Tävlingsinstinkten...

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Hermes

Tävlingsinstinkten...

Inlägg av Hermes »

Har haft en 70D i en månad nu, och en sak som slagit mig är andras behov av att tävla t.ex i korsningar. Vet inte om ni andra upplevt samma sak?

Generellt tycker jag att jag kör rätt så lugnt med bilen, vilket är väldigt behagligt. Inte så hög fart som med en typisk ICE. Men snabbt går det om man vill accelerera vid grönt ljus - även med en 70D. Och det verkar som om alla känner till det. I går kväll t.ex på vägen hem stannade jag för rött (givetvis), det blev grönt och eftersom det är en stigning framför och en bil bredvid tryckte jag på lite. På höger sida hördes ett vrål från en Audi som absolut hade tänkt att visa att han var riktigt snabb. Vägen smalnar av efter ca 200 m så jag tänkte att det gäller att inte bli pressad ut i räcket så jag "gasade" på. Givetvis blev han efter. Men det var som att han inte gav sig, låg precis bakom mig och bara väntade på första och bästa möjlighet att köra om.

Sedan efter några kilometer kom nästa vrål och han tog 6 biler på en gång - helt galen, låg längst ut till vänster i andra körfältet och gasade sjukt på. Det kom en högersväng och jag tänkte att det finns inte en chans att han klarar svängen, men det gjorde han faktiskt. Såg iofs en annan bil köra ut i samma sväng tidigare. Då var det en gammal Volvo.

Hursomhelst - det verkar som om tävlingsinstinkten är mycket levande bland ICE förare, och i synnerhet när de hamnar bredvid en Tesla.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Tävlingsinstinkten...

Inlägg av mati »

Javisst, så är det absolut. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

mati skrev:
Javisst, så är det absolut. :)
Det är bara det att man känner sig så överlägsen att man inte måste "ställa upp till dans"! Visst är det så att många ICE-förare känner sig taggade när de hamnar i närheten och de kan bete sig stolligt.
Teslans prestanda gör med mig att det känns meningslöst att tävla med en ICE och är det en Tesla vid sidan vinkar man bara vänligt åt vederbörande
Jag har funderat på min personlighetsförändring. Har Teslan skapat ett inbillat klassmedvetande hos mig? Ser man på sin omgivning i trafiken "von Oben"?
Vetskapen om att man kan om man vill, har lugnat ner mig i trafiken.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare

Inlägg av fakerlind »

(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Nja Nog finns det Teslor som gillar att tävla också :D

Jag kom häromdagen körande i mitt fossilmonster och kom ikapp en Tesla. Och när Teslan fick känna lukten av fossilångor då smet den iväg.

Jag var vid nästa tillfälle mer beredd och hakade på för att se hur bra en Tesla går, och kanske jämföra lite hur min egen fossilbil går. Man har ju svårt att jämföra själv.

Jag råkade få på helljuset i all hast mellan rondellerna (spakarna sitter ju annorlunda på bilarna) om nu denne någon kommer ihåg händelsen kring Linköping i veckan, så var det jag som också tyckte det var kul.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Foluke skrev:
Det är bara det att man känner sig så överlägsen att man inte måste "ställa upp till dans"!
Lite så är det ju. Det blir liksom meningslöst att tävla när man ändå vinner. Visst, nån gång kan man mosa ner plattan och skutta ifrån nån Porsche eller BMW, men det är ju egentligen ingen sport att springa ifrån en trög Brontosaurus.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

Jag stod först vid ett rödljus i onsdag med några bilar efter mig.
Då kom en gas glad Mers upp bredvid mig.
2-300 meter längre fram gick hans fil in i min.
Det blev grönt.
Jag "fasade" på och såg honom i backspegeln.
Det såg ut som han trampat på fel pedal eller så fick han hjärtattack av chocken att bli från körd.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Det påminner mig om ett trafikljus i stan (som råkade på lysa rött) där jag fick en "fläskmersa" bakom mig. När det blev grönt så åkte jag iväg (P85) utan att tänka speciellt mycket på något särskilt tills jag tittade i backspegeln och undrade varför mersan stod kvar vid trafikljuset fortfarande... Motorstopp eller??? :mrgreen:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

Skickat från min iPhone med Tapatalk
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Jocke73
Teslaägare

Inlägg av Jocke73 »

Så mycket tävlingstillfälle tycker jag inte det är. Iofs är det inte mycket till tävling upp till 100 kmh mot ens en 70D. :D

Dock tycker jag mååånga glor och vinglar när man kommer glidandes! Två gånger har jag skrämt fotgängare med min närvaro dock. Sjukt roligt! :D

/Jocke
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Inlägg av Zoidberg »

AP får ju ibland jobba lite extra när folk vinglar runt i sina filer. När jag kör om bilar tycker jag dom har en tendens att närma sigmin fil. Man brukar väl säga att man kör dit näsan pekar? Dvs. allas näsor pekar mot Teslan?
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

Jag upplever mest att ingen utmanar längre. De som är roligast är MC som får en jobbig överraskning ;) :lol:
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Skriv svar