Light Harmonic ljudpaket

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Re: Light Harmonic ljudpaket

Inlägg av Pontus »

bylund skrev:
Audio Concept skrev:
I bilen satt standard hifi-paketet från Tesla.
För mig är detta lite tvetydigt. Satt standardpaketet eller Ultra Hi-Fi Ljudpaket i? D v s standardstereo eller uppgraderad stereo från början?
Dom skriver att i bilen satt standard ljudpaketet ifrån Tesla. Jag tolkar det som att från början var det inget extra, dvs bara standard ljudet EJ ultra HiFi paketet.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Vad jag förstår så är det ingen som har monterat LH 12-systemet i någon UHFS-bil ännu och heller ingen som har installerat steg 2 av LH 4... :(
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
ekenman
Teslaägare

Inlägg av ekenman »

Jag måste säga att jag blev grymt besviken på ljudet i Teslan trots Ultra-HiFi-paketet. Jag håller med om att det är sjukt överprisat... Men..... alla pengar vi har lagt på Model S går till att utveckla Model 3, så jag ser det som någon sorts välgörenhet. Det får mig att må bra i alla fall :)

Ska jag lyssna på musik i bilen kör jag lurar. Det som stör mig mest är mellanregistret är så kladdigt.

Det ska bli spännande och lyssna på Light Harmonics ljudpaket.
Levererad 10 mars 2016
S85D | Titanium | Panorama | 19" standard | Svarta Next gen | Matt abachiträdekor | AP | Premium interiör | Luftfjädring | Hi-fi | Köldpaket
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

ekenman skrev:
Jag måste säga att jag blev grymt besviken på ljudet i Teslan trots Ultra-HiFi-paketet. Jag håller med om att det är sjukt överprisat... Men..... alla pengar vi har lagt på Model S går till att utveckla Model 3, så jag ser det som någon sorts välgörenhet. Det får mig att må bra i alla fall :)

Ska jag lyssna på musik i bilen kör jag lurar. Det som stör mig mest är mellanregistret är så kladdigt.

Det ska bli spännande och lyssna på Light Harmonics ljudpaket.
En väldigt god tanke att det handlar om "välgörenhet" för att rädda planeten eller snarare vår möjlighet att befolka den... :P
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
ekenman
Teslaägare

Inlägg av ekenman »

lator skrev:
Det finns en värld där sekttillhörighet inte är nödvändig då man redan lever i ett upplyst tillstånd. Jag pratar om LINN!
Där går gränsen för vad min ekonomiska fru klarar av är jag rädd..... Men drömma kan man ju....
Levererad 10 mars 2016
S85D | Titanium | Panorama | 19" standard | Svarta Next gen | Matt abachiträdekor | AP | Premium interiör | Luftfjädring | Hi-fi | Köldpaket
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Du har inte tittat på de övriga produkterna för hemmamiljö som Audio Concept marknadsför antar jag...
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

light harmonic har en fin dac också passar fint till sennheiser he1
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jesper1523

Inlägg av Segelflygaren »

lator skrev:
Vad jag förstår så är det ingen som har monterat LH 12-systemet i någon UHFS-bil ännu och heller ingen som har installerat steg 2 av LH 4... :(
Har haft detta i bilen sedan i somras.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

LH 12???
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare

lator skrev:
LH 12???
Ja,
Ny förstärkare, nya högtalare i dörrar samt ny bashögtalare
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Vad är din uppfattning om förbättringen? För jag hoppas att det blev rejält bättre...
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare

lator skrev:
Vad är din uppfattning om förbättringen? För jag hoppas att det blev rejält bättre...
Ja, det är min uppfattning.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Jag har saknat lite "tryck" i Tesla´s original UHFS. Antagligen så¨börjar jag på att bli döv men jag skulle vilja gå upp ett par snäpp från 11...
Användarvisningsbild
Designer
Teslaägare

Inlägg av Designer »

Har precis fått mina LH högtalare inmonterade istället
för standard ljud och måste säga att det är påtaglig skillnad.
För en lekman summerar jag att det är bättre närvaro i ljudet
klangbilden såväl som nyanser :D
Blev också imponerad av kvalitetsskillnad då man kör lossless via USB !
Tänkte försöka komma till nästa lunch i Rissne så får alla
som vill lyssna och jämföra
Titanium 85D, svarta NG, svart alcantara,pano tak, matt abachi, autopilot,air suspension
Leverans Feb 2016
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jag har mailat två billjudsställen här i Göteborg om montering och ingen har ens svarat. Tråkigt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

danni skrev:
Jag har mailat två billjudsställen här i Göteborg om montering och ingen har ens svarat. Tråkigt.
Dom har tappat hörseln på ögonen efter allt spelande...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare

Inlägg av djFabbe »

Ta det från någon som fick råd att köpa Teslan på grund av just musik och ljud (ja, det går fortfarande att tjäna pengar i skrivbranschen):

Standardljudet i Model S suger. Premiumljudet suger lite mindre: Stickig topp och inte tillräckligt med kraft i basen (duckar vid högre volymer). Till det ett otydligt mellanregister. För vissa låtar låter det helt okej, spelar man clubmusik distar till och med systemet ibland. Jag har studiomonitorer som kostar som premiumljudet i Teslan - de låter eoner bättre.

Om Tesla åtminstone kunde skrapa fram en 6-bands equlizer istället för de 3 som finns idag - det går ju att göra via mjukvaruuppdatering - (åtminstone till premiumljudet!), så hade man åtminstone kunnat ställa in systemet lite bättre. Min pojkvän har premiumljud i sin WV Golf - det låter pinsamt nog betydligt bättre.
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

djFabbe skrev:
Ta det från någon som fick råd att köpa Teslan på grund av just musik och ljud (ja, det går fortfarande att tjäna pengar i skrivbranschen):

Standardljudet i Model S suger. Premiumljudet suger lite mindre: Stickig topp och inte tillräckligt med kraft i basen (duckar vid högre volymer). Till det ett otydligt mellanregister. För vissa låtar låter det helt okej, spelar man clubmusik distar till och med systemet ibland. Jag har studiomonitorer som kostar som premiumljudet i Teslan - de låter eoner bättre.

Om Tesla åtminstone kunde skrapa fram en 6-bands equlizer istället för de 3 som finns idag - det går ju att göra via mjukvaruuppdatering - (åtminstone till premiumljudet!), så hade man åtminstone kunnat ställa in systemet lite bättre. Min pojkvän har premiumljud i sin WV Golf - det låter pinsamt nog betydligt bättre.
Jag håller faktiskt inte riktigt med om det här, även om jag inte är ljudproffs så jag sticker verkligen ut hakan här :) Jag har haft en Passat med deras toppljud, som levereras av Dynaudio (som ju överlag gör väldigt bra grejer), och jag tycker att ljudkvaliteten på Teslas standardsystem är ganska snarlik Dynaudio-paketet. De till och med låter liknande - rätt mycket fokus på diskanten och inte särskilt mycket bastryck. Inget av systemen är tappa-hakan-bra, men de ger ett ganska klart och ändå njutbart ljud. Mig veterligen är Dynaudio-systemet i Passat dessutom mer påkostat än det i Golf. Däremellan hade jag också en Audi A6 med "Audi Sound System", en nivå upp från grund men inte lika bra som Bose eller B&W, och fan om inte det systemet lät ännu bättre. Och efter det en Outlander PHEV med deras Rockford Fosgate-system inkl 10"-sub (som låter som kokt bajs, verkligen skitdåligt system).

Om något så har jag faktiskt blivit besviken på hur liten skillnaden är upp till Teslas HiFi-paket. Visst låter det bättre och man märker skillnaden, framförallt med subwoofern, men det är inte en jättestor skillnad och faktiskt tyckte jag att HiFi-systemet var sämre på vissa saker (jag tyckte det var dålig stereobild med HiFi-systemet, för tydligt ljud från olika håll, framförallt var centerhögtalaren rätt dominant, kan dock ha varit dåliga inställningar).
kofoten

Inlägg av kofoten »

Antar att djfabbe kommer uppgradera ljudet i sin bil framöver? :) (Fast hur funkar det när man leasar?)

Har själv tävlat i ljud förr så kommer antagligen inte nöja mig med standard ljudet, men att "sätta sågen" i en helt ny bil (när jag väl får min model 3) kommer nog bli lite nervöst..
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

kofoten skrev:
Antar att djfabbe kommer uppgradera ljudet i sin bil framöver? :) (Fast hur funkar det när man leasar?)

Har själv tävlat i ljud förr så kommer antagligen inte nöja mig med standard ljudet, men att "sätta sågen" i en helt ny bil (när jag väl får min model 3) kommer nog bli lite nervöst..
Jag "härjade" fram tills att man började tävla (tyckte inte det var speciellt givande att tävla förutom i klassen där priset måste hållas lågt kanske) och har
byggt en massa kul grejer (har dock inte haft något med "Svippe" att göra), och jag tänker vänta tills garantin gått ut innan jag börjar mecka med bilen (den går ut om ca 4 veckor haha)...

Det känns lite som att Tesla tänkte att fler element = bättre ljud, rakt av. Funkar "sådär" tycker jag. (jag har HiFi-anl.)
Tror jag börjar med att isolera/dämpa först och fimpa några element samt byta ut några, sedan skulle även jag vilja ha en bättre EQ med iaf 5 band minst! Och en separat för Subben!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Designer
Teslaägare

Inlägg av Designer »

danni skrev:
djFabbe skrev:

Jag håller faktiskt inte riktigt med om det här, även om jag inte är ljudproffs så jag sticker verkligen ut hakan här :) Jag har haft en Passat med deras toppljud, som levereras av Dynaudio (som ju överlag gör väldigt bra grejer), och jag tycker att ljudkvaliteten på Teslas standardsystem är ganska snarlik Dynaudio-paketet. De till och med låter liknande - rätt mycket fokus på diskanten och inte särskilt mycket bastryck. Inget av systemen är tappa-hakan-bra, men de ger ett ganska klart och ändå njutbart ljud. Mig veterligen är Dynaudio-systemet i Passat dessutom mer påkostat än det i Golf. Däremellan hade jag också en Audi A6 med "Audi Sound System", en nivå upp från grund men inte lika bra som Bose eller B&W, och fan om inte det systemet lät ännu bättre. Och efter det en Outlander PHEV med deras Rockford Fosgate-system inkl 10"-sub (som låter som kokt bajs, verkligen skitdåligt system).

Om något så har jag faktiskt blivit besviken på hur liten skillnaden är upp till Teslas HiFi-paket. Visst låter det bättre och man märker skillnaden, framförallt med subwoofern, men det är inte en jättestor skillnad och faktiskt tyckte jag att HiFi-systemet var sämre på vissa saker (jag tyckte det var dålig stereobild med HiFi-systemet, för tydligt ljud från olika håll, framförallt var centerhögtalaren rätt dominant, kan dock ha varit dåliga inställningar).
Danni! du kan få provlyssna och jämföra om du kommer upp till Stockholm :D
förutsatt att du inte mår illa av färgen .. förståss ;)
Titanium 85D, svarta NG, svart alcantara,pano tak, matt abachi, autopilot,air suspension
Leverans Feb 2016
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Designer skrev:
Det hade kunnat vara intressant. Vi vill ta oss upp till Stockholm över en helg nån gång snart, hela familjen, men helgerna är jäkligt fullbokade framöver...

Jag har faktiskt aldrig sagt att jag ogillar den färgen! Den är riktigt snygg, särskilt nytvättad i rätt ljus (gäller väl alla färger förstås), men jag hade aldrig valt den själv.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

danni skrev:
Designer skrev:
Det hade kunnat vara intressant. Vi vill ta oss upp till Stockholm över en helg nån gång snart, hela familjen, men helgerna är jäkligt fullbokade framöver...

Jag har faktiskt aldrig sagt att jag ogillar den färgen! Den är riktigt snygg, särskilt nytvättad i rätt ljus (gäller väl alla färger förstås), men jag hade aldrig valt den själv.
Jag är gärna med och lyssnar lite.
Vad det gäller inställningar kanske någon av er har synpunkter på om Mosconi Gladen One är något att ha? Har själv inte provat inställningarna då jag inte lyckats få datorn att koppla upp sig.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare

Inlägg av djFabbe »

kofoten skrev:

Ja, eftersom jag inte har någon ambition att köpa ut bilen efter leasingen är slut så får jag nog leva med ljudet som det här just nu. Jag kommer nog uppgradera mig till model 3 så smångingom, då får jag se hur jag gör med ljudet.
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare

danni skrev:
Designer skrev:

Och jag kan ställa upp med det uppgraderade Premium ljudet.
Skriv svar