Värde på P85D

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Surfaren
elbilist

Re: Värde på P85D

Inlägg av Surfaren »

Tars skrev:
Surfaren skrev:
Jag gjorde en genomgång av Teslas demobilar (se annan tråd). Dom har allihop mer utrustning, är betydligt nyare med många färre mil och priserna börjar strax norr om vad du vill ha för denna. Baserat på detta skulle jag säga att den här är för dyr.
Så... vad skulle du då tänka dig att den är värd? 999.000?
Jag tänker så här:

En ny P90D motsvarande din P85D går på 1 286 850 efter supermiljöbilspremie och rabatt. Din bil har gått 58 640 km och är väl ca 1,5 år gammal. Det finns en P90D med fler populära tillval (21", luft, premium, hifi) att köpa hos Tesla (som gått endast 8 388 km) för 1 170 050 kr efter rabatt, och får man ut 40 000 till efter man köpt denna så landar man på 1 130 050 kr. Jag skulle nog gissa att din bils värde är närmare 900 tkr än 999 tkr, men det beror förstås på om "rätt" köpare dyker upp eller inte.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Alla bilar som satts i trafik (har rullat lite mil) har fått miljöbilspremien utbetald på något sätt. Om sen Tesla räknat med det i sina priser är en annan sak. Så tror inte man ska räkna med "ytterligare" 40000kr från "staten" utöver de priser som Tesla anger. Premien betalas ut till första registrerade ägare/leasingbolag, även om handläggningen tar lite tid.

Viss bilarna kan vara körda på "Grönskylt" MEN de används främst för kortare förflyttningar/provkörningar. Knappast på bilar som rullat 100-tals mil. (Både dyrt att ha och höga försäkringsvillkor förknippade med grönskyltar) så de flesta bilfirmor har endast 1-3st.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Leo skrev:
Alla bilar som satts i trafik (har rullat lite mil) har fått miljöbilspremien utbetald på något sätt. Om sen Tesla räknat med det i sina priser är en annan sak. Så tror inte man ska räkna med "ytterligare" 40000kr från "staten" utöver de priser som Tesla anger. Premien betalas ut till första registrerade ägare/leasingbolag, även om handläggningen tar lite tid.

Viss bilarna kan vara körda på "Grönskylt" MEN de används främst för kortare förflyttningar/provkörningar. Knappast på bilar som rullat 100-tals mil. (Både dyrt att ha och höga försäkringsvillkor förknippade med grönskyltar) så de flesta bilfirmor har endast 1-3st.
Tesla betalar ut premien på demobilar. Det gjorde dom iaf med min.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Jag tror att du borde kunna få precis under miljonen för bilen. Känns rimligt. 900tkr kan du nog sälja den till en handlare för.
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mattias4765

Inlägg av grenhall »

Jag har precis köpt min med 960 mil på mätaren, jag köpte den med allt utom 7-sits, för runt det du begär. Milen gör extremt mycket på en sådan här bil för idag vet ingen hur det påverkar med högt miltal. Åtminstone inte när det gäller garantier osv. För att hitta rätt köpare krävs tid när vi talar om bilar för över miljonen. Saknar man dessutom en hel del utrustning som man förväntar sig i high-end-modellen så tar det längre tid. Priset på denna ligger alldeles för högt i jämförelse med miltal och utrustning. Tyvärr. Personligen hade jag inte ens köpt den blåa hos AutoPerformance för 1 029 000:- med de milen. Hade nog gett ett bud på iaf 950kkr för den blåa. Nästan 6000 mil hade aldrig varit intressant för mig. 2000 mil innan garantin ryker och det kör jag in på mindre än ett år.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Alla är ju väldigt olika när det gäller bil. Med teslas garanti på drivlina o batteri i 8år och den pålitlighet som Tesla ändå har idag så skulle jag inte vara rädd för att köpa en bil som gått 10kmil, förutom att den är lite sliten då kanske vilket kan vara tråkigt. Det gäller att hitta rätt köpare. Men för nästan 1,1 miljon kan man köpa en ny 90D med rätt mängd utrustning och det tror jag är mer attraktivt för de flesta.
Skriv svar