Laddluckan, 701hk, autopiloten, summon the car - snart 2 år
Moderator: Redaktion
Re: Laddluckan, 701hk, autopiloten, summon the car - snart 2
Orka bry sig...
2023 Model 3P
2020 Model 3P
2015 Model S85D
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
En liten sak jag funderat över. Jag har förståelse för missnöjet med P85D även om gnälligheten i diverse trådar kanske minskar ner på sympatierna... Det som borde känneteckna många tidiga/missnöjda P85D-köpare är dock att priset på bilen höjts ganska kraftigt sedan köpet. Det borde ha varit så att under en avsevärd del av tiden som missnöjet funnits har det funnits möjlighet att sälja bilen till inköpskostnad eller kanske med en vinst? Jag kan inte låta bli att tycka att man gör ett aktivt val att behålla en bil, som man anser inte motsvarar ens förväntningar, trots att man kunde sålt den med vinst eller åtminstone kört den gratis.
Driver sajten Car.info
det handlar väl inte om att man inte vill ha bilen? Missnöjet ligger ju i att motparten inte levererat vad de sagt att de skall leverera. Om detta ändå råkar vara något man är tillräckligt intresserad av för att behålla har enligt mig inte med saken att göra.Franz skrev:En liten sak jag funderat över. Jag har förståelse för missnöjet med P85D även om gnälligheten i diverse trådar kanske minskar ner på sympatierna... Det som borde känneteckna många tidiga/missnöjda P85D-köpare är dock att priset på bilen höjts ganska kraftigt sedan köpet. Det borde ha varit så att under en avsevärd del av tiden som missnöjet funnits har det funnits möjlighet att sälja bilen till inköpskostnad eller kanske med en vinst? Jag kan inte låta bli att tycka att man gör ett aktivt val att behålla en bil, som man anser inte motsvarar ens förväntningar, trots att man kunde sålt den med vinst eller åtminstone kört den gratis.
Än så länge har jag själv inte råkat ut för detta med Tesla utan bara fått dålig service. Det är ju inte ett avtalsbrott och inget jag kan göra mycket mer än beklaga. Hoppas jag slipper upplevs det och får njuta av en bil som förhoppningsvis gör att jag glömmer att jag ens funderat på servicen.
Tro mig, det har varit nära många gånger. Det är dock världens bästa bil och det finns helt enkelt inga alternativ. Den här tråden handlar dock inte om det, utan om affärsmetoder och i vissa fall rena lögner.Franz skrev:En liten sak jag funderat över. Jag har förståelse för missnöjet med P85D även om gnälligheten i diverse trådar kanske minskar ner på sympatierna... Det som borde känneteckna många tidiga/missnöjda P85D-köpare är dock att priset på bilen höjts ganska kraftigt sedan köpet. Det borde ha varit så att under en avsevärd del av tiden som missnöjet funnits har det funnits möjlighet att sälja bilen till inköpskostnad eller kanske med en vinst? Jag kan inte låta bli att tycka att man gör ett aktivt val att behålla en bil, som man anser inte motsvarar ens förväntningar, trots att man kunde sålt den med vinst eller åtminstone kört den gratis.
Jag har sagt det förr men det tåls att upprepas. Den dag Tesla får en konkurrent så kommer detta slå tillbaka på dom. Hårt.
Håll i dstr... ge inte upp! Vad vore ett forum utan lite sakligt gnäll 
P85D var väl en smärre sensation med bokstavligt talat galna prestanda.
Samtidigt klarade inte Tesla i all sin entusiasm att riktigt hålla tungan rätt i mun.
Kan gott påminnas om någon gång då och då.

Samtidigt klarade inte Tesla i all sin entusiasm att riktigt hålla tungan rätt i mun.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Fast har dom lärt sig något?pegs skrev:Samtidigt klarade inte Tesla i all sin entusiasm att riktigt hålla tungan rätt i mun.
Major ui overhaul skulle komma i 7.0.
Det sköts till 8.0.
8.0 hade lite småfix - "snart klar", sen kom beskedet ww på onsdag. Den onsdagen missades, likaså den efter. Blir det 3e onsdagen gillt?
Precis. Det sorgliga är ju att det inte fanns någon som helst anledning att överdriva siffrorna eller lova funktionalitet som inte kom. Bilen är ju helt sjukt bra som den är.pegs skrev:Håll i dstr... ge inte upp! Vad vore ett forum utan lite sakligt gnäll
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Håller med.. hade dom erbjudit Ludacrousmode gratis hade jag inte klagat,sjuk skillnad..
Jag tycker att detta är en mycket viktig tråd som jag hoppas håller i sig tills att Tesla ändrar hur de agerar. Om folk inte visar sitt missnöje så kommer Tesla aldrig ändra på sig och jag tycker faktiskt att de direkta lögner som Tesla spydde ur sig angående de tidiga D-modellerna är riktigt, riktigt illa.
Det är inte "10%", utan det kan skilja betydligt beroende på växellåda, diffar, awd-system osv.fakerlind skrev:I min värld är det alltid effekten i motorn som specas. Däremot är ju tappet till hjulen runt 10%, och man kan ju tycka i det här fallet att man kunde ha varit lite mer tydlig kring det hela, men inget fel som skulle berättiga till komp som jag kan se det.
Jag tror det är du som inte riktigt förstår. Motorerna har ca 700hk och bilen leverar den prestanda som uppgivits. Det är det enda som spelar någon roll.dstr skrev:Du har nog inte riktigt förstått hur mycket effekt det är som saknas. Om en BMW M5 på 507hk enbart skulle prestera 250hk så lär det bli uppståndelse.
Det har den ju.Pontus skrev:Jo men det här med att det var motoreffekten som var specas är väl en formulering som kom senare, först hette det väl att bilen hade 700 kusar?
Det skulle definitivt inte smälla lika högt. 400hk är inget folk skulle bry sig om. 700hk däremot matchar tex Hellcat mfl vilket är viktigt i USA.dstr skrev:Om dom vid lanseringen sagt att P85D gör 0-60mph på 3,8 sek, har 400hk och kommer med autopiloten, som dom just visat upp, via OTA-uppdatering inom ett år - tror du det skulle försämrat Teslas monopol/marknadssituation som dom har idag? Det tror inte jag. Snarare tvärt om.
Och, hade Elon sagt "inom ett år" så hade han inte kunnat pressa anställda/leverantörer att leverera. Utan då kanske det dröjt två år istället.
Det är ju såhär Elon jobbar. Hans metod är att sätta mål som är omöjliga att nå, vilket han själv tom sagt.dstr skrev:Fast har dom lärt sig något?
Major ui overhaul skulle komma i 7.0.
Det sköts till 8.0.
8.0 hade lite småfix - "snart klar", sen kom beskedet ww på onsdag. Den onsdagen missades, likaså den efter. Blir det 3e onsdagen gillt?
Det gör att man kommer framåt snabbare.
Man måste helt enkelt bedöma Elon, Tesla, SpaceX etc efter vad som faktiskt uppnåtts, inte vad som sagts att de skall uppnå vid en viss tidpunkt.
Gör man det så inser man snabbt att de faktiskt uppnått en hel del, betydligt mer än konkurrensen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Jag är inte direkt känd för att vara gnällig, men jag har heller inget problem med att uttrycka mitt missnöje när jag tycker att nånting inte är bra.
Det som många här beskriver om dålig service kan jag bara inte hålla med om. Antingen så har jag alltid haft tur, eller så har ni haft en himla otur. Jag tycker att dålig service är det sista man kan beskylla Tesla för. Men det är kanske bara jag det....
Det som många här beskriver om dålig service kan jag bara inte hålla med om. Antingen så har jag alltid haft tur, eller så har ni haft en himla otur. Jag tycker att dålig service är det sista man kan beskylla Tesla för. Men det är kanske bara jag det....
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Vilket servicecenter använder du? Mölndal eller Upplands Väsby?mati skrev:Jag är inte direkt känd för att vara gnällig, men jag har heller inget problem med att uttrycka mitt missnöje när jag tycker att nånting inte är bra.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
MölndalFeddan skrev:Vilket servicecenter använder du? Mölndal eller Upplands Väsby?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Kan bara hålla med, har alltid fått superbra service i Mölndal.mati skrev:Jag är inte direkt känd för att vara gnällig, men jag har heller inget problem med att uttrycka mitt missnöje när jag tycker att nånting inte är bra.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
Otippat. Mitt betyg på Mölndal är väldigt fladdrigt. De har överträffat förväntningarna ibland (med råge då, verkligen kanonbetyg) men andra gånger har jag blivit besviken. Som t.ex. 1års servicen. Den var verkligen inte värd pengarna!
Informationen från dem har sällan stämt och nu för tiden när man felanmäler saker så måste de alltid först beställa delar (kan vara en enkel skruv), vilket kommer ta 1-2 månader, sen när det ska bokas in en tid så är första lediga tid ytterligare 4 veckor fram.
Informationen från dem har sällan stämt och nu för tiden när man felanmäler saker så måste de alltid först beställa delar (kan vara en enkel skruv), vilket kommer ta 1-2 månader, sen när det ska bokas in en tid så är första lediga tid ytterligare 4 veckor fram.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
Fel och fel - och Tesla har ju själva pudlat på båda punkterna.taliz skrev:Jag tror det är du som inte riktigt förstår. Motorerna har ca 700hk och bilen leverar den prestanda som uppgivits. Det är det enda som spelar någon roll.dstr skrev:Du har nog inte riktigt förstått hur mycket effekt det är som saknas. Om en BMW M5 på 507hk enbart skulle prestera 250hk så lär det bli uppståndelse.
Dom har backat från 701hk till 469hk och sen har dom kommit med en efterkonstruktion till varför bilen inte presterar 0-100 som utlovat. Detta att P85D (inte de andra modellerna) mäts med rullande start.
https://www.tesla.com/sv_SE/blog/tesla- ... ifications
Den texten är fö. rätt larvig på sina ställen, tex "Defining electric power in terms of horsepower is not very intuitive. Kilowatts or Megawatts are a much more useful unit." - sist jag kollade så är hp direkt översättningsbart till kw. Det är ju lite som att säga att man inte kan diskutera varmt/kallt om man mäter i celcius - att man isåfall måste prata farenheit.
Att tjockisar får bättre 0-100 tider än normalviktiga är också en rätt fånig formulering: "This acceleration was verified by Motor Trend using a base vehicle and medium weight driver. It should be noted that a larger occupant... ...will reduce the acceleration"
Lägre acceleration betyder ju sämre 0-100, så just det är det väl inget konstigt med? Även om det såklart är på marginalen.dstr skrev:
Att tjockisar får bättre 0-100 tider än normalviktiga är också en rätt fånig formulering: "This acceleration was verified by Motor Trend using a base vehicle and medium weight driver. It should be noted that a larger occupant... ...will reduce the acceleration"
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jag läser det som "reduce 0-60 time" - kanske har fel där.bylund skrev:Lägre acceleration betyder ju sämre 0-100, så just det är det väl inget konstigt med? Även om det såklart är på marginalen.dstr skrev:
Nej, återigen är det du som har fel. De har inte "pudlat".dstr skrev:
Fel och fel - och Tesla har ju själva pudlat på båda punkterna.
Dom har backat från 701hk till 469hk och sen har dom kommit med en efterkonstruktion till varför bilen inte presterar 0-100 som utlovat. Detta att P85D (inte de andra modellerna) mäts med rullande start.
https://www.tesla.com/sv_SE/blog/tesla- ... ifications
Den texten är fö. rätt larvig på sina ställen, tex "Defining electric power in terms of horsepower is not very intuitive. Kilowatts or Megawatts are a much more useful unit." - sist jag kollade så är hp direkt översättningsbart till kw. Det är ju lite som att säga att man inte kan diskutera varmt/kallt om man mäter i celcius - att man isåfall måste prata farenheit.
Om du läser texten så står det: "The shaft horsepower rating of the rear wheel drive single motor Model S is straightforward and roughly 360-470 hp depending on the variant (60, 85 or P85)"
Texten om hp vs kw är inte "larvig". Du vet hur det ser ut i bilregistret va? Massvis med Tesla med 70-80-90hk...

Vad är fånigt med att vikt påverkar accelerationstider?
De är registrerade i kW, just för att det är den officiella enheten. Men en hästkraft är ungefär 735 W. Det är lika väsentligt om man använde hk eller W som om man använder meter eller fot för att prata om längd. Både W och hk är effektenheter, och W är mer rimlig att använda om man använder metersystemet, oberoende av om det är en elmotor eller förbränningsmotor man mäter.taliz skrev:Texten om hp vs kw är inte "larvig". Du vet hur det ser ut i bilregistret va? Massvis med Tesla med 70-80-90hk...
Med tanke på att dom tog bort 701hk från hemsidan, ändrade till fram/bak-motor till att igen ta bort hästkrafterna helt så skulle jag påstå att det är en pudling.taliz skrev:Nej, återigen är det du som har fel. De har inte "pudlat".
Om du läser texten så står det: "The shaft horsepower rating of the rear wheel drive single motor Model S is straightforward and roughly 360-470 hp depending on the variant (60, 85 or P85)"
Texten om hp vs kw är inte "larvig". Du vet hur det ser ut i bilregistret va? Massvis med Tesla med 70-80-90hk...
Fråga vilken Tesla-anställd som helst - idag kommer dom knappast säga att P85D har 701hk. För två år sedan...
Jag tycker det är larvigt att prata om vikten på just föraren. Och som jag tolkade det så skulle några kilo mer ge bättre grepp och lägre tid.
Kan det vara så att de som skriver informationen ifråga har större entusiasm än kunskap i vissa lägen? Om det inte är rent skrivfel så borde informationen om att högre vikt ger bättre acceleration få läsaren att börja tvivla på vad som skrivs. I tråd efter tråd spyr vi ju vår galla över okunniga journalister. Kan det vara så att webskribenten, informationsförfattaren gjort en och annan tabbe?dstr skrev:Med tanke på att dom tog bort 701hk från hemsidan, ändrade till fram/bak-motor till att igen ta bort hästkrafterna helt så skulle jag påstå att det är en pudling.taliz skrev:Nej, återigen är det du som har fel. De har inte "pudlat".
Fråga vilken Tesla-anställd som helst - idag kommer dom knappast säga att P85D har 701hk. För två år sedan...
Jag tycker det är larvigt att prata om vikten på just föraren. Och som jag tolkade det så skulle några kilo mer ge bättre grepp och lägre tid.
För övrigt vill jag ju också ha det jag blivit lovad även om jag i just detta fallet fått det jag beställde: en väldigt bra bil.
Model S P85D,
En "pudling" är enligt mig(och wiktionary..) när man publikt erkänner att man gjort fel och ber om ursäkt för det.dstr skrev:Med tanke på att dom tog bort 701hk från hemsidan, ändrade till fram/bak-motor till att igen ta bort hästkrafterna helt så skulle jag påstå att det är en pudling.taliz skrev:Nej, återigen är det du som har fel. De har inte "pudlat".
Fråga vilken Tesla-anställd som helst - idag kommer dom knappast säga att P85D har 701hk. För två år sedan..
Att bara ta bort något som fått kritik är inte samma sak som att "pudla" IMO.

Det har du rätt i. Poängen var dock att det kan bli lite "annorlunda" med en elbil, och särskilt när man har fler än en (el)motor.bylund skrev:De är registrerade i kW, just för att det är den officiella enheten. Men en hästkraft är ungefär 735 W. Det är lika väsentligt om man använde hk eller W som om man använder meter eller fot för att prata om längd. Både W och hk är effektenheter, och W är mer rimlig att använda om man använder metersystemet, oberoende av om det är en elmotor eller förbränningsmotor man mäter.taliz skrev:Texten om hp vs kw är inte "larvig". Du vet hur det ser ut i bilregistret va? Massvis med Tesla med 70-80-90hk...
Ja, det enda rimliga att uppge när man pratar om en bils maxeffekt är att uppge vad alla motorer levererar som mest när de levererar som mest tillsammans (gäller även t ex hybrider). D v s maximal systemeffekt. Inte lägga ihop maxeffekten på de olika motorerna. D v s om en bensinhybrid som har en bensinmotor som levererar som mest effekt vid ett visst varvtal och farten då är 40 km/h på ettans växel medan elmotorn levererar som mest nära 0 km/h, så får man hitta den punkt däremellan där summan är störst och ange det som maxeffekt.taliz skrev:Det har du rätt i. Poängen var dock att det kan bli lite "annorlunda" med en elbil, särskilt när man har fler än en motor.bylund skrev:De är registrerade i kW, just för att det är den officiella enheten. Men en hästkraft är ungefär 735 W. Det är lika väsentligt om man använde hk eller W som om man använder meter eller fot för att prata om längd. Både W och hk är effektenheter, och W är mer rimlig att använda om man använder metersystemet, oberoende av om det är en elmotor eller förbränningsmotor man mäter.taliz skrev:Texten om hp vs kw är inte "larvig". Du vet hur det ser ut i bilregistret va? Massvis med Tesla med 70-80-90hk...
Har man andra begränsningar som för lågt möjligt strömuttag ur batteriet eller för svag bränslepump så får man ange maxeffekten vid de verkliga förutsättningarna, inte vad den skulle ge om man stoppade in fetare pump och en turbo.
På plugin hybrider lägger man ihop fossilmotorns effekt (100% av effekten) med 53% av elmotorns effekt. Har tyvärr aldrig riktigt fått förklarat varför.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.