Laddbox från Tesla

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Laddbox från Tesla

Inlägg av mati »

Lembritt skrev:
Jag kommer till bilen bakifrån och då känner den inte av foben.
Eftersom jag ska in i bakluckan så öppnar jag med foben (dubbelklick på bakluckan) och låser då även upp bilen med foben (dubbelklick på taket) utan att öppna dörren, då får jag alltid ut sladden direkt.
Ja just det. Så är det för mig också. Att öppna enbart bakluckan fungerar inte alls, fastän jag skrev det i ett tidigare inlägg. Man måste öppna den med fobben, det är så jag brukar göra. Att hålla inne knappen länge säger de på SC att man ska göra. Jag kan inte riktigt bekräfta att det fungerar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Jocce skrev:
Var precis och hämtade min Wallconnector här till jobbet, tog den med långa sladden, så att det inte spelar någon roll hur / var man parkerar samt att det även fungerar på andra bilar oberoende vart uttaget sitter, ifall vi får Elbilsbesök!

Skall se när vi har tid att få upp den också!

/Jocce
Jag valde den långa med, just för att inte bry mig hur man parkerar.
Kruxet är att kabeln är ganska otymplig och lång, och gör hela jobbet lite jobbigt med att hänga av och hänga upp. Vore skönt med en sladdvinda av något slag.
Eller så får man börja spara till robotladdaren. Bild

Det där med tid är en kul sak.
Tog mig tre dagar att få upp den pga jobb och barn.

Skickat från min dumphone
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Problemet är störst när man närmar sig bilen bakifrån då den inte låser upp förrän man i princip passerat bakdörren
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Tenk
Teslaägare

Inlägg av Tenk »

Finns en typ sladdvinda
https://www.fasttech.com/reviews/352500 ... r-european
På den kan man ha den sladd man normalt behöver och resten på laddboxen.
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Inlägg av Tars »

Tenk skrev:
Finns en typ sladdvinda
https://www.fasttech.com/reviews/352500 ... r-european
På den kan man ha den sladd man normalt behöver och resten på laddboxen.
Smart! Det ska jag undersöka.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Inlägg av Tars »

Fast nu har jag kollat lite närmare, och wallboxen har redan en sådan anordning, så jag kommer inte ha någon nytta av den du länkade.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Tars skrev:
Fast nu har jag kollat lite närmare, och wallboxen har redan en sådan anordning, så jag kommer inte ha någon nytta av den du länkade.
Ja precis, jag tycker det funkar bra att använda boxen precis som den är :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare

Inlägg av Alx »

Är det någon som laddat en passat gte/golf gte med Teslas laddbox?
1. Funkar det?
2. Hur lång tid tar det för bilen att bli fulladdad? 2 eller 4 timmar?

Tack på förhand
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Alx skrev:
Är det någon som laddat en passat gte/golf gte med Teslas laddbox?
1. Funkar det?
2. Hur lång tid tar det för bilen att bli fulladdad? 2 eller 4 timmar?

Tack på förhand
Med walbox inga problem
Den kan dock inte ladda snabbare än vad bilen klarar AC
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Inlägg av Johnalm »

Tars skrev:
Du menar alltså att wallboxen har inbyggd sladdvinda, så man slipper en lång kabel liggandes på marken? Isåfall finns väl ingen anledning att välja den kortare varianten?
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Wallboxen är utformad så man hänger sladden över den. Ungefär som en fast hållare för slang.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
cnyb
Teslaägare

Inlägg av cnyb »

Har en andra bil på ingång - blev en Leaf trots utseendet :D

Så nu är jag lite orolig för strömförbrukningen i vinter (20A matning till huset) och funderar därför på att skaffa två Tesla boxar...

Är det någon som kör med en Typ2->1 adapter och laddar sin Leaf via Teslas box?
(Hur) fungerar lastbalanseringen i ett sånt fall, antar att alla faser dras ner i strömstryka?

Väntar på Tesla #3 (röd M3P)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Johnalm skrev:
Tars skrev:
Du menar alltså att wallboxen har inbyggd sladdvinda, så man slipper en lång kabel liggandes på marken? Isåfall finns väl ingen anledning att välja den kortare varianten?
Inte bra att ha sladden upprullad när man laddar, blir varmt och till slut kan säkringen gå eller ändå värre, brand! Speciellt på sommaren blir det ordentligt varmt om man kör på full fräs. Men om det bara är för tillfället då man inte laddar, så är det ju klockrent att snyggt kunna rulla upp kabeln. Ser ofta lite hasigt ut när den långa sladdenhänger runt boxen.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare

Inlägg av Monark1954 »

cnyb skrev:

Så nu är jag lite orolig för strömförbrukningen i vinter (20A matning till huset) och funderar därför på att skaffa två Tesla boxar...

(Hur) fungerar lastbalanseringen i ett sånt fall, antar att alla faser dras ner i strömstryka?
Vi är i samma läge. I en annat tråd fick vi förslaget att ta bort en fas från Teslans wallbox, den som Leafen använder.

Det blir att prova snart. Vi väljer två Tesla Wallbox och en typ2>typ 1
Adapter köper vi här: http://evconnect.se/products/adapter-typ-2-typ-1-16a
Verkar vara prisvärd och robust.

I din Leaf kommer du ha en timer för både stopp och start laddning, Teslan verkar ha start laddning. Dessa tänker vi prova använda för att få säkringen att hålla när en bil är enfasare.

Någon som privat med lastutjämning med en tre och en enfasladdad bil så är även vi intresserade?
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Fast två laddboxar och den där kabeln så är vi uppe i 11-12 tusen. Det blir några år med en kraftigare säkring.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Nja, ska du ÖVER 25A måste det vara rätt kabel, skåp osv avsett för det. Då är det inte normal "villastandard" på grejorna vi pratar om.

Kollade för något år sedan. Var bara EON som hade fast pris för den uppgraderingen om det krävdes, ca 19000kr. Övriga hade bara "be om offert".

Så att gå från 20 till 25 enkelt och billigt. Från 25 till högre INTE SÄKERT att det är vare sig enkelt eller billigt. Snarare ganska troligt en rejäl kostnad inblandad.

Har för övrigt 25A huvudsäkring och laddar Tesla 3-fas och e-Golf enfas (16A). Så laddar förskjutet tidsmässigt eller med låg ström på Teslan då vi aldrig upplevt behov av snabbare laddning. e-Golfen får alltid stå på 16A.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
cnyb
Teslaägare

Inlägg av cnyb »

Fast Teslas boxar är ju snygga också :D :oops:
Ett alternativ är förståss att gå på 25A och installera ett riktigt 16A uttag åt Leafen (har bara 10A där nu och det känns inte helt bra), hmmm

Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

IMG_0870.JPG
IMG_0874.JPG
Nu har jag äntligen fått hjälp med installation av laddboxen från Tesla. Eldragningen är gjord med 6 mm2 elkabel för 25 A. För att minska risken för åskskador på laddutrustningen så valde jag att även installera en separat 4-polig strömbrytare vid gruppcentralen.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare

Inlägg av Monark1954 »

cnyb skrev:

Har du eller någon annan kopplat upp två Tesla laddboxar och testat lastbalanseringen med Leafen?

Vi har samma kombination och väntar på att elektrikern skall komma och montera boxarna.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
cnyb
Teslaägare

Inlägg av cnyb »

Monark1954 skrev:
cnyb skrev:

Har du eller någon annan kopplat upp två Tesla laddboxar och testat lastbalanseringen med Leafen?

Vi har samma kombination och väntar på att elektrikern skall komma och montera boxarna.
Har inte provat men nu är boxarna installerade iaf.
Är det dip switch 2 som växlar mellan bara Tesla och vanlig typ2 laddning eller funkar det alltid med 'alla' bilar på dessa boxar? Lite oklart i manualen på denna punkten...

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Den ska vara inställd på att kunna ladda alla bilar om du betalt för boxen, så du ska inte behöva röra något. Om du däremot lyckats få en destinationsladdare så lär den vara ställd på att bara ladda Tesla.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
TAndersson
Teslaägare

Inlägg av TAndersson »

Vi har två laddboxar med lastbalansering, 16A. Beställde en typ 2->1 adapter från EVconnect för att även kunna ladda Leaf. Tyvärr funkar det inte, laddningen kommer inte igång. Efter en del support från leverantören och tillverkaren av adaptern konstaterades det att svarstiderna på något sätt inte stämmer mellan Teslas laddbox och Leaf.

Alla typ 2 bilar vi testat, Bmw i3, Bmw 330E och Zoe funkar bra. Zoe laddar vi fullt på ca 2,5 h (11 kW).

Lastbalanseringen fungerar också bra, men troligen optimerad för två Tesla. För att få full effekt till Zoe'n räcker det inte att Teslan är fulladdad utan man måste koppla ifrån den. Annars tar det ca 6-8 h vilket normalt inte är nåt problem.
Model 3 Performance -20
Cybertruck AWD Reserverad
Model 3 Long Range -19
Model S 85D -15

Renault Zoe -16
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Tror det skulle kunna funka med att sätta en effektvakt som stänger av laddningen när den totala belastningen blir för hög. Det borde gå att sätta en sådan här box på ledningen ut till laddaruttaget.
http://www.elbutik.se/product.html/bela ... eldon-vasa

En annan idé jag har haft är att bara koppla in Teslan på två faser och sedan ha kvar en fas till Leafen. Har läst att Teslan ska fortsätta att ladda på bara två faser om en av dem är L1, men jag vet inte om det funkar eller om det är skadligt.
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare

Inlägg av fakerlind »

Ni som köpt Teslas laddare, är det mest för att den är snyggare än ett 3-fas uttag eller för att kostnaden för en till "vanlig" sladd är nästan densamma? Jag tänkte kanske börja med 3-fas och använda sladden som följer med bilen, men tar tacksamt emot lärdomar från er visa ägare. Min bil kommer nov/dec.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare

Laddbox från Tesla

Inlägg av Nyren »

fakerlind skrev:
Ni som köpt Teslas laddare, är det mest för att den är snyggare än ett 3-fas uttag eller för att kostnaden för en till "vanlig" sladd är nästan densamma? Jag tänkte kanske börja med 3-fas och använda sladden som följer med bilen, men tar tacksamt emot lärdomar från er visa ägare. Min bil kommer nov/dec.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det är väl av alla de skälen, i alla fall för mig. Teslas laddare är den billigaste som går att köpa för tillfället och är billigare än en till UMC. Dessutom är det smidigt att ha på plats och man har den andra i bilen när man behöver den.
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Skriv svar