Finns det över huvudtaget bilar yngre än 4år och under 8000mil som saknar nybilsgaranti?
Med undantag av att man kanske måste vända sig till "originalregionen" om den importerats från schweiz, Norge, USA osv. Dock bör den ju fortfarande ha nybilsgaranti i teorin så att säga.
Norge tillhör EES-garantizonen, så de är inte ett problem vad gäller garantier.
Officiellt skrotade bilar som har återupplivats saknar nybilsgaranti, oavsett ålder och miltal.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Den stannade på 570kkr plus slag. Det känns som priserna är på väg ner. Jag skulle bjuda men fick inte lösenordet att fungera i tid. Tänkte bjuda 575. Vad händer när reservationspris ej uppnås? Den stannade på 730 förra gången? Men nu bjöd ingen över 570. Trendbrott ? Tillfällig svacka? Försäkring premie Dubblade?÷
Hälsningar
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Om reservationspriset inte uppnås så får säljaren ta ställning till om den vill sälja eller inte. Uppnås reservationspriset har säljaren förbundit sig att sälja.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Om säljaren kan tänka sig ta ett bud som ligger nära högsta bud så kan de också framföra det till högsta (eller kanske tom de högsta) budgivarna och se ifall de kan jämka sig.
Kan vara värt att påpeka att man som budgivare måste stå vid sitt bud även om man inte nått reservationspris ifall säljaren ändå skulle acceptera det.
lem skrev:
Den stannade på 570kkr plus slag. Det känns som priserna är på väg ner. Jag skulle bjuda men fick inte lösenordet att fungera i tid. Tänkte bjuda 575. Vad händer när reservationspris ej uppnås? Den stannade på 730 förra gången? Men nu bjöd ingen över 570. Trendbrott ? Tillfällig svacka? Försäkring premie Dubblade?÷
Var det exakt den som stannade på 730 och det var fortfarande under reservationspris? Rätt stort hopp från 570 och 730 känns rätt högt.
Antal norska Teslor på finn.no har ökat från ca 170 till ca 240 på 6 månader. Finns 8-10st som kostar 400.000+, borde gå att pruta till 400.000kr.
Blir ca 550.000kr klar i Sverige.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Om säljaren kan tänka sig ta ett bud som ligger nära högsta bud så kan de också framföra det till högsta (eller kanske tom de högsta) budgivarna och se ifall de kan jämka sig.
Kan vara värt att påpeka att man som budgivare måste stå vid sitt bud även om man inte nått reservationspris ifall säljaren ändå skulle acceptera det.
lem skrev:
Den stannade på 570kkr plus slag. Det känns som priserna är på väg ner. Jag skulle bjuda men fick inte lösenordet att fungera i tid. Tänkte bjuda 575. Vad händer när reservationspris ej uppnås? Den stannade på 730 förra gången? Men nu bjöd ingen över 570. Trendbrott ? Tillfällig svacka? Försäkring premie Dubblade?÷
Var det exakt den som stannade på 730 och det var fortfarande under reservationspris? Rätt stort hopp från 570 och 730 känns rätt högt.
Den stannade på 630 om jag kommer ihåg rätt. Skrivfel, beklagar.
Jag hade INTE klart för sig att man måste stå för bud som ej når upp till reservations! Det tror jag många missat!
L
Hälsningar
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Men det verkar inte som att säljaren hänger här och kan besvara frågan om luftfjädring.
Finns det någon riktig teslanörd som kan svara på om det utifrån bilderna går att avgöra om den har luftfjädring eller inte? (Förväntar mig egentligen inte det, men man vet ju aldrig )
Det står ju iofs i garantibestämmelserna om nybilsgarantin att den kan upphävas under vissa omständigheter, som att man missköter bilen ordentligt eller ändrar chassinumret på den. Så det är ju inte omöjligt att nybilsgarantin kan ha försvunnit.
Jag hittar inget sätt att se det på de bilderna. Hade de bara visat rätt inställningssida på interiören hade det gått...
Gissningsvis är det ju inte luftfjädring, då de nog skulle nämna det, men man kan ju inte vara säker på att annonsen är rätt. Är det avgörande för om du ska lägga ett bud borde det väl gå att få fram från KVD? De kan ju gå ut i bilen och försöka höja eller sänka den om inte annat.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
(...) borde det väl gå att få fram från KVD? De kan ju gå ut i bilen och försöka höja eller sänka den om inte annat.
Mnja, det var väldigt svårt (omöjligt) att få veta några fler detaljer om deras bilar sist jag försökte. Det var någon supportperson som menade att all information fanns på försäljningssidan (vilket inte var sant), och ville jag veta mer fick jag höra av mig till Tesla och uppge reg.nr. Tesla bjöd på 25 minuters telefonkö och därefter inga uppgifter om en bil som jag inte själv ägde.
Det här forumet var enda stället där relevant information fanns att få tag på.
Om säljaren kan tänka sig ta ett bud som ligger nära högsta bud så kan de också framföra det till högsta (eller kanske tom de högsta) budgivarna och se ifall de kan jämka sig.
Kan vara värt att påpeka att man som budgivare måste stå vid sitt bud även om man inte nått reservationspris ifall säljaren ändå skulle acceptera det.
lem skrev:
Den stannade på 570kkr plus slag. Det känns som priserna är på väg ner. Jag skulle bjuda men fick inte lösenordet att fungera i tid. Tänkte bjuda 575. Vad händer när reservationspris ej uppnås? Den stannade på 730 förra gången? Men nu bjöd ingen över 570. Trendbrott ? Tillfällig svacka? Försäkring premie Dubblade?÷
Var det exakt den som stannade på 730 och det var fortfarande under reservationspris? Rätt stort hopp från 570 och 730 känns rätt högt.
Den stannade på 630 om jag kommer ihåg rätt. Skrivfel, beklagar.
Jag hade INTE klart för sig att man måste stå för bud som ej når upp till reservations! Det tror jag många missat!
L
Om det inte vore "lagt bud ligger" sas så vore ju alla bud under gränsen helt meningslösa lixom och auktionen skulle bara kunna starta på reservationspriset...
Hur länge är man bunden av sitt "under gränsen" bud? Gillar inte att ha reservationspris! Antingen borde ägaren bjuda över vid auktionen eller acceptera högsta bud.
L
Hälsningar
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Ser att båda bilarna är ute igen. Kan någon kolla täby bilen om den är krockad? Karossen fram glipade ojämn....
Hälsningar
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Hur länge är man bunden av sitt "under gränsen" bud? Gillar inte att ha reservationspris! Antingen borde ägaren bjuda över vid auktionen eller acceptera högsta bud.
L
Vad som händer är att KVD först ringer upp dig och undrar om du vill höja ditt bud till acceptpriset, då måste säljaren sälja. Annars ligger ditt bud och KVD ringer upp säljaren. Säljaren får då frågan om hen kan tänka sig att sänka reservationspriset, gör man det så är köparen låst till sitt bud och affären går igenom. Förmodligen kan både köparen och säljaren gå en liten bit på vägen och höja och sänka... men så långt har jag inte gått.
Hur länge är man bunden av sitt "under gränsen" bud? Gillar inte att ha reservationspris! Antingen borde ägaren bjuda över vid auktionen eller acceptera högsta bud.
L
Det är ju en intressant fråga man borde ställa till dem. Kan inte minnas jag läst något om det. Har man inte nått reservationspris så utgår man ju lite från att det inte blir något och då vill börja titta på annat och kanske buda på andra bilar så fort som möjligt.
Kanske lite drastiskt att säga att man måste stå vid budet, man kan komma ur själva köpet men man blir tvungen att pröjsa slagavgiften om budet accepteras.
Intressant vad budgivningen stannar på denna gången och om de går ut igen!
Och om prishöjningen ökar beg priserna....
Hälsningar
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Den har ju fått dåligt betyg på karossen. Svårt att bedöma utifrån bilderna hur den egentligen ser ut. Lem funderade tidigare på om den kan ha varit krockad men jag ser inga tecken på det. De har ju alltid taskig karosspassning... Ett allmänt intryck brukar säga mycket om en bil (och dess tidigare ägare).
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Jag åker och kollar Täby imorn. Något speciellt jag ska kolla? Kommer ha förkyld son med så det blir nog ett fönster på runt 10min att kolla bilen.
Kolla framflygelns passning mot karossen för se spår av krockrep. Allt såg bra ut. Kolla luftkonditionering. Missade detta. Plus framvagn. Vrid ut hjulen.lyssna missljud bak v motorn. Helhetsintryck mkt bra.
Jag tänkte hugga på denna men försäkring på över 20 papp får mig att tveka. Riktiga grabbar kör bara med trafik och tar smällen som en man (tyckte jag INNAN frugan dansade av m A-klass Electric bilen).
Betalar drygt 5 för min merca eklass kombi 2011 och 15 för diesel. Det innebär att teslas svindyra försäkring äter upp all bränslebesparing. Bilarna är ~lika stora.
Hälsningar
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Protector tar det för en helförsäkring. De flesta svensksålda Teslorna, från hösten 2014, har tre års vagnskadegaranti och då räcker halvförsäkring. Protector tar c:a 10500 kr/år för det. Andra kan vara billigare.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jag åker och kollar Täby imorn. Något speciellt jag ska kolla? Kommer ha förkyld son med så det blir nog ett fönster på runt 10min att kolla bilen.
Har den luftfjädring (utan att detta nämns i beskrivningen)?
Har nybilsgarantin försvunnit, och i så fall varför (bilen har inte gått 4 år eller 8000 mil)?