Tillverkningsdatum Europeiska Tesla?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Tillverkningsdatum Europeiska Tesla?

Inlägg av Leo »

Kollade lite på några begagnade Tesla. Fick intrycket att "tillverkningsdatum" hos bilregistret verkar vara när de monterats ihop i Tillburg. Såg någon bil som hade "tillverkningsdatum" 1 månad innan "i första trafik datum". (Hinner rimligtvis inte transporteras från USA på den tiden)

Samma sak med "årsmodell/modellår" i bilregistrets värld hur definieras det för Europeiska Tesla?

Är det någon som vet mer? Påverkar ju skatteverkets beräkningar när det gäller förmånsvärden mm.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
TeslaFool
Teslaägare
Kontakt:

Re: Tillverkningsdatum Europeiska Tesla?

Inlägg av TeslaFool »

Har för mig att jag hörde/läste någonstans attt de gör så för att komma förbi/slippa importslatter till europa, kommer in i delar och sätts ihop för att de ska klassas som made in EU. All annan info följer väl av det antar jag..
Ägare Model S70D - MC Red - Köpa ny Tesla? Använd http://--- för 8000kr i rabatt!
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

TeslaFool skrev:
Har för mig att jag hörde/läste någonstans attt de gör så för att komma förbi/slippa importslatter till europa, kommer in i delar och sätts ihop för att de ska klassas som made in EU. All annan info följer väl av det antar jag..
Det stämmer.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare

Inlägg av Teslanorr »

Vet nån om man kan kolla med bilregistret om registrerade Tesla bilar, lite som jag såg att nån hade gjort för Tesla S och X i Norge?
Java
elbilist

Inlägg av Java »

TeslaFool skrev:
Det är det normala för fordon för att slippa delar av skatten. Så gör t.ex Audi för att sälja bilar i Indien där hela karosser skeppas. Bilen görs färdig i Tyskland och monteras sedan ned för att enklast möjligt monteras ihop i Indien igen. Måste vara kostnadsbesparande :)
Skriv svar