Ladda Chademo Borås?
Moderator: Redaktion
Ladda Chademo Borås?
På väg till Göteborg över dagen. Måste ladda i Borås på vägen hem för att nå Ödeshög.
Ska man sikta på Clever på CircleK väster om eller Fortum/Preem öster om Borås?
Jag har både fortum-Tag och Cleverkort.
Ska man sikta på Clever på CircleK väster om eller Fortum/Preem öster om Borås?
Jag har både fortum-Tag och Cleverkort.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Ladda Chademo Borås?
Tycker att båda fungerar bra nu för tiden. Har haft något mindre problem med fortum på sistone.
Kostnad: Om man räknar på ett snitt på 40kW så kostar Fortums 2kr/min 3kr/KWh och clever 5kr/kWh.
Fortums laddare ger max 110A i Borås. Jag tror att clever alltid har 125A stationer eftersom de satte upp allt rätt nyligen men inte säker då man inte kan se laddhast. på displayen på laddaren, dåligt... På en tesla kan man väl dock se det i bilen.
Kostnad: Om man räknar på ett snitt på 40kW så kostar Fortums 2kr/min 3kr/KWh och clever 5kr/kWh.
Fortums laddare ger max 110A i Borås. Jag tror att clever alltid har 125A stationer eftersom de satte upp allt rätt nyligen men inte säker då man inte kan se laddhast. på displayen på laddaren, dåligt... På en tesla kan man väl dock se det i bilen.
- Nicklas
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ida2603
Beroende på hur nära Borås du måste ladda så kan OKQ8 vid Landvetter vara ett alternativ...
- gratis är ju alltid trevligt
- gratis är ju alltid trevligt

Om du har dubbelladdare så finns det flera gratis Mode3 Type 2 i Jönköping. Laddar i princip lika snabbt som ChaDeMo med dubbelladdare.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
- Nicklas
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ida2603
Mjaaa... Hälften får jag ungefär... 22 kw vs ca 40 kwFeddan skrev:Om du har dubbelladdare så finns det flera gratis Mode3 Type 2 i Jönköping. Laddar i princip lika snabbt som ChaDeMo med dubbelladdare.
Bägge laddarna i Borås ligger tråkigt till så det är lite hugget som stucket.
Ligger tråkigt till?
Vad har jag missat, bägge ligger utmed R40, vad kan det vara två tre hundra meter från avfart/påfart, för den på kasernvägen och den uppe vid hultamotet ligger väl precis intill om jag inte är felunderrättad?
Vad har jag missat, bägge ligger utmed R40, vad kan det vara två tre hundra meter från avfart/påfart, för den på kasernvägen och den uppe vid hultamotet ligger väl precis intill om jag inte är felunderrättad?
Men tråkigt avses väl att det inte finns så mycket spännande att göra medan man väntar?
Jag blir i alla fall inte övertygad om att det inte är tråkigt med argumentet att de ligger nära avfarten till en riksväg, det låter mer som att de ligger effektivt till.
Helst ska de ju vara båda roligt och effektivt.
Jag blir i alla fall inte övertygad om att det inte är tråkigt med argumentet att de ligger nära avfarten till en riksväg, det låter mer som att de ligger effektivt till.
Helst ska de ju vara båda roligt och effektivt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Tackar! Ingen dubbelladdare.
Börjar prova på Landvetter. Är den upptagen åker jag nog vidare till nästa.
Chademo lär ju ladda med vad den klarar av (43kW?) oavsett om jag kör litevlängre och tömmer batteriet lite till. Bör ha 15-20% laddning då jag börjar ladda och behöver ca 60% i min P85 skulle jag gissa för att komma till Ödeshög (16-19mil).
Chademo lär ju ladda med vad den klarar av (43kW?) oavsett om jag kör litevlängre och tömmer batteriet lite till. Bör ha 15-20% laddning då jag börjar ladda och behöver ca 60% i min P85 skulle jag gissa för att komma till Ödeshög (16-19mil).
Aha förlåt
Men det ligger en restaurang dörr i dörr på kaservägen, alternativ kan man springa in och köra lite gocart om man vill känna bensinångor, vill man ta ut sig mer, finns det en lazergame i samma lokal.
Det finns även möjlighet för en promenad runt ramnasjön på lagom 1,3km , kanske en kaffe i det gröna när man matar fåglarna i fågelreservatet.
Men det ligger en restaurang dörr i dörr på kaservägen, alternativ kan man springa in och köra lite gocart om man vill känna bensinångor, vill man ta ut sig mer, finns det en lazergame i samma lokal.
Det finns även möjlighet för en promenad runt ramnasjön på lagom 1,3km , kanske en kaffe i det gröna när man matar fåglarna i fågelreservatet.
Restaurangen har jag missat. Men i så fall är Clever bättre för runt Preem ligger bara... Preem.
- lator
- Teslaägare
Finns väl två att välja på i Landvetter, eller till och med tre om man åker upp till flygplatsen...Leo skrev:Tackar! Ingen dubbelladdare.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Och McDonalds, vilket jag inte heller ser som ett plus, man får meta lite i sjönLarsL skrev:Restaurangen har jag missat. Men i så fall är Clever bättre för runt Preem ligger bara... Preem.

Men nu ska jag sluta säga emot, bara för att retas
Jag har funderat på vad man ska ha runt laddarna. Mat, nöje, utflykt...... Men det finns det en annan tråd för
Sitter på OK/Q8 och laddar med 44kW nu. Kom fram med 7mil kvar. Behöver ca 15 till. Lite segt går det allt ändå då man har 40mil kvar sen... Glad för stort batteri så det inte är så ofta jag måste "Chademo-ladda". Men man får vara väldigt tacksam att det finns!
Underligt att det inte byggts någon SuC mellan Jönköping och Göteborg och inte I Göteborg heller. Men eftersom vi besöker Norrland emellanåt är jag ännu gladare för Ö-vik/Umeå/Skellefteå!
Underligt att det inte byggts någon SuC mellan Jönköping och Göteborg och inte I Göteborg heller. Men eftersom vi besöker Norrland emellanåt är jag ännu gladare för Ö-vik/Umeå/Skellefteå!
Har fyllt i den här och mailat om att dom ska smälla upp en på väg 40. Kanske bra om flera gör det. Sitter man och slö laddar så kan man ju roa sig med detta eller skicka ett mail.
http://teslafactory.wufoo.com/forms/eur ... rcharging/
Eller mail Supercharger-EU@tesla.com
http://teslafactory.wufoo.com/forms/eur ... rcharging/
Eller mail Supercharger-EU@tesla.com
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Chademo laddar som snabbast runt 90 procent Soc precis innan bilen börjar ta emot mindre än 120A eftersom spänningen ökar med ökad Soc.
Jag brukar mest ladda på Fortum och clever. De är mest driftsäkra är min erfarenhet och känns bra att sponsra.
Jag brukar mest ladda på Fortum och clever. De är mest driftsäkra är min erfarenhet och känns bra att sponsra.
Laddar man på Preem kan man ju alltid gå tvärs över gatan och få en lektion i hur bilar såg ut, lät och luktade förr i tiden...LarsL skrev:Restaurangen har jag missat. Men i så fall är Clever bättre för runt Preem ligger bara... Preem.

Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Opsss
Jag hade fått för mig att laddplatsen var i andra änden av Hultagatan, nere vid sjön/dammen mot coop
Ber om ursäkt.
Enda alternativet är nog att kila hem till dig Haglund på en kopp kaffe, brämhult är nära.
Jag är uppväxt i Brämhult, (övre boda)precis jämte riksvägen, och jag kan intyga, det fanns inget att göra då, och inte nu heller på den sidan r40.
Nu ska man nog inte flanera runt allt för mycket där i närheten,särskilt inte nattetid.

Jag hade fått för mig att laddplatsen var i andra änden av Hultagatan, nere vid sjön/dammen mot coop
Ber om ursäkt.
Enda alternativet är nog att kila hem till dig Haglund på en kopp kaffe, brämhult är nära.
Jag är uppväxt i Brämhult, (övre boda)precis jämte riksvägen, och jag kan intyga, det fanns inget att göra då, och inte nu heller på den sidan r40.
Nu ska man nog inte flanera runt allt för mycket där i närheten,särskilt inte nattetid.
Det finns en supercharger i Ulricehamn, ta den. Eller just det ja, det är ju det svartaste hålet på superchargkartan öster om gbg.
Det är runt 1,5 km (gångvägen, bor på Svensgärde egentligen) från Preem hem till mig, så vill man komma över på en fika så är man välkommen. I Brämhult bor man och inte mycket annat.Crappy skrev:Opsss![]()
Ber om ursäkt.

- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Och dricker juice, förutsätter jag?Haglund skrev:Det är runt 1,5 km (gångvägen, bor på Svensgärde egentligen) från Preem hem till mig, så vill man komma över på en fika så är man välkommen. I Brämhult bor man och inte mycket annat.Crappy skrev:Opsss![]()
Ber om ursäkt.

Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Vad annars?danni skrev:Och dricker juice, förutsätter jag?Haglund skrev:Det är runt 1,5 km (gångvägen, bor på Svensgärde egentligen) från Preem hem till mig, så vill man komma över på en fika så är man välkommen. I Brämhult bor man och inte mycket annat.Crappy skrev:Opsss![]()
Ber om ursäkt.