Oväntade saker i 8.0?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Oväntade saker i 8.0?

Inlägg av mati »

tobbeturbo skrev:
Min karta var också bara grå i stort sett hela vägen hen från jobbet idag. Vad jag kan läsa mig fram till är att jag inte är ensam om det iaf. Föga tröst :lol:
Samma här. Jag kör numera mestadels på ett rutigt vitt papper, typ. Kartan uppdateras bara när 3G-täckningen är på topp, och hemma när bilen är uppkopplad via WiFi.
Tråkigt att en av bilens viktigaste funktioner har blivit nästintill värdelös. Jag skulle inte ha någonting emot en nedgradering till 7.1.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
tobbeturbo skrev:
Min karta var också bara grå i stort sett hela vägen hen från jobbet idag. Vad jag kan läsa mig fram till är att jag inte är ensam om det iaf. Föga tröst :lol:
Samma här. Jag kör numera mestadels på ett rutigt vitt papper, typ. Kartan uppdateras bara när 3G-täckningen är på topp, och hemma när bilen är uppkopplad via WiFi.
Tråkigt att en av bilens viktigaste funktioner har blivit nästintill värdelös. Jag skulle inte ha någonting emot en nedgradering till 7.1.
Väntar ett tag till med min uppdatering ;P
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare

Inlägg av Peter Holm »

mati skrev:
tobbeturbo skrev:
Min karta tog en stund att ladda ner (eller vad som nu behövde göras). Det blev några gråa mil innan den plötsligt dök upp. Sedan har det fungerat bra.
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Användarvisningsbild
ekenman
Teslaägare

Inlägg av ekenman »

boreno skrev:
+ Man kan nu lägga in trip A eller trip B i instrumentdisplayen
- man får inte längre upp recent calls när man trycker på voice knappen. Bu!
Om man trycker på meny-knappen under högra "rull-knappen" kan man välja vad som händer när man använder rull-knappen. Där kan du ha recent calls.
Levererad 10 mars 2016
S85D | Titanium | Panorama | 19" standard | Svarta Next gen | Matt abachiträdekor | AP | Premium interiör | Luftfjädring | Hi-fi | Köldpaket
Användarvisningsbild
Johnny_B
Teslaägare

Inlägg av Johnny_B »

Peter Holm skrev:
mati skrev:
tobbeturbo skrev:
Min karta tog en stund att ladda ner (eller vad som nu behövde göras). Det blev några gråa mil innan den plötsligt dök upp. Sedan har det fungerat bra.
Detta hände mig med. I Köpenhamn igår mitt under en re-route då gps-en skulle ta mig runt ett vägarbete. Blev lite gissande innan jag hamnade rätt. Kartan hämtade sig lagom till jag passerade Burg i Tyskland ett par timmar senare. Men den försvann vid lernacken igår igen och var inte tillbaks förrän i morse.

Ingen som har hittat något s.k. "easter egg" än? Som rainbow road eller liknande? Hade varit kul.. :D
85D Referrallänk: http://---
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Menar du att inte ens offlinekartorna fungerade? Så kartan i instrumebtbrädan också hade problem? Eller navigerar du uteslutande på kartorna på mittskärmen?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
ekenman
Teslaägare

Inlägg av ekenman »

bylund skrev:
Menar du att inte ens offlinekartorna fungerade? Så kartan i instrumebtbrädan också hade problem? Eller navigerar du uteslutande på kartorna på mittskärmen?
Jag startade om och efter det funkade det.
Levererad 10 mars 2016
S85D | Titanium | Panorama | 19" standard | Svarta Next gen | Matt abachiträdekor | AP | Premium interiör | Luftfjädring | Hi-fi | Köldpaket
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

djFabbe skrev:

Det är något fel på teslapodden på TuneIn verkar det som. Jag har mailat supporten i förhoppning om att de löser det snart!

Väntar med spänning på svar :)
(Brukar förvisso lyssna på podden när jag är ute och motionerar så ingen fara på taket, men alltid trevligt att ha den i bilen ;) )

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Gällande kartorna, så åkte jag också på "grått rutnät" hem igår. Trots omstart så var det samma problem. Försökte med Satellitbild, men samma problem.
Den laddade vissa segment, men bara något enstaka.

Navigationen i Instrumentklustret fungerade dock bra.

Idag när jag åkte till jobbet fungerade kartorna som de skulle igen.
Så frågan är om det kanske var nått problem hos Maps snarare än uppdateringen (även om jag inte tror på den sortens slump ;) )

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Min Tesla valde att flytta på mitt hem. Nu när jag ska köra hem vill den att jag ska svänga in på en gata tidigare än där jag bor och där det legat innan uppdateringen. Nyfiken på vad som är fel.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare

Inlägg av Peter Holm »

Pontus skrev:
Min Tesla valde att flytta på mitt hem. Nu när jag ska köra hem vill den att jag ska svänga in på en gata tidigare än där jag bor och där det legat innan uppdateringen. Nyfiken på vad som är fel.
Arlanda låg heller inte där jag är van att hitta den....
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jag hade också kartproblemet igår eftermiddag och kväll - Google-kartorna vägrade ladda, och omstart av både stora och lilla skärmen hjälpte inte. Men imorse kom de tillbaks efter en omstart.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Pontus skrev:
Det gjorde min förra veckan, alltså innan uppdateringen till V.8. Den grå laddikonen som brukar ligga i mitt garage hade plötsligt fått en ny adress och låg några hundra meter bort, mitt på en skogsväg. Jag plockade bort den manuellt och kopplade in laddsladden hemma. Då dök ikonen upp på rätt ställe igen.
Användarvisningsbild
afredriksson
Teslaägare

Inlägg av afredriksson »

Peter Holm skrev:
Pontus skrev:
Arlanda låg heller inte där jag är van att hitta den....
Hoppas bara inte flyget använder samma system... :ugeek:
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

Min konstiga kartbugg är att den hela tiden tappar satellitläget. Jag behöver slå på den manuellt mellan turerna...
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Mikke996
Teslaägare

Inlägg av Mikke996 »

Nån som vet vart ionizern tog vägen?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Mikke996 skrev:
Hmm, bra iakttagelse. Kanske default nu? Eller så var det ändå ingen skillnad när den var aktiv, så dom bara plockade bort knappen :D
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

HelectriC skrev:
Mikke996 skrev:
Hmm, bra iakttagelse. Kanske default nu? Eller så var det ändå ingen skillnad när den var aktiv, så dom bara plockade bort knappen :D
Vem vet vi kanske kan få BDM med rätt mjukvara i varje fall?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ida2603

Inlägg av Nicklas »

En sak jag kände lite skepticism inför var att göra kartan större.
- jag gjorde narr över det ett tag i form av att "det folk klagat mycket på hos Teslabilar är den lilla navigatorn"... Ja, såklart mycket ironiskt... Ingen annan bil kommer ju ens i närheten, ens i lilla läget :D

Hur som helst... Nu har jag legat på vägen några timmar i sträck och det är otäckt vad pluttig kartan känns om man nu touchar fram kontrollerna :lol:
- grymt vad härligt med den större kartan!
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

Kartproblem. Samma som ovan. :( hjälper om man går över till wi-fi o tillbaka.

Knapparna på ratten, vänster sida. Går inte skifta mellan favoritkanaler för internetradio. Omstart hjälper ej. Går fint i Spotify. Sjukt störigt.

Apljudet är mycket högre nu. Tror det följer volymen.

Regen e mycket mjukare än förr.

Rattvärmen känns inte lika varm. Kanske inbillning
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare

Inlägg av far1far2 »

kontakten2 skrev:
Upplever också det. Står ju att den tvärtom ska lite hårdare!!
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

far1far2 skrev:
kontakten2 skrev:
Upplever också det. Står ju att den tvärtom ska lite hårdare!!
Jag tycker att det har blivit lättare att hålla mellanläget, dvs rulla utan regen. Däremot så inbillar jag mig att max regen är något starkare än tidigare.
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

Ja max regen e starkare men den doserar betydligt mjukare nu.
Rattknapparna funkar förresten, behöver trycka 1-2 sek för att ändra kanal
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare

Inlägg av boreno »

Mest irriterande i nya versionen tycker jag är sorteringsordningen i kontaktlistan. Nu är den sorterad på efternamn, och jag har inte hittat någonstans att ändra det på. Bu!
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Pontus skrev:
Det gjorde min förra veckan, alltså innan uppdateringen till V.8. Den grå laddikonen som brukar ligga i mitt garage hade plötsligt fått en ny adress och låg några hundra meter bort, mitt på en skogsväg. Jag plockade bort den manuellt och kopplade in laddsladden hemma. Då dök ikonen upp på rätt ställe igen.
Det går väl an så länge man slipper hämta hem laddboxen från den där skogsvägen... ;)
Skriv svar