Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
StefL

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Inlägg av StefL »

Limbster skrev:
Vissa verkar byta ut sin Model S mot en Bolt http://insideevs.com/woz-trade-tesla-mo ... olet-bolt/
Ska bli intressant och se hur priser och recensioner blir. Största nackdelen med Bolt/Ampera-e som jag kan se är en DC värde på 0,312.
Jaha, så han vill kunna ta med sig sin Segway?!
Och det "ser bättre ut" med taklast på en Bolt än på en Tesla?
Ja ja, en del har märkliga prioriteringar...

Förresten - ska han då vara trogen sin princip att "get more for less" antar jag att han sedan länge bytt ut sin iPhone mot lämplig Android-modell :lol: :lol: :lol:
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

StefL skrev:
Limbster skrev:
Vissa verkar byta ut sin Model S mot en Bolt http://insideevs.com/woz-trade-tesla-mo ... olet-bolt/
Ska bli intressant och se hur priser och recensioner blir. Största nackdelen med Bolt/Ampera-e som jag kan se är en DC värde på 0,312.
Jaha, så han vill kunna ta med sig sin Segway?!
Och det "ser bättre ut" med taklast på en Bolt än på en Tesla?
Ja ja, en del har märkliga prioriteringar...

Förresten - ska han då vara trogen sin princip att "get more for less" antar jag att han sedan länge bytt ut sin iPhone mot lämplig Android-modell :lol: :lol: :lol:
Fråga siganaturen Martinen här på forumet hur många Segway han fått in i sin Model S samtidigt (jag har ett vagt minne av att det är fyra st).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Tydligen så har GM bestämt sig för att introducera OTA uppdateringar för Bolt, om de kommer utmyttjas i samma utsträckning som Tesla återstår däremot att se

https://electrek.co/2016/09/09/gm-over- ... y-bolt-ev/
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Imorgon ska GM presentera räckvidden för Chevrolet bolt enligt EPA, de ända de visar är att de är mer än 200 miles.

Bild
http://insideevs.com/chevrolet-bolt-ele ... -tomorrow/
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Ska bli mycket intressant. jag gissar på följande:
EPA 217miles/350km
NEDC 310miles/480km

Det är lite mer än dubbla leaf 30kwh
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

apkungen skrev:
EPA 217miles/350km
NEDC 310miles/480km

EPA 238 miles:

http://www.greencarreports.com/news/110 ... e-combined
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Jerker skrev:
apkungen skrev:
EPA 217miles/350km
NEDC 310miles/480km

EPA 238 miles:

http://www.greencarreports.com/news/110 ... e-combined
Oj, det är förvisso "beräknad" och inte bekräftad så det kan ändras men det är riktigt bra, undra om tesla fortfarande kommer ha mindre än 60 kWh batteri i grundversionen, de vill väll inte riskera att vara sämre?
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

238 eller 39 mil om man så vill var definitivt mer än vad jag hade väntat mig. Väldigt kul. En inte alltför vild gissning är att Tesla nog vill komma upp i samma siffror eller bättre vilket gynnar alla kommande Model 3 köpare.

Men åter till Bolt, med 39 mils räckvidd så känns det som att det här med snabbladdning måste åtgärdas. Jag undrar om man inte kommer att ändra sig där och faktiskt ta med det i priset. Varför inte också släppa en låt säga 35 kWh version utan snabbladdning som då är mer inriktad på endast stadskörning/pendling.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Laban skrev:
238 eller 39 mil om man så vill var definitivt mer än vad jag hade väntat mig. Väldigt kul. En inte alltför vild gissning är att Tesla nog vill komma upp i samma siffror eller bättre vilket gynnar alla kommande Model 3 köpare.
Elon sa på presentationen att räckvidden på m3 skulle vara "minst 215 miles". Med tanke på hur snabbt batteritekniken utvecklas så kan den siffran mycket väl komma att vara mycket högre när bilen väl kommer i produktion.

Edit: Jag lyssnade vidare och han säger också uttryckligen att de jobbar på att den siffran (kortaste räckvidd) ska öka tills den kommer i produktion.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Jerker skrev:
Elon sa på presentationen att räckvidden på m3 skulle vara "minst 215 miles". Med tanke på hur snabbt batteritekniken utvecklas så kan den siffran mycket väl komma att vara mycket högre när bilen väl kommer i produktion.
Sant. Men det här handlar också om ett val. Förutsatt att alla andra parametrar är konstanta så gäller kortare räckvidd = mindre batteri = mer förtjänst/bil. Och med Bolts 238 miles är det nog mer sannolikt att man väljer några extra kWh för att få 240 miles snarare än just över 215 miles. Då är man uppe och nosar på S 75 räckvidd som är på 249 miles.

Sen kan man tycka att med tanke på snabbladdarna och allt annat som är fördel för Model 3 så behöver man inte ha bättre räckvidd än Bolt. Det håller jag visserligen med om, men jag gissar på att aktien kommer att få sig en dipp om man ändå inte lyckas med det.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
18650

Inlägg av 18650 »

Ju större batteri desto mindre behov av snabbladdning. I vart fall för mig som sällan eller aldrig rör mig utanför länet. Där emot vill jag ju kunna ta mig inom länet fram och tillbaka, det räcker 238miles gott till. En CCS 50kW på det och jag hade varit nöjd. Allas behov är ju olika.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Det är riktigt bra. 39mil i Epa! Kul. Innebär nog runt 55mil i Nedc. Hoppas nu ännu mer än någonsin på 100kW laddning.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Det är bra. Men ändå känner jag ingen entusiasm för egen del. Ska den få drag? Har inte hört nåt om det. Kanske ingen snabbladdning. Ingen AP. Dyrare än M3 och sämre utrymmen i kupén. Varför skulle jag välja den?
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare

Inlägg av DSV »

Jerker skrev:
Det är bra. Men ändå känner jag ingen entusiasm för egen del. Ska den få drag? Har inte hört nåt om det. Kanske ingen snabbladdning. Ingen AP. Dyrare än M3 och sämre utrymmen i kupén. Varför skulle jag välja den?
Behöver du drag så ska du ju helt klart inte göra det och det finns nog många som den inte funkar för men det interssanta är att den kommer fungera för väldigt många andra. Det finns plats och argument för båda på marknaden, själv gillar jag det praktiska i hatchbackdesignen.

Sen är det väl fortfarande mest spekulation när det gäller vad det gäller pris och kupéutrymme. Vad jag sett framstår baksätet på bolt inte vara mycket sämre än på en Model S. Absolut starkaste skälet till bolt framför M3 förblir nog att den förväntas komma ett år tidigare om båda håller sina planer.
Limbster

Inlägg av Limbster »

Jerker skrev:
Finns väl en rimlig chans att man kan köpa en begagnad för under 1/2 nybilspriset om 3 år. Lägga 180 tusen för en Bolt i bra skick eller 420 tusen för en M3?
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Limbster skrev:
Jerker skrev:
Finns väl en rimlig chans att man kan köpa en begagnad för under 1/2 nybilspriset om 3 år. Lägga 180 tusen för en Bolt i bra skick eller 420 tusen för en M3?
Jag har hela tiden sagt att om det kommer nån annan bil som kan tävla med Tesla 3 så ska jag överväga det. Jag tycker fortfarande att inte att Bolt kommer i närheten. Dessutom har jag ett krav som jag inte kan göra avkall på: Drag.
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

Det lär bli ett jävla drag i P-modellerna av 3:an ;)
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Det finns risk att jag köper en ampera e om den kommer redan i januari. O så köper jag en model 3 när den kommer. Det enda läskiga är om den droppar 100k i pris på ett år...
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Men det som egentligen är intressant för räckvidden är räckvidd på motorväg. Intressant är att kolla på energiförbrukning på motorväg:
EPA mpg highway 85D: 106mpg eq.
EPA mpg highway Bolt: 110mpg eq.

En 85D kommer kanske 37mil på motorväg i 110km/h. Bolt kommer isf
37mil*60*110/(85*106) = 27mil

Det är ungefär vad vi sagt hela tiden mao

Kommer era 85D 37mil i 110 förresten typ?
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare

Inlägg av Wilson »

Provkörningsrapport av Bolt. Verkar ändå rätt lovande.

http://www.greencarreports.com/news/110 ... ectric-car
Användarvisningsbild
BigDaddyT
Teslaägare

Inlägg av BigDaddyT »

apkungen skrev:
Men det som egentligen är intressant för räckvidden är räckvidd på motorväg. Intressant är att kolla på energiförbrukning på motorväg:
EPA mpg highway 85D: 106mpg eq.
EPA mpg highway Bolt: 110mpg eq.

En 85D kommer kanske 37mil på motorväg i 110km/h. Bolt kommer isf
37mil*60*110/(85*106) = 27mil

Det är ungefär vad vi sagt hela tiden mao

Kommer era 85D 37mil i 110 förresten typ?
Nepp, skulle mer säga 32 men har aldrig provat utan bygger bara på känsla. 29 är vad jag känner mig säker på att köra och då borde den gå några mil till
- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Wilson skrev:

Chevrolet provided airfare, lodging, and meals to enable High Gear Media to bring you this first-person report.
Är det där det som är hummersåsen?
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare

Inlägg av Wilson »

Jerker skrev:
Wilson skrev:

Chevrolet provided airfare, lodging, and meals to enable High Gear Media to bring you this first-person report.
Är det där det som är hummersåsen?
Hahaha missade den... skulle tro att det är ordboksdefinitionen på hummersås. Iofs bra att de var transparenta med det.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Chevrolets sida om Bolt skrev:
Bolt EV offers available DC Fast Charging capability, which provides a GM-estimated up to 90 miles of range in about 30 minutes of charge time.
Antag att bilen drar 150 wh/km.
Att ladda 144 km tar 30 min.

D v s 150 wh/km * 144 km / 0,5 h = 43 200 W ≈ 43 kW.

Inte jättesnabbt, men klart fall av snabbladdning. Om det inte ingår som standard är det ju bara ett sätt att komma ner i det uppgivna baspriset i USA på 37 500 USD*.

För att denna reflektion ska vara OT, som i on-topic, så kan jag ju säga att det är klart långsamt i jämförelse med Model 3. Men antagligen ändå rätt acceptabelt för många användare.

* Innan någon klagar: Jag försöker inte antyda att detta blir priset i Sverige, då bl a moms och tull tillkommer
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Om vi ska anta att den bara får 43 kW "snabbladdning" så kommer den nog inte att accepteras av den stora ICE-massan. För att utföra den dagliga närtransportssysslan funkar det ju men för de långa resorna blir det nog svårt att övertyga folk om att det är acceptabelt att stanna och ladda i en till två timmar efter en sträcka av 30 mil... om det finns en passande laddare där alltså.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Skriv svar