Hämtade ut bilen i Torsdags och har upptäckt några saker som inte känns bra som jag undrar om ni vana användare har några reflektioner över innan jag kontaktar Tesla. Kanske t.o.m är skit bakom spakarna på vissa av punkterna
- Laddluckan öppnar sig inte i 9 fall av 10 när man trycker på knappen på laddkabeln. Ska man rikta den på något speciellt sett och/eller ska man hålla inne knappen eller trycka snabbt?
- Vid fullt gaspådrag över 100 km/h (känns som värst runt 130-140 tror jag) så vibrerar det ganska mycket i bilen. Känslan är ungefär som när man har obalans i hjulen men det inträffar bara här vid full eller nära nog fullt gaspådrag. Är det normalt?
- Man märker väldigt tydligt ett oljud från höger bak vid lägre farter 0-70 km/h och gropig väg och/eller brunnslock och dylikt. Fruktansvärt irriterande oljud. Som om något väldigt lätt sitter löst (gissar på en skruv eller bricka). Låter som att det kommer bakom panelen där bältet går in.
- När man spelar musik på högre volym typ 5-6 så hör man ett skaller från höger fram. Det verkar som att det är högtalargallret. Trycker jag på gallret så verkar det sluta skallra.
I övrigt överlag är bilen över mina förväntningar
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - Long Range, Vit - Årsmodell 2024
Skrammel är inte helt ovanligt. Jag har haft bilen inne två gånger för lösa skruvar och skrammel och ska snart få vibrationer i instrumentpanelen fixade.
Laddluckans mottagare sitter upp mot bakrutan, rikta handtaget ditåt, sen kommer det som är det kluriga. Luckan öppnas när du SLÄPPER knappen.
Oftast har man givit upp och är på väg bort med handtaget när man släpper knappen.
Så testa att hålla den intryckt i någon sekund och släpp den sen.
När jag fick det tippset så har frustrationen minskat betydligt.
Otur. Har haft min S 60D i två veckor, kört 100 mil och allt funkar som förväntat, inklusive laddluckan. Enda problemet var att bilen hittade en skruv jag letat efter ett bra tag på uppfarten. Det bidde ett nytt däck. En dyr skruv var det.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Skrammel är inte helt ovanligt. Jag har haft bilen inne två gånger för lösa skruvar och skrammel och ska snart få vibrationer i instrumentpanelen fixade.
Okey, hoppas dom löser det lätt. Får väl se om dom hinner ta in den inom 2 veckor för sedan är planen att ta en roadtrip till södra Spanien!
Jonnen skrev:
Laddluckans mottagare sitter upp mot bakrutan, rikta handtaget ditåt, sen kommer det som är det kluriga. Luckan öppnas när du SLÄPPER knappen.
Oftast har man givit upp och är på väg bort med handtaget när man släpper knappen.
Så testa att hålla den intryckt i någon sekund och släpp den sen.
När jag fick det tippset så har frustrationen minskat betydligt.
leiflodde skrev:
Kan vara så att du kommer för nära laddluckan testa på minst 40 cm avstånd då tycker jag att det fungerar utnärkt.
Tack för tipsen! Nu öppnade sig luckan så fint så. Då kan vi stryka den punkten!
bjelkeman skrev:
Otur. Har haft min S 60D i två veckor, kört 100 mil och allt funkar som förväntat, inklusive laddluckan. Enda problemet var att bilen hittade en skruv jag letat efter ett bra tag på uppfarten. Det bidde ett nytt däck. En dyr skruv var det.
Härligt! mindre roligt med däcket dock :/ och du märker inte av några vibrationer alls vid gaspådrag som jag nämnde vid högre farter?
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - Long Range, Vit - Årsmodell 2024
Nä inga vibrationer. Kom just tillbaka från en liten vända och givetvis gnisslade något i kupén bara för jag sagt allt är ok.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Nä inga vibrationer. Kom just tillbaka från en liten vända och givetvis gnisslade något i kupén bara för jag sagt allt är ok.
Okey. Hehe nått litet gnissel kan man ju leva med men när det alltid skramlar där bak i varenda gupp så blir man lätt irriterad. Högtalaregallret kan jag säkert lösa själv men ser ingen anledningen till varför jag ska dona på en spritt ny bil.
Blir dock mer nojig över vibrationerna vid gaspådrag om det är så att något inte riktigt sitter helt fast eller sitter snett. Eller också är det bara jag som är överkänslig. Hade en kompis som provkörde igår och han reagerade inte på detta.
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - Long Range, Vit - Årsmodell 2024
Nä inga vibrationer. Kom just tillbaka från en liten vända och givetvis gnisslade något i kupén bara för jag sagt allt är ok.
Okey. Hehe nått litet gnissel kan man ju leva med men när det alltid skramlar där bak i varenda gupp så blir man lätt irriterad. Högtalaregallret kan jag säkert lösa själv men ser ingen anledningen till varför jag ska dona på en spritt ny bil.
Blir dock mer nojig över vibrationerna vid gaspådrag om det är så att något inte riktigt sitter helt fast eller sitter snett. Eller också är det bara jag som är överkänslig. Hade en kompis som provkörde igår och han reagerade inte på detta.
Dessa vibrationer, kan du uppfatta var de kommer ifrån? Oftast så kommer det från drivaxlar men brukar kännas kanske mera i låg fart. Försvinner de efter 140 km/h eller finns de med hela vägen? Däck vibrerar inte mera vid pådrag så det verkar inte troligt...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Dessa vibrationer, kan du uppfatta var de kommer ifrån? Oftast så kommer det från drivaxlar men brukar kännas kanske mera i låg fart. Försvinner de efter 140 km/h eller finns de med hela vägen? Däck vibrerar inte mera vid pådrag så det verkar inte troligt...
Det känns som att dom kommer bakifrån bilen, min bil är bakhjulsdriven, och tankarna för sig till drivaxlar, drivenhet. Jag skulle säga att vibrationerna avtar efter 140 men dom känns fortfarande. Som sagt upp till 100-nånting tycker jag inte att jag känner av nånting mer än accelerationen
Ska göra flera tester vid olika farter för att få mer kött på benen.
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - Long Range, Vit - Årsmodell 2024
Jag är mer inne på att vibrationerna över 120 km/h-isch är pga obalanserade hjul. Det vibrerar nämligen i den farten även utan gaspådrag. Inser nu när jag skrev ursprungsinlägget att jag nog inte hade åkt i den farten utan gåspådrag.
Blev en resa t.o.r Västerås idag där jag fick mera insikt. Så förhoppningsvis är det bara till att balansera hjulen!
Men skrammlet från någon/några paneler kvarstår så det är lika bra att Tesla får felsöka på skrammlet och obalansen på samma tid.
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - Long Range, Vit - Årsmodell 2024
Jag är mer inne på att vibrationerna över 120 km/h-isch är pga obalanserade hjul. Det vibrerar nämligen i den farten även utan gaspådrag. Inser nu när jag skrev ursprungsinlägget att jag nog inte hade åkt i den farten utan gåspådrag.
Blev en resa t.o.r Västerås idag där jag fick mera insikt. Så förhoppningsvis är det bara till att balansera hjulen!
Men skrammlet från någon/några paneler kvarstår så det är lika bra att Tesla får felsöka på skrammlet och obalansen på samma tid.
Jag hade exakt den typen av vibrationer och i samma hastighet och det berodde inte på obalans utan hjulvinklarna och jag fick bråka rejält innan dom i Väsby ens ville kolla upp vinklarna, och när dom justerade dom blev bilen helt symptom-fri nu ett år senare har problemet kommit tillbaka och nu skyller dom på fälgarna som är icke tesla. Ska slänga på original och se om vibrationerna försvinner (inte troligt men SC i Väsby vägrar och göra ngt nu iaf)
Har man kollat att hjulen är balanserade är det inte så mycket att snacka om. Alla bilverkstäder gnäller på allt som dom kan skylla på för att slippa jobb. Det kan nog bli mer av den varan i takt med att det blir mer att göra för service. Bara att stå på sig men på det trevliga sättet. Bäst är att verka lite halvkorkad. Presenterar man felet för dom säger dom nej men säger man: jag tror att obalansen beror på att det är vatten i baklysena! Då kommer dom antagligen föreslå att kolla hjulvinklarna.
Tycker dom är sjukt mycket bättre än många andra ställen men jag har bara varit i Stockholm.
Ringde service center i Väsby och tog upp alla punkter utom laddluckan som ju visade sig vara handhavandefel . Dessvärre var dom helt uppbokade till i slutet av Oktober så jag bokade en tid den 14:onde November (då jag är tillbaka från Spanien).
Nämnde att bilen var helt ny och hämtades ut i Torsdags men i övrigt pratade vi inte om om det var garanti eller ej men det får man ju förutsätta!?
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - Long Range, Vit - Årsmodell 2024
Ett tips: Laddluckan går även att öppna med fobben, det kan vara bra att veta när man laddar med en vanlig Typ-2 sladd som saknar öppningsknapp. Håll bakluckeknappen på fobben nedtryckt i ett antal sekunder, då öppnas laddluckan. Funkar även när du vill få ut sladden. Fördelen med fobben är att den öppnar enbart din laddlucka, medan laddsladdsknappen öppnar alla laddluckor på alla bilar som befinner sig inom räckvidd, vilket kan innebära flera meters omkrets.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ringde service center i Väsby och tog upp alla punkter utom laddluckan som ju visade sig vara handhavandefel . Dessvärre var dom helt uppbokade till i slutet av Oktober så jag bokade en tid den 14:onde November (då jag är tillbaka från Spanien).
Nämnde att bilen var helt ny och hämtades ut i Torsdags men i övrigt pratade vi inte om om det var garanti eller ej men det får man ju förutsätta!?
Låter inte speciellt bra att behöva vänta till efter din Spanien-resa om det handlar om obalans eller felaktiga hjulvinklar. Obalans kan resultera i brusten hjulupphängning i värsta fall och felaktiga hjulvinklar kommer att kosta dig nya däck... Fråga SC om de står för däcksslitaget... Dessutom vet jag inte om de själva mäter hjulvinklarna.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Ja, högtalaren kan vänta, men har du frågat om de har möjlighet att titta på vibrationerna tidigare? Och har du nämnt att du planerar en långresa. Hjulvinklarna kan de ju kanske titta på medan du väntar. Annars kanske det är värt att kolla balanseringen hos en däckfirma (fast prata med Tesla först om de är intresserade av att ta kostnaden om det visar sig vara fel på t ex däckbalansering).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Ett tips: Laddluckan går även att öppna med fobben, det kan vara bra att veta när man laddar med en vanlig Typ-2 sladd som saknar öppningsknapp. Håll bakluckeknappen på fobben nedtryckt i ett antal sekunder, då öppnas laddluckan. Funkar även när du vill få ut sladden. Fördelen med fobben är att den öppnar enbart din laddlucka, medan laddsladdsknappen öppnar alla laddluckor på alla bilar som befinner sig inom räckvidd, vilket kan innebära flera meters omkrets.
Tips är alltid välkommet. Detta visste jag dock redan om
lator skrev:
Låter inte speciellt bra att behöva vänta till efter din Spanien-resa om det handlar om obalans eller felaktiga hjulvinklar. Obalans kan resultera i brusten hjulupphängning i värsta fall och felaktiga hjulvinklar kommer att kosta dig nya däck... Fråga SC om de står för däcksslitaget... Dessutom vet jag inte om de själva mäter hjulvinklarna.
bylund skrev:
Ja, högtalaren kan vänta, men har du frågat om de har möjlighet att titta på vibrationerna tidigare? Och har du nämnt att du planerar en långresa. Hjulvinklarna kan de ju kanske titta på medan du väntar. Annars kanske det är värt att kolla balanseringen hos en däckfirma (fast prata med Tesla först om de är intresserade av att ta kostnaden om det visar sig vara fel på t ex däckbalansering).
Blev orolig av era inlägg så jag ringde igen och stog på mig. Fick träffa en tekniker idag som åkte med. Det var varken hjulvinklarna eller obalans i hjulen som var problemet utan baklucka som var felinställd. Ena sidan av gummiploppen låg ca 5mm ifrån chassit så när man kom upp i fart så började baklucka vibrera och det var detta jag kände i bilen
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - Long Range, Vit - Årsmodell 2024
Blev orolig av era inlägg så jag ringde igen och stog på mig. Fick träffa en tekniker idag som åkte med. Det var varken hjulvinklarna eller obalans i hjulen som var problemet utan baklucka som var felinställd. Ena sidan av gummiploppen låg ca 5mm ifrån chassit så när man kom upp i fart så började baklucka vibrera och det var detta jag kände i bilen
Lyckades de även fixa det?
Annars är det ju åtminstone gott att veta orsaken, så slipper du vara nojig att det skulle vara något allvarligt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
... Ena sidan av gummiploppen låg ca 5mm ifrån chassit så när man kom upp i fart så började baklucka vibrera och det var detta jag kände i bilen
Konstigt att de aldrig lär sig hur man sätter ihop bilar. Tesla borde kanske få hjälp av Toyota igen, sånt här är ju pinsamt på en bil i den prisklassen. Sorry, men det tycker jag verkligen.
Men det är ju väldigt positivt att SC kunde lösa det så snabbt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14