Säkerheten i Model S
Moderator: Redaktion
Säkerheten i Model S
Jag har nyligen hamnat i en hetsig diskussion med en människa som vägrade sätta sig i Teslan på grund av dess undermåliga säkerhet, enligt honom. Han förklarade för mig att alla vet att en Volvo är världens säkraste bil och att en såndär elbil aldrig kan vara lika säker eftersom den inte har någon motor under huven som kan ta upp smällarna när man krockar.
Jag har hört en del trams om elbilar och jag har i princip alltid ett hyfsat bra svar på tungan så jag kan bemöta det mesta. Men det här var nånting som jag inte har hört förut. Jag försökte då förklara att en bensinmotor egentligen bara är en stor metallklump som är mer i vägen än att den skyddar, och att Teslan är mycket säkrare än de flesta andra bilar pga batteriet som gör bilen mycket stabil. Jag berättade även om borenos närkontakt med en lastbil. Men gubben sa bara, "det tror jag inte en sekund på". Okej då, en till knäppis som inte begriper nåt. Det kan jag leva med. Men frågan är ju om detta inte kan vara ett större fenomen, dvs att folk i allmänhet tror att bensinmotorn där framme har en skyddande effekt och att elbilar är osäkra. Det nämns kanske alldeles för sällan att Teslan är en extremt säker bil. Eller vad tycker ni?
Jag har hört en del trams om elbilar och jag har i princip alltid ett hyfsat bra svar på tungan så jag kan bemöta det mesta. Men det här var nånting som jag inte har hört förut. Jag försökte då förklara att en bensinmotor egentligen bara är en stor metallklump som är mer i vägen än att den skyddar, och att Teslan är mycket säkrare än de flesta andra bilar pga batteriet som gör bilen mycket stabil. Jag berättade även om borenos närkontakt med en lastbil. Men gubben sa bara, "det tror jag inte en sekund på". Okej då, en till knäppis som inte begriper nåt. Det kan jag leva med. Men frågan är ju om detta inte kan vara ett större fenomen, dvs att folk i allmänhet tror att bensinmotorn där framme har en skyddande effekt och att elbilar är osäkra. Det nämns kanske alldeles för sällan att Teslan är en extremt säker bil. Eller vad tycker ni?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Re: Säkerheten i Model S
Finns väldigt mycket dumma människor, är det inte en släkting eller nån du måste umgås med, släpp det och gå vidare.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Du skulle kanske ha tagit upp att Tesla Model S fick bäst betyg någonsin i krocktesterna i USA.
Ja, Model S har ju fått högsta betyg både i Euro-NCAP och i den amerikanska varianten. Det är ju inget påhitt eller fria fantasier utan fakta. Om det gör den till en säkrare bil än Volvo är ju svårt att säga ett test är ett test och verkliga olyckor något helt annat. Men jag tror att Tesla och Elon Musk har samma små galna besatthet av säkerhet som SAAB hade, på gott och ont.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Om de har bestämt sig för att inte fatta så är det ingen idé att ödsla tid. Motorn i en ICE-bil är ju ett problem för krocksäkerheten, inte en tillgång. Testerna talar sitt tydliga språk - Model S är tveklöst en av världens säkraste bilar.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Bara i USA som den fick högst betyg. I Europa så fick den 4.5 / 5, om jag kommer ihåg rätt.LarsL skrev:Ja, Model S har ju fått högsta betyg både i Euro-NCAP och i den amerikanska varianten. Det är ju inget påhitt eller fria fantasier utan fakta. Om det gör den till en säkrare bil än Volvo är ju svårt att säga ett test är ett test och verkliga olyckor något helt annat. Men jag tror att Tesla och Elon Musk har samma små galna besatthet av säkerhet som SAAB hade, på gott och ont.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
- Nicklas
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ida2603
Du vet... Det är bara en googling bortFeddan skrev:Bara i USA som den fick högst betyg. I Europa så fick den 4.5 / 5, om jag kommer ihåg rätt.LarsL skrev:Ja, Model S har ju fått högsta betyg både i Euro-NCAP och i den amerikanska varianten. Det är ju inget påhitt eller fria fantasier utan fakta. Om det gör den till en säkrare bil än Volvo är ju svårt att säga ett test är ett test och verkliga olyckor något helt annat. Men jag tror att Tesla och Elon Musk har samma små galna besatthet av säkerhet som SAAB hade, på gott och ont.

- http://www.euroncap.com/sv/results/tesla/model-s/7897
Jag ser inget om några halva stjärnor...
Nej, den fick 5 stjärnor http://www.euroncap.com/sv/results/tesla/model-s/7897Feddan skrev:Bara i USA som den fick högst betyg. I Europa så fick den 4.5 / 5, om jag kommer ihåg rätt.LarsL skrev:Ja, Model S har ju fått högsta betyg både i Euro-NCAP och i den amerikanska varianten. Det är ju inget påhitt eller fria fantasier utan fakta. Om det gör den till en säkrare bil än Volvo är ju svårt att säga ett test är ett test och verkliga olyckor något helt annat. Men jag tror att Tesla och Elon Musk har samma små galna besatthet av säkerhet som SAAB hade, på gott och ont.
Men det är ju en ganska grovbedömning, tex fick även Nissan Leaf 5 stjärnor.
Vad man ska titta på är de enskilda testerna och vad som skrivs där. Här är det svårare att få full pott. Ännu svårare är det att göra en bil som är säker i verkligheten.
Om man tycker att bränsleförbruknings siffror är fuskade och special designade så är det inget emot vad krock tester är. Alla bilar är designade för att klara krocktestet om man säger så.
Jag hade nog sagt som jag säger till barnen när dom "inte tycker om" (inte vågar smaka) - "Bra! Då blir det mer av det goda till mig."mati skrev:Jag har nyligen hamnat i en hetsig diskussion med en människa som vägrade sätta sig i Teslan på grund av dess undermåliga säkerhet, enligt honom.
- Nicklas
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ida2603
Ja, Nissan Leaf fick 5 stjärnor... I 2012-testet.LarsL skrev:Nej, den fick 5 stjärnor http://www.euroncap.com/sv/results/tesla/model-s/7897Feddan skrev:Bara i USA som den fick högst betyg. I Europa så fick den 4.5 / 5, om jag kommer ihåg rätt.LarsL skrev:Ja, Model S har ju fått högsta betyg både i Euro-NCAP och i den amerikanska varianten. Det är ju inget påhitt eller fria fantasier utan fakta. Om det gör den till en säkrare bil än Volvo är ju svårt att säga ett test är ett test och verkliga olyckor något helt annat. Men jag tror att Tesla och Elon Musk har samma små galna besatthet av säkerhet som SAAB hade, på gott och ont.
Vad man ska titta på är de enskilda testerna och vad som skrivs där. Här är det svårare att få full pott. Ännu svårare är det att göra en bil som är säker i verkligheten.
Om man tycker att bränsleförbruknings siffror är fuskade och special designade så är det inget emot vad krock tester är. Alla bilar är designade för att klara krocktestet om man säger så.
- testen ändras och 5 stjärnor 2012 är inte samma sak som 2014... Skulle man testa om samma bil idag skulle den inte få 5 stjärnor eftersom 2014 kräver funktioner som inte Leaf på den tiden hade.
Det var tack vare detta som jag "visste" att jag skulle vänta tills Tesla uppgraderat sin hårdvara med mer automatik eftersom de aldrig hade accepterat 4 stjärnor

- att jag dessutom då skulle få autopilot är ju bara för häftigt! Jag är så löjligt nöjd med den funktionen

I en gammelbil är motorblocket ett problem vid (framför allt) frontalkrockar. Risken att bli skadad av att volta eller snurra runt i en bil är ganska låg, men risken att bli allvarligt skadad när bilen stannar tvärt (tänk 100 till 0 på 1 sekund eller mindre) är enorm. Detta försöker man motverka med bl.a. krockkuddar och deformationszoner. Deformationszonen gör att hastigheten sänks långsammare, genom att ha mycket utrymme som kan ta emot rörelseenergin och tryckas ihop. I en gammelbil sitter det ett motorblock i praktiskt taget solid metall, som inte deformeras alls, vilket ger en avsevärt mindre deformationszon än Model S, som har en jättestor frunk som tar upp smällen. Många bilar har skenor som skickar ned sin ICE under bilen vid krock, vilket i sin tur orsakar andra problem beroende på krockhastighet.
I en gammelbil sitter man instängd i en bur med massor av brännbar vätska under sig. Risken att behöva skäras ut vid allvarliga olyckor är stor, och det tar ofta tid för räddningstjänst att komma på plats. När det brinner är det gaserna som dödar (och explosionerna, om man befinner sig i en Michael Bay-film). Baserat på de olyckor jag läst om är min slutsats att det är ovanligt att en Tesla börjar brinna i krock eller krasch, jämfört med ICE bilar.
Det är dessutom ovanligt att behöva skäras eller klippas ut ur Teslan. B-stoplarna och balken där emellan är bland de starkaste på någon bil och klarar en bra bit över 2 tons belastning, något jag är tacksam för efter att jag själv utfört ett fälttest av att studsa den 2.1 ton tunga bilen på taket ett par-tre gånger i snabb följd. Ska man göra jämförelsen med Volvo så är det framför allt det lättantändliga bränslet, en väsentligt svagare B-stolpe+balk, motorblocket och en högre tyngdpunkt som gör att man sitter lite säkrare i sin Model S.
I en gammelbil sitter man instängd i en bur med massor av brännbar vätska under sig. Risken att behöva skäras ut vid allvarliga olyckor är stor, och det tar ofta tid för räddningstjänst att komma på plats. När det brinner är det gaserna som dödar (och explosionerna, om man befinner sig i en Michael Bay-film). Baserat på de olyckor jag läst om är min slutsats att det är ovanligt att en Tesla börjar brinna i krock eller krasch, jämfört med ICE bilar.
Det är dessutom ovanligt att behöva skäras eller klippas ut ur Teslan. B-stoplarna och balken där emellan är bland de starkaste på någon bil och klarar en bra bit över 2 tons belastning, något jag är tacksam för efter att jag själv utfört ett fälttest av att studsa den 2.1 ton tunga bilen på taket ett par-tre gånger i snabb följd. Ska man göra jämförelsen med Volvo så är det framför allt det lättantändliga bränslet, en väsentligt svagare B-stolpe+balk, motorblocket och en högre tyngdpunkt som gör att man sitter lite säkrare i sin Model S.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Dessutom är det olika klasser. Nissan Leaf fick fem stjärnor i kategorin "Liten familj" medan Model S fick det i "Premiumbil".Nicklas skrev:Ja, Nissan Leaf fick 5 stjärnor... I 2012-testet.LarsL skrev:
Nej, den fick 5 stjärnor http://www.euroncap.com/sv/results/tesla/model-s/7897
- testen ändras och 5 stjärnor 2012 är inte samma sak som 2014... Skulle man testa om samma bil idag skulle den inte få 5 stjärnor eftersom 2014 kräver funktioner som inte Leaf på den tiden hade.
Det var tack vare detta som jag "visste" att jag skulle vänta tills Tesla uppgraderat sin hårdvara med mer automatik eftersom de aldrig hade accepterat 4 stjärnor![]()
- att jag dessutom då skulle få autopilot är ju bara för häftigt! Jag är så löjligt nöjd med den funktionen
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Haha.dstr skrev:Jag hade nog sagt som jag säger till barnen när dom "inte tycker om" (inte vågar smaka) - "Bra! Då blir det mer av det goda till mig."mati skrev:Jag har nyligen hamnat i en hetsig diskussion med en människa som vägrade sätta sig i Teslan på grund av dess undermåliga säkerhet, enligt honom.

P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.
Sponsra min Roadster2! http://---
Sponsra min Roadster2! http://---
Det var det han inte trodde på.vigge50 skrev:Du skulle kanske ha tagit upp att Tesla Model S fick bäst betyg någonsin i krocktesterna i USA.

Det finns en jämförande bild på sidokollisionsprovet mellan en X och en XC90. Om du eller någon annan kan hitta den så får vi se vad han säger.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Den är ju rätt lätt motbevisad med tanke på att det står om det överallt på nätet... Här, t.ex.: http://www.businessinsider.com/tesla-te ... ted-2013-8mati skrev:Det var det han inte trodde på.vigge50 skrev:Du skulle kanske ha tagit upp att Tesla Model S fick bäst betyg någonsin i krocktesterna i USA.
Den fick alltså högsta betyg i varenda kategori och kallades för den säkraste bil de någonsin testat.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Ja, jag vet. Men vad gör man när folk inte vill tro på det som står på nätet. Eller rättare sagt så tror de väl bara på det de vill tro på, dvs på fel saker.danni skrev:Den fick alltså högsta betyg i varenda kategori och kallades för den säkraste bil de någonsin testat.
Ge upp. Säg som det är:"Jag spiller inte mer tid på dig. Du är för dum!"mati skrev:Ja, jag vet. Men vad gör man när folk inte vill tro på det som står på nätet. Eller rättare sagt så tror de väl bara på det de vill tro på, dvs på fel saker.danni skrev:Den fick alltså högsta betyg i varenda kategori och kallades för den säkraste bil de någonsin testat.
Model S P85D,
Var det Stenmark eller Gunde som sa "Det är inte lönt att förklara för dom som inte begriper"?Foluke skrev:Ge upp. Säg som det är:"Jag spiller inte mer tid på dig. Du är för dum!"mati skrev:Ja, jag vet. Men vad gör man när folk inte vill tro på det som står på nätet. Eller rättare sagt så tror de väl bara på det de vill tro på, dvs på fel saker.danni skrev:Den fick alltså högsta betyg i varenda kategori och kallades för den säkraste bil de någonsin testat.
- lator
- Teslaägare
Tack för dagens flabb!

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Du verkar träffa mycket konstigt (knäppt) folk på sistone. Haft liknande erfarenheter under åren jag jobbade i Skaraborg... 

Ja, jo så är det.Jojo skrev:Du verkar träffa mycket konstigt (knäppt) folk på sistone. Haft liknande erfarenheter under åren jag jobbade i Skaraborg...
Men det finns nog folk med konstiga åsikter överallt. Skillnaden är väl att de är lite överrepresenterade (och högljudda) här på vischan.

dstr skrev:Var det Stenmark eller Gunde som sa "Det är inte lönt att förklara för dom som inte begriper"?Foluke skrev:Ge upp. Säg som det är:"Jag spiller inte mer tid på dig. Du är för dum!"mati skrev:Ja, jag vet. Men vad gör man när folk inte vill tro på det som står på nätet. Eller rättare sagt så tror de väl bara på det de vill tro på, dvs på fel saker.danni skrev:Den fick alltså högsta betyg i varenda kategori och kallades för den säkraste bil de någonsin testat.

Model S P85D,