Problem ladda med 230V Schuko
Moderator: Redaktion
Problem ladda med 230V Schuko
Jag har några gånger haft problem med en vanlig 230V laddning hemma hos bekanta. Det lyser rött och det står typ cable error på instrumentpanelen. Nån gång har det hjälpt att bara byta poler (snurra kontakten 180 grader) precis som om bilen är känslig för vilken som är fas och nolla. Nån som känner igen detta?
- Mikael Karlberg
- Teslaägare
- Inlägg: 74
- Blev medlem: 05 mar 2014 10:04
- Ort: Kisa
Re: Problem ladda med 230V Schuko
Det stämmer att ladd kabeln måste hamna rätt med fas och noll.Lotta skrev:Jag har några gånger haft problem med en vanlig 230V laddning hemma hos bekanta. Det lyser rött och det står typ cable error på instrumentpanelen. Nån gång har det hjälpt att bara byta poler (snurra kontakten 180 grader) precis som om bilen är känslig för vilken som är fas och nolla. Nån som känner igen detta?
Om problemet inte löses med att rotera kontakten så är det nog ett fall för Tesla.
Jag har bytt ladd kabel två gånger på grund av strul.
Re: Problem ladda med 230V Schuko
Jag har noterat samma grej, att det löser sig om man roterar kontakten 180 grader. Misstänkte först något med jorden, men jag vet inte varför.
Re: Problem ladda med 230V Schuko
Intressant om detta stämmer med fas och nolla. Borde verkligen Tesla informerat om tycker jag.
Re: Problem ladda med 230V Schuko
Detta har varit känt sedan de första bilarna kom till Sverige förra hösten. Vad som tekniskt begränsar tesla från att fixa detta vet jag ej
Re: Problem ladda med 230V Schuko
Nu med piggtail kontakten tycker jag att det är ett ickebekymmer, när lampan lyser rött.
Se bara på lampan på UMC och vänd kontakten vid behov njut av att slippa åka till macken.
Se bara på lampan på UMC och vänd kontakten vid behov njut av att slippa åka till macken.
Re: Problem ladda med 230V Schuko
Jag glömde bort att den var känslig för polaritet, testade nog 8 motorvärmare uttag innan jag gav upp och konstaterade att jag inte kunde ladda på den platsen. Dagen efter kom jag på att jag sett i ett annat forum om någon som vänt kontakten, och vips så fungerade det. Såg på någon annan hemsida någon som försökt ladda på Ikea och misslyckats och försökt hitta något annat ställe att laddapå grund av den kända finessen med polaritet.
Re: Problem ladda med 230V Schuko
Någon som har den tekniska förklaring på hur det kunnat bli såhär? Jag har totalt 0 andra saker med schukokontakt som har problem med vilken pinne fas och 0:an hamnar på.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Problem ladda med 230V Schuko
Då det är troligt att det sitter en jordfels brytare i umc och då får du jord fel om inte 0 ligger rätt då noll an hoppar upp och ned i potaensial
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 

Re: Problem ladda med 230V Schuko
@ Bylund: Vissa led belysningar kan lysa svagt/glimma om kontakten är vänd, ja jag vet att det inte skall vara så det bara är så.
Re: Problem ladda med 230V Schuko
Hur kopplar ni in er på schukol? Har inte sett någon Tesla adapter för det.
Re: Problem ladda med 230V Schuko
Den högra på bilden, kommer med bilen (blå 32 A i mitten är tillval)


Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS