Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Inlägg av bylund »

Framförallt har båda en kompetent elektrisk drivlina och liknande räckvidd. Även om jag tror att Model 3 vinner som bil så vinner Amperaen på att den ligger klart närmare leverans. Helt självklart att jämföra de två tycker jag.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Jag inbillar mig att man går mera efter yttermått... ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Som att jämföra alla dieselbilar? Nä, Amperae saknar dragkrok och blir inte bättre efter att de sålt den, lätt val.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jag förstår inte raljerandet. När det gäller elbilar så är de rätt ensamma i sin räckvidssklass, och är det man fikar efter att få en elbil med räckvidd på minst 30 mil är det naturligt att jämföra de få som lever upp till de kraven.

Fast jag tycker ju för övrigt att det är ok att jämföra äpplen och päron också, om det man är ute efter är att äta en mellanstor frukt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

bylund skrev:
Jag förstår inte raljerandet. När det gäller elbilar så är de rätt ensamma i sin räckvidssklass, och är det man fikar efter att få en elbil med räckvidd på minst 30 mil är det naturligt att jämföra de få som lever upp till de kraven.

Fast jag tycker ju för övrigt att det är ok att jämföra äpplen och päron också, om det man är ute efter är att äta en mellanstor frukt.
+1
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

+1
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Det som kommer avgöra om bolt blir en hit eller ej är laddningen, helt klart. Läs denna:
http://insideevs.com/a-tale-of-9-hours- ... hevy-bolt/

Den behöver minst 80kW laddning, gärna iaf 100kW. Model s laddar med 80kW redan ringt 50% SoC så om Bolt kan ladda med 80kW fram till 80% så kommer de att ladda upp 20mils räckvidd ungefär lika fort eftersom Bolt också kommer att vara iaf lite snålare än en model s. Men med 100kW så kan man få dem där riktiga farten i början av laddningen.

Utan dc är den körd och även med bara 50kW är den såld...Eller inte såld alltså... Dålig.

Om den kommer med 100kW kommer den nog kunna sälja 500st per mån kanske och så fort clever o de andra ser detta så kommer 100kW stolpar är poppa upp fort tror jag!
vigge50

Inlägg av vigge50 »

apkungen skrev:
Det som kommer avgöra om bolt blir en hit eller ej är laddningen, helt klart. Läs denna:

Den behöver minst 80kW laddning, gärna iaf 100kW. Model s laddar med 80kW redan ringt 50% SoC så om Bolt kan ladda med 80kW fram till 80% så kommer de att ladda upp 20mils räckvidd ungefär lika fort eftersom Bolt också kommer att vara iaf lite snålare än en model s. Men med 100kW så kan man få dem där riktiga farten i början av laddningen.

Utan dc är den körd och även med bara 50kW är den såld...Eller inte såld alltså... Dålig.

Om den kommer med 100kW kommer den nog kunna sälja 500st per mån kanske och så fort clever o de andra ser detta så kommer 100kW stolpar är poppa upp fort tror jag!
Blev också fundersam när jag läste den artikeln, varför skriva om 9 timmars laddning och inte nämna snabbladdning på sin hemsida? Vill de inte sälja bilen?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

apkungen skrev:

problemet är väl också kanske att även om den kommer kunna ladda 100kW, så kommer det ta en bra stund tills kombiladdarna är uppdaterade till den hastigheten. När nu många länder har byggt ut sina laddare med 50kW, så blir dom nog inte uppgraderade med det första. Nya laddare kanske kmmer som default med högre hastighet, men då behöver man hålla koll på vilken laddare som ger vilken hastighet om man vill komma hyfsat snabbt fram genom landskapet.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

vigge50 skrev:
Blev också fundersam när jag läste den artikeln, varför skriva om 9 timmars laddning och inte nämna snabbladdning på sin hemsida? Vill de inte sälja bilen?
Kanske inte så långt från sanningen... :o
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

HelectriC skrev:
apkungen skrev:

problemet är väl också kanske att även om den kommer kunna ladda 100kW, så kommer det ta en bra stund tills kombiladdarna är uppdaterade till den hastigheten. När nu många länder har byggt ut sina laddare med 50kW, så blir dom nog inte uppgraderade med det första. Nya laddare kanske kmmer som default med högre hastighet, men då behöver man hålla koll på vilken laddare som ger vilken hastighet om man vill komma hyfsat snabbt fram genom landskapet.
Jag tror och hoppas att om bolt kommer med 100kW så kommer den att sälja bättre än alla andra elbilar tillsammans och boltägare kommer att vilja ladda 100kW så företagen skulle isf tjäna riktigt bra på att uppgradera snabbt. Om tex clever uppgraderar alla sina laddare till 100kW så är de andra utkonkurerade om inte de gör detsamma
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

apkungen skrev:
HelectriC skrev:
apkungen skrev:

Jag tror och hoppas att om bolt kommer med 100kW så kommer den att sälja bättre än alla andra elbilar tillsammans och boltägare kommer att vilja ladda 100kW så företagen skulle isf tjäna riktigt bra på att uppgradera snabbt. Om tex clever uppgraderar alla sina laddare till 100kW så är de andra utkonkurerade om inte de gör detsamma
Nja, jag tror inte att den kommer sälja bättre än alla andra, utseendet talar inte för det.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Skulle Bolt kunna ladda i 100kW så skulle detta inte påverka mycket. Dels måste man välja till snabbladdning/DC laddning när man köper bilen vilket gör den dyrare och dels finns det i princip ingen CCS-laddare som klarar av 100 kW.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Jag hävdar, kanske med en dåres envishet, att det stora problemet med Bolt är priset. Den är lika lång som en Golf (klass bil), ser ut som en Golf (fast fulare), då bör den också vara prissatt som en Golf. 37 000$ är minst 10 000$ för mycket för den typen av bil. Speciellt om man inte har snabbladdningsnät, 100+ kW laddning.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Laban skrev:
Jag hävdar, kanske med en dåres envishet, att det stora problemet med Bolt är priset. Den är lika lång som en Golf (klass bil), ser ut som en Golf (fast fulare), då bör den också vara prissatt som en Golf. 37 000$ är minst 10 000$ för mycket för den typen av bil. Speciellt om man inte har snabbladdningsnät, 100+ kW laddning.
Det här är ju en av de viktigaste skillnaderna mellan Teslas bilar och andra elbilar. Teslas bilar ger många egenskaper som faktiskt matchar prislappen. De är värda pengarna som Tesla begär helt på egna meriter, inte bara för att de är elbilar. De flesta andra elbilar kostar som mycket större och dyrare bilar, och det är bara eldriften som används för att motivera den mycket högre prislappen. Det här gäller ju allra minst Bolt och Model 3 - de har liknande prislapp och går på el bägge två, men jag har svårt att se att man kan göra så många fler jämförelser dem emellan.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Limbster

Inlägg av Limbster »

Laban skrev:
Håller med dig, jag räknar med att stå inför beslutet om några år att köpa en begagnad Bolt eller ny Model 3. Har priset dalat tillräckligt på Bolten blir valet givet. För mig är bilen ett transportmedel och inte ett konstverk. Jag kommer vara beredd att betala mer för model 3, för att den troligen kommer att ha ett antal egenskaper som jag anser bättre än Bolten men det finns såklart en brytpunkt
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Limbster skrev:
För mig är bilen ett transportmedel och inte ett konstverk. Jag kommer vara beredd att betala mer för model 3, för att den troligen kommer att ha ett antal egenskaper som jag anser bättre än Bolten men det finns såklart en brytpunkt
Där håller jag helt med dig i principen! På samma sätt som jag aldrig tidigare köpt bilar för att de har varit tekniskt eller komfortmässigt överlägsna andra bilar så kommer jag inte heller att göra det med elbilar om det är möjligt. Tyvärr tror jag inte att det är möjligt redan när model 3 kommer till Sverige och därför kommer jag att köpa en 3:a när det blir dags. Men nästa elbil efter den blir med största sannolikhet en bättre begagnad elbil av nåt märke som jag inte har en aning om idag. Alternativt kommer jag att köra 3:an så länge det öht är möjligt. Antagligen är det det alternativet som är det mest ekonomiska när jag ändå köpt den ny.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Jag håller inte med om att den är prissatt alldeles för högt. jag byggde just ihop en Opel Astra som gick upp till 295kkr med 200hk motor och motsvarande tillval med alla tekniska grejer en elbil ofta har som eldriven handbroms, nyckellös start stopp, fjärrstyrd uppvärmning, mediagrejer m.m. En Opel Ampera-e kommer att kosta runt 350kkr efter miljöbilsavdraget. Alltså cirka 50k mer för en riktigt fräsch elbil jämfört med en gammal fossilare. 50k kan man spara in på några år i bränsle...

Förutom 100kW laddning måste ju general motors VILJA sälja den också. Nu verkar det inte så. Men om alla Opel-återförsäljare tar in en Ampera-e och faktiskt lägger energi på att försöka sälja den, då tror jag att den kommer att sälja bra. Inte lika bra som model 3, absolut inte, men kanske typ 8000st på ett år skulle nog inte vara omöjligt.

Det är snarare Model 3 som är underprissatt :p
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

apkungen skrev:
Jag håller inte med om att den är prissatt alldeles för högt. jag byggde just ihop en Opel Astra som gick upp till 295kkr med 200hk motor och motsvarande tillval med alla tekniska grejer en elbil ofta har som eldriven handbroms, nyckellös start stopp, fjärrstyrd uppvärmning, mediagrejer m.m. En Opel Ampera-e kommer att kosta runt 350kkr efter miljöbilsavdraget. Alltså cirka 50k mer för en riktigt fräsch elbil jämfört med en gammal fossilare. 50k kan man spara in på några år i bränsle...
Det återstår väl att se hur välutrustad Bolt kommer att vara i grundutförandet. När snabbladdning inte ingår får åtminstone jag intrycket av att bilen inte kommer vara fullt utrustad redan vid 37 000$. Det känns som att det om något ska vara standard på en "riktig" elbil. Sen är kanske också frågan hur många som köper en Opel Astra för 300 000, jag tror att det är en bra bit från medelpriset vilket är ganska viktigt eftersom vi trots allt pratar om en småbil.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Jerka

Inlägg av Jerka »

Laban skrev:
Jag är inne på apkungens linje. Bolt kommer göra 0-100 på mindre än 7 sekunder. Av golfmodellerna måste man köpa en GTI för att komma upp i dessa prestanda och den kostar från 297000, så skillnaden blir inte så stor som man tror.

Fast det är klart, jag förstår lite vad du menar. Den ser ut typ som en Honda Jazz eller så - egentligen inte ful, tvärtom rätt snygg enligt mig, men absolut inte exklusiv. Slå av 5000 USD på priset och se till att inkludera snabbladdningsmöjlighet, då kommer Bolt sälja i fossilbilssiffror. Nu? Kommer sälja bra för en elbil.
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare

Inlägg av Wilson »

Rätt utförd och rätt prissatt blir det kanske inte en "Tesladödare" av Bolt, men den skulle kunna bli tillräckligt attraktiv för att locka ganska stora antal som bara vill ha ett enkelt och funktionellt transportmedel, med rimlig räckvidd och kul drivlina.

Jag är en av de som tror att GM försöker balansera mellan att verka seriösa i sin elbilssatsning, men samtidigt hålla efterfrågan nere för att kunna leverera i tillräckliga antal. GM vill säkert sälja massor av elbilar, men jag gissar att batteritillgången omöjliggör produktionstal som skulle tillfredsställa marknaden om Bolten blir "för" bra.

Frågan var uppe för ett tag sedan i samband med den här artikeln.

http://gas2.org/2015/07/27/why-is-gm-on ... -per-year/

Chevrolet dementerade iofs detta med detta uttalande

http://www.hybridcars.com/not-a-complia ... -per-year/

Här hävdar man att man skulle klara av att leverera på en efterfrågan om åtminstone 50000 bilar.

Men ändå. Jag gissar att batteritillgången fortfarande är en begränsande faktor. Och GM skulle sitta i en ganska tråkig sits om bilen blev för bra och hade hade en efterfrågan som möjliggjorde 200000 bilar/år ( fortfarande mindre än hälften av vad Teslas tänkta tillverkningstakt). Det skulle bli långa köer som GM aldrig skulle klara av att hantera, och framför allt skulle man bli tvungen att erkänna att ingen annan än Tesla kommer att kunna tillverka elbilar i några större antal under överskådlig tid. Så här kommer det att se ut till dess att batteri- och biltillverkarna investerar storskaligt i ny produktionskapacitet av celler. Det börjar röra på sig, men jag har svårt att tro på någon större förändring de närmaste åren.
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

Inte läst hela tråden. Men skrivs en del om laddning ser jag.
Det börjar ju dyka upp en del aktörer.
http://arcticroads.com/om-arctic-roads/
De har som mål att bygga 388 st 120 kW laddare inom ett par år i Norge. Hittills finns det en på vardera sidan om Oslofjorden. Årsabonnement 3750 kr om jag läste rätt.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Kul om andra bygger laddare men pratar vi Bolt vs Model 3 så börjar det bli bråttom att bygga stationerna.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

Laban skrev:
Kul om andra bygger laddare men pratar vi Bolt vs Model 3 så börjar det bli bråttom att bygga stationerna.
Nu är det väl 1.5 år kvar till någon typ av konkurrens. Så det är ju teoretiskt möjligt. Men har bara sett detta i Norge och det räcker nog inte för att göra Bolt attraktiv.
Limbster

Inlägg av Limbster »

Vissa verkar byta ut sin Model S mot en Bolt http://insideevs.com/woz-trade-tesla-mo ... olet-bolt/
Ska bli intressant och se hur priser och recensioner blir. Största nackdelen med Bolt/Ampera-e som jag kan se är en DC värde på 0,312.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Skriv svar