Supercharger credit även för Model S och X

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

vigge50

Supercharger credit även för Model S och X

Inlägg av vigge50 »

Tydligen så planerar Tesla att introducera Supercharger credit även till Model S och Model X för att kunna sänka priserna på bilarna ytterligare. Enligt källor som ska vara insatta i programmet ska detta införas med 8.0 eller 8.1.

https://electrek.co/2016/09/02/tesla-su ... model-s-x/
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Re: Supercharger credit även för Model S och X

Inlägg av Foluke »

Om jag fattar detta rätt kommer det väl att stoppa den växande överbelastning av t.ex. Taxi på SuC. Bilarna får en rörlig kostnad. Då kan de lika gärna ladda i en egen taxistolpe. Det kostar på båda hållen.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

Eftersom köpet av en S eller X idag innebär att man får ladda fritt pä SUC. Så blir det nog svårt att ändra det för befintliga Tesla ägare.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Med tanke på hur få kWh de flesta laddar på SuC blir det sannolikt billigare för merparten av Teslaägare att betala per kWh. Jag laddar knappt 160 kWh/månad, 1920 kWh/år på SuC, så hittills har elen (genom merkostnaden för SuC i bilen, ca 19000) kostat mig i runda slängar 10 kr/kWh. Om jag har kvar bilen i tre år så krymper kostnaden till ca 3 kr/kWh. Håller bilen 10 år blir det ingen bra affär för Tesla om inte elen kan köpas/produceras extremt billigt.

Ponera att Chademo nu kommer med upp till 150kW laddare eller mer, vilket lär vara på gång, så skulle de framtida Teslaägarna bli klart intresserade av det alternativet för sannolikt ungefär samma kostnad som att ladda vid SuC.
Om det blir på detta viset kan Tesla som nämnts sälja el till alla elbilar som kan snabbladdas. Allt som behövs är en fiffig adapter från Tesla-standard till CCS eller Chademo och en ID-koppling mellan denna och resp bilägare. För laddinfrastrukturen bådar detta ganska gott tycker jag. Gratis är inte alltid bäst...
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Frågan är om de kan ta så mycket betalt per kWh att de kan finansiera utbyggnaden. Tror inte att några 5kr/kWh räcker för det... Men det här har väl Tibor redan skrivit en artikel om gissar jag, läser den på torsdag.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

LarsL skrev:
Frågan är om de kan ta så mycket betalt per kWh att de kan finansiera utbyggnaden. Tror inte att några 5kr/kWh räcker för det... Men det här har väl Tibor redan skrivit en artikel om gissar jag, läser den på torsdag.
:lol:
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

Gustafsson skrev:
Med tanke på hur få kWh de flesta laddar på SuC blir det sannolikt billigare för merparten av Teslaägare att betala per kWh. Jag laddar knappt 160 kWh/månad, 1920 kWh/år på SuC, så hittills har elen (genom merkostnaden för SuC i bilen, ca 19000) kostat mig i runda slängar 10 kr/kWh. Om jag har kvar bilen i tre år så krymper kostnaden till ca 3 kr/kWh. Håller bilen 10 år blir det ingen bra affär för Tesla om inte elen kan köpas/produceras extremt billigt.

Ponera att Chademo nu kommer med upp till 150kW laddare eller mer, vilket lär vara på gång, så skulle de framtida Teslaägarna bli klart intresserade av det alternativet för sannolikt ungefär samma kostnad som att ladda vid SuC.
Om det blir på detta viset kan Tesla som nämnts sälja el till alla elbilar som kan snabbladdas. Allt som behövs är en fiffig adapter från Tesla-standard till CCS eller Chademo och en ID-koppling mellan denna och resp bilägare. För laddinfrastrukturen bådar detta ganska gott tycker jag. Gratis är inte alltid bäst...
/70D
Då "kostar" det Tesla ca 500.- om året för dej, vilket ger att de får en kostnad för din elförbrukning om 20 år... Om vi räknar med 20k/bil uppdelat på 10k/el & 10k/utbyggnad.

Skickat från min LG-H860 via Tapatalk
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Försumbar total kostnad för Tesla förstås i mitt och de flestas fall, men det gäller att försäljningen av bilar ökar, annars har man snart varenda såld Tesla som fortsätter att generera kostnader så länge de rullar utan att inbringa några pengar. Också ett skäl att gå över till en betalningsmodell per kWh, vilken ju skulle ge motsatt effekt och gynna utbyggnaden av SuC på sikt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jag tror det är en farlig väg att gå. Jag laddar jättesällan på SuC, har nog laddat några hundra kWh totalt där på snart ett år. Men jag hade inget emot att betala fullpris för fri laddning inbakat i bilens pris - dels känns det jävligt skönt att ha, dels vill jag bidra till nätverkets utbyggnad. Men om många ges alternativet att "pay as you go" får de nog in mindre pengar i längden.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare

Inlägg av Machris »

Dessutom bara jobbigt att behöva räkna på olika alternativ om man är lagd åt det ekonomiska hållet. Ibland är det skönt att bara betala en gång för alla o sen slippa fundera
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Min poäng är ju att man laddar ganska lite på SuC i förhållande till bilens totala förbrukning. Kostnaden är rätt liten varje gång, lägger inte mer pengar än på resgodiset...jag tycker inte alls det är meckigt att använda t.ex. Chademo, bara att lägga emot taggen en sekund å ladda som vanligt. Räkningen kommer sen som alla andra räkningar. Går säkert att ha autogiro också. Hade hastigheten i början av laddningen varit bättre med Chademo hade jag hoppat SuC och laddat där det passar bäst ur körsynpunkt ett antal gånger.
För den som åker bil långt i yrket är det förstås en helt annan sak.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Med tanke på skatteregler och så kan det också vara bäst att betala i efterhand.. Om man köper bilen via företaget. Dels så är bara halva momsen möjlig att dra när det är inbakat i bilpriset, dels höjer det ev. förmånsvärden, försäkringspremie och sånt som baseras på bilpriset.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

En variant för att få bort vardagsladdare och samtidigt inte försämra/förvärra för de som sköter sig vore att skicka med en pott som räcker för en normal användare. Då skulle Tesla fortfarande kunna ta samma betalning på en ny bil och därmed få betalt för SC utbyggnaden. Kostnaden för kWh utöver det behöver då inte heller vara hysterisk eftersom alla redan betalt för hårdvaran.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
En variant för att få bort vardagsladdare och samtidigt inte försämra/förvärra för de som sköter sig vore att skicka med en pott som räcker för en normal användare. Då skulle Tesla fortfarande kunna ta samma betalning på en ny bil och därmed få betalt för SC utbyggnaden. Kostnaden för kWh utöver det behöver då inte heller vara hysterisk eftersom alla redan betalt för hårdvaran.
Någon sådan hybridlösning tror jag är ett måste, om de inte tänker sig att nätverket är färdigbyggt och därmed ska betalning för laddandet bara finansiera ström och drift (och hålla nere användandet). Alla bilar bör på något sätt även bidra till expansionen om den ska kunna fortsätta.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

ja men clever och fortum och vattenfall, bygger ju ut, sålt några bilar?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Clever, Fortum och Vattenfall investerar pengar från annat håll. Teslas Superchargers ska ju finansieras inom Tesla med hjälp av bilförsäljning. Och systemet har ju funkat hyggligt, med tanke på hur mycket mer Tesla lyckats bygga än de där tre.

Jag gissar att det antingen blir en aktiveringssumna per bil och sedan per kWh, alternativt en större aktiveringsavgift med en pott. Att ha "grattis" funkar inte eftersom det alltid finns snåljåpar som heller än att betala 2-300kr/månad åker iväg och sitter vid en SC några timmar i veckan.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Håller med dom två senaste inläggen...
(Och en massa tidigare oxo men orkade inte krångla med citat från dubbla inlägg här på mobilen)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar