Fälgdimension

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare

Fälgdimension

Inlägg av peterlauri »

http://www.wheel-size.com/size/tesla/mo ... m-90d-usdm kan man hitta info om fälg- och däckdimensioner till MX. När man försöker hitta några alternativa vinterfälgar så kanske man bör tänka till.

Om man kollar på shop.tesla.com så ser man att de fälgarna också har olika offset på fram och bak, samt olika bredder. Men hur viktigt är det egentligen? Är det så att bilen är baktung? Eller av vilken anledning har man den skillnaden. Kan tänka mig på P90DL att det är viktigt att ha bredare däck bak, men för en 90D?

Sen är ju också totalhöjden inte samma fram och bak, va fan :/ Men det kanske motorerna kompenserar för. Om det varit en Audi Quattro är dom ju extremt känsliga om det blir skillnad i rotationsdimension.

Men varför har dom 35mm offset fram och 40mm offset bak? Bara för att göra det jobbigt att hitta 3rd party fälgar? :)

Om jag vill "fuska" lite, ska jag köra på ET35 eller ET40? Annars måste man hitta en fälg som har både 35 och 40mm offset i deras sortiment. Eller hamna i mitten med ET38.

Att liggar rätt i center bore borde ju inte så viktigt, det finns ju centreringsringar för det. Eller är jag ute och cyklar? Bara man inte har för litet hål ;)

Note: Jag tror att 22" infon är fel, det ska vara ET40 bak för dom också. Den infon finns på andra sidor. Läs här: http://www.teslarati.com/tesla-model-x- ... res-specs/

Screen Shot 2016-10-08 at 23.41.13.png
---
Få 8000:- rabatt när du beställer din Tesla genom att använda denna referallänk: http://---
---
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Re: Fälgdimension

Inlägg av HelectriC »

Hur som helst så kan du diffa InPress +-7.5mm så det är inga problem att köra med båda axlar på ET35 eller 40.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Ragnarferdinand
Teslaägare

Inlägg av Ragnarferdinand »

Ska erkänna att jag inte förstår alla förkortningar ni använder, men..
När jag köpte vinterhjul förra året var det mycket som gick fel. Jag beställde över nätet och dom var schysta och skicka fälgar, centrumringar och annat fram och åter många gånger.
Det mest allvarliga var när fälgen skavde mot bromsar och andra skivor.

PS. Kan det vara så att fram och bakaxel är lika långa men bilen inte lika bred.

Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare

Inlägg av Monark1954 »

Wheel.size.com har missat bärigheten på däcken.
Bak måste den vara 110 och fram 105.
Bland annat Nokia har detta t.ex Hakka 8 SUV och dess dubbfria motsvarighet R2.

Vi valde 19" med samma mått som Teslas vinterdäckserbjudanden. Samma dimension fram som bak.
8.5X19 PH Edition II Turbin II 5-120 ET35 CB64.1 (GLOSS BLACK) från Tempe Däckservice AS.
Paketpris med däck blev något billigare än Teslas pris inkl. moms och frakt och vi fick svarta fälgar som vi villa ha.

Har läst att Tesla har en aggressiv inställning av hjulvinklar så en felaktig hjulinställning kan snabbare än andra bilar påverka däckslitage.
Den informationen gör att jag tror på att behålla de fälgdimensioner Tesla anger.

Tempe kunde inte leverera olika offset "ET" på 20" fälgar enligt Tesla spec. inte heller olika bredd. Men vi valde 19" i huvudsak i förhoppningen att inte tappa räckvidd på vintern.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare

Inlägg av peterlauri »

Monark1954 skrev:
Vi valde 19" med samma mått som Teslas vinterdäckserbjudanden. Samma dimension fram som bak.
Då du skriver samma dimension, menar du då på däcken? Isåfall, har du pratat med Tesla om att du kommer köra med däck och fälg som inte har samma rullomkrets som original? Då jag tittade på shop.tesla.com så är även vinterdäcken med olika rullomkrets fram som bak.
---
Få 8000:- rabatt när du beställer din Tesla genom att använda denna referallänk: http://---
---
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

peterlauri skrev:
Monark1954 skrev:
Då du skriver samma dimension, menar du då på däcken? Isåfall, har du pratat med Tesla om att du kommer köra med däck och fälg som inte har samma rullomkrets som original? Då jag tittade på shop.tesla.com så är även vinterdäcken med olika rullomkrets fram som bak.
Nej väljer du alternativet med 19" hjul så får du fyra likadana hjul. http://shop.teslamotors.com/collections ... re-package
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

olika rullomkrets har även model s med d och staggered hjul 245/35/21 och 265/35/21
ms 76132 "Eleamore"
Skriv svar