Tvättbjörn -> isbjörn-transformation

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Tvättbjörn -> isbjörn-transformation

Inlägg av Herr X »

Bild

Idag ska äntligen min tvättbjörn få wrap på fronten så att den blir helvit. Har kört runt så här sedan i mars.
Folk har stirrat, pekat och hånskrattat.
Återkommer med bilder på skönheten när hon fått sin skrud åter.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Re: Tvättbjörn -> isbjörn-transformation

Inlägg av grenhall »

Herr X skrev:

Idag ska äntligen min tvättbjörn få wrap på fronten så att den blir helvit. Har kört runt så här sedan i mars.
Folk har stirrat, pekat och hånskrattat.
Återkommer med bilder på skönheten när hon fått sin skrud åter.

Vi ser fram emot slutresultatet. Det är en jäkla fin folie du har iaf.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Hur kommer det sig att du kört runt med den som Tvättbjörn så pass länge?

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Jocce skrev:
En gång när jag skulle köra in i garaget så hoppade garageväggen rakt in i fronten på bilen så att den blev skrapad. I mars tog de bort wrappen och lackade om fronten.
Fick vänta tre veckor innan jag kunde wrappa igen eftersom lacken måste härda innan det går att wrappa över ny lack.
En fredag i april hade jag fått tid för wrap, men på torsdagen, kvällen innan jag hade tid för wrappning, hoppade garageväggen återigen in i bilens front på exakt samma ställe. Det visade sig att fronten fick mycket värre skador så hela fronten fick bytas. Delen tog tid att beställa och semestrarna kom emellan. Delen byttes och lackades i början av augusti, för drygt tre veckor sedan, och nu ska den äntligen wrappas! Håller tummarna för att väggen slutar att bete sig på det sättet framöver. Man önskar ju att fasta hinder kunde stå stilla när man backar...
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

Vi håller alla tummanrna för att din garagevägg väljer att stå stilla i kväll när "The ICE-bear" kommer hem.

Hur tänkte du föresten här? Konstigt smeknamn på en elbil.. :?
Tesla Model Y
vigge50

Inlägg av vigge50 »

gellerstam skrev:
Vi håller alla tummanrna för att din garagevägg väljer att stå stilla i kväll när "The ICE-bear" kommer hem.

Den heter inte det i vanliga fall, har fått det smeknamnet nu tillfälligt för utseendet.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare

Inlägg av gellerstam »

vigge50 skrev:
gellerstam skrev:

Den heter inte det i vanliga fall, har fått det smeknamnet nu tillfälligt för utseendet.
Heter väl Beatrice om jag mins rätt. Men namn och smeknamn behöver ju inte vara lika... :-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Herr X skrev:
Jocce skrev:
En gång när jag skulle köra in i garaget så hoppade garageväggen rakt in i fronten på bilen så att den blev skrapad. I mars tog de bort wrappen och lackade om fronten.
Fick vänta tre veckor innan jag kunde wrappa igen eftersom lacken måste härda innan det går att wrappa över ny lack.
En fredag i april hade jag fått tid för wrap, men på torsdagen, kvällen innan jag hade tid för wrappning, hoppade garageväggen återigen in i bilens front på exakt samma ställe. Det visade sig att fronten fick mycket värre skador så hela fronten fick bytas. Delen tog tid att beställa och semestrarna kom emellan. Delen byttes och lackades i början av augusti, för drygt tre veckor sedan, och nu ska den äntligen wrappas! Håller tummarna för att väggen slutar att bete sig på det sättet framöver. Man önskar ju att fasta hinder kunde stå stilla när man backar...

Ha ha ha, dagens garv! ;) Störande med hoppande väggar m.m. ;)

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

gellerstam skrev:
Heter väl Beatrice om jag mins rätt. Men namn och smeknamn behöver ju inte vara lika... :-)
Exakt. Beatrice Bengtsson heter hon.
Men man måste ju få skoja till det och kalla henne för "tvättbjörnen" när hon är så lik en sådan.
Bild
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Waxinator
Teslaägare

Inlägg av Waxinator »

Jag har hela tiden tyckt att din foliering varit snygg och fräck !!! :twisted: :oops: :lol:
Synd att du ska avmaskera den mystiska Beatrice.

Bild
Model S P90DL - Facelift - Midnight Silver - Light Gray Lether. Levererad 3-Aug-2016. ( http://www.section4.se )
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare

Inlägg av gellerstam »

Herr X skrev:
gellerstam skrev:
Exakt. Beatrice Bengtsson heter hon.
Men man måste ju få skoja till det och kalla henne för "tvättbjörnen" när hon är så lik en sådan.
Bild
Konstigt att många har stannat pekat och skrattat när hon är så söt? :)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Bear-trix?
Användarvisningsbild
Andreas Muller
Teslaägare

Inlägg av Andreas Muller »

Äntligen finns en förklaring. Det är inte bara garageväggar som flytta på sig, men det finns också sparkande carport-stolpar.
image.jpeg
Stromare
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare

Inlägg av gellerstam »

Andreas Muller skrev:
Äntligen finns en förklaring. Det är inte bara garageväggar som flytta på sig, men det finns också sparkande carport-stolpar.

Aj vad surt. :evil:
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag kan meddela att det finns även grindportar som är typ självstängande. Tack och lov var det inte Teslan de stängde för.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare

Inlägg av DSV »

Lite förvånad över alla parkeringsskador, i min naiva illusion så trodde jag faktiskt bilen stannade själv om man körde för nära i en parkeringssituation. Men det gör den uppenbarligen inte trots man är mitt för ena parkeringssensorn? Hur kort är närgränsen på givarna?
Att den är klumpig och svårnavigerad i trånga utrymmen är annars en stötesten i teslaägande för mig men tänkte mig att tekniken erbjöd en lösning här.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

DSV skrev:
Lite förvånad över alla parkeringsskador, i min naiva illusion så trodde jag faktiskt bilen stannade själv om man körde för nära i en parkeringssituation. Men det gör den uppenbarligen inte trots man är mitt för ena parkeringssensorn? Hur kort är närgränsen på givarna?
Att den är klumpig och svårnavigerad i trånga utrymmen är annars en stötesten i teslaägande för mig men tänkte mig att tekniken erbjöd en lösning här.
Välkommen till forumet!

Det finns parkeringssensorer runt om bilen, men om avståndet till hindret är mindre än 30cm så lyser det rött och står STOP. När jag kör in i garaget har jag bara 15cm marginal på var sida, så jag har ingen som helst hjälp av sensorerna - det lyser bara rött överallt och jag får köra på känsla.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare

Inlägg av gellerstam »

Herr X skrev:
Det finns parkeringssensorer runt om bilen, men om avståndet till hindret är mindre än 30cm så lyser det rött och står STOP. När jag kör in i garaget har jag bara 15cm marginal på var sida, så jag har ingen som helst hjälp av sensorerna - det lyser bara rött överallt och jag får köra på känsla.
Du får klä väggarna med ngt mjukt. Gammal bäddbadrass?
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare

Inlägg av Daniel »

Vad fick du betala för wrappningen Herr_X?

Börjar bli mer och mer sugen på uppdatera färgen på Bruna Faran™ från högblank till matt-brun. Framförallt för att jag skulle vilja ha den svarta plastfronten i annan färg då jag tycker att den nya fronten är så j**la mycket snyggare och själv vill ha någon typ av facelift innan man kan plocka ut sin Model 3 om ett par år...
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Daniel skrev:

Börjar bli mer och mer sugen på uppdatera färgen på Bruna Faran™ från högblank till matt-brun. Framförallt för att jag skulle vilja ha den svarta plastfronten i annan färg då jag tycker att den nya fronten är så j**la mycket snyggare och själv vill ha någon typ av facelift innan man kan plocka ut sin Model 3 om ett par år...
Wrap av hela bilen kostade 16 000 hos Wrapzone i Sthlm.
En av huvudanledningarna var att få nosecone i samma färg som bilen. Det är enormt mycket snyggare.

Du kan också lämna in nosecone för lackering i bilens färg, det borde vara billigare än att wrappa hela bilen.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare

Inlägg av Daniel »

Herr X skrev:
Daniel skrev:

Wrap av hela bilen kostade 16 000 hos Wrapzone i Sthlm.
En av huvudanledningarna var att få nosecone i samma färg som bilen. Det är enormt mycket snyggare.

Du kan också lämna in nosecone för lackering i bilens färg, det borde vara billigare än att wrappa hela bilen.
Tack! 16k är ändå inte så sjukt blodigt.
Hur länge behöver de ha bilen och får man lånebil under tiden?
Användarvisningsbild
r82
Teslaägare

Inlägg av r82 »

Daniel skrev:
Börjar bli mer och mer sugen på uppdatera färgen på Bruna Faran™ från högblank till matt-brun.
8-)
IMG_2467.jpg
Hitta en egen färg :D
85D #88123 matt brun metallic (2015-2019), väntar på Y LR
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare

Inlägg av DSV »

Herr X skrev:
DSV skrev:
Välkommen till forumet!

Tack, har surfat runt i formuet i stealth-mode ett bra tag så vid det här laget känns det som jag känner er utan att själv ha öppnat munnen.

30cm känns lite som backsensor anno 90-tal. Åtminstone hade jag förväntat mig det hänt lite mer där även om min egen bil inte är mycket bättre. Har däremot för mig jag var farligt nära att skrapa en vw pga jag förväntade mig ha ett par dm kvar när parkeringssensorn nådde sitt max-varning.
Det är ju fram till 30cm man kan köra på känn och efter det man verkligen behöver hjälp, är få förunnat att ha en garageport som erbjuder sådana marginaler. Brukar iofs lösa det enkelt genom att låta bilen stå ute.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

DSV skrev:
Tack, har surfat runt i formuet i stealth-mode ett bra tag så vid det här laget känns det som jag känner er utan att själv ha öppnat munnen.
Jag hoppas för allt i världen att du inte missat att det finns en utmärkt Teslapodd också!
DSV skrev:
Det är ju fram till 30cm man kan köra på känn och efter det man verkligen behöver hjälp, är få förunnat att ha en garageport som erbjuder sådana marginaler.
Jag håller till 100% med dig här. Det är just vid finliret som man behöver hjälp för att inte skrapa i, särskilt eftersom bilen är så bred - märkligt att man inte fått till detta.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

hade man fått en kamera framåt (som tex Leaf har) så hade många av problemen lösts.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar