el som transport vara

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

el som transport vara

Inlägg av Kalle »

det har pratats om att använda gratis el man laddat tesla med till att driva sitt hus (eller rent ut av sälga den). detta anses av de flästa vara tämligen olagligt och omoraliskt.
men de fick mig att fundera, tror ni de skulle vara ekonomiskt försvarbart att ladda en batteribank ombord på ett fartyg vid en hamn med billig el, sen köra till ett ställe med dyr el och sälga den? man köper naturligt vis under off peak, och säljger när de e som dyrast.

ett sådant fartyg skulle även kunna användas under naturkatastrofer för att förse en stad med el.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: el som transport vara

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: el som transport vara

Inlägg av Kalle »

kablar är ju förståss mycket effektivare, men inte alls lika flexibla.

här e lite olika elpriser
http://en.wikipedia.org/wiki/Electricity_pricing

vad är de som gör att skillnaderna är så stora?
kan jag "tanka" i saint petersburg för 0,25 euro/kWh och ladda ur i danmark för 3,6 euro/kWh?
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: el som transport vara

Inlägg av Kalle »

Svenssons skrev:
Det skulle gå åt mer energi att transportera elen från punkt A till B än vad som skulle vara praktiskt att ladda in vilket skulle göra det effektivare att producera elen lokalt alternativt lägga ner en elkabel vilket är det som vi gör.
jag tror du har rätt, men vill ändå göra lite "servätt beräkningar" för att de e kul ;)


jag räknar på om man köper den här tex.
http://commercial.apolloduck.com/advert.phtml?id=340580

en båt för 1,65 milj dollar

som kan frakta 2'382 ton. *


*tror vikten är begränsningen inte volymen eftersom batterier faktiskt har hyfsat hög densitet
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: el som transport vara

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: el som transport vara

Inlägg av Kalle »

nikel metal hybrid batterier är billigare just nu med 350 dollar/kwh men teslas gigga fabrik lär trycka ner priset på batterier till den magiska 100 dollar/kWh gränsen.
så jag kommer anta här att vi fyller båten med teslas gigga batterier för 100 dollar/kWh.

om man räknar med runt 200 Wh/kg för Li-ion batterier så kan de här skeppet frakta ungefär 477 kWh (Li-ion är närmre 265 wh/kg i dag men vi räknar bort lite för sladdar och packning)

477 kWh kostar i sangt petersburg 119,25 euro
sälgs det i danmark blir det 1717 euro...

ok de här blir man ju knappast rik på, batterierna hinner slitas ut inan man har betalat av dom, och då har jag som sagt inte räknat med förluster vid laddning och energin för transporten.

man kan lugnt påstå att de e något av en dead end.

låt oss satsa på kablar från nordafrika i stället :)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: el som transport vara

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: el som transport vara

Inlägg av Kalle »

Svenssons skrev:
var får du priserna på på 0,25 euro/kWh och 3,6 euro/kWh ifrån? Enligt Wikisidan som du refererar till så är priset i Ryssland mellan 2,4-14 US cent per kWh och i Danmark 40,38 US cent per kWh.
ja jädrar vilken räkne tabbe, slog in 0,024 dollar i valuta appen och ut ploppa 0,25 euro. den värkar inte gilla värden under 1
Svenssons skrev:
förlusterna är otroligt mycket större än i en kabel, troligtvis större än totala lagringen.
nej inte större än totala lagringen tror jag inte, i så fall skulle ju de va problematiskt med elbilar. Man tankar ju inte 170 kWh för att använda 85 i en tesla tex...
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: el som transport vara

Inlägg av Kalle »

Svenssons skrev:

Hur många ton diesel drar den per dag?
vadå disel, ja tänkte slänga upp en mast och segla ;)
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: el som transport vara

Inlägg av Kalle »

Jag håller helt med dig Svenssons, kablar vinner stort.

här är en intressant rapport angående just kablar från nordafrika till europa, faktiskt väldigt intressant läsning om man har tid
http://www.dlr.de/tt/Portaldata/41/Reso ... ission.pdf
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: el som transport vara

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: el som transport vara

Inlägg av taliz »

Även om det förstås inte är lönsamt idag så är det en intressant tanke.
Låt säga att batteriutveckligen tar några rejäla steg framåt, och samtidigt autopilot-utvecklingen.
Då skulle man tex kunna placera vindkraftfarmar och annat på ställen dit det inte lönar sig att dra kabel, och låta automatiserade fordon köra fram och tillbaka med den el som produceras.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: el som transport vara

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: el som transport vara

Inlägg av Kalle »

och det skulle faktiskt vara möjligt att skicka energin via en relä satellit som tex mikrovågor, de skulle ju vara ett väldigt flexibelt system. om en me stora förluster. men fördelen är ju att man skulle kunna skicka ström dit de behövs direct (fast de e klart man måste ha väldigt stora motagar antenner (flera km?) iom att mikrovågor järna sprider ut sig lite i atmosfären.)
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: el som transport vara

Inlägg av Kalle »

de här va spännande http://en.wikipedia.org/wiki/Space-based_solar_power
de e nått som inte är ekonomiskt försvarbart nu dock, men kanska om Elons raketer kan återanvändas snart?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: el som transport vara

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: el som transport vara

Inlägg av Kalle »

Specielt om hans MCT blir värklighet.
Har den möjlighet att flytta 100'000 kg av nyttoladt till Mars borde det va möjligt att få upp ett stort solkraftvärk i gso

http://en.m.wikipedia.org/wiki/MCT_laun ... ch_vehicle
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare
Inlägg: 342
Blev medlem: 10 okt 2014 18:04
Ort: Sigtuna

Re: el som transport vara

Inlägg av Fredriksv »

Kalle skrev:
och det skulle faktiskt vara möjligt att skicka energin via en relä satellit som tex mikrovågor, de skulle ju vara ett väldigt flexibelt system. om en me stora förluster. men fördelen är ju att man skulle kunna skicka ström dit de behövs direct (fast de e klart man måste ha väldigt stora motagar antenner (flera km?) iom att mikrovågor järna sprider ut sig lite i atmosfären.)
Då kanske elbilen skulle kunna ha en vettig mottagare och helt enkelt laddas trådlöst medan man kör. Bild
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: el som transport vara

Inlägg av Kalle »

Nja, verkarsom motagaren behöver en diameter runt 15-20 km...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: el som transport vara

Inlägg av LarsL »

En stor bil ;)

Kan ju alltid sätta ett vindkraftverk på taket också.
Skriv svar