En Tesla med Autopilot har krockat igen...

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

En Tesla med Autopilot har krockat igen...

Inlägg av JonasH »

Eller som jag tolkar det så har dn turistbuss bytt fil in i en Tesla som körde med autopilot.
Och om det föraren säger stämmer att han hade händerna på ratten och ändå inte själv hann reagera så måste det gått fort.

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/t ... 3621677.ab

Kommer säkert mer rubriker om hur farlig autopiloten är imorgon. :roll:
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Re: En Tesla med Autopilot har krockat igen...

Inlägg av JonasH »

Glömde tillägga att det dessutom var en eldriven Tesla. De är extra farliga de däringa elbilarna. Jäkla nymodigheter...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Tycker polisen borde "kolla på varför föraren av bussen inte fungerade."
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

joel80 skrev:
Den kanske kördes på autopilot... ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Borde vara autopilot på bussar/lastbilar så de inte byter fil utan att det är fritt.

Jag noterar att det är många olyckor nu som orsakas av lastbilar och större fordon, då är det även personbilsfossiler inblandade utan autopilot.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

joel80 skrev:
Kanske var nån som tittade på sin mobil och körde samtidigt...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Dessutom så måste vi i EU vara med och hålla i ratten för att filbyte ska gå
Tesla föraren såg sig inte för
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
vigge50

Inlägg av vigge50 »

e5m1r skrev:
Vad har det med denna olyckan att göra, det var tydligen bussen som bytte fil och körde in i Teslan.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

I DN stod det att Tesla kört in i Bussen bakifrån efter att bussen bytt fil, så troligast är väl att bussen bytt fil precis framför Teslan så autopiloten inte hann uppfatta bussen innan olyckan var ett faktum.
TMS LR UltraRed, FSD
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

vigge50 skrev:
e5m1r skrev:
Vad har det med denna olyckan att göra, det var tydligen bussen som bytte fil och körde in i Teslan.
De första rapporterna var att tesla bytte fil när olyckan inträffade ser nu att det ändrats till att bussen bytte fil
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

jonas skrev:
Borde vara autopilot på bussar/lastbilar så de inte byter fil utan att det är fritt.

Jag noterar att det är många olyckor nu som orsakas av lastbilar och större fordon, då är det även personbilsfossiler inblandade utan autopilot.
Tänk på att det finns en stor dödavinkel på en lastbil och buss. Om du ligger inom den så syns du inte, helt enkelt.

Jag ligger aldrig länge bredvid en lastbil av den orsaken och när jag gör det är jag redo att signalera med tuta. Risken är hyggligt stor att chauffören inte ens märker om han rullar över din huv... Så respekten för lastbilar kan inte vara för stor.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Fast i set här fallet har ju Teslan kört in i bussen bakifrån och då har ju Teslan varit precis bakom bussen vid filbytet. Där är ju inte döda vinkeln. Där är "jag är störst så jag byter fil utan att titta för jag skiter i andra"-vinkeln.
TMS LR UltraRed, FSD
Limbster

Inlägg av Limbster »

LarsL skrev:
jonas skrev:

Tänk på att det finns en stor dödavinkel på en lastbil och buss. Om du ligger inom den så syns du inte, helt enkelt.

Jag ligger aldrig länge bredvid en lastbil av den orsaken och när jag gör det är jag redo att signalera med tuta. Risken är hyggligt stor att chauffören inte ens märker om han rullar över din huv... Så respekten för lastbilar kan inte vara för stor.
En vän körde last bil och råkade trycka upp en taxibil i gbg, från den döda vinkeln. Vännen hade blinkat länge, men tydligen hade taxin bara valt att hålla på sin rätt. Taxi chaffisen var riktigt arg efter och påtalade att detta var tredje gången han varit med om detta. Snacka om självmordspilot till taxi chaffis, tredje gången och människan fattar fortfarande inte att de stora fordonen kan inte se honom. Hoppas nu att AP programmeras på rätt sätt så din inte funkar som den korkade taxichaffisen.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Limbster skrev:
LarsL skrev:
jonas skrev:

En vän körde last bil och råkade trycka upp en taxibil i gbg, från den döda vinkeln. Vännen hade blinkat länge, men tydligen hade taxin bara valt att hålla på sin rätt. Taxi chaffisen var riktigt arg efter och påtalade att detta var tredje gången han varit med om detta. Snacka om självmordspilot till taxi chaffis, tredje gången och människan fattar fortfarande inte att de stora fordonen kan inte se honom. Hoppas nu att AP programmeras på rätt sätt så din inte funkar som den korkade taxichaffisen.
Precis, hört talas om sådana stollar många gånger. Hålla på sin rätt mot ett 60 tons fordon :shock: Darwineffekten?
Jerka

Inlägg av Jerka »

Borde det inte gå att eliminera döda vinkeln på tunga fordon med hjälp av lite kreativt placerade kameror och skärmar?

Svängande lastbil + cyklist är ju också en av de vanligaste typerna av dödsolyckor. Känns helt onödigt med den teknik som finns idag.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Jerka skrev:
Borde det inte gå att eliminera döda vinkeln på tunga fordon med hjälp av lite kreativt placerade kameror och skärmar?

Svängande lastbil + cyklist är ju också en av de vanligaste typerna av dödsolyckor. Känns helt onödigt med den teknik som finns idag.
Ja, idag finns det rundvy på bilar där du med hjälp av flera kameror får en vy ovanifrån och ser allt runt bilen, när kommer den funktionen till lastbilar?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Det viktigaste för att minska dödsolyckor är att visa respekt för ett tungt fordon! Lastbilen krossar dig nästan lika lätt som du krossar en cyklist. Föraren av det tyngre fordonet har bättre utbildning och är en skickligare förare men du måste ändå stå lite för din egen säkerhet.

Att trängas med en lastbil är lite som när cyklister cyklar emot rött, gör de något annat? Ja, jag har som bilist ansvar att vara försiktig med oskyddade trafikanter, precis som man kan hävda att lastbilschauffören har. Men herregud tänk lite innan ni kastar er ut i gatan.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Hahaha! Jag minns med skräck när jag första gången cyklade i Örebro tillsammans med min dåvarande flickvän. Jag hade körkort men det hade hon inte. Hon hade ingen som helst förståelse för att hon var tvungen att ta hänsyn till bilarna i trafiken. Jag märkte ju hur bilar fick tvärbromsa runt henne när hon bara plötsligt korsade nån gata utan att se sig för, men hon märkte aldrig nåt! Det måste ses som ett under att hon hade överlevt så länge med sitt cyklande! :shock:

Hennes ståndpunkt var att det var bilarnas ansvar att se till att hon inte blev påkörd.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Jerker skrev:
Hahaha! Jag minns med skräck när jag första gången cyklade i Örebro tillsammans med min dåvarande flickvän. Jag hade körkort men det hade hon inte. Hon hade ingen som helst förståelse för att hon var tvungen att ta hänsyn till bilarna i trafiken. Jag märkte ju hur bilar fick tvärbromsa runt henne när hon bara plötsligt korsade nån gata utan att se sig för, men hon märkte aldrig nåt! Det måste ses som ett under att hon hade överlevt så länge med sitt cyklande! :shock:

Hennes ståndpunkt var att det var bilarnas ansvar att se till att hon inte blev påkörd.
Frågan blir då: Lever hon fortfarande? :o
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

lator skrev:
Jerker skrev:

Frågan blir då: Lever hon fortfarande? :o
Haha! Ja, det dröjde inte så länge innan hon tog körkort och då fick hon upp ögonen för bilförarnas situation.

Kan förtydliga att när hon skulle korsa gatan så sträckte hon visserligen ut handen för att markera detta men kollade aldrig bakåt hur det såg ut, om det kom nån bil eller annan cyklist, utan litade bara på att det räckte med detta tecken från hennes sida och sen ordnade allt sig. Och det hade det ju iofs gjort, men hade hon råkat ut för en enda ouppmärksam bilist hade olyckan garanterat varit framme.

Idag är vi ju lite mer vana vid både gång- och cykeltrafikanter som bara går ut i gatan utan att se sig för. Detta var före zebralagen!
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Finns alldeles för många som kör enligt devisen: lita på egen tur och andras skicklighet...
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Skriv svar