Olåst bil, trots aktiv Walk away lock

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Olåst bil, trots aktiv Walk away lock

Inlägg av Feddan »

Imorse när jag skulle pre-heat:a bilen via appen så märkte jag att bilen var olåst. Detta trots att jag var 20 meter ifrån den (och inne i vårt hus) och Walk away lock är aktiverat. Jag har vant mig så pass på funktionen att jag litar blint på den. Men vid tre tillfällen på de 1,5 åren jag haft bilen så har jag ertappat den olåst. Jag hoppades verkligen att detta skulle vara fixat i 8.0.

Jag har en teori att om bilen håller på att låsa sig men man återvänder till bilen precis då, så avbryter den och låser upp bilen. Och sen håller den sig upplåst om man inte låser manuellt. Den kommer alltså inte reagera på att den tappar anslutningen med FOB:en (nyckeln).

Vet ni om någon annan anledning till varför bilen skulle vara olåst?
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Re: Olåst bil, trots aktiv Walk away lock

Inlägg av ovelundkvist »

Jag har också märkt det någon enstaka gång på 1,5 år och har en känsla av att det hänger ihop med att jag de gångerna har låst upp bilen med appen istället för foben, men har aldrig kollat upp om det är så.

Hade du låst upp den via appen?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Jag har råkat ut för samma sak några gånger och har inte låst upp med appen iaf...
En gång hade jag lämnat bilen inne i Bollnäs typ en halvmil hemifrån och såg detta först när jag skulle kolla hur laddningen gick :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Waxinator
Teslaägare

Inlägg av Waxinator »

Men handtagen är väl infällda ändå ?! ...och det hjälper väl inte att trycka på handtagen så de kommer ut ? (utan FOB intill)
Om tjuven inte kan öppna med handtagen så slår hen väl ut rutan och öppnar inifrån (fast då larmar väl inte bilen...).
Model S P90DL - Facelift - Midnight Silver - Light Gray Lether. Levererad 3-Aug-2016. ( http://www.section4.se )
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare

Inlägg av DSV »

Feddan skrev:
Jag har en teori att om bilen håller på att låsa sig men man återvänder till bilen precis då, så avbryter den och låser upp bilen. Och sen håller den sig upplåst om man inte låser manuellt. Den kommer alltså inte reagera på att den tappar anslutningen med FOB:en (nyckeln).

Vet ni om någon annan anledning till varför bilen skulle vara olåst?
Måste nog vara något mer som inverkar i så fall, jag glömmer ibland nyckeln i fickan medan jag håller och grejar i garaget/trädgården och då stresstestas detta scenario. Ganska störigt med bilen som blinkar och viftar åt mig hela tiden medan jag springer fram och tillbaka men jag har inte lyckats koppla det till att bilen förblivit olåst.

Annars har jag inte haft bilen tillräckligt länge för att lära mig lite på funktionen, kollar oftast om de fäller in öronen när jag lämnar bilen.
Har iofs hänt mig en gång att bilen var olåst då jag förväntade mig den skulle vara låst men det var precis i början och jag hade för mycket annat i huvudet utan att fundera mer på det, kan mycket väl glömt ena nyckeln i bilen.
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

Waxinator skrev:
Men handtagen är väl infällda ändå ?! ...och det hjälper väl inte att trycka på handtagen så de kommer ut ? (utan FOB intill)
Om tjuven inte kan öppna med handtagen så slår hen väl ut rutan och öppnar inifrån (fast då larmar väl inte bilen...).
Handtagen är infällda. Men om bilen är olåst så ska det bara vara att trycka på dem för att de ska fällas ut, utan nyckel i närheten. Det är min uppfattning men jag har inte dubbelkollat. Jag kan göra det i eftermiddag.
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare

Inlägg av far1far2 »

Hände mej också häromdan. Djädra tur att man kan låsa med appen fast man är 2,5 km ifrån bilen!
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare

Inlägg av P_EL »

far1far2 skrev:
Hände mej också häromdan. Djädra tur att man kan låsa med appen fast man är 2,5 km ifrån bilen!
Överhuvudtaget skulle man ju kunna göra appen lite intelligentare. Dvs om bilen står olåst utan att röra sig i Xmin (och känner inte av att någon sitter i sätet) borde det skickas en pushnotis i telefonen typ "Tjenare! Vill du låsa din bil kanske?"

Samma apputvecklare kunde för övrigt få lägga till en timer-funktion på klimatvärmningen där man skriver in när man tänker åka (tid och vilka dagar) och önskad temp. Sedan får en finurlig liten algoritm räkna ut hur långt innan den behöver brassa på för att optimera energiåtgången så att en glad Teslaägare kan slå sig ner i varm bil. :geek:
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Användarvisningsbild
Iceman
Teslaägare

Inlägg av Iceman »

P_EL skrev:
far1far2 skrev:
Överhuvudtaget skulle man ju kunna göra appen lite intelligentare. Dvs om bilen står olåst utan att röra sig i Xmin (och känner inte av att någon sitter i sätet) borde det skickas en pushnotis i telefonen typ "Tjenare! Vill du låsa din bil kanske?"
Precis så fungerar det faktiskt i Volvos app. Där man fö även kan sätta timers på klimatanläggningen. Samt planera resor och skicka till bilen. Där har faktiskt Tesla utvecklingspotential.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare

Inlägg av far1far2 »

Ja Volvo har ju stulit en hel del från Tesla, så det är väl bara att stjäla tebakes!
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

Feddan skrev:
Waxinator skrev:
Handtagen är infällda. Men om bilen är olåst så ska det bara vara att trycka på dem för att de ska fällas ut, utan nyckel i närheten. Det är min uppfattning men jag har inte dubbelkollat. Jag kan göra det i eftermiddag.
Nu har jag gjort ett test. Handtagen och backspeglarna var infällda och bilen SER låst ut. Men går man fram och trycker på handtaget (nyckeln hade jag lagt ifrån mig, typ 10 meter bort) och bilen presenterar då handtagen och gick att öppna. Så är den olåst så är den olåst.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Dubbelkolla att trunk&frunk verkligen har gått i lås! Min bakelselucka behöver lite extra eftertryck (har inte powerlift).
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

Frunken rör jag knappt och jag har elektroniska bakluckan så den borde alltid stänga sig rätt. Men tack för tipset!
Användarvisningsbild
Waxinator
Teslaägare

Inlägg av Waxinator »

@Feddan, Tack för klargörandet.
Detta är allvarligt, för även om bilen ser ut att vara låst så finns där klåfingriga individer kom petar... :shock:
Senast redigerad av Waxinator, redigerad totalt 3 gång.
Model S P90DL - Facelift - Midnight Silver - Light Gray Lether. Levererad 3-Aug-2016. ( http://www.section4.se )
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

Kombinationen lite väl trånga brallor och nyckel i fickan har mer än en gång resulterat i att jag kommit till bilen och den står där med öppen baklucka...
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Waxinator
Teslaägare

Inlägg av Waxinator »

Testing the Tesla Model S Alarm System... ( https://www.youtube.com/watch?v=XIiX4Etv-CA ) :oops:
Testing the Tesla Model X Alarm System... ( https://www.youtube.com/watch?v=vMXWwkTNjbg ) :?
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Aldrig varit med om det tidigare, men igår var jag med om det.

Kollade i appen på kvällen hur mycket laddning som fanns, och såg då att bilen inte var låst.

Så låste den från appen.

Vet dock att när jag var i bilen sist så låste jag upp manuellt och när jag gick därifrån låg nyckeln i en ficka med massa annat skrot (annan stor nyckelknippa och ett multitool) så kanske därför det blev så?

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Jocce skrev:
Aldrig varit med om det tidigare, men igår var jag med om det.

Kollade i appen på kvällen hur mycket laddning som fanns, och såg då att bilen inte var låst.

Så låste den från appen.

Vet dock att när jag var i bilen sist så låste jag upp manuellt och när jag gick därifrån låg nyckeln i en ficka med massa annat skrot (annan stor nyckelknippa och ett multitool) så kanske därför det blev så?

/Jocce
Låser du upp med fobben och inte kör så måste du låsa med fobben
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

e5m1r skrev:
Låser du upp med fobben och inte kör så måste du låsa med fobben
Ah, så pass enkelt! :)

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Skriv svar