Snöstorm med Teslan..
Moderator: Redaktion
Re: Snöstorm med Teslan..
Nja, man måste vara rationell. När jag kör mitt 2,5-tons släp, tar upp båten eller nåt annat så behöver jag den ju. Då har jag köpt en Land Rover som definitionsmässigt inte ens platsar in i kategorin "stadsjeep" utan snarare "stadstraktor". Åkkomforten, den läckande takluckan, den kalla kabinen, de obefintligt justerbara stolarna, etc gör ju att man verkligen minimerar körtiden med Defendern. Skulle jag haft en bekvämare andrabil så skulle jag inte promenera när frun har Teslan, det gör jag nu 

Bästa bilen!hasse_h skrev:sondell skrev:Har du problem med byten av spårval också? För att bilen är bredare än spåren eller för att du har breda däck? Aldrig märkt detta heller, står bara på jag. Din jämförelse med din BMW är ju svår att säga något om eftersom man inte vet någonting om dess hjulbas, däckbredd etc. Tesla är ju en sportbil som funkar ypperligt som familjebil också och det funkar att ha på vintern. Men om man skulle optimerat en bil för vinter så skulle den ju inte sett ut som en Tesla. Så köp en Landrover
, en bil jag aldrig skulle satt min fot i dock...
Haha, dissa inte min andrabil!Har en fet Land Rover Defender för besvärligt före, transporter, båtupptagningar, etc. Rekommenderas!
Model X P100D
Hyr eller låna bil för dessa events... Inte äga stinkbomben!!!
Inte för att vara elak men Land rover och ordet bra i samma mening? Hupp!!!
I Sverige är SUV bara en enda sak. Status... Eftersom man måste ha lastbilskort för att få dra något vettigt så är vanliga personbilar bättre för husvagn, båt etc. Tex en Audi A6 quattro eller BmW med X-drive. En SUV och ännu värre en land rover är ju inget en normal människa har någon nytta av i Sverige. Bodde jag i Sydamerika och åkte en del i djungel skulle en defender eller landcruiser vara ett bra val. I Sverige... Dumheter...
Jo jag har bott i sydamerika och trots dåliga vägar där går det utmärkt med personbil även där. Endast när man skulle ut till plantagerna etc som en SUV behövdes. Nej man kör inte i floder i djungeln som på filmer...
Inte för att vara elak men Land rover och ordet bra i samma mening? Hupp!!!

I Sverige är SUV bara en enda sak. Status... Eftersom man måste ha lastbilskort för att få dra något vettigt så är vanliga personbilar bättre för husvagn, båt etc. Tex en Audi A6 quattro eller BmW med X-drive. En SUV och ännu värre en land rover är ju inget en normal människa har någon nytta av i Sverige. Bodde jag i Sydamerika och åkte en del i djungel skulle en defender eller landcruiser vara ett bra val. I Sverige... Dumheter...
Jo jag har bott i sydamerika och trots dåliga vägar där går det utmärkt med personbil även där. Endast när man skulle ut till plantagerna etc som en SUV behövdes. Nej man kör inte i floder i djungeln som på filmer...

Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
När jag ska ut i Ålands skärgård i januari, med släpvagn, och det är 40 cm inblåst snö på vägen, då är det inte aktuellt med någon "Status-Stockholms-SUV" 
För mig ersätter den både traktor och dragbil, helt optimalt! Komforten är ju inget man skriver hem om, men allt är robust och enkelt byggt.

För mig ersätter den både traktor och dragbil, helt optimalt! Komforten är ju inget man skriver hem om, men allt är robust och enkelt byggt.
Aha åland skärgård låter iofs brutalt...
defender är tillsammans med land cruiser bästa äkta terrängbilar. Ingen tvekan om det. Så då köper jag det. Det som stör mig ör alla defender och land cruiser på Östermalm.., 

Tidigare föreslog jag trådskaparen lite valium för att lösa problemet med imma. Det slutade tyvärr med att jag själv fick ta en stor dos då mina vindrutetorkare helt slutade funka på grund av snö/is. Har precis ställt bilen vid infra City för service imorgon. Så kan det gå när man försöker vara kaxig...
Dock överväger jag inte att sälja bilen på grund av detta
Dock överväger jag inte att sälja bilen på grund av detta

Tokflåsade du? 
oooops... Risken är att det blir min tur imorgon...

oooops... Risken är att det blir min tur imorgon...

Jag hörde att Tesla har en ny konstruktion gällande torkarna på nya bilar. Någon som vet vad skillnaden är? Lär väl inte bara vara torkarbladen? Kanske går stt montera de nya om de löser något? Richards bil är iofs ny så tveksamt?
Bilen stod ute i snöstorm plus att det hade blivit en massa is. Torkarbladen var fastfrusna, när jag satte igång dem så hände något med motorn. Motorn låter, torkarbladen står stilla...
Du skulle tryckt på knappen för "deicing av torkarblad". Troligen inte ofta man har nytta av den annars... Var mycket skriverier om torkararmarna på Norska forum förra året. Att de var för svaga. Men det skall vara åtgärdat?
Reglerna för vikt på en tung SUV gör att du endast får dra småsaker med SUV utan lastbilskörkort. Undrar hur många som vet det? Med en bra AWD personbil drar man stora saker. Behövs ingen landrover för det. Lamdrover och Landcruiser är kungar i svår terräng. Dra släp klarar många bilar och behövs inte SUV för det... speciellt inte för de som inte har lastbilskort...
Och nej man får inte köra offroad i skogen i Sverige. Få ställen där man får köra utanför vägen i vårt land... 99% av alla SUV körs bara på vanlig landsväg och i stan. Finns undantag. Men hört de fåniga argumenten liksom använt dem själv när jag ägde miljömonstersuv...
- lator
- Teslaägare
Du har delvis rätt men det räcker med ett körkort kategori *BE**** för att dra tunga släp efter en SUV. Om du istället tar en 4WD personbil så kommer du att upptäcka att den har en totalvikt på ca 2300 kg och därmed är du begränsad till ett släp med en totalvikt av högst 1200 kg om du inte har det nya utökade b-behörighets kortet. 1200 kg är visserligen mer än de 750 du får dra bakom en SUV med vanligt b-kort men inte pratar vi om "tunga" släp inte...hybris skrev:Reglerna för vikt på en tung SUV gör att du endast får dra småsaker med SUV utan lastbilskörkort. Undrar hur många som vet det? Med en bra AWD personbil drar man stora saker. Behövs ingen landrover för det. Lamdrover och Landcruiser är kungar i svår terräng. Dra släp klarar många bilar och behövs inte SUV för det... speciellt inte för de som inte har lastbilskort...

En Model S har en totalvikt av 2590 kg (vet inte om P85D har ett förstärkt chassi med högre totalvikt) vilket innebär att den i teorin får dra ett släp med totalvikt 910 kg. Blir ingen stor husvagn det inte...

Slut "offtopic"
Körde en sväng med min Mercedes ML (ja, en SUV och jag har BE-kort) när det hade snöat lite häruppe. Det låg väl ca 20 cm nysnö på vägen och plogbilarna hade tagit långledigt. Min 2-tons släpvagn satt på där bak och det gick ganska tungt i all snö. Periodvis så tappade jag spänning, antagligen för att det kom för mycket snö på generator-remmen, senare började bilen att gå sämre, typ "limp home" och varvade max 2000 rpm. Drog antagligen i sig för mycket snö i insuget för sedan bilen fått stå och ta igen dig ett tag så gick den som den skulle igen. Om jag hade haft Teslas nya fyrhjulsdrivna Model P (som antas släppas 2020 enligt mina källor som består av 100% rent vatten...), en EL-SUV som knäcker vilken Land Rover som helst, så hade jag haft 12-volt via en omvandlare från huvudbatteriet och några varvtalsproblem hade jag inte behövt oroa mig för i den djupa snön. Länge leve elmotorn!

Dags att vakna ur dagdrömmen och fokusera på Model 3 istället...

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Bara lite nyfiken efter att ha kör en bil (lånebil) en kväll med väldigt fuktigt väder. Imma på sidorutorna och det tog lång tid att få bort denna. Jag kan ju inte bilen ännu eftersom jag inte har en själv ännu men försökte ställa AC på och bara utblås framåt och max fläkt. Vad som hände var luft i mitten utblåsen, lite luft i högra utblåset och nästan ingen (höll jag handen 5 cm ifrån kändes INGET blås alls) luft i vänstra utblåset. Just då kunde jag inte komma på (är jag korkad?) hur man stänger av typ mitten ventilerna, går det? Nu tittade jag in manualen och där står det inget om det heller.Niclas skrev:Om man kör med klimatanläggningen på Auto verkar det som att bara utblåsen vid fötterna är aktiverade. Nu vintertid får man gå in och manuellt ändra till utblås mot vindruta och framåt. Om man har imma på sidoföntrena får man väl bara dra på max och bara välja utblåsen framåt, samt stänga av de båda mittre så man har max mot fönstrena. Samt ha AC på såklart.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Skulle tror att den stod i range mode, har kört min i ett par veckor nu och den enda gången jag fått lite imma är i range mode.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Nej, det kollade jag faktiskt efter något tips jag läst här tidigare.SR-71-BlackBird skrev:Skulle tror att den stod i range mode, har kört min i ett par veckor nu och den enda gången jag fått lite imma är i range mode.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Mycket bra blogpost här om Vinter-körning, med vad jag tolkar som fakta från bra källa. Inte så mycket gissa alltså... 
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=1013

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=1013
Model S LR 2023 med FSD
Tidigare: Model S 85 2014, Model S 85D 2018 | Order: Cybertruck Tri-Motor
Tidigare: Model S 85 2014, Model S 85D 2018 | Order: Cybertruck Tri-Motor