allt som ligger utanför personalens arbete på företaget som fritidsprojekt.
Det finns en video nu på https://www.tesla.com/sv_SE/blog/all-te ... g-hardware och den ger mig ordentliga VILL HA vibbar.