Funderar också på det. Skulle lätt klara mig på 50% nio dagar av tio... Har vi någon batteriexpert på forumet tro?Pro-Z skrev:Har man någon fördel att sätta nivån betydligt lägre, säg 50%. Mitt dagliga bruk innebär endast 5 mil men det är klart att det är skönt att högre SoC om något spontant eller oplanerat sker. Nu har jag min på 50% i tron om att vara extra snäll mot batteriet.
Skickat från min SM-T530 via Tapatalk
Utnyttjbar energi på S60
Moderator: Redaktion
Re: Utnyttjbar energi på S60
Re: Utnyttjbar energi på S60
Det brukar påstås att det är bra att pendla runt 50 %, så om man normalt använder 20 % på en dag så bör man ladda till 60 % så att batteriet pendlar mellan 40 och 60 %. Fast det ska ju såklart vägas mot bekvämligheten att ha mer tillgängligt för oplanerade behov.
Själv laddar jag till 70 % till vardags vilket är långt mer än vad jag normalt använder.
Själv laddar jag till 70 % till vardags vilket är långt mer än vad jag normalt använder.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Utnyttjbar energi på S60
bylund skrev:Det brukar påstås att det är bra att pendla runt 50 %, så om man normalt använder 20 % på en dag så bör man ladda till 60 % så att batteriet pendlar mellan 40 och 60 %. Fast det ska ju såklart vägas mot bekvämligheten att ha mer tillgängligt för oplanerade behov.
Själv laddar jag till 70 % till vardags vilket är långt mer än vad jag normalt använder.

Egenföretagare med innehav av:
Model Y - Long Range, Vit - Årsmodell 2024
Model Y - Long Range, Vit - Årsmodell 2024
Re: Utnyttjbar energi på S60
Samma här. Hög soc är också sämre på sommar än vinter pga högre temperaturer.bylund skrev:Det brukar påstås att det är bra att pendla runt 50 %, så om man normalt använder 20 % på en dag så bör man ladda till 60 % så att batteriet pendlar mellan 40 och 60 %. Fast det ska ju såklart vägas mot bekvämligheten att ha mer tillgängligt för oplanerade behov.
Själv laddar jag till 70 % till vardags vilket är långt mer än vad jag normalt använder.
Re: Utnyttjbar energi på S60
Kul med denna tråd. Hade missat mycket gott.
Zoidberg:
* fick du den gamla såld? Pris? Dite? Privat eller företag?
* ger nya bättre räckvidd?
* hur fort laddar den gamla jämför med den nya från tomt till 80%?
Zoidberg:
* fick du den gamla såld? Pris? Dite? Privat eller företag?
* ger nya bättre räckvidd?
* hur fort laddar den gamla jämför med den nya från tomt till 80%?
Re: Utnyttjbar energi på S60
Vad gäller batterier tror jag att det är bäst att ladda marken 20-80%. Alltså inte plugga in den varje dag om Mac bara kör några mil.
Näst bäst är nog att hoppa dig runt 50% soc så om man kör ned den 20% bör man alltså ladda till 60% om man vill plugga in varje dag.
Men tror inte det gör så stor skillnad mot att ladda till 80% varje dag. Viktigast är nog att undvika 100% fast för s60 är det en ickefråga.
Viktigt däremot är att inte låta den stå urladdad. Hare en bekant vars Roadster gick sönder då den laddade ur sig när han va på en resa utomlands. Tesla kontaktade honom men han kunde inget göra.
Näst bäst är nog att hoppa dig runt 50% soc så om man kör ned den 20% bör man alltså ladda till 60% om man vill plugga in varje dag.
Men tror inte det gör så stor skillnad mot att ladda till 80% varje dag. Viktigast är nog att undvika 100% fast för s60 är det en ickefråga.
Viktigt däremot är att inte låta den stå urladdad. Hare en bekant vars Roadster gick sönder då den laddade ur sig när han va på en resa utomlands. Tesla kontaktade honom men han kunde inget göra.
Re: Utnyttjbar energi på S60
Tackar för ytterligare info!
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - Long Range, Vit - Årsmodell 2024
Model Y - Long Range, Vit - Årsmodell 2024
Re: Utnyttjbar energi på S60
Undrar hur Tesla ser på batterigarantin om man inte följt rekommendationerna i bilen (alltså klicka förbi den där och fortsätter ladda över 90%).
Även om det i sig inte är dåligt för batteriet så kanske skulle dom kunna skylla på det vid eventuella framtida problem..
Även om det i sig inte är dåligt för batteriet så kanske skulle dom kunna skylla på det vid eventuella framtida problem..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Utnyttjbar energi på S60
apkungen skrev:* fick du den gamla såld? Pris? Dite? Privat eller företag?
Ja, 600.000kr
står i annan tråd om det...
* ger nya bättre räckvidd?
Ja, en smula. Räknar till ca 4kwh mer i den nya. alltså ca 2 mil mer på 100%.
Men då hade den gamla rullat 5800mil också och antagligen tappat något i kapacitet.
* hur fort laddar den gamla jämför med den nya från tomt till 80%?
På supercarger antar jag du menar??
Jag har inte laddat 0-80. Bara superchargeat 2-65 en gång... tog 30 min.
Så om man räknar linjärt (vilket man inte ska egentligen, men vad göra?..) så blir det 0-80 på 38,1min. så säg 40 då?..
Förra laddade mosvarande på runt 55-60min vill jag minnas. Klar förbättring mao.!
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kört Tesla sedan feb. 2015
Re: Utnyttjbar energi på S60
Jag skulle tro att det är snarlikt ja. Jag har bara kört 80mil än så länge så det är svårt att jämföra.apkungen skrev:Oki tack för svar.
Drar den lika mycket wh/km?
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kört Tesla sedan feb. 2015
Utnyttjbar energi på S60
Lyckades idag ladda min faceliftade MS60 med 61 kWh!
Hade 2% kvar när vi kom till SuC och laddade för första gången till 100% för att se hur mycket som det gick i.
När den laddat klart stod det att den laddat batteriet med totalt 61 kWh.
Betyder det att jag i vår nya MS60 alltså har >61 kWh tillgängligt?!
Skulle ju vara rätt trevligt om det var så...

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hade 2% kvar när vi kom till SuC och laddade för första gången till 100% för att se hur mycket som det gick i.
När den laddat klart stod det att den laddat batteriet med totalt 61 kWh.
Betyder det att jag i vår nya MS60 alltså har >61 kWh tillgängligt?!
Skulle ju vara rätt trevligt om det var så...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Face-liftad S75 i titanium metallic med panoramatak, svarta nextgen-säten, ljust alcantara-tak och autopilot.
Beställd 2016-06-17, levererad 2016-09-19.
Beställd 2016-06-17, levererad 2016-09-19.
Re: Utnyttjbar energi på S60
Går det att ladda en S90D till 91kWh?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Utnyttjbar energi på S60
Beror på vad du gör medan den laddar också hur varm kall batteriet var när du kom osvBlixten skrev:Lyckades idag ladda min faceliftade MS60 med 61 kWh!
Hade 2% kvar när vi kom till SuC och laddade för första gången till 100% för att se hur mycket som det gick i.
När den laddat klart stod det att den laddat batteriet med totalt 61 kWh.
Betyder det att jag i vår nya MS60 alltså har >61 kWh tillgängligt?!
Skulle ju vara rätt trevligt om det var så...
Skickat från min iPhone med Tapatalk
All förbrukning räknas in men en 60 har väldigt mycket energi tillgängligt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Utnyttjbar energi på S60
Bilen stod helt oanvänd & låst medan den laddade.
Tog också bara ca 55 min från 2% till 100%. Kändes som kortare tid än jag trott det skulle ta.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tog också bara ca 55 min från 2% till 100%. Kändes som kortare tid än jag trott det skulle ta.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Face-liftad S75 i titanium metallic med panoramatak, svarta nextgen-säten, ljust alcantara-tak och autopilot.
Beställd 2016-06-17, levererad 2016-09-19.
Beställd 2016-06-17, levererad 2016-09-19.
Re: Utnyttjbar energi på S60
Det är inte jämförbart. Det är högre spänning när du laddar så det du får ut av batteriet är lägre. Dra av 3 kWh eller så tänker jag.
Re: Utnyttjbar energi på S60
Jag gillar hur min 60D laddar med 100A "ända in i väggen". Väntetiden på fullt blir ju inte så lång då. Den slutade 30 sek senare.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Utnyttjbar energi på S60
Får köra till det är tomt & kolla förbrukning sedan senaste laddning istället.
Om jag på en MS60 fick siffran 61 kWh (även om detta då alltså kanske inte är tillgängligt), är det någon som vet motsvarande siffra för sin MS 75/85/90? (Tillgänglig kapacitet för dessa är ju känd, och då kanske man kan jämföra)
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Om jag på en MS60 fick siffran 61 kWh (även om detta då alltså kanske inte är tillgängligt), är det någon som vet motsvarande siffra för sin MS 75/85/90? (Tillgänglig kapacitet för dessa är ju känd, och då kanske man kan jämföra)
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Face-liftad S75 i titanium metallic med panoramatak, svarta nextgen-säten, ljust alcantara-tak och autopilot.
Beställd 2016-06-17, levererad 2016-09-19.
Beställd 2016-06-17, levererad 2016-09-19.
Re: Utnyttjbar energi på S60
Vad får ni typical på full laddning
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Utnyttjbar energi på S60
Jag fick 325km resp. 407km vid 100% laddning.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Face-liftad S75 i titanium metallic med panoramatak, svarta nextgen-säten, ljust alcantara-tak och autopilot.
Beställd 2016-06-17, levererad 2016-09-19.
Beställd 2016-06-17, levererad 2016-09-19.
Re: Utnyttjbar energi på S60
Ser att bjelkeman är på 333 och laddar på
Själv får jag 360 på en 70
Själv får jag 360 på en 70
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se