Låta UMCn sitta kvar i 3-fasuttaget
Moderator: Redaktion
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Låta UMCn sitta kvar i 3-fasuttaget
Exakt. Jag tycker bara att det är synd om folk kastar bort pengar på dyra laddboxar för att de tror att de behöver en sån när de inte gör det.
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1816
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Låta UMCn sitta kvar i 3-fasuttaget
Jag laddar utomhus och har redan bytt en vattenskadad UMC. Känns som ett ganska lätt val att skaffa Teslas laddbox när den kommer.
Driver sajten Car.info
Re: Låta UMCn sitta kvar i 3-fasuttaget
Fördelen med wallbox är ju att den fungerar i väta. Den kan ladda mer. Den är mer robust. Den är alltid på samma ställe. Man kan alltid ha sin umc i bilen som reserv så man slipper riskera att gömma den.
En wallbox idag är inte mycket dyrare än umc och bygger man själv så är det mycket billigare, ca två fulltankar på fossilbilstiden.
Varför krångla med en mobil UMC som inte är byggd för ändamålet? Den går förr eller senare sönder oavsett.
Som att klaga på autopiloten då den inte fungerar på små landsvägar. Den går att få till att styra men är inte designad för det.
En wallbox idag är inte mycket dyrare än umc och bygger man själv så är det mycket billigare, ca två fulltankar på fossilbilstiden.
Varför krångla med en mobil UMC som inte är byggd för ändamålet? Den går förr eller senare sönder oavsett.
Som att klaga på autopiloten då den inte fungerar på små landsvägar. Den går att få till att styra men är inte designad för det.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: Låta UMCn sitta kvar i 3-fasuttaget
Eftersom jag redan har beställt en laddbox som vissa anser är att kasta bort pengar så behöver jag inte diskutera det mer. Vi gör alla olika val utifrån behov och förutsättningar och det är självklart helt ok.
Det jag undrar är om alla som har bilar med Typ 2 anslutning redan nu kan ladda via min UMC kabel eller kan de bara ladda hemma hos mig när jag väl har satt upp laddboxen?
Det jag undrar är om alla som har bilar med Typ 2 anslutning redan nu kan ladda via min UMC kabel eller kan de bara ladda hemma hos mig när jag väl har satt upp laddboxen?
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Låta UMCn sitta kvar i 3-fasuttaget
En Tesla wallbox kan bara ladda teslor. En laddbox? =Wallbox noname? Kan ladda alla type2 elbilar.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: Låta UMCn sitta kvar i 3-fasuttaget
Har du tips på var man hittar en wallbox för samma pengar som en UMC? Eller hur man går tillväga för att bygga en? Känns som ett bra alternativ att kunna ladda fler bilar än Tesla...jonas skrev:Fördelen med wallbox är ju att den fungerar i väta. Den kan ladda mer. Den är mer robust. Den är alltid på samma ställe. Man kan alltid ha sin umc i bilen som reserv så man slipper riskera att gömma den.
En wallbox idag är inte mycket dyrare än umc och bygger man själv så är det mycket billigare, ca två fulltankar på fossilbilstiden.
Varför krångla med en mobil UMC som inte är byggd för ändamålet? Den går förr eller senare sönder oavsett.
Som att klaga på autopiloten då den inte fungerar på små landsvägar. Den går att få till att styra men är inte designad för det.
Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
2017 Peugeot Partner Electric
Ioniq 5 First Edition beställt
Re: Låta UMCn sitta kvar i 3-fasuttaget
Kolla i tråden http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=1676 där finns en hel del info och inspiration. I post #84 finns det jag använder listat.John skrev:Har du tips på var man hittar en wallbox för samma pengar som en UMC? Eller hur man går tillväga för att bygga en? Känns som ett bra alternativ att kunna ladda fler bilar än Tesla...
Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
S100D: midnight silver, 2018-09, 3LR AWD: vit, 2019-10
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Låta UMCn sitta kvar i 3-fasuttaget
Vill man ha en wallbox ska man såklart skaffa sig det.
Min poäng var att man inte måste ha en wallbox, även om det låter så i reklamen för dem. De allra flesta klarar sig utmärkt med en extra UMC.
Min poäng var att man inte måste ha en wallbox, även om det låter så i reklamen för dem. De allra flesta klarar sig utmärkt med en extra UMC.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6544
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Låta UMCn sitta kvar i 3-fasuttaget
Har teslas laddbox, och har inga problem att ladda en BMW i3 med den.jonas skrev:En Tesla wallbox kan bara ladda teslor. En laddbox? =Wallbox noname? Kan ladda alla type2 elbilar.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

Re: Låta UMCn sitta kvar i 3-fasuttaget
Har för mig att någon skrev att Teslas Wallbox kan "byglas" (=enkelt kopplas om/väljas) om den BARA ska kunna ladda Tesla eller ALLA elbilar med typ2 anslutning.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Låta UMCn sitta kvar i 3-fasuttaget
Man kan styra om man vill att Wall Connector ska kunna ladda enligt Type 2 Mode 3 eller enligt Teslas egna standard. Standardinställningen är enligt Mode 3.Tars skrev:Har teslas laddbox, och har inga problem att ladda en BMW i3 med den.jonas skrev:En Tesla wallbox kan bara ladda teslor. En laddbox? =Wallbox noname? Kan ladda alla type2 elbilar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Låta UMCn sitta kvar i 3-fasuttaget
Gissningsvis är destinationsladdarna som Tesla ger bort ställda på att bara ladda Teslor medan de man köper laddar allt som klarar typ 2.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6544
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Låta UMCn sitta kvar i 3-fasuttaget
Läste faktiskt inte manualen, utan satte jumpern på 25 ah, och kopplade in den. 

Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning
