Onödiga tillval

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Re: Onödiga tillval

Inlägg av hybris »

Finns det ens några bilar med superbilsprestanda och dragkrok idag? Som dessutom har vridet direkt... Jag gissar på ett dragläge...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Tosh
Teslaägare

Inlägg av Tosh »

hybris skrev:
Det finns inga tillval då allt bör kryssas i. Resten är kompromisser... Och för de som önskar de kunde gå P85D men måste leva med bonntyget, fula bakluckan utan spoiler, osnygga bromsok och rnassa andra trista undantag och sedan förklara varför de inte vill ha det samtidigt som de sitter och gråter i sin S85a... ;-)
Bild
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

hybris skrev:
Finns det ens några bilar med superbilsprestanda och dragkrok idag?
Folk köper inte Tesla för att man inte har råd med en Ferrari, jag menar att TMS primärt är en bruksbil och superprestandan en glad bonus.

Finns det ens några bilar med familjebilsambitioner som saknar dragkrok idag?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

hybris skrev:
Simon skrev:
Är det någon som kan säga hur skillnaden mellan Ultra Hi-Fi-paketet och vanliga högtalare upplevs?
Det du märker direkt är den dåliga basen utan ultra... Sedan är ljudet mer optimerat plus två ytterligare högtalare. Så det du får är: bra sub, två ytterligsre högtalare, codecs som är optimerade för bilen tex taklucka etc. Att säga att ljudet är sämre med ultra är bara nonsens. För mig ett helt givet val. Det var Ultra som vann över Audi RS7s referensanläggning när AMS testade. I grunden är det samma stereo men ultra är utökad så när någon säger att ljudet är bättre utsn ultra vet du att de pratar nonsens. Frågan för dig är vilken budget du har för bilen och om detta tillval ör viktigare för dig än något annat...
Man kanske inte ska väga Ultra mot vanliga ljudanläggningen. I stället så tänkte jag vanliga + 25 tkr på extern uppgradering. Vet inte om det blir bättre men jag fick den känslan efter att ha läst lite på amerikanska forumet, sedan är många där (lite som du) att allt dom själva har valt är det bästa. För min del återstår bara att vänta och se.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

hybris skrev:
Det finns inga tillval då allt bör kryssas i. Resten är kompromisser... Och för de som önskar de kunde gå P85D men måste leva med bonntyget, fula bakluckan utan spoiler, osnygga bromsok och rnassa andra trista undantag och sedan förklara varför de inte vill ha det samtidigt som de sitter och gråter i sin S85a... ;-)
Sitter du och gråter i din Tesla för att du inte valde ett garage med plats för 20+ bilar och fyllde det med Koenigsegg m.fl. som står start klara beroende på vilken som passar bäst och känns bäst för dagen? Sedan antar jag att du sitter i din lilla privatjet och gråter över att du inte valde en maxutrustad 747?

Livet är fullt med kompromisser allt annat är dåliga ursäkter även för din del. Skulle hellre vilja kalla det prioriteringar och det är något som ALLA (tror jag) på denna jord får göra väldigt ofta. Att sedan kalla alla som inte gjort likadant som dig för bonnlurkar eller liknande känns trist.

Sedan skulle jag vilja flika in att jag valde inte 21" pga den stötiga komforten på testbilen som jag provade jämfört med 19", och ja testbilen hade luftfjädring. Detta val var en prioritering av komfort framför utsende och jag hade nog valt 19" även om det var 21" standard och 19" kostade extra, så jag tycker inte alla kryss är obligatoriska.

Ska också erkänna att jag kommer gråta lite varje gång jag sitter i min S85D och blir omkörd av en P85D så lite rätt får du men inte full pott.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare

Inlägg av olarsson »

Om man haft något att kompensera grät man kanske en skvätt i sin p85+ när p85d presenterades och man inte är värst längre.
Vi andra är trygga med att inte ängsligt maxa och kryssa allt utan uppskattar möjligheten till anpassning till den egna smaken som tillval erbjuder. :P
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare

Inlägg av olarsson »

Med det sagt så hade jag ändå idag sannolikt övervägt p85d då skillnaden mot s85(d) nu är ganska markant. Efter att ha lånat och kört en p85 under två veckor innan jag beställde förra vintern kändes inte skillnaden mot en s85 (som jag också hade tillgång till) tillräckligt stor.
Så förut, före "D", hade jag listat "P" som ett onödigt tillval.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

olarsson skrev:
Om man haft något att kompensera grät man kanske en skvätt i sin p85+ när p85d presenterades och man inte är värst längre.
Vi andra är trygga med att inte ängsligt maxa och kryssa allt utan uppskattar möjligheten till anpassning till den egna smaken som tillval erbjuder. :P
Håller med att det finns onödiga tillval eller tillval som inte faller alla i smaken. Maxat är inte alltid bäst enligt allas smak. Ett annat exempel på det är att den mest maxade (dyraste) färgen inte är den snyggaste och mest självklara valet för alla ens om det var helt oberoende alla "kompromisser".
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

hybris skrev:
LarsL skrev:
hybris skrev:
Är det vettigt med dragkrok på en bil med 700hk? Det är väl inga andra bilar med liknande prestanda som man slänger på drag på eller? Kanske funkar om de introducerar ett "dragkroksläge". Typ Insane, standard, superlimp mode... :-)
Model X och S är nog förträffliga dragbilar. Bra vridmoment och tyngd, dessutom finns ju nu fyrhjulsdrift också.
Jo men med 700hk och 1100 nm behövs ett läge som optimerar bilen för dragkrok. Kan bli enorm påfrestanda på bilen annars. Sett prestandabilar med drag som fått sprickor i hjulupphängining etc. Tex Alpina har haft problem...korkade förare kanske men... Typ ett läge som går i automatiskt nör man kopplar drag vore smart... Skulle även kunna optimera Dualdrive för dra...
Det behövs nog inget läge som optimerar bilen för dragkrok utan kanske, hos vissa, ett läge som optimerar chaufförens hjärna för kontrollen av höger foten... Jag antar att de som har dragkrok på sina bilar är medveten om de förändrade köregenskaper i sitt ekipage. De som inte har det skulle helst lämna in sina körkort, oberoende av vilket bilmärke de råkar välja.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jag tror faktiskt att S85D med 19" hjul är den bästa bilen. Det är också den varianten som listas med längst range.
Självklart är P85D häftig och på det sättet ett korrekt val och kanske det jag skulle göra... Men jag tror faktiskt jag blir nöjdare med en S85D.
Användarvisningsbild
cjk
Teslaägare

Inlägg av cjk »

LarsL skrev:
Jag tror faktiskt att S85D med 19" hjul är den bästa bilen. Det är också den varianten som listas med längst range.
Självklart är P85D häftig och på det sättet ett korrekt val och kanske det jag skulle göra... Men jag tror faktiskt jag blir nöjdare med en S85D.
Jag hade beställt en vanlig Model S 85, men när D lanserades bestämde jag mig för att ändra beställningen för att få fyrhjulsdrift. Hade det gått att få 85D i februari hade jag nog beställt en sådan istället för P85D.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Ja det är något jag funderat över, som en vanlig bilförare som inte alls är bilintresserad i övrigt, varför ska man då välja P över S? Jag förstår om man är entusiast och älskar att köra bara för att, men i övrigt...?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Nä, som sagt så tror jag att S85D är den bästa varianten om man inte är intresserad av tiden till 100. Däremot skulle jag absolut välja till D, eftersom jag gissar att det finns stora fördelar både vid drivning och regenerering med drift på alla hjulen.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Absolut! D känns självklar.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Tog också D för möjligheternas skulle och att jag tror den kommer vara ett bättre alternativ när bilen väl ska säljas någon gång.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Teslaspolen skrev:
Ja det är något jag funderat över, som en vanlig bilförare som inte alls är bilintresserad i övrigt, varför ska man då välja P över S? Jag förstår om man är entusiast och älskar att köra bara för att, men i övrigt...?
Då väljer man S. Har aldrig känt behov av mer effekt ellet något annat som P(+) ger över S. D ser jag inget behov av för min egen del heller men det är väl lite en smaksak. Nu fanns inte D när jag köpte min, men skulle jag köpa en nu så skulle det fortfarande bli en S85 med tech och vinter som enda (ja enda) tillval.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare

Inlägg av Simon »

Ny fråga: Är det sant att det bara är modell S med panoramatakfönster som kan ha takräcke?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Simon skrev:
Ny fråga: Är det sant att det bara är modell S med panoramatakfönster som kan ha takräcke?
Ja. Jag har det inte, och har inga fästen för takräcke.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Är det verkligen så att batterierna inte kan ta emot mer? De klarar ju 130kW från SC under gynnsamma förutsättningar. Jag ser här alltså en broms som aktiveras av bromspedalen, redan nu känns det ju lite halvfarligt att lägga mer broms på gasen.

Hur som helst så måste det vara bättre att bromsa med framhjulen än med bakhjulen bara. Om MA då dessutom kan balansera mellan bak och fram så borde ju bilen funka bättre.
Samma gäller ju för acceleration där det borde ge mindre slitage om alla hjul hjälps åt.

S85D är ju också den variant som har längst range, när jag tittar på specen. Fast det finns väl inga oberoende tester än antar jag så vi kan inte veta om det är korrekt.
Användarvisningsbild
drzaphod
Teslaägare

Inlägg av drzaphod »

Jag gjorde samma val när jag beställde min S85 som sedan blev en S85D när den presenterades. Den enda orsaken till att beställa P85D är att man kan beställa de bättre sätena som verkar vara bättre anpassade för oss som är långa. Men det är också den enda orsaken till att beställa den om man inte är sjukt intresserat av 0-100 hastighet, vilket jag inte är.

Sedan skall jag erkänna att det hade varit coolt, men det går inte att försvara de extra 200000 för mig själv eller revisionen bara för att jag vill gå 0-100 snabbare än 5,4 sekunder. ;)
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

LarsL skrev:
Hur som helst så måste det vara bättre att bromsa med framhjulen än med bakhjulen bara. Om MA då dessutom kan balansera mellan bak och fram så borde ju bilen funka bättre.
Samma gäller ju för acceleration där det borde ge mindre slitage om alla hjul hjälps åt.
Det beror väldigt mycket på underlaget vad som är att föredra när det gäller regenerativ broms. På torr asfalt är det givetvis att föredra framhjulsbroms men kommer du på is/hårdpackad snö och släpper gasen i en kurva när den regenerativa effekten påverkar framhjulen så går det väldigt fort rakt fram och eftersom det inte går så enkelt att "frikoppla" så måste man då moderera med "gaspedalen" vilket kan erfordra en del erfarenhet... Om bromskraften istället ligger bak så blir risken att man får ett bakvagnssläpp vilket givetvis också kan vara otrevligt men vanligen att föredra för en något aktiv förare. Vad gäller Tesla Model S/P85 D så blir det ju ännu mera spännande när hela bilen plötsligt släpper i en kurva när man överraskad släpper gasen i en kurva. Nu antar jag att bilens "antisystem" fungerar lika bra vid bromsning som acceleration men har inte sett några direkta tester på den regenerativa delen. Någon frivillig? Annars ska jag till Åre och testa lite vinteregenskaper på Model S i början på februari och då får jag väl passa på att testa lite avancerad bromsning också... Jag efterfrågar också flera lägen på regenerativa effekten. I Nissan Leaf kan man med en snabb knyck på riktningsväljaren ändra mellan D och B som det kallas, VW har ett system med flera lägen om man vickar på spaken. Att börja leta på mittdisplayen i Model S tar för lång tid och för mycket uppmärksamhet för att låta sig göras. Här finns plats för vidareutveckling anser jag.

Angående däckslitage så är givetvis "dual-drive" att föredra då kraften vid acceleration då fördelas på alla hjulen. Som jag ser det så är den enda nackdelen (utöver kostnaden) med "dual-drive" den ökade, och ganska högt placerade, vikten på framvagnen. Att "frunken" blir lite mindre kan jag nog leva med... ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Jätte bra om det kunde testas, på någon stor parkering eller liknande... Det är sånt här journalisterna skulle testa istället för att det går att ladda på en SC, suck.

Ja, omställningen borde finnas lättillgänglig. Går den att sätta upp till rattknapparna?
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Simon skrev:
Stämmer. Jag skaffade det samtidigt som bilen. (För skidor och cyckelställ.)
Efter 400 mil har jag inte provat det ännu.
Fasar för det extra luftmotståndet och påföljande förkortad räckvidd.

Man ska inte underskatta hur mycket en Model S kan lasta innanför skalet. Det är helt galet mycket.
Både längdskidor och slalomskidor ryms enkelt om man fäller ett baksäte. Behöver inte sticka fram mellan förarsätena.
(Tänk Stealthbomare. All last väl dold innanför skalet.)

Cyckelstället kommer väl fram närmare sommaren. Men jag misstänker att det kan kräva mer planering vid långresor.
(pga höjd förbrukning)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

pegs skrev:
Cyckelstället kommer väl fram närmare sommaren. Men jag misstänker att det kan kräva mer planering vid långresor.
(pga höjd förbrukning)
Skriv gärna nån rad om vad du får för förbrukning med hojen på taket.
Skriv svar