Undvik Herr X fläktfiasko med detta tips

Här samlar vi inlägg som tipsar om finesser på bilarna som alla ägare kanske inte känner till.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Undvik Herr X fläktfiasko med detta tips

Inlägg av Herr X »

Efter 4543 mil och 1,5 år i min Model S upptäckte jag igår en funktion med fläktspjället som jag inte upptäckt tidigare.

Jag har tyckt att det varit svårt att förstå hur fläkten funkar - ibland sprutar den kalluft/varmluft på mig och ibland inte. Någon gång har jag verkligen velat ha kalluft på mig men trots hög sprutt på fläkten så har jag inte riktigt fått blåset som jag efterfrågat.

Detta kan vara den mest banala sak i världen för er andra och att det är jag som är dum i huvudet, men om det mot all förmodan finns någon ytterligare där ute som delar min begränsade mentala kapacitet så kommer här ett tips:

När något av fläktspjällen är vridet längst till vänster på förarsidan så är de stängda.
Bild

När de står i någon annan position är de öppna och släpper igenom luft.
Bild

Tvärtom gäller på passagerarsidan.

/mvh idiot
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Undvik Herr X fläktfiasko med detta tips

Inlägg av danni »

Hahahahaha, förlåt att jag skrattar, men lite komiskt är det allt... Här sitter vi och diskuterar dagligen sjukt avancerade funktioner som är specifika för våra bilar som nog är de mest högteknologiska på marknaden... Och under tiden missar du en supergrundläggande funktion som är likadan som på massa andra bilar.... Vi kanske skulle börja diskutera det mer banala här på forumet istället?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Undvik Herr X fläktfiasko med detta tips

Inlägg av Herr X »

danni skrev:
Hahahahaha, förlåt att jag skrattar, men lite komiskt är det allt... Här sitter vi och diskuterar dagligen sjukt avancerade funktioner som är specifika för våra bilar som nog är de mest högteknologiska på marknaden... Och under tiden missar du en supergrundläggande funktion som är likadan som på massa andra bilar.... Vi kanske skulle börja diskutera det mer banala här på forumet istället?
Har inte haft någon bil med fläktspjäll som stängs på det viset tidigare :( Det brukar vara ett litet rull-hjul...
Har inte stört mig jättemycket på det eftersom det till slut alltid börjat funka att få på eller av blåset när jag tryckt på alla knappar och vridit tillräckligt på spjället. Förstår nu att det inte var maskinlärning som gjorde att bilen listade ut vad jag hade för intention med allt tryckande och fipplande med fläktspjället, utan att det slumpmässigt halkade i rätt position när jag dragit tillräckligt mycket i det...
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Undvik Herr X fläktfiasko med detta tips

Inlägg av Bjelke »

Det sjuka är (tycker jag iaf) att när jag vrider luften så långt bort från mig som möjligt så är spjället öppet och när
jag vrider så mkt mot mig själv som det går så är det stängt :shock:
Borde det inte vara tvärtom lixom??
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Re: Undvik Herr X fläktfiasko med detta tips

Inlägg av grenhall »

Bjelke skrev:
Det sjuka är (tycker jag iaf) att när jag vrider luften så långt bort från mig som möjligt så är spjället öppet och när
jag vrider så mkt mot mig själv som det går så är det stängt :shock:
Borde det inte vara tvärtom lixom??
Sitter du upp och ner?
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Watson
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 15 feb 2016 15:45
Ort: Flyinge

Re: Undvik Herr X fläktfiasko med detta tips

Inlägg av Watson »

Hade ingen aning, har också retat mig på det. Tack för tipset.
Nu kanske man slipper de ibland märkliga temperaturväxlingarna, ena sekunden purgatorium och andra sekunden Amundsens polarexpedition!
S90D, Midnight Silver, Lädersoffa, Autopilot, Luftfjädring.
To understand what recursion is, you must first understand recursion.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Undvik Herr X fläktfiasko med detta tips

Inlägg av mati »

Tack Herr X! Jag var övertygad om att det inte gick att stänga utblåset. Det där var ju inte direkt intuitivt. Precis som du säger så brukar det vara en ratt som justerar flödet. Eller som på vår Mazda, där är ställpluppen i mitten en kombinerad knapp som man kan trycka på. Då hör man ett tydligt ploff-ljud och luftflödet är avstängt. Nu måste jag gå ut igen och kolla. Andra gången för idag...

EDIT: Det funkar faktiskt. Den vänstra var i själva verket stängd, eftersom jag trodde att den blåser ut på fönsterrutan när man ställer den i det läget. Nope, det gjorde den inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Undvik Herr X fläktfiasko med detta tips

Inlägg av Herr X »

Watson skrev:
Tack för tipset.
mati skrev:
Tack Herr X!
Puh, tur att jag inte var ensam - kände svetten pärlas i nacken efter Dannis försmädliga inpass tidigare...
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Undvik Herr X fläktfiasko med detta tips

Inlägg av mati »

Då är vi i alla fall tre stycken här som inte läser manualen. Det var precis ett tips från bylund i en annan tråd. http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =49&t=5373
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8693
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Undvik Herr X fläktfiasko med detta tips

Inlägg av Pontus »

Jag retade mig också på detta och sedan tog jag mod till mig och läste manualen när ingen annan såg... ;)
Dock så tycker jag inte lösningen är bra då man kanske vill rikta luften åt det håll som man stänger spjället emot. Jag har heller inte sett denna lösning på några andra bilar. Är det en amerikansk lösning?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 741
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Undvik Herr X fläktfiasko med detta tips

Inlägg av bat »

Dettabär en av de få saker jag tycker är dåligt på model S. Framförallt brukar det bli irriterat med tre i baksätet där de på sidorna tycker det är varmt och den i mitten att det är kallt.
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Undvik Herr X fläktfiasko med detta tips

Inlägg av Zoidberg »

bat skrev:
Dettabär en av de få saker jag tycker är dåligt på model S. Framförallt brukar det bli irriterat med tre i baksätet där de på sidorna tycker det är varmt och den i mitten att det är kallt.
Jag får instämma.
Vill man stänga fläkten så är det bara att stänga av klimatsystemet eller välja andra utblås.

Det hade varit praktiskt att, som det nämndes här, kunna rikta luftfödet mot sidorutan men utan att det ska stängas av.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Undvik Herr X fläktfiasko med detta tips

Inlägg av ovelundkvist »

Jag körde hela första vintern med imma på förarsidan för att jag vridit det vänstra spjället helt till vänster, just för att inte få imma på rutan... :oops:
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 741
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Undvik Herr X fläktfiasko med detta tips

Inlägg av bat »

Forumet borde ha stöd för anonyma inlägg för pinsamma avslöjanden och frågor.. :D
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1773
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Undvik Herr X fläktfiasko med detta tips

Inlägg av leiflodde »

Efter ungefär lika många månader men dryg 9000 mil bakom ratten kom jag i somras på funktionen men trodde likt trådskaparen att det bara var jag.

Tur att någon vågar :)
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Undvik Herr X fläktfiasko med detta tips

Inlägg av e5m1r »

Jag kom tom på att min ena inte stänger har redan hunnit vara på SC för koll och de var tvungna att verifiera på sin demo bil att det ska fungera innan de medgav att det var fel på min bil och ny är beställd har inte hört nåt sen dess och detta var i Mars
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Johnny_B
Teslaägare
Inlägg: 256
Blev medlem: 09 feb 2016 20:24
Ort: Dalby

Re: Undvik Herr X fläktfiasko med detta tips

Inlägg av Johnny_B »

Nu mår jag lite dåligt för att inte ha påpekat något när jag först läste om folk som störde sig på att fläkten närmast till höger om ratten alltid blåste på något olämpligt ställe. "-Varför stänger dom inte bara spjället liksom?"

Men nu vet jag varför. Och förlåt.
85D Referrallänk: http://---
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Undvik Herr X fläktfiasko med detta tips

Inlägg av e5m1r »

Johnny_B skrev:
Nu mår jag lite dåligt för att inte ha påpekat något när jag först läste om folk som störde sig på att fläkten närmast till höger om ratten alltid blåste på något olämpligt ställe. "-Varför stänger dom inte bara spjället liksom?"

Men nu vet jag varför. Och förlåt.
Det är just denna som inte stänger på min bil och ska bytas
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Undvik Herr X fläktfiasko med detta tips

Inlägg av Bjelke »

grenhall skrev:
Bjelke skrev:
Det sjuka är (tycker jag iaf) att när jag vrider luften så långt bort från mig som möjligt så är spjället öppet och när
jag vrider så mkt mot mig själv som det går så är det stängt :shock:
Borde det inte vara tvärtom lixom??
Sitter du upp och ner?
:D
Jag tänkte mest på det till höger om ratten... vrider jag det mot passagerarsidan så är det öppet men om jag vrider det mot vänster, dvs mot mig, så stängs det ju...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
+46
Teslaägare
Inlägg: 1786
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Undvik Herr X fläktfiasko med detta tips

Inlägg av +46 »

Alltid lär man sig något nytt. Det här med att man kan koppla in en USB-mus så att de som sitter i baksätet kan komma åt 17" skärmen hade jag inte en aning om.

http://teslapedia.org/model-s/tesla-con ... f-model-s/
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Undvik Herr X fläktfiasko med detta tips

Inlägg av bullen »

+46 skrev:
Alltid lär man sig något nytt. Det här med att man kan koppla in en USB-mus så att de som sitter i baksätet kan komma åt 17" skärmen hade jag inte en aning om.

http://teslapedia.org/model-s/tesla-con ... f-model-s/
Det var några grejer jag vill testa därBild
Användarvisningsbild
Waxinator
Teslaägare
Inlägg: 133
Blev medlem: 05 jul 2015 15:47
Ort: Glommen

Re: Undvik Herr X fläktfiasko med detta tips

Inlägg av Waxinator »

Manualen säger inget om avstängning av luftflöde ! :? Jag får kolla i morgon...
(sid 110) Ventilation
För att styra luftflödet inuti Model S ska du flytta luftutsläppen uppåt, nedåt eller från sida till sida.
Notera: Du kan rikta de yttre luftutsläppen i ansiktshöjd mot sidofönstren för att underlätta avisning eller ta bort imma från dem.
EDIT:
Jodå... sista centimetern av flödesjusteringarna stänger av luften.
Nu har jag även fått luftflöde till baksätespassagerarna. :P
Model S P90DL - Facelift - Midnight Silver - Light Gray Lether. Levererad 3-Aug-2016. ( http://www.section4.se )
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Undvik Herr X fläktfiasko med detta tips

Inlägg av Kilowatt »

Men det hör är ju helt sjukt. Jag måste testa idag. Hur kan man ha missat denna enkla men inte helt intuitiva finess??
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2073
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Undvik Herr X fläktfiasko med detta tips

Inlägg av gellerstam »

Herr X skrev:

När något av fläktspjällen är vridet längst till vänster på förarsidan så är de stängda.

Tvärtom gäller på passagerarsidan.

/mvh idiot

Det fungerar lika på min Outlander PHEV.

Så detta verkar vara ngn form av standard lösning!
Tesla Model Y
Skriv svar