Ta en titt på certifikaten nedan (externa länkar).
Funderar på att ha något av dessa fälgar till min MX som vinterhjul. Dock har tillverkaren sagt att B32-fälgarna INTE klarar belastningen från MX, men att B37 gör det. Dock har dom ju båda 800kg noterat i hjulbelastning.
Uppdaterat: Frågan är om det finns något mer i certifikatet som har att göra med vilken belastning fälgarna klarar, förutom de 800kg som står i kolumnen för Radlast.
Båda länkarna går till B37. Har du länken till den andra fälgen så man kan jämföra? Jag ser hittills ingenting förutom att max hjulbelastning är 800kg.
Var nånstans ser du energiförbrukning? Jag kan bara se motoreffekt för Model S (52-69 kW).
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Båda länkarna går till B37. Har du länken till den andra fälgen så man kan jämföra? Jag ser hittills ingenting förutom att max hjulbelastning är 800kg.
Var nånstans ser du energiförbrukning? Jag kan bara se motoreffekt för Model S (52-69 kW).
3:e redigeringen av inlägget, mycket slarv... kanske för mycket stress med att äga en Tesla
Länkarna är korrigerade...
---
Få 8000:- rabatt när du beställer din Tesla genom att använda denna referallänk: http://---
---
Det som skiljer de två fälgarna åt är att B32 endast klarar en axelvikt på 1420, respektive 1500kg, beroende på däckdimension. Därmed kan max hjulbelastning inte bli mer än 710/750 kg om jag fattar rätt.
För B37 gäller max 1650/1460/1550kg axelvikt, beroende på däckdimension. Tyngre än B32 alltså.
Allt annat är likadant. Notera att det inte är tillåtet att använda snökedjor på dessa fälgar. Det kanske inte gör så mycket, men det kan ändå vara intressant eftersom du vill ha dem som vinterhjul.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det som skiljer de två fälgarna åt är att B32 endast klarar en axelvikt på 1420, respektive 1500kg, beroende på däckdimension. Därmed kan max hjulbelastning inte bli mer än 710/750 kg om jag fattar rätt.
För B37 gäller max 1650/1460/1550kg axelvikt, beroende på däckdimension. Tyngre än B32 alltså.
Allt annat är likadant. Notera att det inte är tillåtet att använda snökedjor på dessa fälgar. Det kanske inte gör så mycket, men det kan ändå vara intressant eftersom du vill ha dem som vinterhjul.
Supertack... Antar att det är denna del som nämner det:
T96 Reifen (LI 96) nur zulässig für Fahrzeuge mit zul. Achslasten bis 1420 kg (Fzg.-Schein, Ziff. 16
bzw. Zulassungsbescheinigung Feld 8).
T98 Reifen (LI 98) nur zulässig für Fahrzeuge mit zul. Achslasten bis 1500 kg (Fzg.-Schein, Ziff. 16
Är LI 96 Load Index? Är inte det baserat på däcket bara? Alltså, LI96 x 2 = 1420kg?
---
Få 8000:- rabatt när du beställer din Tesla genom att använda denna referallänk: http://---
---
T96 Reifen (LI 96) nur zulässig für Fahrzeuge mit zul. Achslasten bis 1420 kg (Fzg.-Schein, Ziff. 16
T98 Reifen (LI 98) nur zulässig für Fahrzeuge mit zul. Achslasten bis 1500 kg (Fzg.-Schein, Ziff. 16
Är LI 96 Load Index? Är inte det baserat på däcket bara? Alltså, LI96 x 2 = 1420kg?
Om man översätter texten ordagrant så heter det "däck (LI 96/98) enbart tillåtet för fordon med tillåtna axelvikter upp till 1420/1500 kg (blaha blaha)". Jag är lite osäker, men jag tolkar det som att man inte får ha däcken i respektive dimension på fordon som har axelvikter som ligger över detta.
Eller tvärtom, om du har en bil med en tillåten max axelvikt över 1420/1500kg (beroende på däckdimension) för minst en av axlarna så får du inte ha fälgarna på bilen. Så tolkar jag det.
Finns det överhuvudtaget någon uppgift om max tillåten axelvikt för en personbil? Det finns uppenbarligen i tyska registreringsbevis (Fzg.-Schein, Ziff. 16 bzw. Zulassungsbescheinigung Feld 8), men har vi det också?