Ubers nya tjänst: Självkörande Volvo XC90

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

joel80
elbilist

Ubers nya tjänst: Självkörande Volvo XC90

Inlägg av joel80 »

Det här blir lite spännande att följa!
http://www.svd.se/ubers-nya-tjanst-sjal ... naringsliv
Bilarna kommer att vara av modellen Volvo XC90, som utrustats med kameror, laser, radar och GPS-mottagare. Tills vidare kommer bilarna ha en person i förarsätet, tänkt att övervaka autokörningen.

Volvo har hittills levererat en handfull fordon, och planen är att 100 bilar ska ha skeppats till Uber innan årsskiftet. Tidigare i år tecknade de båda bolagen ett avtal om att gemensamt lägga 300 miljoner dollar på att ta fram en helt självkörande bil innan 2021.

Bilarna kommer att integreras i Ubers nuvarande flotta i regionen, och vissa slumpmässigt utvalda kunder kommer således - när en taxi beställts - att mötas av ett självkörande fordon. Under den första tiden kommer dessa resor att vara gratis.
Uber har vissa förutsättningar här:
http://www.ft.com/cms/s/0%2Fe0dfa45e-55 ... z4HgkhWrRl
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Re: Ubers nya tjänst: Självkörande Volvo XC90

Inlägg av zyax »

Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

En fråga till er som är volvoifierade.
Är det en T8 PHEV vi ser på bilden på electrek? Sitter tanklocket för bensin numera även det i framskärmen? Höger fram antar jag då efter som elen tidigare har setat i vänster framskärm. ?

Googlar jag lite så ser jag bilar med tanklock på höger bak?!

Ser vi bara en rendering som det blivit lite fel i månne?
Eller en till kreativ bildbehandlare som spegelvänt bilden så att det ser ut som om vi ser höger sida....
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

Vänta tills taxiförarna hittar dessa bilar och boxar in de med flyttkartonger så den inte kommer varken fram eller bakåt. :lol:
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

gellerstam skrev:
En fråga till er som är volvoifierade.
Är det en T8 PHEV vi ser på bilden på electrek? Sitter tanklocket för bensin numera även det i framskärmen? Höger fram antar jag då efter som elen tidigare har setat i vänster framskärm. ?

Googlar jag lite så ser jag bilar med tanklock på höger bak?!

Ser vi bara en rendering som det blivit lite fel i månne?
Eller en till kreativ bildbehandlare som spegelvänt bilden så att det ser ut som om vi ser höger sida....
På både V60 TE (laaddhybriden) och XC90 T8 är laddporten fram till vänster och tanklocket bak till höger.
Jag tror det är samma på bilar med högerstyrning men kan inte svära på det.

Att det finns kreativa designers som vänder ut och in på bilder fick vi bevisat på i en annan tråd då nån reklambild med en Tesla på visade en Tesla med laddporten på fel sida. :)
Jerka

Inlägg av Jerka »

Det är väl inte direkt nån hemlighet att Uber helst vill göra sig av med förarna... de har ju alltid behandlat dem som skit!

Är lite förvånad att de inte väntar in rena elbilar. Det skulle såklart minska kostnaderna enormt. Men det är klart, de vill väl vara först på banan med självkörande bilar.

Egentligen kanske det är rätt smart att börja med en tjänst där det sitter en person som inte kör men har koll. Det känns tryggt och får folk att vänja sig. Lite som legenden om Bumper Harris, en enbent man som ska ha demonstrerat rulltrappor i Londons tunnelbana när de var nya. Om till och med han kunde åka, då var det ju lugnt.
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare

Inlägg av Vidio »

Jerka skrev:
Det är väl inte direkt nån hemlighet att Uber helst vill göra sig av med förarna... de har ju alltid behandlat dem som skit!

Är lite förvånad att de inte väntar in rena elbilar. Det skulle såklart minska kostnaderna enormt. Men det är klart, de vill väl vara först på banan med självkörande bilar.

Egentligen kanske det är rätt smart att börja med en tjänst där det sitter en person som inte kör men har koll. Det känns tryggt och får folk att vänja sig. Lite som legenden om Bumper Harris, en enbent man som ska ha demonstrerat rulltrappor i Londons tunnelbana när de var nya. Om till och med han kunde åka, då var det ju lugnt.
Oj, nu blev jag lite nyfiken? Var har du läst att de behandlar förarna som skit?
Jag åker ofta med Über och pratar alltid med förarna. De allra flesta kommer från andra taxibolag i stan och jag har aldrig hört dem säga ett ont ord om Über. Tvärtom, trevliga kollegor, bättre betalt och större frihet är återkommande ord jag får höra.
Dessutom är de överlägsna i sin hantering av mig som kund, måste jag säga. Enda som kommer i närheten är väl Taxi Stockholm...
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mattias4765

Inlägg av grenhall »

Vidio skrev:
Jerka skrev:

Oj, nu blev jag lite nyfiken? Var har du läst att de behandlar förarna som skit?
Jag åker ofta med Über och pratar alltid med förarna. De allra flesta kommer från andra taxibolag i stan och jag har aldrig hört dem säga ett ont ord om Über. Tvärtom, trevliga kollegor, bättre betalt och större frihet är återkommande ord jag får höra.
Dessutom är de överlägsna i sin hantering av mig som kund, måste jag säga. Enda som kommer i närheten är väl Taxi Stockholm...
De klagomål alla Über-förarna i New York hade, ca. 20st vi åkte med, var att företaget tog för mycket av deras förtjänst. 25% om jag inte minns helt fel vilket taxiförarna tyckte var tokhögt. De har heller ingen personalpolitik att snacka om utan det är ta det eller lämna. Så därifrån kan jag tänka mig att det Jerker snackar om härstammar. Men jag är inte helt säker.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jerka skrev:
...Lite som legenden om Bumper Harris, en enbent man som ska ha demonstrerat rulltrappor i Londons tunnelbana när de var nya. Om till och med han kunde åka, då var det ju lugnt.
Var han enbent när han började jobbet?
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Det är skillnad på vilken Uber-tjänst som används... Det är väl Uber-Pop som fått mest kritik? Det som blev förbjudet i Sverige...
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

joel80 skrev:
Det är skillnad på vilken Uber-tjänst som används... Det är väl Uber-Pop som fått mest kritik? Det som blev förbjudet i Sverige...
För att 101% av förarna fuskade med skatterna.

Uber är inte för alla (förare). Dom har bra mkt högre procent än andra taxi-växlar. Det som gör dom unika är dock att dom är de enda som inte har en fast avgift.

Ska du köra för de andra så kostar det 10-25k i månaden i fast avgift, och så har du låg procent.

Uber passar de som har det som extraknäck/hobby. För en åkare med flera bilar så närmar det sig ocker.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

LarsL skrev:
Jerka skrev:
...Lite som legenden om Bumper Harris, en enbent man som ska ha demonstrerat rulltrappor i Londons tunnelbana när de var nya. Om till och med han kunde åka, då var det ju lugnt.
Var han enbent när han började jobbet?
Haha
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ida2603

Inlägg av Nicklas »

Jerka

Inlägg av Jerka »

Vidio skrev:
Det jag specifikt syftar på är Uber Pop-rättegångarna. Gång på gång blev förarna fällda i tingsrätten för svarttaxiverksamhet. Uber fortsatte locka förare rill tjänsten och hävdade att det var lagligt, väl medvetna om domarna och att det bara var förarna som kunde dömas för något.

Efter 30 domar som sade samma sak lade de till slut ner tjänsten. Jag tycker det hade räckt med en. De offrade alltså helt cyniskt sina förare - som nu aldrig mer kommer få köra taxi - för att kunna fortsätta tjäna pengar på en illegal verksamhet i nästan två år. Maken till oetiskt agerande har jag sällan sett. Och då har vi inte ens nämnt skattesmitandet, som garanterat förekommit i hög utsträckning.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jerka skrev:
Vidio skrev:
Det jag specifikt syftar på är Uber Pop-rättegångarna. Gång på gång blev förarna fällda i tingsrätten för svarttaxiverksamhet. Uber fortsatte locka förare rill tjänsten och hävdade att det var lagligt, väl medvetna om domarna och att det bara var förarna som kunde dömas för något.

Efter 30 domar som sade samma sak lade de till slut ner tjänsten. Jag tycker det hade räckt med en. De offrade alltså helt cyniskt sina förare - som nu aldrig mer kommer få köra taxi - för att kunna fortsätta tjäna pengar på en illegal verksamhet i nästan två år. Maken till oetiskt agerande har jag sällan sett. Och då har vi inte ens nämnt skattesmitandet, som garanterat förekommit i hög utsträckning.
Skattesmitandet är dock förarnas ansvar, inte Ubers. Sen är det olyckligt att vi fortfarande har ganska märkliga krav på taxilicens, det känns rätt föråldrat, precis som krav på taxameter etc. Undrar om det blir ett hinder för de första självkörande taxibilarna, att de inte kan få licens? Med det sagt så var det rätt oansvarigt av Uber att fortsätta locka folk in i en tjänst som troligen inte var laglig. De ville etikettera det som samåkning men det var ju rätt krystat.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Jerka

Inlägg av Jerka »

Jag kan hålla med om att taxameterkravet och taxilegitimationen är föråldrade, men att kasta förarna under bussen så var inte snyggt.

Skattesmiteriet blir förarens ansvar i och med att Uber inte kallar sig arbetsgivare. "Nej nej, vi tillhandahåller bara en app". I praktiken jobbar folk åt dem men de lämpar över allt ansvar på sina (icke) anställda. Skatt, arbetsgivaravgift, försäkringar, pensioner, allt sånt som vanliga arbetsgivare tvingas hålla på med, det slipper Uber. Det är den affärsmodellen som stör mig mest.

Annars gillar jag uppstickare på marknaden. Finns alldeles för mycket skråverksamhet i Sverige idag.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jerka skrev:
Jag kan hålla med om att taxameterkravet och taxilegitimationen är föråldrade, men att kasta förarna under bussen så var inte snyggt.

Skattesmiteriet blir förarens ansvar i och med att Uber inte kallar sig arbetsgivare. "Nej nej, vi tillhandahåller bara en app". I praktiken jobbar folk åt dem men de lämpar över allt ansvar på sina (icke) anställda. Skatt, arbetsgivaravgift, försäkringar, pensioner, allt sånt som vanliga arbetsgivare tvingas hålla på med, det slipper Uber. Det är den affärsmodellen som stör mig mest.

Annars gillar jag uppstickare på marknaden. Finns alldeles för mycket skråverksamhet i Sverige idag.
Fast den affärsmodellen är ju inget konstig alls, och tvärtom väldigt vanlig hos andra taxibolag också. Det är väl mer regel än undantag att åkare driver eget eller möjligen ingår med några andra i småbolag, som sedan är anslutna till en större taxiväxel? Taxi Kurir jobbar väl bara så om jag minns rätt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

danni skrev:
Jerka skrev:

Fast den affärsmodellen är ju inget konstig alls, och tvärtom väldigt vanlig hos andra taxibolag också. Det är väl mer regel än undantag att åkare driver eget eller möjligen ingår med några andra i småbolag, som sedan är anslutna till en större taxiväxel? Taxi Kurir jobbar väl bara så om jag minns rätt.
I alla andra verksamheter förekommer det ju också konsulter eller bemanningsföretag där den som ger arbetsuppgiften inte betalar annat än en faktura. Utan att känna till detaljerna så tycker jag att just den delen låter helt normal.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Förarna trodde nog de kunde smita, men det är ju ganska självklart att det inte skulle vara så.
Skriv svar