Gigafactory
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Gigafactory
Stämmer priserna på batterierna då får jag att batteriet i en Model S 85 borde kosta:
ca 255 dollar/kWh
25% moms
5% tull
8 kr/dollar
= 255 x 85 x 8 x 1,05 x 1,25 = ca 227.500 kr
Nytt pris 195 dollar/kWh
= 195 x 85 x 8 x 1,05 x 1,25 = ca 174.000 kr
Detta ger drygt 50.000 kr i lägre pris, detta påstår de ska göra att en elbil blir likvärdig i pris med en fossilbil. Är en Model S för 850.000 kr likvärdig en fossilbil för 850.000 kr?????
ca 255 dollar/kWh
25% moms
5% tull
8 kr/dollar
= 255 x 85 x 8 x 1,05 x 1,25 = ca 227.500 kr
Nytt pris 195 dollar/kWh
= 195 x 85 x 8 x 1,05 x 1,25 = ca 174.000 kr
Detta ger drygt 50.000 kr i lägre pris, detta påstår de ska göra att en elbil blir likvärdig i pris med en fossilbil. Är en Model S för 850.000 kr likvärdig en fossilbil för 850.000 kr?????
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Re: Gigafactory
.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag försökte se på ett ungefär i grafen vad priset är idag och gissade då på 255 dollar/kWh. Sedan står det ganska tydligt att när priset går under 200 dollar/kWh ska priset på en elbil bli jämförbart med en fossilbil. Ska kolla när jag kommer hem hur mycket BMW 5-serie man får 850 tkr, men gissar att man kan komma ganska nära ett acc. på 5,5 s och få nästan liknande utrustning. Men, nu har jag än så länge bara provkört Teslan, så känns det som att detaljkvaliten är lite bättre på 5-serien. Kanske ändrar jag mig när jag fått köra min bil ett sedan?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Priset jag syftade på var den jag beställt och det är snålversionen S85D med 5 säten. En BMW 535xi med liknande utrustning kostar 680 tkr vilket innebär att om batterierna går ner under 200 till tex 190 dollar/kWh så är min model S är 25% dyrare må vara att den har bara aluminium. Det känns ändå inte som att batteriprisets sänkning till under 200 räcker för att priset ska bli likvärdigt.Svenssons skrev:Det står "battery-powered cars" och inte Model S samt "start to become" och inte always. Är BMW 5-serien byggd helt i aluminium tex? Model S P85D accelererar från 0-100 på 3,4 sekunder. Vad kostar motsvarande bilar med den accelerationen? Hur många av dessa har 5+2 säten?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
En Mercedes E 63 AMG 4MATIC ligger på ungefär samma prestanda (till 100) och har faktiskt liknande pris. Förmodligen kommer man vid en direkt jämförelse känna skillnad i inredningskvalitet mm. Men teknikpaketet i Model S framstår som ett klipp när man börjar kryssa extrautrustning.
Sen har vi bränslekostnaden. 1,4 l/mil i staden låter inte direkt lockande.
Sen har vi bränslekostnaden. 1,4 l/mil i staden låter inte direkt lockande.
elon har sagt att han skulle bli "disappointed if it took us 10 years to get to $100 a kilowatt-hour pack.”
det är en mycket aggressivare prispressning de
det är en mycket aggressivare prispressning de
.
Det beror lite på hur man ska tolka texten "competitive with conventional cars", du tolkar det som en bil med exakt samma teknik och upplaga som elbilen utom drivlinan, jag tolkar det som en likvärdig bil form av prestanda och utrustning oavsett allt annat.
Det är lite grann det jag menade med denna tråd att det krävs mer förändringar på elbilen än BARA att få ner priset på batterierna och helt riktigt som du säger så är ju till exempel upplagen en sådan sak som måste öka för att minska priset på elbilen och det finns säkert fler saker (som tex BMW redan uppnått).
Det är lite grann det jag menade med denna tråd att det krävs mer förändringar på elbilen än BARA att få ner priset på batterierna och helt riktigt som du säger så är ju till exempel upplagen en sådan sak som måste öka för att minska priset på elbilen och det finns säkert fler saker (som tex BMW redan uppnått).
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Competitive betyder inte samma inköpspris.
Tesla Model 3 kommer kosta kring 350 000 kronor i Sverige, men kommer att vara likvärdig bilar som kostar 100 000 kronor lägre.
Varför? Drivmedel 2:-/mil isf 14:-/mil...
Och vid långfärder drivmedel 0:-/mil.
På ett år sparar man lätt in 20 000 kronor i bensin.
Då kan startpriset för elbilen vara högre men den är ändå likvärdig.
Tesla Model 3 kommer kosta kring 350 000 kronor i Sverige, men kommer att vara likvärdig bilar som kostar 100 000 kronor lägre.
Varför? Drivmedel 2:-/mil isf 14:-/mil...
Och vid långfärder drivmedel 0:-/mil.
På ett år sparar man lätt in 20 000 kronor i bensin.
Då kan startpriset för elbilen vara högre men den är ändå likvärdig.
Du har rätt att man ska inte bara väga in inköpspriset i det uttrycket. Mitt misstagTiborBlomhall skrev:Competitive betyder inte samma inköpspris.

De tänkte sig kanske mer som biltidningarna att räkna ut totalkostnaden på typ 3 år.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Lite bilder på Gigafactory från förra veckan:
http://www.rgj.com/picture-gallery/news ... n/21467201
http://www.rgj.com/picture-gallery/news ... n/21467201
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Jeezus
Byggnaden blir på två våningar, ja.
Förutom att våning ett verkar bli sådär 10m hög och ovanvåningen 6m...
Titta på bild 9 där syns det extra tydligt.

Byggnaden blir på två våningar, ja.
Förutom att våning ett verkar bli sådär 10m hög och ovanvåningen 6m...
Titta på bild 9 där syns det extra tydligt.