Kameror

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
PoloPrinsen

Re: Kameror

Inlägg av PoloPrinsen »

Jag förstår att om en sak är brottsligt så är det det, inget kan ändra det utom en lagändring eller lagtolkningsändring, och därmed så kommer visa personer alltid att ha problem med att de bryter mot lagen. Tänk tex om "Svetsaren" som annars verkar ha varit skelettfri I sin garderob innan han blev stassminizter... hade varit olaglig med en dachcam. Då hade han inte längre varit den vita, rena svetsaren som kunde väljas som stassminizter...

Nåja, om man skall vara tydlig så krävs det väl en ingående koll/erkännande för att veta att det har spelats in olagligt på/via en dachcam. Man ser väl knappast utifrån att det blinker en röd diod som indikerar att REC pågår!!

Summasumarum så är det väl upp till kameraägaren att trada fram med sitt lite tvivelaktiga bevismaterial när och om det behövs, alltid annars så är det ju ingen alls som vet att det constant spelas in.

Om jag ändå hade råd så hade jag köpt en extra omgång kameror och monterat för höger/vänstersyn med, inte bara bakåt och frammåt.
///PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

PoloPrinsen skrev:
Man ser väl knappast utifrån att det blinker en röd diod som indikerar att REC pågår!!
jo, men de kan man deaktivera alt. tejpa över
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

PoloPrinsen skrev:
Man ser väl knappast utifrån att det blinker en röd diod som indikerar att REC pågår!!
Man kan i BlackVues inställningar slå av den röda lampan så att det inte går att se alls att kameran är igång. Tror dock inte att någon gjort detta, det hade ju varit olagligt!
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare

Inlägg av jjmaskin »

+1
Ja usch !! Det hade ju varit elakt på riktigt att tejpa över dioden, så nedriga människor finns inte iaf inte på vårat forum :D
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

Ja huva. Att dölja att man gör olagliga saker är förkastligt. Om man ska vara olaglig så ska man ändå var ärlig med att man är olaglig. :?
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
tofriis
Teslaägare

Inlägg av tofriis »

Förslag på firma för montering av BlackVues DR650 GW-2CH med permanent ström i Göteborg, någon?
Användarvisningsbild
smocken
Teslaägare

Inlägg av smocken »

Jag skulle uppskatta förslag på firmor i Östergötland för samma kamerasystem

Mvh
Thomas
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Läge för ngn att starta en glassbilen-variant med Dashcammontering som åker runt i Sverige enligt ett tjusigt schema? :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Eller köp nåt som är enkelt att montera :)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

e5m1r skrev:
Ja, har du en med front- och bakkamera att erbjuda så blir det bra :)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

HelectriC skrev:
e5m1r skrev:
Ja, har du en med front- och bakkamera att erbjuda så blir det bra :)
Får jobba vidare med det
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

I dag när jag skulle backa ut ser jag att backkameran är dela i två vyer och övre halvan visar bakänden på bilen och den nedre bilden ser ju mer normal ut.

Hur kan de bli såhär och någon annan som råkat ut för detta?

PS igår körde ja en fossilbil och tittade upp i backspegeln och undrade vad det var som störde mig, AHA vita röken kom från avgasrören ;)

Bifogar också en liten tabell som hänger på min dörr på jobbet.
evc0ua8ge6hev3wduktbg.jpg
20161203_132642_resized_2.jpg
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Omstart brukar kurera detta fenomen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Var precis ut och kollade såg normalt ut igen.
Användarvisningsbild
Hebbe
Teslaägare

Inlägg av Hebbe »

Parkerade min nyinköpta Tesla på en parkeringsplats intill ett köpcenter i Västerås. När jag kom tillbaka efter ca 20 minuter så fick jag en klar blodtryckshöjning när jag såg den tillbucklade framskärmen. Inga vittnen och inget meddelande. Larmet hade inte lösts ut, en påkörning triggar tydligen inte larmet. Det hade varit på sin plats med rörelsetriggade kameror, som skulle kunna aktiveras i samband med parkering. Finns det någon som kan tipsa om sådana lösningar.
Det bör tilläggas att jag parkerade så långt från "bilträngslen" som möjligt, med det hjälpte inte. Såsom bilen stod parkerad kan man inte utesluta att skadan har tillkommit genom ett illdåd. Jag hoppas att den som gjorde det skall stekas i helvetet! http://teslaclubsweden.se/forum/downloa ... ew&id=4729
PARKERINGSSKADA.JPG
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Hebbe skrev:
Parkerade min nyinköpta Tesla på en parkeringsplats intill ett köpcenter i Västerås. När jag kom tillbaka efter ca 20 minuter så fick jag en klar blodtryckshöjning när jag såg den tillbucklade framskärmen. Inga vittnen och inget meddelande. Larmet hade inte lösts ut, en påkörning triggar tydligen inte larmet. Det hade varit på sin plats med rörelsetriggade kameror, som skulle kunna aktiveras i samband med parkering. Finns det någon som kan tipsa om sådana lösningar.
Det bör tilläggas att jag parkerade så långt från "bilträngslen" som möjligt, med det hjälpte inte. Såsom bilen stod parkerad kan man inte utesluta att skadan har tillkommit genom ett illdåd. Jag hoppas att den som gjorde det skall stekas i helvetet! http://teslaclubsweden.se/forum/downloa ... ew&id=4729
Fy vad tråkigt
Kolla så alla larmets delar är aktiverade
Om nu någon backade in sakta så triggar detta nog inte larmet
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Fy fan vad illa! Har inte människan haft hyffs och heder nog att skriva en lapp om det var en olycka?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Fy fan va värdelöst!! Vet precis hur det känns! Första hände mig när bilen var 3 veckor men då stod iaf förövaren kvar,
andra ggn var på bilutställningen (av alla ställen) i Bollnäs där jag hade bilen utställd och fick en skaplig repa och den idioten
stack snabbt som ögat för vi lämnade aldrig bilen mer än mkt korta stunder :evil:
Jag klarade mig bättre än dig då det "bara" blev ytliga skador men jäkligt surt är det...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Misstag kan man göra men då får man ta på sig det också inte bara smita.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Känns som att dom flesta smiter :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

e5m1r skrev:
Kan man slå på/av olika delar av larmet? Var gör man det?

Jag som trodde det bara fanns till/från på hela larmet.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Nicke Nyfiken skrev:
e5m1r skrev:

Gamla bilar kunde ha olika men sen slutet av 2014 har alla bilar vad som kallades för säkerhetspaket
Då kan du tex stänga av rörelse sensor när du är på en båt Bild eller har djur kvar i bilen
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

e5m1r skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
e5m1r skrev:

Gamla bilar kunde ha olika men sen slutet av 2014 har alla bilar vad som kallades för säkerhetspaket
Då kan du tex stänga av rörelse sensor när du är på en båt Bild eller har djur kvar i bilen
Tilt/Intrusion heter det i inställningarna.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Fy faan vad jag hatar människor som gör sånt där och sen bara drar! Jag önskar dem all olycka i världen och hoppas att karman gör sitt! Usch..
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

bylund skrev:
e5m1r skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
e5m1r skrev:

Tilt/Intrusion heter det i inställningarna.
Okej, tack. Ska kolla vid tillfälle.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Skriv svar