Inte helt fel tänkt. Tror också att Teslaaktien kommer rusa när M3 kommit ut.
Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Varför tror du det? Möjligtvis kan aktien rusa när nya uppgifter kommer om bilen, som tidigare inte varit kända. Men bilen i sig känner ju alla till och hur många bilar som är förbeställda känner ju också alla till. Vad skulle få aktien att rusa när M3 kommer ut menar du?
Kanske på grund av att de får ett positivt kassaflöde? Får vi hoppas på i alla fall...
Ja mer så. Det kommer skapas ett sug efter M3 (bildligt) då de som vill ha den måste vänta länge på leverans eller för att slippa kötid betala mer för en bättre begagnad. Kommer nog bli lite Applehysteri då och "folk" kommer att ha råd med en Tesla. Sen, när märket blivit ett Svenssonmärke (ok, lite överdrivet) kan den nog komma att dala.
Varför tror du det? Möjligtvis kan aktien rusa när nya uppgifter kommer om bilen, som tidigare inte varit kända. Men bilen i sig känner ju alla till och hur många bilar som är förbeställda känner ju också alla till. Vad skulle få aktien att rusa när M3 kommer ut menar du?
Kanske på grund av att de får ett positivt kassaflöde? Får vi hoppas på i alla fall...
Ja mer så. Det kommer skapas ett sug efter M3 (bildligt) då de som vill ha den måste vänta länge på leverans eller för att slippa kötid betala mer för en bättre begagnad. Kommer nog bli lite Applehysteri då och "folk" kommer att ha råd med en Tesla. Sen, när märket blivit ett Svenssonmärke (ok, lite överdrivet) kan den nog komma att dala.
Ja, men jag tänker att allt detta känner ju marknaden redan till och därmed borde detta redan vara inprisat i aktien tänker jag. För att en aktiekurs ska rusa uppåt eller neråt brukar det krävas någon nyhet som marknaden på förhand inte kände till.
Ja, men jag tänker att allt detta känner ju marknaden redan till och därmed borde detta redan vara inprisat i aktien tänker jag. För att en aktiekurs ska rusa uppåt eller neråt brukar det krävas någon nyhet som marknaden på förhand inte kände till.
Du har rätt att marknaden kännar till detta. Dock så är det inte säkert att M3 kommer och när. Där är en risk just nu framtill det är bevisat. När risken är borta så ökar aktien i värde.
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Någon gång under resan kommer nyheter eller rykten om att 3 inte kommer komma ut i tid eller tillräckligt fort, då sjunker aktien. Om Model 3 kommer i tid och i tillräcklig volym så kommer aktien rusa i höjden. Här finns alltså ett klart läge för den som vill spekulera.
Helt klart, så när skall man köpa/sälja?
Kanske: köp innan black friday, sälj vid jul, köp innan event 2, sälj innan 2017 Q2 rapporten, köp innan 2017 black friday och vänta på uppgången.
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Avanza hade courtagefri handel i fredags för amerikanska aktier, var det någon som passade på att köpa (eller sälja ) ?
Jag själv äger ännu inga aktier i Tesla, men kan konstatera att bolaget nu har 6384 ägare hos Avanza, att jämföra med Apple som har 6313 ägare (något som uppmärksammats både av Avanza och Dagens Industri uppmärksammat nu i helgen) hos samma bank.
Jag undrar vad drivkraften är? Att prenumerera på analyser av TSLA på Seeking Alpha gör en ofta förbannad. Det är tydligt att analytikerkollektivet som helhet (det finns enstaka undantag) är väldigt negativa i sin inställning.
Kokar det ner till att de haft fel om sina tidigare prognoser att Tesla aldrig kommer flyga och därför är snabba att extrapolera undergång från små korn av negativa nyheter? Att de helt enkelt är så långt ner i skyttegraven som motståndare att de nu har svårt att förhålla sig objektivt till aktien? "Jag kanske hade fel om timingen, men vänta bara, NU börjar det gå åt skogen."
Vi här är ju å andra sidan säkerligen precis lika tendentiösa åt andra hållet. Känner att jag har väldigt lätt att vifta bort problem som övergående och övertolka produktnyheter och batteriprisberäkningar som garantier för framtida dominans.
Jag har dock tagit position i TSLA för att jag tror att världen kommer förstå att bolaget kommer vara en av de stora volymtillverkarna efter en lyckad lansering av Model 3. Jag ser stor risk för en dipp i aktiekurs efter initiala problem med modellen (som vid tidigare lanseringar) och har därför positionerat mig för att kunna köpa mer i en sådan dipp. Vill dock ha exponering redan innan för den händelse att dippen uteblir.
Trots Teslas befintliga skyhöga värdering får analytikerkollektivets kråksång mig att tro att det finns mycket uppsida kvar. Spiken i värdering efter Model 3-lanseringen ser jag som en antydning om var värderingen kan hamna efter barnsjukdomar och andra problem med lanseringen är lösta.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD 2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Valuaeffekten är inget jag har räknat på, men något känns inte rätt.
Även om nu aktien inte utvecklats något vidare så har ju dollarn ökat mot sek. Har några TSLA och haft dom typ ett halvår men när jag nu tittat till det blir jag lite förundrad över att det backat såpass.
Är ju inte speciellt aktiv, men funderar på om Avanza inte redovisar valutaeffekten i +/- procent på kapitalet i aktien? Någon annan med Avanza som vet hur det ligger till?
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Senaste månadens uppgång på ca 6%, finns ny information eller bara en naturlig svängning?
Fick en spontan passa på och köp nu får någon vecka sen, känns kortsiktigt bra men vi får väl se om några år.
Ser att Nordnet anger köp kurs och aktuell kurs i USD men totalsumman är i SEK och inkluderar valutaeffekter.
Gör att man själv kan räkan ut kursrörelse i USD och sen jämföra med % inkl. valutaeffekter.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Senaste månadens uppgång på ca 6%, finns ny information eller bara en naturlig svängning?
Fick en spontan passa på och köp nu får någon vecka sen, känns kortsiktigt bra men vi får väl se om några år.
Ser att Nordnet anger köp kurs och aktuell kurs i USD men totalsumman är i SEK och inkluderar valutaeffekter.
Gör att man själv kan räkan ut kursrörelse i USD och sen jämföra med % inkl. valutaeffekter.
Något med att Panasonic/Tesla investerar i solcellsfabrik i USA.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Undrar också om något nytt från Tesla är på gång, med nya sämre villkor för bilköp (dyrare bilar, dyrare försäkringar, avgiftsbelagd SuC), tycker jag aktien istället borde gått ner. Hoppas på 120 kWh moderniserad S/X och/eller bra solpaneler klara för leverans.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Undrar också om något nytt från Tesla är på gång, med nya sämre villkor för bilköp (dyrare bilar, dyrare försäkringar, avgiftsbelagd SuC), tycker jag aktien istället borde gått ner. Hoppas på 120 kWh moderniserad S/X och/eller bra solpaneler klara för leverans.
Nu är en del av det du skriver mycket med Sverige och inte något Tesla kan påverka. De har förvisso höjt priset lite på Model S 60 och tagit bort Supercharger men de har lagt till hårdvaran för AP2 vilket nog är betydligt dyrare än förra hårdvaran.
Sant. Men även Norge har ju valutamässigt och försäkringspremiemässigt gjort samma resa som Sverige, och där tror jag Tesla tagit mer stryk med tanke på den stora försäljningen av elbilar. BMW i3 har tex tagit över som den mest sålda elbilen där.
Undrar dock i all okunnighet varför investerarna plötsligt visar ett stadigt (nåja) ökande intresse för aktien..
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Panasonic investerar över $250 miljoner i solcellsfasbriken som solarcity bygger och den har väll varit en av orsakerna till att många var negativa för köpet av solarcity.
Panasonic investerar över $250 miljoner i solcellsfasbriken som solarcity bygger och den har väll varit en av orsakerna till att många var negativa för köpet av solarcity.
Jag klev in på 200, precis innan den började gå uppåt
Jag hade tur att kliva på strax innan, vid 186 USD.
Men det lär nog dröja några år med upp och nergångar innan vi vet om vi gjort rätt.
En investering på känsla mer än fakta, frun positiv och jag tänkte att fabriker eller batteritillverkning även i Europa har nog analytikerna inte räknat med.
Ett litet spontanköp när jag såg kursen gått ner en längre tid.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Varför gick den upp i går? Vad tror ni om att de kan leverera några få model 3 innan halvårsskiftet? Det skulle vara en skräll