EV Mythbusters

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Re: EV Mythbusters

Inlägg av dstr »

"Elon bryr sig inte om pengar. Han ska rädda jorden och sen åka till Mars för att dö där."

Det tar månader att "lära känna" Elon. Att försöka förklara ovanstående i ett par inlägg går inte utan att framstå som lika galen själv.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

En annan fråga är ju vad det är för fel på ambitionen att vilja tjäna pengar. Det vill väl alla. Och om det nu har sidoeffekten att man skapar en massa lyckliga teslaägare så har jag inget emot det alls. Ovasett om det är Elons ambition eller ej.
Den som inte tycker om det kan ju gå och köpa en annan bil, t.ex. en VW. Det är ju bevisat att de inte har några affärsintressen alls, de drivs ju som bekant av ren medmänsklighet och viljan att rädda världen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

De bästa entreprenörerna drivs av vilja att göra något som tex Elon som vill förändra utsläppen från bilar. Sen om det blir riktigt lönsamt är en bra biverkning som kommer om man gjort rätt.
De som i första hand drivs av att tjäna pengar, lyckas sällan.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Klart att Elon Musk vill tjäna pengar. Men syftet med det är att återinvestera vinsten i fortsatt utveckling av företagen, inte att leva ett lyxliv och dela ut den till aktieägarna. Ville man leva ett lyxliv driver man inte flera företag samtidigt och försöker ha järnkoll på allt som händer där. Musk lever knappast ett bekvämt liv, utan ett mer hektiskt och stressigt liv än de flesta människor gör. Är det därför han vill lura oss, för att själv få möjligheten att förstöra sina äktenskap och relationen till sina barn? Låter som en glasklar winwin-situation!
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare

Inlägg av Jojje167 »

Någon som känner igen sig i diskussionen? :) Se hela klippet
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Jojje167 skrev:

Grymt :D
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Är det inte bakdelen på en Model S som syns i reflektionen i fönstret bakom den äldre motsträvige mannen. :)
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

bjelkeman skrev:
Är det inte bakdelen på en Model S som syns i reflektionen i fönstret bakom den äldre motsträvige mannen. :)
De kommer upp i videon att han äger en Model X så antagligen så är det en Model X.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

bjelkeman skrev:
De är USAs svar på Tesla Björn ungefär... så ja det finns en Tesla i bakgrunden.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Jojje167 skrev:

Det där är ju helt underbart! :lol:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Ja lite småskrattar man ju lixom :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

Teslaspolen skrev:
Jojje167 skrev:

Det där är ju helt underbart! :lol:
Jag håller med pappan i varje argument. Sunt förnuft. Kunde inte sagt det bättre själv!
Jag har nu kört min modell S över 2500 mil på mindre än ett år, bara laddat på hemmaladdning, SuC eller 220 V schuko! Men vadå! Pappan har rätt. Det är bara verkligheten som gör att jag tvivlar på att resonemanget egentligen håller. :evil:
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare

Inlägg av Jojje167 »

20161213_112947.jpg
Svensk P85 som kört 30.000mil och tappat 30% kapacitet? Eller hur ska man tolka det?
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Någon borde meddela Teslaägaren i berättelsen att om batteriet minskat med 30%, kan ägaren förmodligen få ett nytt batteri genom batterigarantin.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Det är så mycket som inte stämmer i den där berättelsen att man nog tryggt kan utgå från att den är påhittad. Eller åtminstone felihågkommen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Roligt att jag har räknat ut att jag tjänar pengar på att inte behöva tanka hela tiden. Det blir ett antal arbetsdagar per år som jag inte behöver tillbringa med tankning. Det ter sig lite underligt för mig hur någon annan kan komma fram till raka motsatsen.
Påhitt och antaganden alltihop skulle jag tro.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Kör man den sträckan varje vecka så förlorar man nog tid. Men sparar pengar.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Tur mina egna beslut inte baseras på sån smörja...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
hooked

Inlägg av hooked »

mati skrev:
Roligt att jag har räknat ut att jag tjänar pengar på att inte behöva tanka hela tiden. Det blir ett antal arbetsdagar per år som jag inte behöver tillbringa med tankning. Det ter sig lite underligt för mig hur någon annan kan komma fram till raka motsatsen.
Har du i samma kalkyl räknat på hur många timmar du istället spendera på att planera resandet efter laddstolpar/superchargers, väntetid på att bilen ska laddas samt det faktum att man måste hålla ett lägre tempo på motorvägen för att inte dränera batteriet och behöva vänta ännu längre på SuC? All tid man lägger på att planera sitt elbilsladdande är ju som bekant bara en hobby och räknas inte in i tidbanken när diskussionspunkten kommer upp här inne... :lol:
hooked

Inlägg av hooked »

Som relativt ny medlem passade jag på att kikade igenom en del av artiklarna postade i den här tråden och kommentarer kopplade till dessa. Det är ganska skrämmande vad vinklat mycket är. Nästan så det borde klassificeras som propaganda i många fall. Jag är sjukt positiv till BEV m.m. men försöker ändå hålla en balanserad syn på det hela och se "båda sidor" av myntet från ett realistiskt perspektiv.

Det finns mycket vettigt på det här forumet, men det jag har lite svårt för är det lite "elitistiska" (haha, fyndigt va) ställningstagandet mot allt vad icke el-bilar beträffar. Det finns mycket i vårt samhälle som är komplicerat och påverkar miljön och debatten har precis börjat. Tyvärr resulterar detta (för min del) i att jag inte riktigt seriöst kan delta i diskussionen då jag inte är kyrkligt bunden till El-bilar och allt vad det innebär.

Just ny 2 cents.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

hooked skrev:
mati skrev:
Har du i samma kalkyl räknat på hur många timmar du istället spendera på att planera resandet efter laddstolpar/superchargers, väntetid på att bilen ska laddas samt det faktum att man måste hålla ett lägre tempo på motorvägen för att inte dränera batteriet och behöva vänta ännu längre på SuC? All tid man lägger på att planera sitt elbilsladdande är ju som bekant bara en hobby och räknas inte in i tidbanken när diskussionspunkten kommer upp här inne... :lol:
Den stora tidstjuven är ju den tid man lägger här på forumet... :mrgreen:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

hooked skrev:
mati skrev:
Noll timmar. Jag har aldrig planerat resandet som du beskriver. Eller, nja, det har jag faktiskt gjort en gång när jag precis hade skaffat Teslan. Då planerade jag första långresan och räknade ut var jag kan eller måste ladda. Jag märkte ganska omgående att det var totalt onödigt att lägga tid på det. Dessutom kör man ju i princip alltid samma vägar, det behövs knappast någon planering för det.
Att jag måste hålla ett lägre tempo med Teslan är en nyhet för mig. Jag kör precis som jag alltid har gjort, eller nej, jag kör nog betydligt fortare. Förut snålkörde jag mycket för att hålla bränslekostnadena på en rimlig nivå och för miljöns skull. Det är inte relevant längre.
hooked

Inlägg av hooked »

mati skrev:
hooked skrev:
mati skrev:
Noll timmar. Jag har aldrig planerat resandet som du beskriver. Eller, nja, det har jag faktiskt gjort en gång när jag precis hade skaffat Teslan. Då planerade jag första långresan och räknade ut var jag kan eller måste ladda. Jag märkte ganska omgående att det var totalt onödigt att lägga tid på det. Dessutom kör man ju i princip alltid samma vägar, det behövs knappast någon planering för det.
Att jag måste hålla ett lägre tempo med Teslan är en nyhet för mig. Jag kör precis som jag alltid har gjort, eller nej, jag kör nog betydligt fortare. Förut snålkörde jag mycket för att hålla bränslekostnadena på en rimlig nivå och för miljöns skull. Det är inte relevant längre.
Om du kör exempelvis sthlm -> gbg med Teslan en småkylig dag när det regnar tar detta längre tid än med en alternativ bil som kan tankas på bensin. Men åker man bara kortare sträckor (under 25-30 mil) så är det givetvis inga problem.
Senast redigerad av hooked, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

hooked skrev:
Om du kör exempelvis sthlm -> gbg med Teslan en småkylig dag när det regnar tar detta längre tid än med en alternativ bil som kan tankas på bensin. Jag kör själv denna sträckan ganska ofta och känner att det var bättre i min gamla Panamera än i nuvarande Teslan (90D) och då jämför jag med de senaste resorna jag gjort nu i ndovember/december. Men åker man bara kortare sträckor (under 25-30 mil) så är det givetvis inga problem.
Det beror helt och hållet på hur du kör när du kör bensinbil. För min del tar det inte en sekund längre att åka den sträckan med en Tesla. Det beror såklart på att jag ändå behöver stanna minst en gång (förmodligen oftare) och sträcka på benen, ta en kaffe och släppa ut det gamla kaffet, vilket har passerat min kropp och vill ut igen. Lämpligen kombinerar jag detta med en laddpaus vid en SuC. Men det vet du ju hur det funkar.
Om du däremot blåser på utan att stanna en endaste gång, kanske en bra bit över vad som är lagligt, visst, då går det fortare med en Porsche. Men den diskussionen har förts i diverse andra trådar tidigare.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Visst är det så att det tar lite längre tid att åka den sträckan med Tesla än med Porschen om du med Porschen kör i ett sträck, kanske en halvtimme. Men alla gånger du åker mindre än 30 mil så spar du ju tid på att inte behöva stanna o tanka.

Gemene man förlorar nog ingen tid på att köra Tesla jämfört med att köra fossilt, men om man kör väldigt mycket långa resor så förlorar man ju en del tid så klart. Däremot sparar du ju typ 700spänn för varje resa som du åker till Stockholm och förlorar 30 min, som du ändå kanske kan stanna o kolla lite mail under. 1400spänn i timmen ;)
Skriv svar