Nya gummimattor till Model S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Re: Nya gummimattor till Model S

Inlägg av jonas »

+46 skrev:
Oddball skrev:
HelectriC skrev:

Hehe, den reklamen kom ju passande när inlägget innan så tydligt menar att släppmedlet i gummin/plasten är betydligt. Tar ni tillbaka mattor som är orimligt stinkande?

Jag har nu kört en vinter med orginalvelourmattor och har inga problem med det. Har småbarn, men kan inte säga att dom blir extremt skitiga för det. Nej, min rekommendation är att inte hiva in gummimattor i en så fin bil, det sänker helhetsintrycket.
Har aldrig förstått hur någon vill lägga in gummimattor i bilen när det redan ingår löstagbara textilmattor som går att tvätta.
Det är samma konstiga beteende som att hänga på plast- eller tygöverdrag på skinnsätena...
Håller med ang skinnklädseln, och noterar även att du säger skinn, skinn är ju den mjukare varianten.

Men Plast/gummimattorna är för mig nästan ovärderligt när man kommer in i bilen med leriga skor under höst , vår och på vintern med mycket snö som smälter till vatten. Så där biter jag ihop och tar funktion före estetik.

Däremot lägger jag mina tygmattor i plastmattan för att det skall bli mysigare och då är det lättare att torka upp det som rinner vid sidan av de urtagbara tygmattorna.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

Heiko skrev:
Tars skrev:
Ser ut att vara samma gamla mattor. Kanske ett annat mönster.

Skickat från min dumphone
Har som sagt ingen referens hur dem såg ut tidigare.
När jag beställde dessa så sa man på Tesla att dessa var den nya modellen.

Tycker dem funkar ok men kunde vara lite mjukare för egentligen känns dem inte som gummimattor som någon skrev tidigare om.
Känns mer som platsmattor och ska bli intressant och se hur dem ser ut efter något år.

Jag köpte ingen bagagerumsmatta för de var restnoterade.
Någon som har bra tips på andra ställen man kan köpa en sådan matta och då gärna i gummi.
Vad kostade dem?
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Oddball
Teslaägare

Inlägg av Oddball »

jonas skrev:

Men Plast/gummimattorna är för mig nästan ovärderligt när man kommer in i bilen med leriga skor under höst , vår och på vintern med mycket snö som smälter till vatten. Så där biter jag ihop och tar funktion före estetik.

Däremot lägger jag mina tygmattor i plastmattan för att det skall bli mysigare och då är det lättare att torka upp det som rinner vid sidan av de urtagbara tygmattorna.
Tänk då om det gick att få tag i skålade mattor med orignaltextur/färg med vattentätt spärrskikt under.
Eftersom originalmattorna inte har någon skålning så tenderar grus att samla sig i ytterkanterna och kan då nöta lite extra på den fasta mattan om man inte håller efter.
Jag upplever dock att originalmattorna håller sig förvånansvärt torra på vintern ( även om förra vintern inte var den slaskigaste i mannaminne i Gbg-området)
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

Heiko skrev:
Tars skrev:
Ser ut att vara samma gamla mattor. Kanske ett annat mönster.

Skickat från min dumphone
Har som sagt ingen referens hur dem såg ut tidigare.
När jag beställde dessa så sa man på Tesla att dessa var den nya modellen.

Tycker dem funkar ok men kunde vara lite mjukare för egentligen känns dem inte som gummimattor som någon skrev tidigare om.
Känns mer som platsmattor och ska bli intressant och se hur dem ser ut efter något år.

Jag köpte ingen bagagerumsmatta för de var restnoterade.
Någon som har bra tips på andra ställen man kan köpa en sådan matta och då gärna i gummi.
Det finns en bild på den gamla för förarplatsen i första posten. Det ser ut som den nya går högre upp bakom pedalerna. Annars ingen dramatisk skillnad.

Jag har ju äldre modellen och tar också funktion före utseende, men sent i tidigt ur med plastmattorna.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Det stämmer bra. Mattan går upp klart högre bakom pedalerna.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare

Inlägg av tobbeturbo »

Fick pris på gummimattorna från Tesla igår, ca 6500kr för inredning, frunk och trunk. Hur f*n kan det vara så dyrt med lite gummimattor?
Fel tråd för det men även pris på iPhone-docka: ca 1500kr? 34$ på tesla-shopen. Hur kan det bli 1500kr?
Referral: http://---
Skriv svar