Tesla product unveiling on the 17th

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Tesla product unveiling on the 17th

Inlägg av danni »

Svenssons skrev:
Tror mest på Herr X mästerliga gissning, särskilt med tanke på presentationen den 28:e.
Jag tycker att produkten i sig känns solklar och det är en jättebra gissning från det perspektivet. Men vad jag inte får ihop är varför de skulle ha en separat launch för den produkten istället för att helt enkelt ta den ihop med allt annat den 28:e.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

danni skrev:
Svenssons skrev:
Tror mest på Herr X mästerliga gissning, särskilt med tanke på presentationen den 28:e.
Jag tycker att produkten i sig känns solklar och det är en jättebra gissning från det perspektivet. Men vad jag inte får ihop är varför de skulle ha en separat launch för den produkten istället för att helt enkelt ta den ihop med allt annat den 28:e.
Det är väl olika bolag fortfarande? Den 28:e lär handla om takpaneler med solceller antar jag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Är det en slump att sidan för Model lll reservationer har uppdaterats idag?

https://electrek.co/2016/10/14/tesla-mo ... te-orders/
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

vigge50 skrev:
Är det en slump att sidan för Model lll reservationer har uppdaterats idag?

https://electrek.co/2016/10/14/tesla-mo ... te-orders/
Hm...
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

danni skrev:
Svenssons skrev:
Som Svenssons skriver - Tesla och SolarCity är två olika bolag. Elon nämner de båda lanseringarna i samma tweet, det indikerar att de är relaterade.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Vehicle 2 grid?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Herr X skrev:
danni skrev:
Svenssons skrev:
Som Svenssons skriver - Tesla och SolarCity är två olika bolag. Elon nämner de båda lanseringarna i samma tweet, det indikerar att de är relaterade.
Men varför skulle de i så fall visa en ny laddare den 28e, den borde väll komma den på "Tesla-eventet" och samma sak med powerwall 2.0 i så fall.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

vigge50 skrev:
Herr X skrev:
danni skrev:
Svenssons skrev:
Men varför skulle de i så fall visa en ny laddare den 28e, den borde väll komma den på "Tesla-eventet" och samma sak med powerwall 2.0 i så fall.
Laddare och Powerwall har väl inget med Solar City's event den 28:e att göra? Den 28:e lär det nog vara takpaneler som presenteras.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
Laddare och Powerwall har väl inget med Solar City's event den 28:e att göra? Den 28:e lär det nog vara takpaneler som presenteras.
Fast den 28:e handlar ju om vad Tesla och SolarCity kan göra tillsammans så då kommer det säkert handla väldigt mycket om DC-laddare, Powerwall, inverters och takpaneler. Hade det bara varit takpaneler så hade ju SolarCity kunnat visa det själva, inget behov av Tesla. Nu den 17:e borde alltså rimligen handla om något annat än integrering mellan bilen och huset.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Svenssons skrev:
vigge50 skrev:
Herr X skrev:
danni skrev:
Svenssons skrev:
Elons Twitter i september
Aiming for Oct 28 unveil in SF Bay Area of new Tesla/SolarCity solar roof with integrated Powerwall 2.0 battery and Tesla charger.
Så om både powerwall 2.0(förvisso intergrerad i taklösningen) och en ny laddare ska presenteras den 28e så har jag svårt att tänka mig att de skulle släppa en inverter på måndag.

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

LarsL skrev:
Hade det bara varit takpaneler så hade ju SolarCity kunnat visa det själva, inget behov av Tesla. Nu den 17:e borde alltså rimligen handla om något annat än integrering mellan bilen och huset.
Elon Musk har fått mycket kritik för uppköpet av SolarCity - långt ifrån alla stödjer den idén. Tesla behöver göra det solklart varför SolarCity, deras smarta tak och solcellsfabrik behövs i Tesla. Om Tesla den 17:e presenterar en smart inverter (och kanske även möjlighet använda bilen som batterilager - betänk att Model S/X nyligen fick helt ny ombordladdare), så har man:
1. Hembatteri för lagring av solcellsel
2. Smart inverter som är husets hjärna i ett solcells-system
3. Men ack och ve, man saknar solpaneler i produktutbudet :( Tänk om det fanns en firma som redan hade business runt solpaneler som man kunde köpa upp??

Ett sådant narrativ skulle göra det väldigt tydligt varför sammanslagningen/uppköpet som presenteras den 28:e är nödvändig.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Herr X skrev:
LarsL skrev:
Hade det bara varit takpaneler så hade ju SolarCity kunnat visa det själva, inget behov av Tesla. Nu den 17:e borde alltså rimligen handla om något annat än integrering mellan bilen och huset.
Elon Musk har fått mycket kritik för uppköpet av SolarCity - långt ifrån alla stödjer den idén. Tesla behöver göra det solklart varför SolarCity, deras smarta tak och solcellsfabrik behövs i Tesla. Om Tesla den 17:e presenterar en smart inverter (och kanske även möjlighet använda bilen som batterilager - betänk att Model S/X nyligen fick helt ny ombordladdare), så har man:
1. Hembatteri för lagring av solcellsel
2. Smart inverter som är husets hjärna i ett solcells-system
3. Men ack och ve, man saknar solpaneler i produktutbudet :( Tänk om det fanns en firma som redan hade business runt solpaneler som man kunde köpa upp??

Ett sådant narrativ skulle göra det väldigt tydligt varför sammanslagningen/uppköpet som presenteras den 28:e är nödvändig.
Jag förstår idén med produkten men förstår inte varför den inte skulle presenteras på samma event som laddaren som antagligen är ett krav för att få den att fungera då dagens laddare kanske inte kan skicka ström båda hållen. Är det inte lite som att Apple skulle ha ett event där de presenterar VR-headset för att sen några veckor senare på ett annat event presentera kabeln som du kopplar mellan headsetet och telefonen/datorn? Tesla och SolarCity ska låta aktieägarna rösta i mitten av november så eventet den 28e är säkert för att övertala de som ska rösta att rösta ja för köpet men att dela upp invertern och laddaren på två olika event förstår jag inte anledningen till. Jag skulle påstå att den nya invertern passar bättre till eventet den 28e än laddaren även om båda antagligen är ett krav för att fungera.
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare

Inlägg av Crappy »

Som någon säkert sagt tidigare i den 14 sidor långa spekulationstråd så tror jag det kan vara något mycket enklare
Han kommer presentera den första Teslan med Nvidia AP
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Zalman3 skrev:
Vehicle 2 grid?
Med tanke på att de ett flertal gånger (JB) har sagt att det inte är en bra ide så skulle det definitivt vara oväntat. Men vem vet, man kanske har konstaterat att batterierna håller bättre än väntat och har tänkt om där.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Produktpresentationen i morgon verkar göras över telefon? Eller har folk fått inbjudningar till något?
Det kan vara de nya Arachnid-fälgarna de presenterar? En så klen produktpresentation ni inte väntat er, så man kan verkligen säga att den är "unexpected by most".
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Herr X skrev:
Det kan vara de nya Arachnid-fälgarna de presenterar? En så klen produktpresentation ni inte väntat er, så man kan verkligen säga att den är "unexpected by most".
Haha, det skulle sannerligen vara oväntat. Och jobbigt för mig om dom ändrat utseendet på dom, då måste jag uppdatera min Arachnid-designer. Bild
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
otjernberg
Teslaägare

Inlägg av otjernberg »

Ett eldrivet och självflygande flygplan av liknande typ som det Lilium arbetar på. (http://lilium-aviation.com/) Det skulle definitivt passa i Elons produktportfölj av fordon, mellan bilar och raketer. I princip har de dessutom all nödvändig kunskap i Tesla och Space-X redan idag. Det skulle nog också klassas som oväntat av de flesta. Det som talar emot är väl att det verkar vara ett mindre event men man kan ju alltid hoppas :)
Användarvisningsbild
PoloPrinsen

Inlägg av PoloPrinsen »

Kan inte det oväntade vara något riiiiktigt oväntat!!??!!

Mitt halvseriösa förslag är att man framöver kommer kunna beställa till ett solcellsladdpaket. består av flera delar, bla integrerade solceller i huv,tak och vissa delar av baklucka och skärmarna. Men för att det skall bli någon ordentlig nyttaså kommer det även med en specialare, en utfällbar manick för tillfällen man är parkerad i solsken; en solcellsmarkis som med sitt stora mått på 6*2meter även fungerar som regnskydd och ser ut som en carport som hamnat lite på sned.
Detta är mest för rena miljömuppar då det inte är fullt automatiserat vid in/utfällning ännu... hmm men man vet aldrig med herr Musk. ;-)

///PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

PoloPrinsen skrev:
Kan inte det oväntade vara något riiiiktigt oväntat!!??!!

Mitt halvseriösa förslag är att man framöver kommer kunna beställa till ett solcellsladdpaket. består av flera delar, bla integrerade solceller i huv,tak och vissa delar av baklucka och skärmarna. Men för att det skall bli någon ordentlig nyttaså kommer det även med en specialare, en utfällbar manick för tillfällen man är parkerad i solsken; en solcellsmarkis som med sitt stora mått på 6*2meter även fungerar som regnskydd och ser ut som en carport som hamnat lite på sned.
Detta är mest för rena miljömuppar då det inte är fullt automatiserat vid in/utfällning ännu... hmm men man vet aldrig med herr Musk. ;-)

///PP
Känns inte som han brukar släppa meningslösa saker dock. Solceller på bil är meningslösa saker.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

Sitter och lyssnar på dagens teslapodd, och det slår mig att kombinationen "unexpected by most" och X60 borta kan innebära [trumvirvel]: X60 med skjutdörr... Billigare att producera med bibehållen marginal men ändå rejält lägre pris än X75.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

themax skrev:
Sitter och lyssnar på dagens teslapodd, och det slår mig att kombinationen "unexpected by most" och X60 borta kan innebära [trumvirvel]: X60 med skjutdörr... Billigare att producera med bibehållen marginal men ändå rejält lägre pris än X75.
Skulle vara rätt dyrt att ta fram och det skulle bli en helt ny bil. Skjutdörrar kan inte sättas på dagens Model X. Skulle vara tvunget att göra den mer fyrkantig. Tror knappast att det skulle bli någon större besparning i tillverkning heller, snarare fördyring även där med tanke på mjukvara, fler delar som inte finns i någon annan bil och så vidare bara för att försöka krysta fram en budget-Tesla.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Svenssons skrev:
themax skrev:
Skulle vara rätt dyrt att ta fram och det skulle bli en helt ny bil. Skjutdörrar kan inte sättas på dagens Model X. Skulle vara tvunget att göra den mer fyrkantig. Tror knappast att det skulle bli någon större besparning i tillverkning heller, snarare fördyring även där med tanke på mjukvara, fler delar som inte finns i någon annan bil och så vidare bara för att försöka krysta fram en budget-Tesla.
Och efter det så måste den testas om för alla krocktester mm, skulle lika gärna ta fram det som en egen modell och därmed vara mindre begränsad med att försöka förändra så lite som möjligt.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

Det är konstigt att både MX60 och vissa färger försvunnit utan kommentar.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Kanske kommer det en riktig 60kWh bil?
Fast då borde ju även Model S 60 försvunnit.

Mekaniska förändringa på karossen tror jag inte alls på.
Användarvisningsbild
akeller
Teslaägare

Inlägg av akeller »

Hoppas de berättar vilket fordon som kommer efter model 3.
Eller det vet man redan?
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Skriv svar