Sätta ett vindkraftverk på en bil
Moderator: Redaktion
Sätta ett vindkraftverk på en bil
Tänk om man skulle sätta ett vindkraftverk på en bil. Hur väl skulle det funka tror ni? det sämsta senariot lär ju vara att åka direkt mot vinden. Om det blåser 10m/s t.ex. hur fort kan man då åka mot vinden? Och hur stort vindkraftverk skulle man behöva tror ni?
Klart är att det inte kan bli något effektivt transportsätt men skulle det inte vara lite kul?
Klart är att det inte kan bli något effektivt transportsätt men skulle det inte vara lite kul?
Re: Sätta ett vindkraftverk på en bil
Du är tvåa på bollen.apkungen skrev:Tänk om man skulle sätta ett vindkraftverk på en bil. Hur väl skulle det funka tror ni? det sämsta senariot lär ju vara att åka direkt mot vinden. Om det blåser 10m/s t.ex. hur fort kan man då åka mot vinden? Och hur stort vindkraftverk skulle man behöva tror ni?

Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
- gellerstam
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Energin som går åt att driva kraftverket genom luften kommer vara högre än den producerade energin p.g.a. verknigsgrad/förluster. Så detta är ingen bra idé.
Tesla Model Y
Om man fysikaliskt pratar "sfäriska hönor i vakum" så blir det exakt lika extra jobbigt för bilen att ta sig framåt som det tillförs energi. Lägg på förluster på det så får man nog en ganska deprimerande kalkyl. Jag tror ett segel är mer effektivt, dock blir det lurigt att kryssa när man måste följa trafikreglerna.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Detta är bara helt sant om det är vindstilla, vilket det sällan är.gellerstam skrev:Energin som går åt att driva kraftverket genom luften kommer vara högre än den producerade energin p.g.a. verknigsgrad/förluster. Så detta är ingen bra idé.
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Vet inte hur många gånger man har kollat på den där. Sjukt bra klipp!Vidio skrev:
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
- lator
- Teslaägare
Kom också att tänka på honom...Vidio skrev:

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

En bil rör sig oftast så fort att fartvinden dominerar. Den vind som bilen upplever kommer alltså mer eller mindre rakt framifrån.
Om man kan sin högstadiefysik minns man nog att det är omöjligt att bygga en evighetsmaskin. Man kan således inte få ut mer energi ur sin vindsnurra än man stoppade in. Eftersom det är batteriet som åstadkommer farten och därmed fartvinden, så är det i förlängningen batteriet som driver vindsnurran också. Detta kommer man alltid förlora energi på hur väl man än bygger konstruktionen.
Om man kan sin högstadiefysik minns man nog att det är omöjligt att bygga en evighetsmaskin. Man kan således inte få ut mer energi ur sin vindsnurra än man stoppade in. Eftersom det är batteriet som åstadkommer farten och därmed fartvinden, så är det i förlängningen batteriet som driver vindsnurran också. Detta kommer man alltid förlora energi på hur väl man än bygger konstruktionen.
Det fungerar väl så länge fartvinden är försumbar i förhållande till vindhastigheten. Extremt ineffektivt, men det kan gå. Fungerar det så är det dessutom självreglerande.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Är inte den här också ganska bra?
Inte lika kul för här kommer ju fysikern och förklarar varför det inte funkar. Själv tycker jag att det är skitkul när folk som inte fattar ett dyft av fysik försöker förstå och inte gör det! Filmen var förbannat bra fram tills panelen förklarademati skrev:Är inte den här också ganska bra?

Absolut du kan bygga en bil som går att köra när det blåser orkan, tyvärr bara åt det håll det blåsermati skrev:Det fungerar väl så länge fartvinden är försumbar i förhållande till vindhastigheten. Extremt ineffektivt, men det kan gå. Fungerar det så är det dessutom självreglerande.

Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
Underbara klipp! Det mest fascinerande är att jag själv lärde mig redan som 10-åring att detta inte funkar. Varför gjorde inte de här männen det också? 

Haha, tack för den!mati skrev:Är inte den här också ganska bra?

Men han fattar ju inte i alla fall. Han säger ju rakt ut, "nej du har fel !"zyax skrev:Inte lika kul för här kommer ju fysikern och förklarar varför det inte funkar. Själv tycker jag att det är skitkul när folk som inte fattar ett dyft av fysik försöker förstå och inte gör det! Filmen var förbannat bra fram tills panelen förklarade

Såg om den igen, den blir bättre!mati skrev:Men han fattar ju inte i alla fall. Han säger ju rakt ut, "nej du har fel !"zyax skrev:Inte lika kul för här kommer ju fysikern och förklarar varför det inte funkar. Själv tycker jag att det är skitkul när folk som inte fattar ett dyft av fysik försöker förstå och inte gör det! Filmen var förbannat bra fram tills panelen förklarade
Den är förbannat bra, men den andra är ännu bättre. Mer sådana här!
Bara vindmotståndet i den där stora lådan tar väl antagligen mer energi än vad rotorn kan generera... Fast nu skulle han alltså ta utrymmet i frunken och sätta in den. Underbart med visioner, synd bara att de är helt tagna ur luften...
Det är klart. Ett segel är att föredra, men även då måste det blåsa från rätt håll. Motvind funkar inget vidare.mahulkp skrev:Absolut du kan bygga en bil som går att köra när det blåser orkan, tyvärr bara åt det håll det blåsermati skrev:Det fungerar väl så länge fartvinden är försumbar i förhållande till vindhastigheten. Extremt ineffektivt, men det kan gå. Fungerar det så är det dessutom självreglerande.
Det påminner mig lite om idén att placera en fläkt på en segelbåt som blåser mot seglet. Första tanken är att det inte kan fungera, men det gör det faktiskt liiitegrann, eftersom en pytteliten del av blåsten studsar tillbaka från seglet och driver båten framåt.
http://blogg.tekniskamuseet.se/tag/segelbil/mati skrev:Det är klart. Ett segel är att föredra, men även då måste det blåsa från rätt håll. Motvind funkar inget vidare.mahulkp skrev:Absolut du kan bygga en bil som går att köra när det blåser orkan, tyvärr bara åt det håll det blåsermati skrev:Det fungerar väl så länge fartvinden är försumbar i förhållande till vindhastigheten. Extremt ineffektivt, men det kan gå. Fungerar det så är det dessutom självreglerande.
Det påminner mig lite om idén att placera en fläkt på en segelbåt som blåser mot seglet. Första tanken är att det inte kan fungera, men det gör det faktiskt liiitegrann, eftersom en pytteliten del av blåsten studsar tillbaka från seglet och driver båten framåt.
Nja, jag föredrar nog Teslan.zyax skrev:

Ibland undrar jag om människor är på riktigt eller fejkar. Om det nu hade gått att göra så som gubben i filmen så hade väl varandra biltillverkare gjort det redan för att inte tala om flygindustrin...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Precis, det är säkert många som har byggt en sådan manick. Det gjorde jag i alla fall. Fast då var man 10år gammal och det byggdes med Lego. Och så funkade det inte såklart, och så frågade man nån som visste. Och det var på det viset man utvecklade sitt teknikintresse. Konstigt att vissa människor verkar hoppat över denna period.Jerker skrev:Underbara klipp! Det mest fascinerande är att jag själv lärde mig redan som 10-åring att detta inte funkar. Varför gjorde inte de här männen det också?
- gellerstam
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Detta är givetvis testat på Mythbusters ....mati skrev:Det är klart. Ett segel är att föredra, men även då måste det blåsa från rätt håll. Motvind funkar inget vidare.mahulkp skrev:Absolut du kan bygga en bil som går att köra när det blåser orkan, tyvärr bara åt det håll det blåsermati skrev:Det fungerar väl så länge fartvinden är försumbar i förhållande till vindhastigheten. Extremt ineffektivt, men det kan gå. Fungerar det så är det dessutom självreglerande.
Tesla Model Y