ISS är till försäljning
Moderator: Redaktion
ISS är till försäljning
NASA tänker tydligen försöka sälja ISS någon gång innan mitten av 2020-talet, tror ni detta kan vara något för SpaceX?
https://www.inverse.com/article/19962-n ... mpany-2020
https://www.inverse.com/article/19962-n ... mpany-2020
Re: ISS är till försäljning
Häftigt. Känns som Nasa på riktigt börjat släppa leo-grejerna och visa att fokus ligger på lunar och utåt 

Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Fast vad betyder det? NASA säljer sin del av den? Eller har man kommit överens med övriga intressenter att sälja? Det framgår inte riktigt av den länkade texten.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Till salu? Skulle vilja se den annonsen
"Exklusivt och ogenerat läge, havsutsikt, relativt höga driftkostnader dock 100% mijövänlig el via solenergi, etc.."
Skickat från min iPad med Tapatalk

Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Är ju drömkåken. Vem hade inte velat få besök av spaceX nån gång ibland?
Svart X90D, bokat en M3.
- Gustafsson
- Teslaägare
pegs skrev:Till salu? Skulle vilja se den annonsen"Exklusivt och ogenerat läge, havsutsikt, relativt höga driftkostnader dock 100% mijövänlig el via solenergi, etc.."

Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Men ska man köpa eller leasa ISS? Har någon koll på förmånsvärdet?
Eller är personalköp bättre?
Eller är personalköp bättre?
85D Referrallänk: http://---
Måste vara bäst med "Kosmonautleasing" med garanterad återresa eller? 

Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Sant. Mycket sant.Leo skrev:Måste vara bäst med "Kosmonautleasing" med garanterad återresa eller?
85D Referrallänk: http://---
Hur beräknar skatteverket pendelavståndet och reseavdraget till ISS? Kortaste vägen rakt upp? Måste man åka kollektivt eller är det okej att ta egen raket? Är det då vanlig milersättning som gäller?
Ska ringa och fråga...
Ska ringa och fråga...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Man undrar lite om reseersättningen. Raketbränsle borde väl räknas som bensin =9,5kr/mil? man flyger ju några varv/jorden emellanåt...
Nu utgår du ifrån att din arbetsgivare ger möjlighet till tjänsteraket. Alla som måste skaffa en privat raket får ju 18,5 milen oavsett bränsle.Leo skrev:Man undrar lite om reseersättningen. Raketbränsle borde väl räknas som bensin =9,5kr/mil? man flyger ju några varv/jorden emellanåt...
Tänkte inte på det...
"Mån-adsavgiften" torde ju ändå bli lite för hög eller blir det bara en?

"Mån-adsavgiften" torde ju ändå bli lite för hög eller blir det bara en?
Hm.. Frågan är om milersättning ges per höjdmeter.. Har man otur behöver man ju inte röra sig då mycket i sidled näran ska upp och då kanske det blir väldigt låg ersättning.
Kan ge mig faan på att skatten är rätt hög också då man har sjöutsikt.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Tror inte att höjdmeter räknas. Dessutom är det kortaste avståndet som gäller. Några varv runt jorden skulle säkert anses som skattefusk.joel80 skrev:Hm.. Frågan är om milersättning ges per höjdmeter.. Har man otur behöver man ju inte röra sig då mycket i sidled näran ska upp och då kanske det blir väldigt låg ersättning.
Med tanke på hur fort ISS rör sig i sidled så tror jag man måste röra sig i sidled för att komma upp i samma hastighet som ISS innan man dockar. ISS höj varierar mellan 340-400 km över jorden men för att räkna med rotationen så måste man kanske lämna ISS på andra sidan jorden och då blir även jordens diameter att ta hänsyn till. Detta blir totalt över 13 000 km eller 1 300 mil. Med en milersättning på 18,5 kr/milen blir det 24 050 kr i ersättning per dag.joel80 skrev:Hm.. Frågan är om milersättning ges per höjdmeter.. Har man otur behöver man ju inte röra sig då mycket i sidled näran ska upp och då kanske det blir väldigt låg ersättning.
Fast jag hade nog övervägt att veckopendla... Kanske jobba lite extra långa dagar så man kan åka hem på torsdag. Nån som har koll på dagstraktamente i rymden?
Tur att denna tråd inte spårat ur helt. Jobbigt när det händer 

Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Torsdag känns som en bra dag att avsluta veckan på.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

En raket går _aldrig_ rakt upp. Den går _alltid_ i sidled. ISS befinner sig på en bana med en snitt fart på 7.6 km/s (som jämförelse kan nämnas att en pansarbrytande pilspetprojektil från kanon håller mellan 1.5 och 2 km/s) Så raketen måste alltså nå denna fart. Hur många mil som avverkas beror på väldigt många saker, men din beräkning ovan är nog inte alltför långt från sanningen för själva transporten. Jag utgår från att ISS inte får milersättning det skulle i så fall bli (24*3600*7.6)/10*9.5 = 623808 kronor per dag...vigge50 skrev:Med tanke på hur fort ISS rör sig i sidled så tror jag man måste röra sig i sidled för att komma upp i samma hastighet som ISS innan man dockar. ISS höj varierar mellan 340-400 km över jorden men för att räkna med rotationen så måste man kanske lämna ISS på andra sidan jorden och då blir även jordens diameter att ta hänsyn till. Detta blir totalt över 13 000 km eller 1 300 mil. Med en milersättning på 18,5 kr/milen blir det 24 050 kr i ersättning per dag.joel80 skrev:Hm.. Frågan är om milersättning ges per höjdmeter.. Har man otur behöver man ju inte röra sig då mycket i sidled näran ska upp och då kanske det blir väldigt låg ersättning.
Vadå spårat ur? Nu vet jag inte vad du pratar om. Det här är ju jätterelevanta frågor som diskuteras.chpaulin skrev:Tur att denna tråd inte spårat ur helt. Jobbigt när det händer

- gellerstam
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Å jag bara garvar.... Lol
Härliga antaganden å beräkningar. Keep IT up!

Härliga antaganden å beräkningar. Keep IT up!

Tesla Model Y
Bara för att vi skatteplanerar pendlingen så mycket anser jag att vi här på forumet köper upp ISS
Sent from my SM-G925F using Tapatalk
Jag är med. Kan tänka mig att lägga en krona på den.alen01l skrev:Bara för att vi skatteplanerar pendlingen så mycket anser jag att vi här på forumet köper upp ISS