...men knappast en kanot, va?pegs skrev:Man ska inte underskatta hur mycket en Model S kan lasta innanför skalet. Det är helt galet mycket.
Både längdskidor och slalomskidor ryms enkelt om man fäller ett baksäte. Behöver inte sticka fram mellan förarsätena.
(Tänk Stealthbomare. All last väl dold innanför skalet.)
Onödiga tillval
Moderator: Redaktion
Re: Onödiga tillval
Hur är det med kor, får man in en ko?Simon skrev:...men knappast en kanot, va?
Ber om ursäkt Simon, menar inte att vara otrevlig, men en kanot är väl typ 5m lång och längre än hela bilen.
- lator
- Teslaägare
Går in hur enkelt som helst, efter det att den har passerat genom en flistugg...Simon skrev:...men knappast en kanot, va?pegs skrev:Man ska inte underskatta hur mycket en Model S kan lasta innanför skalet. Det är helt galet mycket.
Både längdskidor och slalomskidor ryms enkelt om man fäller ett baksäte. Behöver inte sticka fram mellan förarsätena.
(Tänk Stealthbomare. All last väl dold innanför skalet.)

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Daoops skrev:Hur är det med kor, får man in en ko?Simon skrev:...men knappast en kanot, va?
Ber om ursäkt Simon, menar inte att vara otrevlig, men en kanot är väl typ 5m lång och längre än hela bilen.

Min är rätt liten – 4,3 m. Men jag räknar med att behöva takräcke. Vilket alltså innebär panoramafönster. Vilket är en fördel i sammanhanget eftersom det rör sig om en träkanot med vacker insida.

Antingen det eller DRAGKROK, och ta kanoten på en släpvagn.
PS. Men allvarligt, får man in en ko?

- lator
- Teslaägare
Det gäller bara att övertyga kon om att den kommer att må gott av att åka i en Tesla... Förresten, vad är det för lastvikt på en Model S?Simon skrev:
PS. Men allvarligt, får man in en ko?

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Hur många får, får man in i en Model S?LarsL skrev:Nej, dufår nog vänta tills Model-X kommer ut. Men får går bra.
En ko i delar går garanterat in i en Model S.
.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Säger som alltid. Allt utom en maxad P85D är kompromisser. Inget fel med kompromisser men fortfarande är det vad det är.
Läste om en kille som först köpte en model S med luftfjädringen som han ägde några månader.,sedan köpte han en ny utan luftfjädring där man på forum (TMC) dillat om att det var bättre. Han skriver att det är skitsnack och nu är hans komfort mycket sämre. Dvs för hård fjädring. Jag provkörde en utan luftfjädringen och upplevde samma sak och tror man märker det mer när man äger bilen än vid en enda provkörning. Han körde för övrigt på 19". Kan vara ett tips för de som kompromissar. Var medveten att du får mindre komfort utan luftfjädring. Iofs behöver man inte vara Nobelpristagare i fysik för att fatta det...
Läste om en kille som först köpte en model S med luftfjädringen som han ägde några månader.,sedan köpte han en ny utan luftfjädring där man på forum (TMC) dillat om att det var bättre. Han skriver att det är skitsnack och nu är hans komfort mycket sämre. Dvs för hård fjädring. Jag provkörde en utan luftfjädringen och upplevde samma sak och tror man märker det mer när man äger bilen än vid en enda provkörning. Han körde för övrigt på 19". Kan vara ett tips för de som kompromissar. Var medveten att du får mindre komfort utan luftfjädring. Iofs behöver man inte vara Nobelpristagare i fysik för att fatta det...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Allt är subjektivt. Det behöver man inte heller vara nobelpristagare för att förstå.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Äh, det där är inte rätt. Vi vill verkligen inte ha de bakåtvända barnstolarna i vår P85D - värdesätter mycket mer det extra packutrymmet. Kan inte se att det skulle vara en kompromiss att vi inte valt alla tillval som det är möjligt att välja.hybris skrev:Säger som alltid. Allt utom en maxad P85D är kompromisser. Inget fel med kompromisser men fortfarande är det vad det är.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Jag har erfarenhet av just luftfjädring och det är en av dessa saker som kommer att strula i framtiden med dyra reperationer som följd. Och jag har inget problem med en hård/stötig bil.
P85D med leverans i mitten på mars!!
Däremot, den kompromiss jag har gjort är att jag valde bort kolfiberspoilern. Ultra hifi valde jag bort för det kan jag uppgradera själv efter exakt de högtalare jag själv skulle vilja ha.
Jag kompromissade också bort spoilern och nappaskinnpaketet. Jag tyckte helt enkelt att det inte var värt pengarna - kan komma på mycket roligt att göra för 42 000. Kan villigt erkänna att detta var kompromisser, men jag håller inte med om att det är en kompromiss om man inte gör alla tänkbara tillval. Är det också en kompromiss att en Teslaägare i Texas väljer bort vinterdäck, även om tillvalet är möjligt att göra?micha skrev:Däremot, den kompromiss jag har gjort är att jag valde bort kolfiberspoilern. Ultra hifi valde jag bort för det kan jag uppgradera själv efter exakt de högtalare jag själv skulle vilja ha.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Rätt tänk.Herr X skrev:Jag kompromissade också bort spoilern och nappaskinnpaketet. Jag tyckte helt enkelt att det inte var värt pengarna - kan komma på mycket roligt att göra för 42 000. Kan villigt erkänna att detta var kompromisser, men jag håller inte med om att det är en kompromiss om man inte gör alla tänkbara tillval. Är det också en kompromiss att en Teslaägare i Texas väljer bort vinterdäck, även om tillvalet är möjligt att göra?micha skrev:Däremot, den kompromiss jag har gjort är att jag valde bort kolfiberspoilern. Ultra hifi valde jag bort för det kan jag uppgradera själv efter exakt de högtalare jag själv skulle vilja ha.
Jag har också en blandning av kompromisser och egna val. Men är det en kompromiss om man tycker att man vill ha 50.000 kr kvar på kontot i stället för en viss utrustningsdetalj? I så fall har vi väl alla gjort kompromisser (även med fullutrustade P85D) eftersom tex. ingen valt att lägga 1 mkr extra för att få en professionell ombyggnad av ljudanläggningen till världens bästa eller hur?
Mina exempel:
- Inte valt P85D - Klar kompromiss, hade gärna tagit P85D
- 19" hjul - Eget val ingen kompromiss
- Luftfjädring - Eget val ingen kompromiss
- Extra stolar - Eget val ingen kompromiss
Finns fler kompromisser och egna val i min lista.
Mina exempel:
- Inte valt P85D - Klar kompromiss, hade gärna tagit P85D
- 19" hjul - Eget val ingen kompromiss
- Luftfjädring - Eget val ingen kompromiss
- Extra stolar - Eget val ingen kompromiss
Finns fler kompromisser och egna val i min lista.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
- Nicklas
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ida2603
Vi valde 85D för att den passar våra krav bäst, och som ni kan se nedan är 85D objektivt bättre än P85D:
Först och främst pga längst räckvidd... Inte värt "leken" vs räckvidd enligt mig...
En annan sak jag ser som fördel med 85D är att båda motorerna är av nyare, effektivare sorten... Känns praktiskt framgent att det är samma typ av motor vid eventuellt krångel... "nej, den motorn måste vi beställa hem..."...
Klart jag hade velat ha en P85D också att leka med, men 85D är bästa bilen i långa loppet för oss som bara har råd med en.
Att påstå att P85D är bäst på allt och är kompromisslös är trångsynt i min mening
Först och främst pga längst räckvidd... Inte värt "leken" vs räckvidd enligt mig...
En annan sak jag ser som fördel med 85D är att båda motorerna är av nyare, effektivare sorten... Känns praktiskt framgent att det är samma typ av motor vid eventuellt krångel... "nej, den motorn måste vi beställa hem..."...
Klart jag hade velat ha en P85D också att leka med, men 85D är bästa bilen i långa loppet för oss som bara har råd med en.
Att påstå att P85D är bäst på allt och är kompromisslös är trångsynt i min mening

Det där är ju en solklar kompromiss - du hade gärna haft P85D för att den är rolig och jag lovar att du i ett ögonblick hade bytt din 85D mot min P85D om det kunde göras utan mellanskillnad (trots ditt efterrationaliserande om fördelen med att det är samma typ av motor fram och bak i 85D etc.).Nicklas skrev:Vi valde 85D för att den passar våra krav bäst, och som ni kan se nedan är 85D objektivt bättre än P85D:
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
- Nicklas
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ida2603
Nu är det ju inte fallet, men jag har ändå svårt att se det... Jag funderade länge och väl på detta och som jag ser det så riskerar man en hel del extratrubbel med P-varianten... 85D är det rationella valet, P85D är det roliga
- Jag orkade inte skriva allt, men det finns faktiskt en hel del orsaker till att välja 85D framför P85D om du tittar rationellt och inte emotionellt...

- Jag orkade inte skriva allt, men det finns faktiskt en hel del orsaker till att välja 85D framför P85D om du tittar rationellt och inte emotionellt...
Att ett val innebär en merkostnad är inte detsamma som att det är en kompromiss att välja bort det, det är ett väldigt ängsligt sett att se på det. Som någon skrev ovan, allt är subjektivt. Ta bort priset ur tanken en sekund, det är inte en kompromiss att välja grå färg ist för silver, beige inredning ist för grå osv. Exempel: Skulle för egen del tex inte valt spoiler eller röda bromsok även om det var no cost options (vilket de väl också var tidigare på P85?). Ser ingen funktion i dem, tycker de är ganska vulgära, passar inte på den här sortens bil. Som sagt, subjektiva val. Rödljusprestanda vs räckvidd är väl också ett sådant val. Inte självklart att bättre med det ena eller andra bara för att det ena alternativet är dyrare.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Bra inlägg olarsson! Jag skulle inte heller välja röda ok av samma orsak som du anger, inte heller skulle jag välja skinnklädsel ens om det innebar en prisreduktion....olarsson skrev:Att ett val innebär en merkostnad är inte detsamma som att det är en kompromiss att välja bort det, det är ett väldigt ängsligt sett att se på det. Som någon skrev ovan, allt är subjektivt. Ta bort priset ur tanken en sekund, det är inte en kompromiss att välja grå färg ist för silver, beige inredning ist för grå osv. Exempel: Skulle för egen del tex inte valt spoiler eller röda bromsok även om det var no cost options (vilket de väl också var tidigare på P85?). Ser ingen funktion i dem, tycker de är ganska vulgära, passar inte på den här sortens bil. Som sagt, subjektiva val. Rödljusprestanda vs räckvidd är väl också ett sådant val. Inte självklart att bättre med det ena eller andra bara för att det ena alternativet är dyrare.
Det är väl bra att alla inte tycker lika, det gör livet lite roligare.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Ja och detta forum är ju en del för oss (inte alla andra) som gör livet lite roligareBengt skrev:Det är väl bra att alla inte tycker lika, det gör livet lite roligare.

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Ja håller med där, blir nog väldigt mycket mer slitach på drive units för dom extra 0-100 tiden.Nicklas skrev:Nu är det ju inte fallet, men jag har ändå svårt att se det... Jag funderade länge och väl på detta och som jag ser det så riskerar man en hel del extratrubbel med P-varianten... 85D är det rationella valet, P85D är det roliga![]()