När min nya P85D dyker upp skall jag behandla den igen. Opticoat Pro som nuvarande bil är planen. Läste dock lite om Ceramic Pro och får en känsla av att den kanske är ännu hårdare? Finns det detailers i Stockholm och någon som har Ceramic PRO 9H och kan berätta om resultatet och över tid?
För de som inte har eller tänker behandla sina bilar, skippa kommentarer på denna tråd.
Min granne behandlade sin nya Carrera 4s cab med Ceramic PRO förra våren och hon är grymt nöjd med resultatet. Så jag kommer köra på det när min bil kommer i vår. Har Ditec på min BMW idag men är inte alls imponerad.
Jag har 9H och skrev om det i våras när det gjordes. E grymt nöjd. Hybris du verkade inte gilla 9H då utan verkade tycka opticoat var det enda som gällde........
Men det e väll bra att få upp ögonen ibland
Om jag inte hade lagt på Opticoat på förra bilen kunde det mycket väl ha blivit 9H på den nya då den verkar vara av samma typ, men då jag vet att Johan är proffs och mycket noggrann blir det Opticoat i april igen.
MC Red 85 såld MC Red 85D såld Midnight Cherry Red Model Y LR Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Jag har 9H och skrev om det i våras när det gjordes. E grymt nöjd. Hybris du verkade inte gilla 9H då utan verkade tycka opticoat var det enda som gällde........
Men det e väll bra att få upp ögonen ibland
Var i Göteborg gjorde du behandlingen? Tänkte göra det på vår S85D som kommer i slutet på maj.
Jag är fortfarande fokuserad på att det blir opticoat men man måste ju undersöka alternativen så man är säker. Vet inte om det finns någon som är certifierad på ceramic pro 9H i Stockholm? Inpol är duktiga och ett säkert val för opticoat. Men berätta gärna mer om 9H. Fördelar och eventuella nackdelar? Blir det några swirls eller mikrorepor nör du tvättar? Syns i starkt ljus som tex solig dag eller spotlight och liknande. Hatar swirls och mikrorepor...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
För alla som tror att alla behandlingar är samma... Detta är inte vax eller liknande det är keramiska behandlingar som blir stenhårda. Opticoat pro har tex fem års garanti utan någon extra behandling. Det skall inte jämföras med vax eller varianter som Ditec, Mr CAP etc så ja det spelar stor roll vilken behandling man använder och självklart är hantverkare. Som utför arbetet lika viktig som behandlingsformen. Båda i denna tråden är keramiska behandlingar. Fick uppfattningen om att 9H eventuellt är ännu hårdare än opticoat men vet inte om det stämmer...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Jag har 9H och skrev om det i våras när det gjordes. E grymt nöjd. Hybris du verkade inte gilla 9H då utan verkade tycka opticoat var det enda som gällde........
Men det e väll bra att få upp ögonen ibland
Var i Göteborg gjorde du behandlingen? Tänkte göra det på vår S85D som kommer i slutet på maj.
Stjärnbilvård i Göteborg kör Ceramic Pro. Behandlade min direkt vid leverans och är supernöjd. Vet inget om Opticoat men definitivt milsvid skillnad mellan Ceramic och Ditec som jag provat på tidigare bilar.
Har bara hört positivt om Ceramic 9H, åtminstone om man kör 3 lager. Var själv inne på den i fjol innan jag fick info om att det gick att få Opticoat PRO av Inpol här i Stockholms-trakten.
Sedan är det rätt intressant att se vad som bryter igenom på allvar i kundledet. Opticoat PRO behandlingen har fått ett rejält uppsving i Sverige med hjälp av Tesla (och detta forum). Inpol hade inte behandlat många bilar före Tesla och dessförinnan fanns det mig veterligen bara en firma i Umeå.
Det är nog med viss frustration som Mr Cap och Ditec ser hur på det växande intresset för konkurrerande behandlingar.
Ser att Pitstop på Östermalm är ny ceramic pro partner. Någon som har erfarenhet av dem och lackbehandlingar? Det lutar åt opticoat pro igen men vill undersöka alternativen innan jag bestämmer mig.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
På min förra bil, dvs min sista ICE-bil kanske, hade jag plastfilm på huven och på luftintagen. Det blev lite matt men det såg man inte om man inte visste om att det satt plastfilm på den. Lite B att se filmen bli prickig, men vilken känsla att slita av den och se en helt ny huv! Bidrog säkert till att den gick att sälja på ett vettigt sätt. Nu hade den gått en del på Autobahn så den var mer ordentligt stött.
Sedan å andra sidan, jag ser inte att man fräser fram i ytterfilen söder om Nürnberg med "vollgas", Teslan är helt enkelt inte en sådan bil. Det borde innebära att det blir färre stenskott också.
Vissa bilmodeller verkar få fler stenskott än andra, förmodligen beroende på hur luften strömmar runt fronten och huven, förutsatt att de körs på samma sätt.
Ni med bilar, drar Teslan på sig mycket stenskott?
Jag upplever det som att model S får få stenskott. Kan nog vara en kombo med hur man kör en model S och hur luften strömmar.
Mkt svårt att tro att luftens strömningar påverkar antalet stenskott. Så starka är inte strömmarna att de kan rikta om stenen på så kort sträcka.
Nja, alltså, bilen "duckar" mer för den luft som passerar för att den har en mindre yta som blir träffad av luften. Jag tror att bilen utformning gör att du får mindre stenskott.
Jag har läst en hel del kring dessa två och det jag tror efter allt det är att det i grund och botten är ganska lika behandling men att Ceramic Pro erbjuder alternativet att lägga på flera lager... Det jag kommer göra är deras "Platinum"; belånar jag mig så pass mycket för att promota att elbil fungerar vill jag att den ska få bästa möjliga förutsättning att se bra ut länge...
Sedan är det ju en hel del detaljer innuti bilen som också mår bra av liknande skydd... Och rutorna... Och däcken...
Där har jag gjort vad jag kunnat... Blir det inte bra då så vet jag inte vad.
Även jag har bestämt mig för att prova ceramic pro och det lutar åt platina pkt. Ska bli spännande att se hur det håller sig i verkligheten! Undra om det är så hårt att man kan köra i automat biltvätt utan dåligt samvete? Ja jag vet att man inte ska men jag vet hur det brukar fungera... Tvättar förhand förta 1,5 året och sedan faller in i biltvättarnas smidiga lockelse...
När jag ser klippet ovan känner jag mig lurad! Mina inlägg i frågan har hamnat under Gbg tråden men jag har Ceramic pro silver sedan oktober och min mil ser fortfarande ut som den obehandlade sidan i klippet.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Denna tråd gjorde det inte lättare att välja. Vore intressant att få se en jämförelse mellan Opti och Ceramic.
Var helt inställd på Opticoat Pro men blev lite osäker. Bor i Syd, någon som känner någon som gör Ceramic i Malmötrakten?