Men alternativet är ju inte tunnelbana, utan eldriven bil?!?Haglund skrev:Om det finns folk som fortfarande tycker att det är kul att åka runt på en häst (som det ju uppenbarligen finns) så kommer det alltid finnas folk som tycker om att grejja och köra med gamla bilar. Att förbjuda detta utan att erbjuda ett alternativ är som att tro att alla ska sälja sin fossilbil och börja åka tunnelbana.
Bilrally, usch fy f*n
Moderator: Redaktion
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Re: Bilrally, usch fy f*n
Nej, inte alls. För dem som tycker om 50-talsbilar så är en elbil från 2020-talet inte ett alternativ som hobby. Lika lite som de som tycker om att rida på hästar tycker att de går fint att ersätta med en Volvo V60.ovelundkvist skrev:Men alternativet är ju inte tunnelbana, utan eldriven bil?!?Haglund skrev:Om det finns folk som fortfarande tycker att det är kul att åka runt på en häst (som det ju uppenbarligen finns) så kommer det alltid finnas folk som tycker om att grejja och köra med gamla bilar. Att förbjuda detta utan att erbjuda ett alternativ är som att tro att alla ska sälja sin fossilbil och börja åka tunnelbana.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Den dagen jag börjar köra elektriskt till vardags kommer inte vara den dagen jag säljer min Saab V4 från 1967. Vissa bygger modelljärnväg, andra rider, några sportar, jag gillar gamla Saabar. Å andra sidan tankar jag den kanske ett par tre gånger per år. Om det kommer fram ett miljöbränsle som funkar i gamla bilar så kommer priset vara det minsta problemet för att jag ska kunna fortsätta köra mig gamla pärla.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Du kommer säkert få köra din gamla Saab länge till. Det kommer nog inte vara ICE-motorn eller bränslet som stoppar dig, det kommer vara den icke-autonoma styrningen som gör att du får köra på speciella vägar!themax skrev:Den dagen jag börjar köra elektriskt till vardags kommer inte vara den dagen jag säljer min Saab V4 från 1967. Vissa bygger modelljärnväg, andra rider, några sportar, jag gillar gamla Saabar. Å andra sidan tankar jag den kanske ett par tre gånger per år. Om det kommer fram ett miljöbränsle som funkar i gamla bilar så kommer priset vara det minsta problemet för att jag ska kunna fortsätta köra mig gamla pärla.
EDIT: Jag menade att du får nog köra Saaben bra länge till och det är klart att du ska, de få antalet veteranbilar som finns är ett mindre problem än hela bilparken just nu!
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Bilrally, usch fy f*n
Exakt. Och att vägarna skulle bli "autonomy only" tror jag kommer dröja så länge att när den dagen kommer så åker jag möjligen på den liggandes i en träkista. Men i flera av inläggen tidigare raljeras det över de som åker häst och vagn och de som gillar gamla bilar, båda för att det är obsolet teknik. Kanske det, men det är också en hobby för hundratusentals människor. Om vi elbilsentusiaster ser ner på människors hobby bara för att de använder gammal teknik kommer vi att möta ännu mer motstånd.zyax skrev:
Du kommer säkert få köra din gamla Saab länge till. Det kommer nog inte vara ICE-motorn eller bränslet som stoppar dig, det kommer vara den icke-autonoma styrningen som gör att du får köra på speciella vägar!
EDIT: Jag menade att du får nog köra Saaben bra länge till och det är klart att du ska, de få antalet veteranbilar som finns är ett mindre problem än hela bilparken just nu!
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Funkar det inte att köra den med med Aspen Alkylatbensin?themax skrev:Den dagen jag börjar köra elektriskt till vardags kommer inte vara den dagen jag säljer min Saab V4 från 1967. Vissa bygger modelljärnväg, andra rider, några sportar, jag gillar gamla Saabar. Å andra sidan tankar jag den kanske ett par tre gånger per år. Om det kommer fram ett miljöbränsle som funkar i gamla bilar så kommer priset vara det minsta problemet för att jag ska kunna fortsätta köra mig gamla pärla.
Jag kör min 6-hjuling, motorsåg m.fl fossildrivna motorer med det. Finns t o m att köpa på pump istället för i dyra små plastdunkar.
Installerat 13,2 kWp solceller
Just precis. Inte billigt, men det är klart värt det för entusiastkörning. Så kan vi sluta raljera över förbränningsmotorer och dess hemska sidoeffekter i miljöns namn. Det är inte förbränningsmotorn som är boven, utan bränslet. Ännu en gång finns en lösning som är smidigare än att försöka övertala folk att ändra sin livsstil.+46 skrev:Funkar det inte att köra den med med Aspen Alkylatbensin?themax skrev:Den dagen jag börjar köra elektriskt till vardags kommer inte vara den dagen jag säljer min Saab V4 från 1967. Vissa bygger modelljärnväg, andra rider, några sportar, jag gillar gamla Saabar. Å andra sidan tankar jag den kanske ett par tre gånger per år. Om det kommer fram ett miljöbränsle som funkar i gamla bilar så kommer priset vara det minsta problemet för att jag ska kunna fortsätta köra mig gamla pärla.
Jag kör min 6-hjuling, motorsåg m.fl fossildrivna motorer med det. Finns t o m att köpa på pump istället för i dyra små plastdunkar.
Sedan kan jag tycka att det är konstigt att folk vill åka omkring med förbränningsmotorer dagligdags i alla fall, men det har ju i det fallet inte med miljön att göra.
Annars kan ni ju alltid anlita Reverend Gadget eller köpa hans kit och göra om gamla bilar till elbilar, men det kanske inte är lika kul utan rattväxel och riktigt motorljud och annat? 

Blå Model 3 RWD LR med AP.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Ok, men nu är det ju tyvärr så att inte alla som vill ha kvar förbränningsmotorer tar det smidiga ansvaret att köra på akrylatbensin.Haglund skrev:Just precis. Inte billigt, men det är klart värt det för entusiastkörning. Så kan vi sluta raljera över förbränningsmotorer och dess hemska sidoeffekter i miljöns namn. Det är inte förbränningsmotorn som är boven, utan bränslet. Ännu en gång finns en lösning som är smidigare än att försöka övertala folk att ändra sin livsstil.+46 skrev:Funkar det inte att köra den med med Aspen Alkylatbensin?themax skrev:Den dagen jag börjar köra elektriskt till vardags kommer inte vara den dagen jag säljer min Saab V4 från 1967. Vissa bygger modelljärnväg, andra rider, några sportar, jag gillar gamla Saabar. Å andra sidan tankar jag den kanske ett par tre gånger per år. Om det kommer fram ett miljöbränsle som funkar i gamla bilar så kommer priset vara det minsta problemet för att jag ska kunna fortsätta köra mig gamla pärla.
Sedan kan jag tycka att det är konstigt att folk vill åka omkring med förbränningsmotorer dagligdags i alla fall, men det har ju i det fallet inte med miljön att göra.
Exakt. Kanske för att alternativet inte finns ännu. Det finns två pumpar i hela Sverige med akrylatbensin. Många femlitersdunkar blir det för 200 mil/år. Inte så tillgängligt därmed. Dessutom är det ju inte supermiljövänligt. Därför tror jag att man behöver utveckla ett alternativ, men dit är det nog en bit ännu.ovelundkvist skrev:Ok, men nu är det ju tyvärr så att inte alla som vill ha kvar förbränningsmotorer tar det smidiga ansvaret att köra på akrylatbensin.Haglund skrev:Just precis. Inte billigt, men det är klart värt det för entusiastkörning. Så kan vi sluta raljera över förbränningsmotorer och dess hemska sidoeffekter i miljöns namn. Det är inte förbränningsmotorn som är boven, utan bränslet. Ännu en gång finns en lösning som är smidigare än att försöka övertala folk att ändra sin livsstil.+46 skrev:Funkar det inte att köra den med med Aspen Alkylatbensin?themax skrev:Den dagen jag börjar köra elektriskt till vardags kommer inte vara den dagen jag säljer min Saab V4 från 1967. Vissa bygger modelljärnväg, andra rider, några sportar, jag gillar gamla Saabar. Å andra sidan tankar jag den kanske ett par tre gånger per år. Om det kommer fram ett miljöbränsle som funkar i gamla bilar så kommer priset vara det minsta problemet för att jag ska kunna fortsätta köra mig gamla pärla.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Nej, bara OKQ8 har 14 stationer med akrylatbensinpump.Haglund skrev:Exakt. Kanske för att alternativet inte finns ännu. Det finns två pumpar i hela Sverige med akrylatbensin. Många femlitersdunkar blir det för 200 mil/år. Inte så tillgängligt därmed. Dessutom är det ju inte supermiljövänligt. Därför tror jag att man behöver utveckla ett alternativ, men dit är det nog en bit ännu.ovelundkvist skrev:Ok, men nu är det ju tyvärr så att inte alla som vill ha kvar förbränningsmotorer tar det smidiga ansvaret att köra på akrylatbensin.Haglund skrev:Just precis. Inte billigt, men det är klart värt det för entusiastkörning. Så kan vi sluta raljera över förbränningsmotorer och dess hemska sidoeffekter i miljöns namn. Det är inte förbränningsmotorn som är boven, utan bränslet. Ännu en gång finns en lösning som är smidigare än att försöka övertala folk att ändra sin livsstil.+46 skrev:Funkar det inte att köra den med med Aspen Alkylatbensin?themax skrev:Den dagen jag börjar köra elektriskt till vardags kommer inte vara den dagen jag säljer min Saab V4 från 1967. Vissa bygger modelljärnväg, andra rider, några sportar, jag gillar gamla Saabar. Å andra sidan tankar jag den kanske ett par tre gånger per år. Om det kommer fram ett miljöbränsle som funkar i gamla bilar så kommer priset vara det minsta problemet för att jag ska kunna fortsätta köra mig gamla pärla.
Dessutom är ju inte akrylatbensin helt bra för miljön heller, även om det är betydligt mindre dåligt än vanlig bensin.
Alkylatbensinen uppfyller inte kraven för bensin till bilmotorer. Äldre bilar kan antagligen använda den men inte moderna bilar. Den är inte avsedd för bilar med modem avgasrening.
Citerat från OKQ8 https://www.okq8.se/pa-stationen/drivme ... latbensin/
Edit:
Se mer info om alkylatbensin här: http://www.aspen.se/Hem/10_vanliga_fragor_och_svar
Citerat från OKQ8 https://www.okq8.se/pa-stationen/drivme ... latbensin/
Observera att det är alkylatbensin inte akryl vilket man använder i färg bland annat.OKQ8:s alkylatbensin uppfyller den kvalitetsnivå som fastställts i SS 15 54 61 - Specialbensin för motordrivna arbetsredskap. Alkylatbensin uppfyller inte kraven som ställs på en bensin till bilar och ska inte användas i bilmotorer eller i motorer som kräver en bensin enligt SS-EN 228.
Edit:
Se mer info om alkylatbensin här: http://www.aspen.se/Hem/10_vanliga_fragor_och_svar
I den länken står det i alla fall att man kan köra moderna bensinmotorer på akrylatbensin. Dock är det meningslöst eftersom katalysatorn redan tar hand om det som förebyggs med akrylatbensin.Hok skrev:Alkylatbensinen uppfyller inte kraven för bensin till bilmotorer. Äldre bilar kan antagligen använda den men inte moderna bilar. Den är inte avsedd för bilar med modem avgasrening.
Citerat från OKQ8 https://www.okq8.se/pa-stationen/drivme ... latbensin/Observera att det är alkylatbensin inte akryl vilket man använder i färg bland annat.OKQ8:s alkylatbensin uppfyller den kvalitetsnivå som fastställts i SS 15 54 61 - Specialbensin för motordrivna arbetsredskap. Alkylatbensin uppfyller inte kraven som ställs på en bensin till bilar och ska inte användas i bilmotorer eller i motorer som kräver en bensin enligt SS-EN 228.
Edit:
Det är riktigt, förutom akrylat då. Jag skrev för tidigt innan jag läst ordentligt.Haglund skrev:I den länken står det i alla fall att man kan köra moderna bensinmotorer på akrylatbensin. Dock är det meningslöst eftersom katalysatorn redan tar hand om det som förebyggs med akrylatbensin.

- gellerstam
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus28392
ok.
Alkylatbensin har jag förstått vad det är men vad är akrylatbensin? Hittar inget vettigt om den?
Alkylatbensin har jag förstått vad det är men vad är akrylatbensin? Hittar inget vettigt om den?
Tesla Model Y
Glöm akrylatbensinen. Det behövs något annat. Miljömässigt är det hur som helst inte förbränningsmotorn som är problemet. Det är drivmedlet. Etanol skulle till exempel fungera. Om man nu kunde framställa det på ett bättre sätt. Möjligheterna ligger i priset till kund och det är klart förhandlingsbart när det bara används till hobbyverksamhet.
Beror på att det inte finns något som heter akrylatbensin. Det är bara det att folk blandar ihop det med akrylat-färg eller akrylat-plast.gellerstam skrev:ok.
- gellerstam
- Teslaägare
Hok skrev:Beror på att det inte finns något som heter akrylatbensin. Det är bara det att folk blandar ihop det med akrylat-färg eller akrylat-plast.gellerstam skrev:ok.

Tesla Model Y
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Hur menar du nu? Alkylatbensinen är ju vad branschen kallar det bränsle som uppfyller kraven enligt svensk standard SS 15 54 61.Hok skrev:Beror på att det inte finns något som heter akrylatbensin. Det är bara det att folk blandar ihop det med akrylat-färg eller akrylat-plast.gellerstam skrev:ok.
EDIT: Aha, du menar stavning utan bokstaven "R" i ordet?

Senast redigerad av ovelundkvist, redigerad totalt 1 gånger.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Nu var det väl i och för sig problemet med avgaser och motorljud som denna tråd inleddes med, och då är det faktiskt förbränningsmotorn som är problemet.Haglund skrev:Glöm akrylatbensinen. Det behövs något annat. Miljömässigt är det hur som helst inte förbränningsmotorn som är problemet. Det är drivmedlet. Etanol skulle till exempel fungera. Om man nu kunde framställa det på ett bättre sätt. Möjligheterna ligger i priset till kund och det är klart förhandlingsbart när det bara används till hobbyverksamhet.
Där jag bor så finns det inom en radie på 20 km två ställen som säljer alkylatbensin på pump. Det beror på att många båtägare har efterfrågat ett miljövänligare alternativ och är beredda att betala några kronor extra per liter för detta. Det borde även snöskoterägare, m.fl också kunna göra.Haglund skrev:
Exakt. Kanske för att alternativet inte finns ännu. Det finns två pumpar i hela Sverige med akrylatbensin. Många femlitersdunkar blir det för 200 mil/år. Inte så tillgängligt därmed. Dessutom är det ju inte supermiljövänligt. Därför tror jag att man behöver utveckla ett alternativ, men dit är det nog en bit ännu.
- gellerstam
- Teslaägare
Samma här. Finns på OKQ8 både i Falun och Borlänge.+46 skrev:Där jag bor så finns det inom en radie på 20 km två ställen som säljer alkylatbensin på pump. Det beror på att många båtägare har efterfrågat ett miljövänligare alternativ och är beredda att betala några kronor extra per liter för detta. Det borde även snöskoterägare, m.fl också kunna göra.Haglund skrev:
Exakt. Kanske för att alternativet inte finns ännu. Det finns två pumpar i hela Sverige med akrylatbensin. Många femlitersdunkar blir det för 200 mil/år. Inte så tillgängligt därmed. Dessutom är det ju inte supermiljövänligt. Därför tror jag att man behöver utveckla ett alternativ, men dit är det nog en bit ännu.

Tesla Model Y
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Jag tror inte att det är tillgången som är problemet, utan tyvärr att de flesta inte är beredda att betala extra för en mindre miljövidrig bensin.
Alkylatbensin är främst en fördel med motorer som saknar avgasrening.
För moderna motorer med effektiv förbränning är det bortkastat. Det är ju främst kolväte (HC) som minskas med alkylatbensin de andra biprodukterna kan inte minskas med bränslet. En katalysator i modern bil tar hand om Nox HC och CO och omvandlar detta till mindre skadliga H2O vatten, CO2 koldoxid och N2 kvävgas.
Sätt dit en eftermonterad katalysator direkt på er gammelbil det gör mycket mer nytta än att köra på alkylatbensin. Och kör man så lite med bilen så spelar inte livslängden så stor roll på katalysatorn.
Man får ju lite kortare livslängd på en katalysator om man inte kontrollerar luftbränsleförhållandet optimalt, men det fungerar fortfarande.
För moderna motorer med effektiv förbränning är det bortkastat. Det är ju främst kolväte (HC) som minskas med alkylatbensin de andra biprodukterna kan inte minskas med bränslet. En katalysator i modern bil tar hand om Nox HC och CO och omvandlar detta till mindre skadliga H2O vatten, CO2 koldoxid och N2 kvävgas.
Sätt dit en eftermonterad katalysator direkt på er gammelbil det gör mycket mer nytta än att köra på alkylatbensin. Och kör man så lite med bilen så spelar inte livslängden så stor roll på katalysatorn.
Man får ju lite kortare livslängd på en katalysator om man inte kontrollerar luftbränsleförhållandet optimalt, men det fungerar fortfarande.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Det kommer att ta många år innan det finns elektriska alternativ till många av våra maskiner och redskap. Därför tycker jag att det är bra att det finns bränslen som har en mindre negativ påverkan på miljön, såsom alkylatbensin, biodiesel, etanol, mm.ovelundkvist skrev:Jag tror inte att det är tillgången som är problemet, utan tyvärr att de flesta inte är beredda att betala extra för en mindre miljövidrig bensin.
Sedan ska man inte glömma bort att en stor del av den el som produceras utanför Sveriges och Norges gränser produceras till övervägande del med olja, kol och gas. Denna energiomvandling sker med cirka 70 procent energispill (all den stund det inte är rena kraftvärmeverk som producerar både värme och el)
http://www.aspen.se/Hem/10_vanliga_fragor_och_svar