Men när det t gäller fossilbilar så är det väl så att så fort man kopplar ur/lägger i friläge så kan inte hjulen längre drivs motorn utan då börjar det spruta in bränsle för att hålla den på tomgång. Endast om du har växel i och motorbromsar kommer motorn att stänga av bränsletillförseln när du släppt gasen.
Du har aldrig höga varv om du lagt ur växeln på en fossilbil.. Då går den på tomgång.
Läste förresten för många år sen om en olycka med en kille som tyckte han var smart och skulle spara bränsle... Han stängde helt av motorn i nedförsbacke... Och rullade utan växel ned för en lång backe... Gick bra till han var tvungen att korrigera kursen med ratten... Rattlåset slog till och sen gick det rätt fort ner i diket.
Så bör man inte göra...
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Hm.. det där med att lägga i friläge är jag rätt säker på inte ger någon besparing vare sig på elbil eller på fossilbil.
På elbilen har du ju regen som du nog spar mer på att använda, och på en vanlig bil som inte är 10 år gammal fungerar det så att vid gasuppsläpp med växel i så drivs motorn av hjulen istället för av bränsle, vilket gör att man har nollförbrukning om man rullar med växel i. Slår du i friläge kommer det böja spruta in soppa i motorn igen för att hålla den igång.
På en elbil så är det bättre till en viss gräns att rulla fritt än att ladda batteriet. D v s när man kommer upp i en fart där det ökade rullmotståndet och luftmotståndet är större än laddförlusterna är det bättre att återvinna.
På en förbränningsmotorbil kan det också vara bättre att rulla fritt på tomgång om hjulen håller motorn på höga varv. Men det torde vara rätt ovanligt. Kanske om man ligger på Autobahn i 250 km/h och kopplar fritt och rullar istället för att motorbromsa. Men i det läget är nog inte bränsleförbrukning högsta prio i alla fall...
Volkswagen har en funktion på sina nyare bilar med DSG där de automatiskt frirullar i neutral när du släpper gasen under många omständigheter, även i lägre hastigheter. Jag har svårt att se att de skulle byggt in en sån funktion om det inte kunde ge något övertag, även om jag själv också blev förvånad eftersom motorn ju behöver bränsle på tomgång till skillnad från vid motorbroms.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Bmwn har ju slå på automatiska torkare på samma knapp, så jag har gjort fetbroms av misstag i hyfsat låg fart. Då funkade den som "nödbroms". Tveksamt användbart om jag ska vara ärlig. Om du ska bromsa snabbt så är det ju reptilhjärnan som gäller, och då är det foten som gäller.
Jo fast när fotbromsen har havererat så är det nödbromsen/handbromsen som gäller. Kan intyga att den inte alls tar lika bra som man hade hoppats i det läget då är det tur att man har ratten kvar.
Bmwn har ju slå på automatiska torkare på samma knapp, så jag har gjort fetbroms av misstag i hyfsat låg fart. Då funkade den som "nödbroms". Tveksamt användbart om jag ska vara ärlig. Om du ska bromsa snabbt så är det ju reptilhjärnan som gäller, och då är det foten som gäller.
Jo fast när fotbromsen har havererat så är det nödbromsen/handbromsen som gäller. Kan intyga att den inte alls tar lika bra som man hade hoppats i det läget då är det tur att man har ratten kvar.
Fast att hålla inne den knappen på en Tesla är inte alls samma sak som att dra handbromsen på någon annan bil. Teslan kommer nödbromsa för fullt primärt med de vanliga bromsarna. Om den också drar åt parkeringsoken vet jag faktiskt inte men det hade väl varit rimligt (ifall det är nåt problem med de vanliga bromsarna).
Fast att hålla inne den knappen på en Tesla är inte alls samma sak som att dra handbromsen på någon annan bil. Teslan kommer nödbromsa för fullt primärt med de vanliga bromsarna. Om den också drar åt parkeringsoken vet jag faktiskt inte men det hade väl varit rimligt (ifall det är nåt problem med de vanliga bromsarna).
När det vanliga systemet gått sönder så måste det finnas ett oberoende system som nödbroms. Tyvärr är ju bilars bromssystem felkonstruerade då de vid ett haveri tex en brusten oljeledning tappar bromsverkan istället för att anlägga bromsen. En lastbil har ju ett mer korrekt system då bromsarna ligger på när signal saknas, lufttrycket alltså. Det gör att bilen förblir säker även om en bromsledning går av.
Tesla har vad jag förstått samma system tänk som andra bilar då de låter nödbromsen ligga på en egen krets med egna belägg och ok. Systemet blir ju då hyfsat säker men långt ifrån vad som skulle krävas om bilar hade behövt CE märkning tex. Men jag hoppas verkligen att nödbromsen åtminstone funkar i alla hastigheter och inte bara i låga, annars kan det bli lite jobbigt.
Men när det t gäller fossilbilar så är det väl så att så fort man kopplar ur/lägger i friläge så kan inte hjulen längre drivs motorn utan då börjar det spruta in bränsle för att hålla den på tomgång. Endast om du har växel i och motorbromsar kommer motorn att stänga av bränsletillförseln när du släppt gasen.
Du har aldrig höga varv om du lagt ur växeln på en fossilbil.. Då går den på tomgång.
Alltså, vad jag menade var att det kan vara bättre att det kan vara mindre förlust att låta bilen går på tomgång på friläge än att låta motorn gå på högre varv drivna av hjulen, vilket med skulle vara fallet i höga farter på hög växel (i 60 km/h verkar det dumt att motorbromsa på 2:an). Även om den såklart drar mindre exakt just när man motorbromsar, så minskar ju även farten snabbare (eller ökar inte lika snabbt i fallet nedförslut), så sett över hela färden kan det dra mindre att rulla fritt med motorn på tomgång. Men detta är ju extrema specialfall, och lönar sig knappast att tänka på i praktiken. Särskilt inte med en dieselbil där förlusterna är mindre.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Regen ska genom drivlina två gånger. Laddförluster på det. Brukar väl sägas ca 60 % av energin tillbaka. Rullar du får du tillbaks allt. Men om hastigheten ökar förloras mer på luftmotstånd. Kan dock öka mkt innan det blir sämre.
Behöver man inte ta ner farten, rulla
Ta ner farten, regen
Räcker inte regen, bromsa (eller planera bättre).
Alltså, vad jag menade var att det kan vara bättre att det kan vara mindre förlust att låta bilen går på tomgång på friläge än att låta motorn gå på högre varv drivna av hjulen, vilket med skulle vara fallet i höga farter på hög växel (i 60 km/h verkar det dumt att motorbromsa på 2:an). Även om den såklart drar mindre exakt just när man motorbromsar, så minskar ju även farten snabbare (eller ökar inte lika snabbt i fallet nedförslut), så sett över hela färden kan det dra mindre att rulla fritt med motorn på tomgång. Men detta är ju extrema specialfall, och lönar sig knappast att tänka på i praktiken. Särskilt inte med en dieselbil där förlusterna är mindre.
Mmm.. För att det ska vara effektivt att motorbromsa bör så hög växel som möjligt användas.. Då blir skillnaden från att endast rulla inte så stor heller.
Jag hörde från någon som tog körkort i nyare tid att det nu läggs vikt vid att köra ekonomiskt. Han hade t.o.m. haft en lektion där man inte fick använda bromsen alls under hela timmen. Undrar hur dom ska lära ut elbilskörning då map att olika elbilar har olika mycket regen
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag hörde från någon som tog körkort i nyare tid att det nu läggs vikt vid att köra ekonomiskt. Han hade t.o.m. haft en lektion där man inte fick använda bromsen alls under hela timmen. Undrar hur dom ska lära ut elbilskörning då map att olika elbilar har olika mycket regen
Det är väl tvärtom busenkelt att köra en hel lektion utan att använda bromsen i en elbil? Ecodriving blir lättare, och behovet av ecodriving blir dessutom mycket mindre. Inte för att det spelar nån större roll - körskolor är definitivt ingen framtidsbransch just nu.
Det är väl tvärtom busenkelt att köra en hel lektion utan att använda bromsen i en elbil? Ecodriving blir lättare, och behovet av ecodriving blir dessutom mycket mindre. Inte för att det spelar nån större roll - körskolor är definitivt ingen framtidsbransch just nu.
En ung släkting till mig blev kuggad på uppkörningen för att han inte tillämpade optimal ekoteknik. Uppkörningen skedde på en obligatorisk dieselbil och han hade aldrig kört diesel förut. Tydligen krävs det lite annan taktik då. Ganska hårt dömt, det kostar dyra pengar och han gjorde inga andra fel. Däremot hade han vid privat landsvägskörning hanterat en allvarlig olycka föredömligt: bilen framför rammades frontalt av en gubbe som kom över på fel sida, i ca 80+80. Ingen dog men nioåringen i framsätet i den "oskyldiga" bilen fick bestående ögonskador av krockkudden.
Så det var en ovanligt väl ägnad förare som blev både kuggad och luggad där. (Han fick senare köpa min Saab för en tia som han hittade under sätet -- även det en ganska säker bil.)
Fast det är ju en ganska bra övning även om man struntar i att det är ECO. Det blir lite som att åka skidor utan stavar, du lär dig lite mer om hur bilen fungerar helt enkelt.
Edit: skulle kunna tänka mig att framtida körprov består i att köra utan att använda regen och/eller bromsar.
Edit: skulle kunna tänka mig att framtida körprov består i att köra utan att använda regen och/eller bromsar.
Framtida körkort? Jag brukar skoja och säga att dottern kastat bort pengarna nu när hon tog körkort.
Ingen kommer behöva körkort om 7-8 år- max 10år när autonoma bilen har tagit över
Framtida körkort? Jag brukar skoja och säga att dottern kastat bort pengarna nu när hon tog körkort.
Ingen kommer behöva körkort om 7-8 år- max 10år när autonoma bilen har tagit över
Från den dag då alla bilar som säljs är autonoma kommer det trolige dröja ytterligare minst 10-15 år till alla bilar är det.. om inte ännu längre.
Hela bilflottan ska ju bytas ut..
Sen är jag ändå osäker på att det kommer bli så. Jag tror bilar kommer "kunna" vara autonoma.. och att vissa vägar/områden kommer kräva att bilen kör själv för att man ska få åka på dom vägarna, men tror det är väldigt långt till vi inte kommer kunna köra våra bilar själv då vi vill.
Det sitter fortfarande två förare på ett flygplan.
Det gör det på flygplan med autopilot, precis som i dagens bilar med autopilot. Men det gör det inte i helt autonoma flygplan, vilket det ju faktiskt också finns gott om - såkallade UAV:er. Så det kanske är där parallellen skulle dragits...
Man kunde säkert ha lyckats få även trafikflyg autonoma vid det här laget, men incitamenten är inte riktigt lika stora där. Inte minst därför att det kan vara svårt att få passagerarnas förtroende på samma sätt. Många är rädda för att flyga trots att det egentligen är säkrare än att åka bil. Omständigheterna är lite annorlunda - om en självkörande bil stöter på en situation den inte kan hantera så kan den alltid köra av och stanna. Svårare för ett flygplan att göra det. Kostnaden för två piloter fördelat på upp till hundratals passagerare blir inte heller så stor.
Med Fords löfte om att om fem år ha en fordonsflotta självkörnade bilar till taxibilar och bilpooler. Med Volvos försök med uber och självkörande bilar i Göteborg (nu nästa sommar?) och att första självkörande taxin i Japan är igång i åtanke, så.....inom 10 år
Jag tror inte att man om 10 år kommer behöva ta körkort så som vi gjort hittills. Man kommer självklart behöva det om man vill kära utan AP Men lite på samma sätt som att man nu kan få ett körkort bara giltigt för automatväxlade bilar, kan man få ett certifikat till att "köra" autonoma bilar
Busskort kanske behövs, med tanke på alla som transporteras? Beträffande jämförelsen med flygplan, som nog iofs har många fler parametrar och högre hastigheter att ta hänsyn till i beräkningarna
Den springande punkten här är "behöva" Man behöver inte ta mc-kort, ska man köra veteranbil, så behövs ett kort till det
Edit: Måste redigera in lite av Elon också
"When asked about Tesla’s progress toward Level 4 fully autonomous driving on a conference call, Musk teased, “what we’ve got will blow people’s minds, it blows my mind …it’ll come sooner than people think.”
Ett flygplan är enklare att hantera automatiskt eftersom det befinner sig i en enklare mer kontrollerad miljö Det går att idag flyga ett flygplan helt på dess instrument genom information om riktning, vind mm. Landningsbanorna är också strikt kontrollerade, där kommer inga barn utrusande inte heller faster Agda som blinkar höger och svänger vänster osv osv. Ändå sitter det två personer med 80-100kkr i månaden och styr.
Om bilindustrin ska in i autonomi så tror jag att de måste underkasta sig CE och maskindirektivet och det kommer kräva radikala ändringar i hur bilen ser ut. Idag finns det ju för sjutton inte ens ett nödstopp på bilen!
Ett flygplan är enklare att hantera automatiskt eftersom det befinner sig i en enklare mer kontrollerad miljö Det går att idag flyga ett flygplan helt på dess instrument genom information om riktning, vind mm. Landningsbanorna är också strikt kontrollerade, där kommer inga barn utrusande inte heller faster Agda som blinkar höger och svänger vänster osv osv. Ändå sitter det två personer med 80-100kkr i månaden och styr.
Om bilindustrin ska in i autonomi så tror jag att de måste underkasta sig CE och maskindirektivet och det kommer kräva radikala ändringar i hur bilen ser ut. Idag finns det ju för sjutton inte ens ett nödstopp på bilen!
Jag är osäker på om jag ens förstår vilka grunder du argumenterar på. Tror du att det är tekniskt omöjligt eller för svårt? Det har jag väldigt svårt att tänka mig med tanke på hur många biltillverkare som utlovat helt autonoma bilar inom den närmaste femårsperioden. Och om vi når ett läge där vi tar bort ratt och pedaler ur bilarna så lär det väl absolut dyka upp en nödknapp, don't you think? Det känns ju som det minsta av problemen att lösa.
Jag är osäker på om jag ens förstår vilka grunder du argumenterar på. Tror du att det är tekniskt omöjligt eller för svårt? Det har jag väldigt svårt att tänka mig med tanke på hur många biltillverkare som utlovat helt autonoma bilar inom den närmaste femårsperioden. Och om vi når ett läge där vi tar bort ratt och pedaler ur bilarna så lär det väl absolut dyka upp en nödknapp, don't you think? Det känns ju som det minsta av problemen att lösa.
Google hade ju tester ett bra tag innan de var tvungna att införa ratt. De problem de försökte angripa med oförutsägbara händelser är nog det svåraste för autonoma bilar idag, när trafiken är blandad och Agda finns. Nödknapp är ju ett icke-problem. Att bryta mot lagen för att lösa ett annars olösligt problem är ett annat stort hinder. Det största hindren är dock människans tillit samt juridiken...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Jo, men Google har inte färdiga autonoma bilar. Sen finns det andra tänkbara lösningar. Hur ofta kommer bilarna stöta på situationer där det krävs ingrepp? Man skulle eventuellt kunna tänka sig bilar med möjlighet till fjärrstyrning från central plats. Så har man ett antal tusen pers som sitter i en VR-miljö med komplett körutrustning, redo att ta över på en sekund ifall bilen stöter på något den känner att den inte kan hantera på egen hand. Ett par tusen pers borde kunna serva miljontals bilar på det viset. Det ställer dock höga krav på uppkoppling och säkerhet.
Jo, men Google har inte färdiga autonoma bilar. Sen finns det andra tänkbara lösningar. Hur ofta kommer bilarna stöta på situationer där det krävs ingrepp? Man skulle eventuellt kunna tänka sig bilar med möjlighet till fjärrstyrning från central plats. Så har man ett antal tusen pers som sitter i en VR-miljö med komplett körutrustning, redo att ta över på en sekund ifall bilen stöter på något den känner att den inte kan hantera på egen hand. Ett par tusen pers borde kunna serva miljontals bilar på det viset. Det ställer dock höga krav på uppkoppling och säkerhet.
Kopplingen till flyget blev med en gång väldigt konkret. Autonomt flyg är inte helt autonomt om du har kvar flygledare...
EDIT: Jag menar att flygledaren bestämmer rutt, höjd och annat.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.