Miljö och politiska partier

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Miljö och politiska partier

Inlägg av LarsL »

Anders77 skrev:
Zyax; du tog upp El väg på E22.

Jag var på ett seminarium för 1 år sedan som vi i C höll i Göteborg. Allt handlade om el fordon, bilar och båtar. Samt om elektrifierade vägar mm.

Så här är det nu. Trafikverket utreder detta. Finns ett gäng olika tekniker för att bygga elvägar. Induktion som du nämnde, kablar i luften samt kabel i marken.

Induktion valde trafikverket bort. Är för dyrt att gräva ner och bygga upp på så länga vägar som vi har.

Kabel i luften har de gett bidrag till att testa i Gävle-Sandviken. 2km test är igång nu.

Kabel i mark testas på några hundra meter på Arlanda just nu. Skall snart bli några km test där med.

Kabel i luften är för mig helt fel. För stormar mm kan riva ner dem, samt bara bussar och lastbilar kan nyttja dem.

Kabel i gatan kan de idag lägga 2km per timma. Alltså hyffsat snabt och billigt.

Där kan alla fordon nyttja kabeln med. Detta är vad jag förespråkar att bygga på alla stora E vägar samt 40:an mm.

Trafikverket rabblade upp några vägar och sa att på dem går 80+ av alla tunga transporter i Sverige.

Det de pä Arlanda gillar med det är att de kunde ganska enkelt sätta in små elmotorer på sina befintliga fordon, och då gå på el till stora delar av sträckorna de kör. Vilket gör att de ej behöver byta alla fordon på en gång, men ändå snabba på deras minskning av utsläpp.

Tänk när de stora lederna är elektrifierade. Du kör med en typ Zoe från Malmö till Stockholm utan att behöva ladda. När du är i Sthlm kör du av leden och batteriet är full laddat och du kan enkelt åka till destinstionen.

Kravet att bygga stora batterier för bilar är då borta.

För åkerierna kan man säga att de måste ha avtal i Sverige för att kunna ladda elen på E vägarna. Deras transporter blir klart billigare med el som drivmedel istället för diesel. Så de åkerier som snabbt sätter på el motorer vid däcken på befintliga lastbilar blir både ekonomiskt och miljömässigt mer attraktiva.

För autonoma fordon är det även där klockrent med el i vägen eftersom de enkelt kan då vara igång 24/7.

Inom C driver på med denna fråga. Detta tror många av oss på.

Komiska är att vätgasfordons entusiasterna verkar alla vara emot elvägar. Men jag säger att även för dem som vill köra runt på en bomb skulle kunna nyttja elvägar. Detta vill de inte ens diskutera.
Fast hur långt bort är det innan vi knappt aldrig behöver ladda ut med vägarna? 500km räckvidd? 1000km? Någonstans där så blir detta en icke fråga. Slösa inte pengar på ledningar utmed vägarna.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

LarsL skrev:
Anders77 skrev:

Jag var på ett seminarium för 1 år sedan som vi i C höll i Göteborg. Allt handlade om el fordon, bilar och båtar. Samt om elektrifierade vägar mm.

Så här är det nu. Trafikverket utreder detta. Finns ett gäng olika tekniker för att bygga elvägar. Induktion som du nämnde, kablar i luften samt kabel i marken.

Induktion valde trafikverket bort. Är för dyrt att gräva ner och bygga upp på så länga vägar som vi har.

Kabel i luften har de gett bidrag till att testa i Gävle-Sandviken. 2km test är igång nu.

Kabel i mark testas på några hundra meter på Arlanda just nu. Skall snart bli några km test där med.

Kabel i luften är för mig helt fel. För stormar mm kan riva ner dem, samt bara bussar och lastbilar kan nyttja dem.

Kabel i gatan kan de idag lägga 2km per timma. Alltså hyffsat snabt och billigt.

Där kan alla fordon nyttja kabeln med. Detta är vad jag förespråkar att bygga på alla stora E vägar samt 40:an mm.

Trafikverket rabblade upp några vägar och sa att på dem går 80+ av alla tunga transporter i Sverige.

Det de pä Arlanda gillar med det är att de kunde ganska enkelt sätta in små elmotorer på sina befintliga fordon, och då gå på el till stora delar av sträckorna de kör. Vilket gör att de ej behöver byta alla fordon på en gång, men ändå snabba på deras minskning av utsläpp.

Tänk när de stora lederna är elektrifierade. Du kör med en typ Zoe från Malmö till Stockholm utan att behöva ladda. När du är i Sthlm kör du av leden och batteriet är full laddat och du kan enkelt åka till destinstionen.

För åkerierna kan man säga att de måste ha avtal i Sverige för att kunna ladda elen på E vägarna. Deras transporter blir klart billigare med el som drivmedel istället för diesel. Så de åkerier som snabbt sätter på el motorer vid däcken på befintliga lastbilar blir både ekonomiskt och miljömässigt mer attraktiva.

För autonoma fordon är det även där klockrent med el i vägen eftersom de enkelt kan då vara igång 24/7.

Komiska är att vätgasfordons entusiasterna verkar alla vara emot elvägar. Men jag säger att även för dem som vill köra runt på en bomb skulle kunna nyttja elvägar. Detta vill de inte ens diskutera.
Fast hur långt bort är det innan vi knappt aldrig behöver ladda ut med vägarna? 500km räckvidd? 1000km? Någonstans där så blir detta en icke fråga. Slösa inte pengar på ledningar utmed vägarna.
För tunga transporter är inte batterier så enkelt. Så focuset ligger på lastbilar.

Men jag ser vinningar för personbilar med.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Anders77 skrev:
LarsL skrev:
Anders77 skrev:

För tunga transporter är inte batterier så enkelt. Så focuset ligger på lastbilar.

Detta är är en fråga jag funderat en hel del på. Ännu mer efter några europaresor med Teslan där jag förvånats över hur enormt många långtradare det finns numera!

Att elektrifiera dessa transporter så fort som möjligt är ju såklart önskvärt, men är verkligen elvägar det kostnadseffektivaste sättet?
Vi har ju redan "elvägar", fast på dessa rullar fordon som vi kallar tåg. Blir det inte billigare att köra de långa transporterna på tåg och sedan lasta om containrar till eldrivna lastbilar den biten fram till målet?
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

ovelundkvist skrev:
Detta är är en fråga jag funderat en hel del på. Ännu mer efter några europaresor med Teslan där jag förvånats över hur enormt många långtradare det finns numera!
Att elektrifiera dessa transporter så fort som möjligt är ju såklart önskvärt, men är verkligen elvägar det kostnadseffektivaste sättet?
Vi har ju redan "elvägar", fast på dessa rullar fordon som vi kallar tåg. Blir det inte billigare att köra de långa transporterna på tåg och sedan lasta om containrar till eldrivna lastbilar den biten fram till målet?
Förr har jag alltid tänkt att tåg är lösningen på det mesta, men det är det ju inte. Det ingår i lösningen för transporter och kommer fortsatt ha en plats.
Man kan inte trycka in en större mängd tåg på en och samma bana som man kan med lastbilar på väg, lastbilarna behöver färre omlastningsplatser och kommer oftare fram närmare slutdestination. Kostnaden för järnväg/väg/hyperloop eller annat trafikslag blir ju helt avgörande men jag gissar att elvägar kommer att ingå i detta och troligen kommer att vara mycket kostnadseffektivt.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

Gällande elvägar.

Denna artikel är fortfarande intresant. Säger lite om kostnad mm.

http://www.etc.se/inrikes/nu-testas-elvagar-i-trafiken

Gällande tåg vs elväg. Det är dyrare att lägga tågräls än att glra elvägar. Samt elvägar blir effektivare för 1 container samt flexiblare. Slipper på och avlastning, samt transport till och från centralen.

Tåg är suveränt på stora transporter, 20 containers mm.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Anders77 skrev:
Gällande elvägar.

Gällande tåg vs elväg. Det är dyrare att lägga tågräls än att glra elvägar. Samt elvägar blir effektivare för 1 container samt flexiblare. Slipper på och avlastning, samt transport till och från centralen.

Jo, men vi har ju redan en stambana. Och planerar ändå att bygga en till.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

ovelundkvist skrev:
Anders77 skrev:
Gällande elvägar.

Nja, vi har en dålig stambana som måste förbättras. Sen vill regeringen bygga höghastighets tåg, som ej är lämpligt för gods.

Höghastighet är väl kul, men jag lägger hellre de pengarna på renovering av gamla spåren samt nya vanliga spår. För då kan både gods samt persontrafik nyttja dem.

Idag Gbg-sthlm kan gå på 2h 45 min. Sträckan är en omväg runt vättern.

Höghastighet skall på rakare linje söder om vättern klara det på ca 2h.

Drar man en ny linje för vanliga tåg söder om vättern kan vanliga tåg komma ner under 2h och 30 min. Är några hundra miljoner extra värt den besparingen? Jag anser inte det. Samt gods tåg kan ej nyttja som sagt höghastighetsrälsen.

Stambannan klarar inte av mer gods tåg idag heller. Så nått måste göras.

Och även med bra tåg spår kommer lastbilar köras, och där behövs eldrift.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

ovelundkvist skrev:
Höghastighetsjärnvägen? Den blir ju inte av, när de presenterade priset så dog ju hela idén. Jag var så mycket för denna satsning innan, men priset är för högt. De kommer att förhandla om det här ett par år och köra det fram- och tillbaka i riksdagen och förhoppningsvis kommer hyperloop att vara igång för persontransporter när de väl ska bestämma sig...
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

Anders77 skrev:
ovelundkvist skrev:
Anders77 skrev:
Gällande elvägar.

Nja, vi har en dålig stambana som måste förbättras. Sen vill regeringen bygga höghastighets tåg, som ej är lämpligt för gods.

Höghastighet är väl kul, men jag lägger hellre de pengarna på renovering av gamla spåren samt nya vanliga spår. För då kan både gods samt persontrafik nyttja dem.

Idag Gbg-sthlm kan gå på 2h 45 min. Sträckan är en omväg runt vättern.

Höghastighet skall på rakare linje söder om vättern klara det på ca 2h.

Drar man en ny linje för vanliga tåg söder om vättern kan vanliga tåg komma ner under 2h och 30 min. Är några hundra miljoner extra värt den besparingen? Jag anser inte det. Samt gods tåg kan ej nyttja som sagt höghastighetsrälsen.

Stambannan klarar inte av mer gods tåg idag heller. Så nått måste göras.

Och även med bra tåg spår kommer lastbilar köras, och där behövs eldrift.
Stambanan behöver minst fyra spår, det är mycket mer kostnadseffektivt än höghastighetsbanan då du utnyttjar denna dygnet runt.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
bylund skrev:
Jerker skrev:
LarsL skrev:
Att inte samla alla människor i stora städer skulle hjälpa en hel del. Många av de problem som diskuteras beror ju på att det bor för många på för liten yta.
Sant. Städer är orsaken till många problem här i världen.
Fast det är väl snarare tvärtom? Om man bygger tätare kan man effektivisera bättre. Som t ex att man kan ha färre bilar och dela på dem mer effektivt, och alla är nära en bil än om folk bor glest. Vissa på forumet har ju antytt att det skulle fungera sämre med sådan resursoptimering på landet. Sedan blir ju de lokala miljöproblemen större där människor är koncentrerade, men det innebär ju inte att miljöpåverkan per person är större.
Med internet så försvann problemet med service på landet.
Med elbilen så försvinner problemet med avstånd och miljöproblem.
På landet svarar man i större utsträckning för sina egna resurser. Mat odlas lokalt, energi skapas lokalt osv osv.

Städer har alltid varit och kommer alltid vara en enda stor miljöförstörelse, per definition, lokalt alltså.
Det är miljöpartiet som lever i tron att städer är lösningen på allt. Men de har inte rätt om miljön bara för att de har det i sitt namn.
Visst har städer många fördelar, men samtidigt drar de med sig en massa problem, mest av social art. Brottslighet, t.ex., gynnas av stadskonceptet eftersom det är lättare att försvinna i mängden och dölja sin verksamhet. Logistiken brukar dras fram som en fördel för städerna, men det är ju bara internt. En stor stad servas av en stor yta landsbygd för att kunna leva. Det sker en massa transporter in och ut ur staden. Allt avfall som staden producerar ska tas om hand på ett vettigt sätt och det är inte direkt en fördel att avfallet produceras på en så koncentrerad yta.

Jag kan inte peka på några direkta källor, men för några år sedan var jag inblandad i diskussioner om städers väl och ve och då var det några riktigt initierade som kunde peka på ett flertal studier och avhandlingar som visade hur vissa typer av problem ökar exponentiellt i stadsmiljöer i relation till befolkningstätheten. Det var ingen rolig läsning. Tyvärr var det här relativt tidigt i mitt "Internetliv", så jag kan inte länka till några källor här.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

Själv bor jag förresten i Växjö, en del av sydöstra Sverige. Samma del av Sverige som har Europas näst lägsta eller tredje lägsta tillgänglighetsindex. Trots det är det bra tillväxttakt här, hade vi haft bättre förbindelser hade tillväxten varit mycket högre. Hur ska man få upp tillgängligheten i ett sånt här område? Ska vi bygga mer järnväg? Ja. Men viktigast är att bygga mer motorväg. Vi är Sveriges största stad utan motorväg, många vägar går hit, men ingen är stor och järnvägen är enkelspårig. Så här ser det ut i Sverige idag. Lösningen är att bygga ut de befintliga vägarna och järnvägarna och satsa på moderna transporter (hyperloop, elektrifierat flyg eller vad det nu kan vara i framtiden) inte enbart ett trafikslag!
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

zyax skrev:
Själv bor jag förresten i Växjö, en del av sydöstra Sverige. Samma del av Sverige som har Europas näst lägsta eller tredje lägsta tillgänglighetsindex. Trots det är det bra tillväxttakt här, hade vi haft bättre förbindelser hade tillväxten varit mycket högre. Hur ska man få upp tillgängligheten i ett sånt här område? Ska vi bygga mer järnväg? Ja. Men viktigast är att bygga mer motorväg. Vi är Sveriges största stad utan motorväg, många vägar går hit, men ingen är stor och järnvägen är enkelspårig. Så här ser det ut i Sverige idag. Lösningen är att bygga ut de befintliga vägarna och järnvägarna och satsa på moderna transporter (hyperloop, elektrifierat flyg eller vad det nu kan vara i framtiden) inte enbart ett trafikslag!
Har bott i Växjö, känner väl till er utmanning.

Städer/orter växer idag om de är en del av en storstadsregion, eller om orten har mer än 25 000 invånare.
90% av alla flyttar mellan kommuner sker av folk mellan 20 och 30 år. Varför och vart de flyttar är enkelt att lista ut. Nöjen, studier mm. Detta gör att städerna fortsätter att växa.

Som tankeställare. På 50 år har en halv miljard kineser flyttat från landet till stan.

Enkelt kan man säga att hållbara transporter i städerna är viktiga.

Sen måste landsbygden och städer som Växjö knytas ihop med resten med.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

Jag har inte läst hela denna tråd men beträffande politiska partier ser jag i dagens Borås tidning att centern fått igenom att elbilar kan parkera gratis i Borås från och med september -16! Bilar berättigade till supermiljöpremie omfattas av detta!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

Anders77 skrev:
Sen måste landsbygden och städer som Växjö knytas ihop med resten med.
Exakt. Att säga att det är fel att bunta ihop folk i städer är lika fel som att säga det omvända. Själv har man ju bidragit till viss del av urbaniseringen genom att flytta från en mindre ort till en större. OM vi skulle ta vår stad som exempel men tala för Sverige i stort så måste man se till att satsa på infrastruktur där den ger mest på kort och lång sikt. Mycket pengar läggs på Stockholm, men som svensk medborgare måste jag tycka att det är bra, det ger resurser till landet, när man knyter ihop landet i övrigt så är det svårare att räkna (det visar ju Höghastighetsutredningen som var väl snabb och fel). En sak är säker, det måste läggas pengar på infrastruktur nästan överallt i vårt land, inte spara alla pengarna i en klump och trycka ner dessa i en höghastighetsjärnväg hur mycket vi än vill ha den.

Vi har många tågresenärer från staden (studentstad och IKEA på lagom avstånd) men blicken har vänt oss från Göteborg och Stockholm mot Malmö och Köpenhamn istället för kommunikationerna dit är bättre. IT-staden jag bor i är i övrigt synnerligen anpassad till framtiden i övrigt, nästan helt befriad från stora arbetsgivare (och industrier), det saknas mest bra vägar/järnvägar. Det finns plats att bygga hus/lägenheter och det händer jävligt mycket just nu så som i många större städer! Tänk om man fått politiker på riksplanet att förstå vad det innebär att bygga ut stambanan och göra om någon av våra riksvägar (23,25,27,30,37) till riktig motorväg och elektrifiera denna samtidigt då hade det hänt ännu mer
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare

Inlägg av Haglund »

Foluke skrev:
Jag har inte läst hela denna tråd men beträffande politiska partier ser jag i dagens Borås tidning att centern fått igenom att elbilar kan parkera gratis i Borås från och med september -16! Bilar berättigade till supermiljöpremie omfattas av detta!
Gissar att detta har att göra med att det sattes lite press på dem på försommaren i år, med hjälp av Tibors sammanställning över de sämsta elbilsstäderna. Då hade ingen inom kommunen, kommunstyrelsen eller parkeringsbolaget en aning om någonting gällande elbilar och laddplatser. Nu planeras det laddplatser (låt oss hoppas att det blir riktiga laddplatser denna gången) och gratisparkering för elbilar.

Goda nyheter!
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Foluke skrev:
Göteborgs stad hade förr en otroligt bra parkeringsförmån för miljöbilar. Två timmar gratis på alla stadens parkeringsplatser, inkl sådana som annars vad tidsbegränsade till kortare tid (t.ex. tio minuter eller en halvtimme). Helt sjukt bra. Jag körde biogasbil på den tiden så jag utnyttjade det friskt. Sen blev det så populärt med etanolbilar, som också fick den här förmånen, att man till slut la ner den. Med dagens striktare definition på supermiljöbilspremie så borde man egentligen kunna återuppta det.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

danni skrev:
Foluke skrev:
Göteborgs stad hade förr en otroligt bra parkeringsförmån för miljöbilar. Två timmar gratis på alla stadens parkeringsplatser, inkl sådana som annars vad tidsbegränsade till kortare tid (t.ex. tio minuter eller en halvtimme). Helt sjukt bra. Jag körde biogasbil på den tiden så jag utnyttjade det friskt. Sen blev det så populärt med etanolbilar, som också fick den här förmånen, att man till slut la ner den. Med dagens striktare definition på supermiljöbilspremie så borde man egentligen kunna återuppta det.
Gällde även ice bilar som drog lite. Alla började köra C1 och liknande bilar. Blev kaos.

Men ja med supermiljökvalificeringen kan de säkert starta med det igen.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Tidigare har jag läst att det saknas lagstöd för att erbjuda den förmånen på gatuparkering. Därför valde Stockholm ett tag att tillåta elbilar att parkera gratis på den tomtmark som Stockholm Parkering hade hand om, men inte på gatan (och tidsbegränsat till fyra timmar för att undvika att folk utnyttjade förmånen för jobbresor av någon anledning). De har slutat med det.

Har det ändrats, eller misstolkade de lagen alternativt var överdrivet försiktiga?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

bylund skrev:
Tidigare har jag läst att det saknas lagstöd för att erbjuda den förmånen på gatuparkering. Därför valde Stockholm ett tag att tillåta elbilar att parkera gratis på den tomtmark som Stockholm Parkering hade hand om, men inte på gatan (och tidsbegränsat till fyra timmar för att undvika att folk utnyttjade förmånen för jobbresor av någon anledning). De har slutat med det.

Har det ändrats, eller misstolkade de lagen alternativt var överdrivet försiktiga?
Hmm intressant, skall se om jag kan få reda på det.

Om nu inte någon listat ut det innan :)
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Anders77 skrev:

Du har så klart läst http://teslaclubsweden.se/teslas-lastbil/ Den tycker jag visar att det är lättare att bygga en ellastbil än en personbil. Personer har en tendens att drömma om den där monsterresor på 100-tals mil utan paus, men en lastbil får inte köras så. En lastbilschaufför måste hålla sig till lagar om körtider. Det går alltså att enkelt designa en bil som passar de kör passen, mer behövs inte.

Antar också att du läst artikelserien http://teslaclubsweden.se/snsln-3/ där visas hur billigt det skulle vara att täcka in hela Sverige med laddare. 180 miljoner kronor, hur långt kommer du med elektrifierad väg för den summan? 10 mil? Snarare 5, kanske.
Hoppas du kan föra dessa kloka åsikter vidare till dina partikamrater så vi inte slönger en massa pengar i sjön.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

danni skrev:
Foluke skrev:
De skulle ju kunna undan ta elbilar från trängselskatten... Men det vill de väl inte :roll:
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

LarsL skrev:
danni skrev:
Foluke skrev:
De skulle ju kunna undan ta elbilar från trängselskatten... Men det vill de väl inte :roll:
Delvis ja, mindre avgift. Resterande avgift ska försvinna när de autonoma bilarna kan trängas ihop på vägen.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

LarsL skrev:
Anders77 skrev:

Du har så klart läst http://teslaclubsweden.se/teslas-lastbil/ Den tycker jag visar att det är lättare att bygga en ellastbil än en personbil. Personer har en tendens att drömma om den där monsterresor på 100-tals mil utan paus, men en lastbil får inte köras så. En lastbilschaufför måste hålla sig till lagar om körtider. Det går alltså att enkelt designa en bil som passar de kör passen, mer behövs inte.

Antar också att du läst artikelserien http://teslaclubsweden.se/snsln-3/ där visas hur billigt det skulle vara att täcka in hela Sverige med laddare. 180 miljoner kronor, hur långt kommer du med elektrifierad väg för den summan? 10 mil? Snarare 5, kanske.
Hoppas du kan föra dessa kloka åsikter vidare till dina partikamrater så vi inte slönger en massa pengar i sjön.
Visst går det att bygga el lastbilar. Framförallt för stadskörningar. Men för dem som ligger ute på landsvägen och kör med totalvikt på ekipaget på 80 ton, som man nattetid får köra mellan Malmö och Stockholm. Eller normala 60 ton krävs det en del energi.

Så om de kör i 4h och 30 min med 60 ton. Sen paus i 45 min. Sen kör de i 4h och 30 min igen.

Så om du tror att vi inom närmsta 10 åren har batterier som klarar att ha den energin som krävs för dessa transporter. Samt så många laddare att lastbilarna ej måste ta omvägar eller stanna för tidigt eller för sent. Och att de skall klara av att ladda lastbilen fullt på 45 min. Och allt detta för 180 miljoner ja då vill jag se den uträkningen.

Idag kostar en snabbladare ca 40 000kr om det finns el framdraget. Nu skall vi täcka nästan alla rastplatser med ca 4500 laddare alltså? Och de skall kunna försörja de ca 80 000 lastbilar vi har samt alla bilar.

Menar du allvar när du verkligen tror på det?
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Läs Tibor artiklar jag länkat till.

Att elektrificera våra vägar kommer kosta multi miljarder.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

LarsL skrev:
Läs Tibor artiklar jag länkat till.

Att elektrificera våra vägar kommer kosta multi miljarder.
Läs länkar jag länkat till. Tack
Svart X90D, bokat en M3.
Skriv svar