el som transport vara
Moderator: Redaktion
el som transport vara
det har pratats om att använda gratis el man laddat tesla med till att driva sitt hus (eller rent ut av sälga den). detta anses av de flästa vara tämligen olagligt och omoraliskt.
men de fick mig att fundera, tror ni de skulle vara ekonomiskt försvarbart att ladda en batteribank ombord på ett fartyg vid en hamn med billig el, sen köra till ett ställe med dyr el och sälga den? man köper naturligt vis under off peak, och säljger när de e som dyrast.
ett sådant fartyg skulle även kunna användas under naturkatastrofer för att förse en stad med el.
men de fick mig att fundera, tror ni de skulle vara ekonomiskt försvarbart att ladda en batteribank ombord på ett fartyg vid en hamn med billig el, sen köra till ett ställe med dyr el och sälga den? man köper naturligt vis under off peak, och säljger när de e som dyrast.
ett sådant fartyg skulle även kunna användas under naturkatastrofer för att förse en stad med el.
Re: el som transport vara
.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: el som transport vara
kablar är ju förståss mycket effektivare, men inte alls lika flexibla.
här e lite olika elpriser
http://en.wikipedia.org/wiki/Electricity_pricing
vad är de som gör att skillnaderna är så stora?
kan jag "tanka" i saint petersburg för 0,25 euro/kWh och ladda ur i danmark för 3,6 euro/kWh?
här e lite olika elpriser
http://en.wikipedia.org/wiki/Electricity_pricing
vad är de som gör att skillnaderna är så stora?
kan jag "tanka" i saint petersburg för 0,25 euro/kWh och ladda ur i danmark för 3,6 euro/kWh?
Re: el som transport vara
jag tror du har rätt, men vill ändå göra lite "servätt beräkningar" för att de e kulSvenssons skrev:Det skulle gå åt mer energi att transportera elen från punkt A till B än vad som skulle vara praktiskt att ladda in vilket skulle göra det effektivare att producera elen lokalt alternativt lägga ner en elkabel vilket är det som vi gör.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
jag räknar på om man köper den här tex.
http://commercial.apolloduck.com/advert.phtml?id=340580
en båt för 1,65 milj dollar
som kan frakta 2'382 ton. *
*tror vikten är begränsningen inte volymen eftersom batterier faktiskt har hyfsat hög densitet
Re: el som transport vara
.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: el som transport vara
nikel metal hybrid batterier är billigare just nu med 350 dollar/kwh men teslas gigga fabrik lär trycka ner priset på batterier till den magiska 100 dollar/kWh gränsen.
så jag kommer anta här att vi fyller båten med teslas gigga batterier för 100 dollar/kWh.
om man räknar med runt 200 Wh/kg för Li-ion batterier så kan de här skeppet frakta ungefär 477 kWh (Li-ion är närmre 265 wh/kg i dag men vi räknar bort lite för sladdar och packning)
477 kWh kostar i sangt petersburg 119,25 euro
sälgs det i danmark blir det 1717 euro...
ok de här blir man ju knappast rik på, batterierna hinner slitas ut inan man har betalat av dom, och då har jag som sagt inte räknat med förluster vid laddning och energin för transporten.
man kan lugnt påstå att de e något av en dead end.
låt oss satsa på kablar från nordafrika i stället![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
så jag kommer anta här att vi fyller båten med teslas gigga batterier för 100 dollar/kWh.
om man räknar med runt 200 Wh/kg för Li-ion batterier så kan de här skeppet frakta ungefär 477 kWh (Li-ion är närmre 265 wh/kg i dag men vi räknar bort lite för sladdar och packning)
477 kWh kostar i sangt petersburg 119,25 euro
sälgs det i danmark blir det 1717 euro...
ok de här blir man ju knappast rik på, batterierna hinner slitas ut inan man har betalat av dom, och då har jag som sagt inte räknat med förluster vid laddning och energin för transporten.
man kan lugnt påstå att de e något av en dead end.
låt oss satsa på kablar från nordafrika i stället
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Re: el som transport vara
.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: el som transport vara
ja jädrar vilken räkne tabbe, slog in 0,024 dollar i valuta appen och ut ploppa 0,25 euro. den värkar inte gilla värden under 1Svenssons skrev:var får du priserna på på 0,25 euro/kWh och 3,6 euro/kWh ifrån? Enligt Wikisidan som du refererar till så är priset i Ryssland mellan 2,4-14 US cent per kWh och i Danmark 40,38 US cent per kWh.
nej inte större än totala lagringen tror jag inte, i så fall skulle ju de va problematiskt med elbilar. Man tankar ju inte 170 kWh för att använda 85 i en tesla tex...Svenssons skrev:förlusterna är otroligt mycket större än i en kabel, troligtvis större än totala lagringen.
Re: el som transport vara
vadå disel, ja tänkte slänga upp en mast och seglaSvenssons skrev:
Hur många ton diesel drar den per dag?
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Re: el som transport vara
Jag håller helt med dig Svenssons, kablar vinner stort.
här är en intressant rapport angående just kablar från nordafrika till europa, faktiskt väldigt intressant läsning om man har tid
http://www.dlr.de/tt/Portaldata/41/Reso ... ission.pdf
här är en intressant rapport angående just kablar från nordafrika till europa, faktiskt väldigt intressant läsning om man har tid
http://www.dlr.de/tt/Portaldata/41/Reso ... ission.pdf
Re: el som transport vara
.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: el som transport vara
Även om det förstås inte är lönsamt idag så är det en intressant tanke.
Låt säga att batteriutveckligen tar några rejäla steg framåt, och samtidigt autopilot-utvecklingen.
Då skulle man tex kunna placera vindkraftfarmar och annat på ställen dit det inte lönar sig att dra kabel, och låta automatiserade fordon köra fram och tillbaka med den el som produceras.
Låt säga att batteriutveckligen tar några rejäla steg framåt, och samtidigt autopilot-utvecklingen.
Då skulle man tex kunna placera vindkraftfarmar och annat på ställen dit det inte lönar sig att dra kabel, och låta automatiserade fordon köra fram och tillbaka med den el som produceras.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: el som transport vara
.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: el som transport vara
och det skulle faktiskt vara möjligt att skicka energin via en relä satellit som tex mikrovågor, de skulle ju vara ett väldigt flexibelt system. om en me stora förluster. men fördelen är ju att man skulle kunna skicka ström dit de behövs direct (fast de e klart man måste ha väldigt stora motagar antenner (flera km?) iom att mikrovågor järna sprider ut sig lite i atmosfären.)
Re: el som transport vara
de här va spännande http://en.wikipedia.org/wiki/Space-based_solar_power
de e nått som inte är ekonomiskt försvarbart nu dock, men kanska om Elons raketer kan återanvändas snart?
de e nått som inte är ekonomiskt försvarbart nu dock, men kanska om Elons raketer kan återanvändas snart?
Re: el som transport vara
.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: el som transport vara
Specielt om hans MCT blir värklighet.
Har den möjlighet att flytta 100'000 kg av nyttoladt till Mars borde det va möjligt att få upp ett stort solkraftvärk i gso
http://en.m.wikipedia.org/wiki/MCT_laun ... ch_vehicle
Har den möjlighet att flytta 100'000 kg av nyttoladt till Mars borde det va möjligt att få upp ett stort solkraftvärk i gso
http://en.m.wikipedia.org/wiki/MCT_laun ... ch_vehicle
Re: el som transport vara
Då kanske elbilen skulle kunna ha en vettig mottagare och helt enkelt laddas trådlöst medan man kör.Kalle skrev:och det skulle faktiskt vara möjligt att skicka energin via en relä satellit som tex mikrovågor, de skulle ju vara ett väldigt flexibelt system. om en me stora förluster. men fördelen är ju att man skulle kunna skicka ström dit de behövs direct (fast de e klart man måste ha väldigt stora motagar antenner (flera km?) iom att mikrovågor järna sprider ut sig lite i atmosfären.)
![Bild](http://emoji.tapatalk-cdn.com/emoji3.png)