Nu har jag kört in mig med min nya S60. Inte bara facelift som är ett lyft. Hela bilen känns lyxigare och mer fulländad som produkt jämfört med förra S60 RWD.
Efter första längre svängen, t/r till Löddeköpinge kan jag konstatera att tillgänglig energi i min bil ligger på runt 57,6kwh (om man fulräknar lite).
Jag lyckades bara klämma batteriet från 100% ner till 24%. Trotts slarvig körstil i 20,33mil.
76% samt 43,8kwh använt säger skärmen.
Så... räknar man linjärt ner till noll blir det 43,8kwh/0,76=57,6kwh
Tar man bort lite förluster i diverse odefinierade energitjuvar är det inte omöjligt att man kan klämma ut 58kwh en bra dag.
Långt bättre än de 53,5kwh jag mätte upp på min förra S60 (som visserligen hade gått 5000mil vid nämnda testtillfälle).
På vägen hem stannade jag till vid Falkenberg SuC med bara 2% kvar i batteriet. Stannade i 30min och hade då 65%. Oerhört snabbt för mig som är van vid lugnare tempo.
Fulräknar man även här så är 63% på 30 min =
2,1% per minut. Detta betyder 0-100% på 47min. Men laddhastigheten avtar som bekant hela tiden. Så säg 50min då... ge och ta. Väder och temp påverkar. Likaså SuC status (jag hade egen SuC-grupp hela tiden). Förra bilen til 70-80min att ladda till 100 vilket man sällan orkade vänta på.
Många klockrena fördelar med nya S60! Jag är mycket nöjd. Men det kan också ha att göra med de 3 veckor jag tvingades köra Opel Astra till jobbet. Abstinens gör nog att första dagarna i Models S känns befriande. Oavsett vilken Model S det är.
Tyvärr var ju inte allt perfekt med nya bilen. Den åker in på omlackering 2v i November. Samt en balansering av hjulen vore nog även på sin plats.
Same procedure as last year.