Nu läser du om det jag skrev igen innan du citerar och svarar.HelectriC skrev:Merca uppmanar till och med sina b-klass Electric kunder att inte använda range mode allt för ofta (på samma sätt som 100% laddning i Tesla). Jag är ganska säker på att det är samma batteri i b-klass med och utan range mode. Dessutom får man solreflekterande framruta och nåt annat när man beställer range mode för att öka räckvidden på ett par andra parametrar också.grenhall skrev:Va va va?? Mercedes har ett 28kWh stort batteri i jämförelse med e-Golf som här i tråden uppgetts ha 24kWh. Det är väl ett STÖRRE batteri? Leaf har 24kWh eller 30kWh men i jämförelse e-Golf och Leaf antar jag att man väljer att jämföra de batteristorlekarna som närmast överenstämmer med varandra.HelectriC skrev:Range mode på b-klass är samma som att man på Tesla kan välja att ladda till 100%. På de flesta mindre elbilar finns inte detta val. Batteriet är alltså inte större, man får bara möjlighet att utnyttja bufferten.grenhall skrev:Mercedes har väl Range Mode på sin B-klass electric som sparar typ 4kWh eller ngt liknande? Nu har den ju iofs också ett större batteri.
Leaf vs e-Golf
Moderator: Redaktion
Re: Leaf vs e-Golf
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
- lator
- Teslaägare
Vilken är det du syftar på när du skriver "större batteri"?grenhall skrev:grenhall skrev:Mercedes har väl Range Mode på sin B-klass electric som sparar typ 4kWh eller ngt liknande? Nu har den ju iofs också ett större batteri.
Nu läser du om det jag skrev igen innan du citerar och svarar.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Mercedes B-klass eftersom det är den jag talar om i inlägget. Annars hade jag skrivit Tesla Model S har iofs ett större batteri t.ex.lator skrev:Vilken är det du syftar på när du skriver "större batteri"?grenhall skrev:grenhall skrev:Mercedes har väl Range Mode på sin B-klass electric som sparar typ 4kWh eller ngt liknande? Nu har den ju iofs också ett större batteri.
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Jasså, gör jag det? Är du magistern i skolan eller?grenhall skrev:Nu läser du om det jag skrev igen innan du citerar och svarar.HelectriC skrev:Merca uppmanar till och med sina b-klass Electric kunder att inte använda range mode allt för ofta (på samma sätt som 100% laddning i Tesla). Jag är ganska säker på att det är samma batteri i b-klass med och utan range mode. Dessutom får man solreflekterande framruta och nåt annat när man beställer range mode för att öka räckvidden på ett par andra parametrar också.grenhall skrev:Va va va?? Mercedes har ett 28kWh stort batteri i jämförelse med e-Golf som här i tråden uppgetts ha 24kWh. Det är väl ett STÖRRE batteri? Leaf har 24kWh eller 30kWh men i jämförelse e-Golf och Leaf antar jag att man väljer att jämföra de batteristorlekarna som närmast överenstämmer med varandra.HelectriC skrev:Range mode på b-klass är samma som att man på Tesla kan välja att ladda till 100%. På de flesta mindre elbilar finns inte detta val. Batteriet är alltså inte större, man får bara möjlighet att utnyttja bufferten.grenhall skrev:Mercedes har väl Range Mode på sin B-klass electric som sparar typ 4kWh eller ngt liknande? Nu har den ju iofs också ett större batteri.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- lator
- Teslaägare
Ok. Och då har den ett större batteri än vilken då? Eller tänkte jag "bak och fram" nu...grenhall skrev:Mercedes B-klass eftersom det är den jag talar om i inlägget. Annars hade jag skrivit Tesla Model S har iofs ett större batteri t.ex.lator skrev:Vilken är det du syftar på när du skriver "större batteri"?grenhall skrev:grenhall skrev:Mercedes har väl Range Mode på sin B-klass electric som sparar typ 4kWh eller ngt liknande? Nu har den ju iofs också ett större batteri.

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Om jag svarar på det du frågade nu, kommer du då svara på det eller på något helt annat?HelectriC skrev:Jasså, gör jag det? Är du magistern i skolan eller?
Du skämtar nu va?lator skrev:Ok. Och då har den ett större batteri än vilken då? Eller tänkte jag "bak och fram" nu...

Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Det beror på hur otrevligt du svarar om jag känner mig tvingad att svara spydigt tillbaks igen!grenhall skrev:Om jag svarar på det du frågade nu, kommer du då svara på det eller på något helt annat?HelectriC skrev:Jasså, gör jag det? Är du magistern i skolan eller?
Model 3-24/Polestar 3-24
Jag förstår inte riktigt. Jag svarade här i tråden och blandade in en ny bilmodell, ber om ursäkt till trådskaparen om det var olämpligt och skapade förvirring bland forumdeltagarna, sedan försökte du rätta mig felaktigt och därefter började du förklara för mig hur range mode på Mercedes B-klass Electric Drive fungerar och att Mercedes avråder sina kunder från att använda det. Om du nu tvunget måste citera någon kan du få en kod gratis av mig som du kan klistra in i nästa citeringskrig så kan du föra det mot dig själv.HelectriC skrev:Det beror på hur otrevligt du svarar om jag känner mig tvingad att svara spydigt tillbaks igen!grenhall skrev:Om jag svarar på det du frågade nu, kommer du då svara på det eller på något helt annat?HelectriC skrev:Jasså, gör jag det? Är du magistern i skolan eller?
Kod: Markera allt
[quote="Mig själv"]Meddelande att citera och diskutera...[/quote]
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
kgrenhall skrev:Jag förstår inte riktigt. Jag svarade här i tråden och blandade in en ny bilmodell, ber om ursäkt till trådskaparen om det var olämpligt och skapade förvirring bland forumdeltagarna, sedan försökte du rätta mig felaktigt och därefter började du förklara för mig hur range mode på Mercedes B-klass Electric Drive fungerar och att Mercedes avråder sina kunder från att använda det. Om du nu tvunget måste citera någon kan du få en kod gratis av mig som du kan klistra in i nästa citeringskrig så kan du föra det mot dig själv.HelectriC skrev:Det beror på hur otrevligt du svarar om jag känner mig tvingad att svara spydigt tillbaks igen!grenhall skrev:Om jag svarar på det du frågade nu, kommer du då svara på det eller på något helt annat?HelectriC skrev:Jasså, gör jag det? Är du magistern i skolan eller?
Du behöver inte tacka, det är fredag och jag bjuder på ovanstående kodsnutt.Kod: Markera allt
[quote="Mig själv"]Meddelande att citera och diskutera...[/quote]
Gå och lägg dig!
Model 3-24/Polestar 3-24
- Peter Holm
- Teslaägare
Ja, kan vara dax att vila lite....
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Leaf vs e-Golf
Ni har helt rätt. Jag ville ha svar på varför man citerar mina inlägg men väljer att bara vädra sina åsikter istället för att svara på det jag skrivit. Men det kan jag faktiskt ta via PM istället.
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
- Monark1954
- Teslaägare
Jag har läst igenom hela denna intressanta tråd även om det är 18 månaders Leaf privatleasing kvar.
Mycket givande information. Vi är mycket nöjda med vår Leaf men infrastrukturen med avsaknad av snabbladdare i Norrland gör att vi inte kan använda den eller E-golf för längre resor.
Vänd den större förbrukningen på motorväg (inte högre än Tesla) till det positiva med låg förbrukning i stadstrafik. Lär er räckvidd på motorväg i stället för att titta på instrumentet som går på den senaste låga förbrukningen i staden.
Efter två månader med Leaf beställer vi en Tesla för att i Norrland kunna resa längre pga. avsaknaden av snabbladdare i närliggande orter. Testat att snabbladda i Umeå och inser fullt ut att längre resor är möjliga med Leaf och E-Golf där det finns en struktur med snabbladdare. Bekräftas ju i denna tråd och av andra Leaf ägare vi pratat med.
Leasing Leaf går bara få med 3.6 kW inbyggd laddare men det funkar utmärkt att ladda hemma över natten. Vi har en laddbox så vi kan fylla på hemma med 3.6 kW de gånger ytterligare räckvidd behövs. Men över natten går det bra med 10A, 2,4 kW.
Både Leaf och E-Golf uppfyller våra krav på hög krocksäkerhet så just nu är det dessa valet kommer att stå mellan. Men om 18 månader kanske det finns någon annat märke på marknaden med hög krocksäkerhet som andrabil.
Både Leaf och E-Golf verkar vara bra val.
Vi valde privatleasing för osäkert begagnat värde med nuvarande batteriutveckling. Men med rätt begagnatpris blir det att överväga nästa gång.
Mycket givande information. Vi är mycket nöjda med vår Leaf men infrastrukturen med avsaknad av snabbladdare i Norrland gör att vi inte kan använda den eller E-golf för längre resor.
Vänd den större förbrukningen på motorväg (inte högre än Tesla) till det positiva med låg förbrukning i stadstrafik. Lär er räckvidd på motorväg i stället för att titta på instrumentet som går på den senaste låga förbrukningen i staden.
Efter två månader med Leaf beställer vi en Tesla för att i Norrland kunna resa längre pga. avsaknaden av snabbladdare i närliggande orter. Testat att snabbladda i Umeå och inser fullt ut att längre resor är möjliga med Leaf och E-Golf där det finns en struktur med snabbladdare. Bekräftas ju i denna tråd och av andra Leaf ägare vi pratat med.
Leasing Leaf går bara få med 3.6 kW inbyggd laddare men det funkar utmärkt att ladda hemma över natten. Vi har en laddbox så vi kan fylla på hemma med 3.6 kW de gånger ytterligare räckvidd behövs. Men över natten går det bra med 10A, 2,4 kW.
Både Leaf och E-Golf uppfyller våra krav på hög krocksäkerhet så just nu är det dessa valet kommer att stå mellan. Men om 18 månader kanske det finns någon annat märke på marknaden med hög krocksäkerhet som andrabil.
Både Leaf och E-Golf verkar vara bra val.
Vi valde privatleasing för osäkert begagnat värde med nuvarande batteriutveckling. Men med rätt begagnatpris blir det att överväga nästa gång.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro