Hur hörde du talas om Tesla Motors?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Berätta! Skulle kunna göra en omröstning, men det känns som att vi får mer ut av det om folk skriver personligen.

Jag kan börja:

Vi i familjen var på väg till Hitra i Norge för att fiska i augusti för 3-4 år sedan. Då tog vi vägen genom Røros där vi stannade över natten. Då på en av de gamla gatorna står det en sportbil med en stor, tjock sladd in genom ett av fönstren inpluggad. Min svärfar berättar då rätt upphetsat att det är en Tesla, en elbil från ett litet amerikanskt företag som han hade hört talas om på något vis. Vi fotade den och kikade in genom fönstren på bilen, men sen var det bra med det.
Ett halvår senare eller så när jag laddar bilder ur kameran ser jag de bilderna jag tog och bestämmer mig för att ta reda på vad det är för företag och hittar deras hemsida; "Jaha dom har slutat sälja den där dom kallar Roadster och säljer en viss Model S nu? Vad kostar den då? Oj inte farligt... Men oj vad mycket billgare den var i Norge?!" och sen hittade jag på den käre VD:n Elon och grävde mig in i vad han sysslat och sysslar med.

Ja, sen var jag rejält fast. :oops:
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Re: Hur hörde du talas om Tesla Motors?

Inlägg av SR-71-BlackBird »

För mig var det så enkelt att jag fick ett direktadresserat utskick (körde BMW 5 serie), detta var i juli 2014, provkörde lite senare, sen var det klippt :)
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare

Inlägg av Peter Holm »

Såg pop-up-butiken i Täby Centrum när de öppnade den
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Första gången för mig var nog när Top Gear körde Roadster och hävdade att den inte fungerade i den riktiga världen. Därefter är det grumligt fram till att jag besökte den då nyöppnade riktiga butiken i Täby C.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag läste nånstans för många år sedan om en galen miljardär i USA som hade stoppat en massa mobiltelefonbatterier i en Lotus Elise, vilken nu kunde köras flera 10-tals mil på en laddning. Naturligtvis var denna idé dödsdömd enligt skribenten. Jag tyckte däremot att det var skithäftigt och gogglade lite. Elbilar har alltid varit min framtidsvision. Visst var det coolt, men ljusår ifrån mina finansiella möjligheter. Men drömmar får man ju ha och så följde jag Tesla under åren som gick. Mer eller mindre regelbundet. Tills de plötsligt visade upp Model S. Då gick samtliga säkringar i mitt huvudet. Den bilen skulle jag bara ha! Punkt slut. Tänk att det blev så. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare

Inlägg av far1far2 »

För 13 månader sen råkade grabben min få se en You-Tubesnutt med och om Tesla som han visade mej. Åkte ner till containrarna i Malmö-provkörde. Ja sen behöver jag väl inte säja så mycket mer. Har kört min S 85 <1200 mil under de 8 månader jag haft den. Låtit 35 stycken provköra. 3 har beställt! :D
X100 lev.14/8-18.
Jerka

Inlägg av Jerka »

Tror det var på Slashdot eller så jag läste om roadstern först. Då var jag inte jätteimponerad.

Model S däremot! Det som gjorde mig övertygad var faktiskt en seriestripp (http://theoatmeal.com/comics/tesla_model_s). När jag snubblade över den fattade jag att detta var framtiden.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

För några år sedan var jag inne på ett stort köpcentrum under en USA-resa och råkade gå förbi ett showroom. Bilarna såg väldigt läckra ut, så jag gick in och tog reda på vad det var för något.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Tidningsartikel i (Nyteknik?) om Roadstern och dess många batterier. Det här måste ha varit i september 2008, kommer ihåg det eftersom jag var på utbildning med andra mekanister och vi diskuterade automatiskt batteribyte då laddningen tydligen skulle ta flera dagar.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Jag hörde inte talas om Tesla utan såg att man sommaren 2014 grävde vid macken i Lödde och folk i byn började prata om Tesla å elbil hmm vad är det?

Beställde i slutet av augusti med leverans 2014 12 sen inte en diesel räkning :)

Snart 10000 mil och ca 17 ton mindre koldioxid utsläpp :o
evc0ua8ge6hev3wduktbg.jpg
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare

Inlägg av djFabbe »

Jag hörde talas om Tesla genom dokumentären "Who killed the elctric car" och "Revenge of the electric car", följt av ett idolporträtt på Bloomberg om Elon:
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
MaLund13

Inlägg av MaLund13 »

Antagligen första gången jag hörde talas om Tesla var 2010, då jag var med familjen på en av onsdagsträffarna vid Vadstena Slott. Bland rader av gammelbilar stod - svårt att gissa, va? - en röd Tesla Roadster. Antagligen gjorde den inte alltför stort intryck på mig då, jag var då endast ett dussin år gammal och visste i princip ingenting om elbilar, för när Teslaintresset började blomma ut på riktigt för 2-2,5 år dröjde det ganska länge innan jag fick reda på var mina Teslarötter egentligen kom ifrån :lol:

Så var det med den historien, men hur jag på riktigt fick upp ögonen för Tesla var via YouTube, och det var alltså 2014. Läste lite om Tesla och kollade på lite fler videor, och sedan fanns det ingen återvändo. Två år senare håller jag ögonen öppna efter första Model X-spottingen, jobbar mot körkortet samt försöker övertyga föräldrarna om vilken familjens nästa bil ska bli ;)
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Lyssnade på en podcast 2008 eller 2009. Någon hade provkört roadstern.
"Accelerates like an X-wing." var ett omdöme som fastnade.
Antar att det var kört redan då, även om det dröjde till 2014 innan jag slog till...

Skickat från min iPad med Tapatalk
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

pegs skrev:
Därav din profilbild?
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

mati skrev:
pegs skrev:
Därav din profilbild?
Exakt :-)

Skickat från min iPad med Tapatalk
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
TeslaMartin
Teslaägare

Inlägg av TeslaMartin »

Peter Holm skrev:
Såg pop-up-butiken i Täby Centrum när de öppnade den
Samma här, pop-up-butiken.

Blev dock först intresserad när jag senare råkade läsa om P85D/fyrhjulsdriften vintern 2015 - hittade en bil på Blocket via Autoperformance, som hade en avbokad tysk bil till salu i början av februari - köpte direkt! :D Orkade inte vänta 5-6 månader på leverans. Skulle vara en av första i Europa men det tog till slutet av mars innan den kunde hämtas ut i Berlin, inte farlig väntetid, men kändes lång då :roll:
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

Läste i en datatidning (om jag inte minns fel 2066 eller 7) om att han gått in i Tesla.
Följt honom lite sen dess och en dag för några år sen hade dom en popup butik på ena torget i Täby centrum.
Just då hade jag en ganska ny bil, men när det förra året blev dags för en ny var det kört såfort jag hade provkört.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare

Inlägg av Crappy »

Jag såg en videosnutt och tyckte såklart det var kul, fick ett tag senare på formel E av misstag (jaja svårt bakfull den dagen), och började läsa lite om elbilar.
Inser att grannen två hus bort har en, så börjar smygkika lite, jag hittar plötslig en till två hus bort på andra sidan (incup) och viist är det coolt när de smyger fram och man hoppar en meter när man ser dem, för att inte prata om hur hundarna reagerar :D
Fick äran att laga ett stenskott på min vänstra grannens MS och nu finns inte något sunt förnuft kvar. Och jag är ointressrad av bilar, helt ointresserad Men Tesla......

Tur att sambon håller mig i strama tyglar, särskilt nu när Saaben rasade på landvetter idag :evil: (ja designstudion fick ett besök igen)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Crappy skrev:
Jag såg en videosnutt och tyckte såklart det var kul, fick ett tag senare på formel E av misstag (jaja svårt bakfull den dagen), och började läsa lite om elbilar.
Inser att grannen två hus bort har en, så börjar smygkika lite, jag hittar plötslig en till två hus bort på andra sidan (incup) och viist är det coolt när de smyger fram och man hoppar en meter när man ser dem, för att inte prata om hur hundarna reagerar :D
Fick äran att laga ett stenskott på min vänstra grannens MS och nu finns inte något sunt förnuft kvar. Och jag är ointressrad av bilar, helt ointresserad Men Tesla......

Tur att sambon håller mig i strama tyglar, särskilt nu när Saaben rasade på landvetter idag :evil: (ja designstudion fick ett besök igen)
Antar att det är billigare att laga Saaben än att köpa en Tesla... ;) Dock gäller det att tolka de små tecken som livet presenterar för en. 8-)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Såg Musk köra sin Roadster på nån video med en PC kolumnist från US, med en Corvette som följebil. Corvetten kunde inte hänga med. Jag vart väldigt intresserade och bestämde mig för att aldrig köpa en ICE till.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Hok

Inlägg av Hok »

Läste i någon biltidning, troligen svenska AM&S, om roadstern. Blev imponerad av räckvidden och prestanda. Alltid tyckt om bilar med bra fart i från låga varv.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Såg konceptbilen på model s, och föll för den direkt

Skickat från min puckophone med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

Måste ha varit 2012, för vi var på väg att byta bil och jag letade friskt. Har länge haft Audi och ville gärna ha A6-hybriden som presenterades 2012 men den fanns inte som kombi. Då jag sökte på el, dök det upp i resultaten en amerikansk bil som några entusiaster börjat prata om i Sverige. Men flera saker sammanföll för att vi skulle vänta. Vi skulle inte kunna köra till torpet i Hälsingland i smällkalla vintern. Vi var oroliga för service och annat då Tesla inte fanns i Stockholm. Sen läste jag in mig på planen och insåg att Model 3 (som då bara var "even more affordable car") skulle passa oss bättre och tänkte att det bara skulle dröja några år. Men så dök X upp istället...

Nu får den Audi A4 vi köpte i januari 2013 se till att hålla ihop till åtminstone hösten 2018 när jag tidigast räknar med att se några Model 3 i Sverige. Har vant mig med Teslatid och får ju delar av mitt lystmäte tillfredsställt på de månatliga luncherna i Stockholm.
Senast redigerad av themax, redigerad totalt 1 gånger.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare

Inlägg av boreno »

Jag läste Robert Scoble på den tiden då det begav sig, och han var väldigt tidigt ute att både skriva om (innan den byggts vill jag minnas), och senare provköra Roadstern.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

themax skrev:
Nu får den Audi A4 vi köpte i januari 2013 se till att hålla ihop till åtminstone hösten 2018 när jag tidigast räknar med att se några Model 3 i Sverige. Har vant mig med Teslatid och får ju delar av mitt lystmäte tillfredsställt på de månatliga luncherna i Stockholm.
Om jag får våga gissa så tror jag inte att du klarar av att vänta så länge. Din signatur har ju redan ändrats till ett helt annat tonläge 8-)
Skriv svar