Alltså det kan verkligen inte vara kul att vara etablerad biltillverkare, dom utvecklar en modell som ska kunna konkurrera med en Tesla och precis som vi ofta sagt här så hinner knappt färgen torka på prototypen så har Tesla lanserat en som är bättre. Och oftast har det handlat om räckvidd men parallellt har Tesla även fått fram bilar med prestanda som iaf 0-100 osv kan mäta sig med dom allra grymmaste bilarna.
Plötsligt har de gamla biltillverkarnas koncept med årsmodeller blivit en dödsfälla för dem. Tippar att ingen riktigt reflekterat över att den här situationen kan inträffa, att en populär biltillverkare inte följer de gängse reglerna i branschen.
När konkurrenterna nu presenterar en "telsadödare" och pressen gör ett stort nummer av det, kommer Tesla redan ha nått nästa nivå när tesladödaren väl släpps. Hur fan ska man kunna konkurrera med något sånt? Tippar att biltillverkarnas lobbyister snart kommer börja springa i dörrarna hos regulatoriska myndigheter och kräva att bilar delas in i årsmodeller som förblir oförändrade.
När konkurrenterna nu presenterar en "telsadödare" och pressen gör ett stort nummer av det, kommer Tesla redan ha nått nästa nivå när tesladödaren väl släpps. Hur fan ska man kunna konkurrera med något sånt? Tippar att biltillverkarnas lobbyister snart kommer börja springa i dörrarna hos regulatoriska myndigheter och kräva att bilar delas in i årsmodeller som förblir oförändrade.
Tror inte tillverkarna är speciellt rädda för Teslas nya S-modell.. Hela S-serien är ju så pass mycket dyrare att den egetligen inte riktigt konkurrerar med de flesta biltillverkare. Däremot verkar Model 3 fått liv i de flesta...
Blir Model 3 en bra bil och Tesla får upp tillverkningen kan det verkligen bli en stor aktör!
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Alltså det kan verkligen inte vara kul att vara etablerad biltillverkare, dom utvecklar en modell som ska kunna konkurrera med en Tesla och precis som vi ofta sagt här så hinner knappt färgen torka på prototypen så har Tesla lanserat en som är bättre. Och oftast har det handlat om räckvidd men parallellt har Tesla även fått fram bilar med prestanda som iaf 0-100 osv kan mäta sig med dom allra grymmaste bilarna. Värdet för Tesla att hela tiden vara först och bäst på "allt" är enormt stort just i deras position, och den positionen flyttas hela tiden framåt. Lite som att flytta sitt eget mål i fotboll bakåt hela tiden, motståndarna vet ju för fasiken aldrig vart målet står när dom ska skjuta lixom. Jag tror att det kan vara just den anledningen till att Tesla lanserar P100DL först, förutom det uppenbara att dra in mesta möjliga vinst på varje bil såklart. Sedan kanske batterierna är lite flaskhals igen oxo?
Ja den här bilen från audi som ska komma 2018 är ju frånsprungen redan idag:
har ju bara 50mils räckvidd (NEDC med 95kwh) och plats för fyra bara.
Apropå batterier, "several months for S100D och X100D", kan man tänka att dom får batterier från gigafactory (21x70mm). Bör väl ha börjat producera då.
Tror inte tillverkarna är speciellt rädda för Teslas nya S-modell.. Hela S-serien är ju så pass mycket dyrare att den egetligen inte riktigt konkurrerar med de flesta biltillverkare. Däremot verkar Model 3 fått liv i de flesta...
Blir Model 3 en bra bil och Tesla får upp tillverkningen kan det verkligen bli en stor aktör!
Inte säkert dom är rädda, men nog lär dom vara lite irriterade i alla fall kan jag tänka mig.
Den verkliga specen hos konkurrenternas fordon som går att köpa vet ju ingen något om. Rimligen är de bilarna väl förberedda för uppgradering av batterikapaciteten allteftersom batterierna blir bättre. var är de förresten ? , ser inga! Som i Teslas fall tror jag bilarna tar lite olika utvecklingsvägar. Om Tesla nu har 100 kWh så lär 90 varianten försvinna. Då har man ett särdeles bra alternativ med 60-75 kWh för den "kostnadsmedvetna" och ett exklusivt/extremt alternativ som verkligen skiljer sig från den mindre batterimodellen för de som har råd med det.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Vad menar du med att den inte konkurrerar? Jag tror BMW och de andra tillverkarna gärna hade sålt fler av deras dyrare modeller, här är tabell från Teslas kvartalsrapport för 2015.
Vad menar du med att den inte konkurrerar? Jag tror BMW och de andra tillverkarna gärna hade sålt fler av deras dyrare modeller, här är tabell från Teslas kvartalsrapport för 2015.
Självklart konkurrerar den idag med många av dessa bilar eftersom inköpspriset inte är den enda kostnaden
Däremot så blir det lite annat när man jämför framtida elbilar mot varandra, men då är jag ganska säker att vi ser en liknande prisbild mellan märkena osv.
Autopilotpriser:
Model S 32500 / 37900
Model X 32600 / 38000
Var det samma pris innan gårdagens justering?
Betalade 35200kr för min autopilot i samband med att jag hämtade bilen. Mao en höjning med 2700kr.
Om jag då hade lagt till den till ursprungsbeställningen hade den kostat lika mycket, dvs 32500 kr.
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar. M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Undrar om inte tesla egentligen spyr över den här uppgraderingen.
Men visst, ryktet hade gått så långt så dom kände sig nog tvungna att skrapa ihop 100kwh i begränsad upplaga (uppenbarligen bara 200 st i veckan) med 18650 batterier (sista uppgraderingen med dessa).
Elon sa ju tydligen att det tar flera månader innan nåt dylikt kommer till vanlig S100D eller X100D.
Och att byta batteri på en befintlig P90DL kostar 20000dollar, det betyder nog egentligen "helst inte men då får det kosta isåfall"
Men ja det blev ju lite klang och jubel över detta.
Dom hade nog helst väntat på 2170 batterierna (och det är nog det som gäller för S100D och X100D), får dom in samma antal 2170 batterier i packen som 18650 (bara 3mm bredare och 5mm högre(mindre betydelse)). så har dom ju automatiskt 46,5% mera kapacitet med samma batterier 90*1,465 ungefär 130kwh max , och det bör ju vara samma "flera månader bort" som dom tänker sig.
kanske en ny lineup med 90eller100 och 120eller130 med motsvarande P och ludicrus, åtminstone i anslutning till model3 lanseringen. Model 3 med 60-70 och 80-90 som top of the line kanske.
Undrar om inte tesla egentligen spyr över den här uppgraderingen.
Men visst, ryktet hade gått så långt så dom kände sig nog tvungna att skrapa ihop 100kwh i begränsad upplaga (uppenbarligen bara 200 st i veckan) med 18650 batterier (sista uppgraderingen med dessa).
Elon sa ju tydligen att det tar flera månader innan nåt dylikt kommer till vanlig S100D eller X100D.
Och att byta batteri på en befintlig P90DL kostar 20000dollar, det betyder nog egentligen "helst inte men då får det kosta isåfall"
Men ja det blev ju lite klang och jubel över detta.
Dom hade nog helst väntat på 2170 batterierna (och det är nog det som gäller för S100D och X100D), får dom in samma antal 2170 batterier i packen som 18650 (bara 3mm bredare och 5mm högre(mindre betydelse)). så har dom ju automatiskt 46,5% mera kapacitet med samma batterier 90*1,465 ungefär 130kwh max , och det bör ju vara samma "flera månader bort" som dom tänker sig.
kanske en ny lineup med 90eller100 och 120eller130 med motsvarande P och ludicrus, åtminstone i anslutning till model3 lanseringen. Model 3 med 60-70 och 80-90 som top of the line kanske.
bara spekulationer.
Jag tror faktiskt den var planerad i alla fall sen slutet av förra året. Förra sommaren sa Elon att nästa batteri till Model S och Model X skulle komma 2017 men när de började jobba mer med Model lll så insåg de väll att de skulle få ta fram en ny arkitektur för batter packetet.
När de introducerade duel motors till Model S så var de ett sätt att testa detta innan Model X skulle gå in i produktion för att minska antalet nyheter i Model X och ha god kunskap och erfarenhet när Model X väl skulle gå i produktion.
På samma sätt tror jag det är med detta batteriet, de vill helt enkelt börja producera och testa den nya arkitekturen av batteriet innan de börjar producera Model lll för att minska antalet nyheter med bilen där det finns risk för problem. Även om de just nu bara kan producera 200 i veckan så kommer de ha hunnit producera och fått mycket användning av flera tiotusentals batterier med denna artikekturen innan Model lll väl går i produktion.
Jag tror faktiskt den var planerad i alla fall sen slutet av förra året. Förra sommaren sa Elon att nästa batteri till Model S och Model X skulle komma 2017 men när de började jobba mer med Model lll så insåg de väll att de skulle få ta fram en ny arkitektur för batter packetet.
När de introducerade duel motors till Model S så var de ett sätt att testa detta innan Model X skulle gå in i produktion för att minska antalet nyheter i Model X och ha god kunskap och erfarenhet när Model X väl skulle gå i produktion.
På samma sätt tror jag det är med detta batteriet, de vill helt enkelt börja producera och testa den nya arkitekturen av batteriet innan de börjar producera Model lll för att minska antalet nyheter med bilen där det finns risk för problem. Även om de just nu bara kan producera 200 i veckan så kommer de ha hunnit producera och fått mycket användning av flera tiotusentals batterier med denna artikekturen innan Model lll väl går i produktion.
Jag undrar jag, nu har dom ju säkert använt skohorn för att få in mera 18650 batterier (utifall dom inte har energitätare celler ), dom lär ju i alla fall få tänka om arkitekturen när dom ska stoppa in 2170 batterierna. dom ville nog säkert hålla sig till 2017 som han sa och slippa bygga om med 18650.
Men jag kan ha fel likaväl.
image.jpeg
Ja vad jag menar är att det är ju (än så länge) inga folkbildare Testa säljer.. dom torskar lite i det där segmentet, men är inte än påverkade i segmentet där det säljs hundratusentals eller miljoner bilar.
Tesla verkar ju satsa på att ändra på det... men den nuvarande försäljningen sänker ingen jätte. Däremot har det såklart gjort att dom flesta fattat att det finns en framtid för elbilar..
Men min kommentar var ett svar på att det nya större batteriet skulle göra andra tillverkare rädda, och det tror jag inte, den modellen är så pass dyr och kommer inte säljas i stora mängder.
Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
har letat, är väl blind men var sas det att 100 packet innehåller fler celler?
De har nog inte sagt att de är fler celler men de har varit tydliga med att de är exakt samma celler i både 100 kWh packet och 90 kWh packet och de pratade om en ny arkitektur över hur de är utformat. De ändå som jag kan tänka mig då är fysikaliskt möjligt är att de har lyckats få in fler celler, var kommer annars de extra 10 kWh in?