P100D godkänd hos holländska myndigheter
Moderator: Redaktion
Re: P100D godkänd hos holländska myndigheter
Det vore väl klädsamt om Tesla först lanserade uppgraderingar i prod (som ej kräver upfront betalning) och sedan 2-3mån senare på hemsidan. Det skulle innebära att inga kunder kände sig "blåsta på konfekten". Dvs i mitt fall om 100kwh eller AP+ kommer på hemsidan innan slutet av sep får gärna min 90D som levereras då ha med det i sin konfig.
Det upplägget vore smartast för att kombinera snabb utveckling/lansering utan att kunder kommer i kläm och upplever "gamla bilar" redan innan leverans. Sen dagen efter kan allt hända...
Kanske gör de redan så, tex var det väl så för 70/75D och kanske även facelift?
Det upplägget vore smartast för att kombinera snabb utveckling/lansering utan att kunder kommer i kläm och upplever "gamla bilar" redan innan leverans. Sen dagen efter kan allt hända...
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Model Y LR - 24
Björn har testat nya laddningskurvan och den laddar jämnare men inte snabbare totalt. Jag har nyligen laddat till 99% och sista ~5% laddade med 9A i superladdaren.
Model S P90DL - Facelift - Midnight Silver - Light Gray Lether. Levererad 3-Aug-2016. ( http://www.section4.se )
Ingen vet väl hur mjukvarubegränsningen funkar exakt. Att det skulle gå lika snabbt till 100% av en 60 som till 80% av en 75 är ju bara gissningar än så länge.Waxinator skrev:Björn har testat nya laddningskurvan och den laddar jämnare men inte snabbare totalt. Jag har nyligen laddat till 99% och sista ~5% laddade med 9A i superladdaren.
Dvs bara för att du fick 9A på slutet betyder det ju inte nödvändigtvis att det inte är mjukvarubegränsat.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Volymen ökar med mer än 40% per cell. En smalare och kortare cell är bättre rent tekniskt men inte optimal för elbilar med tanke på alla faktorer som spelar in. Att få in mer kapacitet per cell gör att man kan minska antalet celler för samma kapacitet. Belastningen per cell kommer öka även om totala effekten är samma. Priset kommer gå ner per kWh.vigge50 skrev:Nä, de batterierna är ju högre vilket gör att den totala volymen batteriet har kommer öka med 6% detta kommer antagligen själv öka kapaciteten i batterierna med ungefär 6% och med ny kemi så kan kapaciteten ökas ytterligare. De kan säkert ha ekonomiska fördelar också men högre celler har helt klart andra fördelar också.18650 skrev:De nya kommande formatet på cellerna ger nog bara ekonomiska fördelar.

BMW i3 REX i väntan på Model3
Idag används 7104 celler i de stora paketet och dessa har måtten 18*65 mm. Det betyder att snitarean för batterierna är 9^2*pi*7104=1807748 mm^2. Den totala volymen får vi genom att multiplicera detta med höjden på 65 mm vilket ger en volym på 117503608 mm^3. Om vi använder den nya cellen 2170 så kommer snitarean vara den samma om vi antar att kylning mm tar lika mycket plats däremot kommer den högre cellen leda till att volymen ökar till 126542347 vilken är en ökning med 7,7%. Sen så har såklart kemin mm påverkan men den extra höjden på cellerna kommer hjälpa till att öka hur mycket energi som kan lagras.18650 skrev:Volymen ökar med mer än 40% per cell. En smalare och kortare cell är bättre rent tekniskt men inte optimal för elbilar med tanke på alla faktorer som spelar in. Att få in mer kapacitet per cell gör att man kan minska antalet celler för samma kapacitet. Belastningen per cell kommer öka även om totala effekten är samma. Priset kommer gå ner per kWh.vigge50 skrev:Nä, de batterierna är ju högre vilket gör att den totala volymen batteriet har kommer öka med 6% detta kommer antagligen själv öka kapaciteten i batterierna med ungefär 6% och med ny kemi så kan kapaciteten ökas ytterligare. De kan säkert ha ekonomiska fördelar också men högre celler har helt klart andra fördelar också.18650 skrev:De nya kommande formatet på cellerna ger nog bara ekonomiska fördelar.
Allt förutsatt oförändrat antal celler, eller hur. Blir det så?vigge50 skrev:Idag används 7104 celler i de stora paketet och dessa har måtten 18*65 mm. Det betyder att snitarean för batterierna är 9^2*pi*7104=1807748 mm^2. Den totala volymen får vi genom att multiplicera detta med höjden på 65 mm vilket ger en volym på 117503608 mm^3. Om vi använder den nya cellen 2170 så kommer snitarean vara den samma om vi antar att kylning mm tar lika mycket plats däremot kommer den högre cellen leda till att volymen ökar till 126542347 vilken är en ökning med 7,7%. Sen så har såklart kemin mm påverkan men den extra höjden på cellerna kommer hjälpa till att öka hur mycket energi som kan lagras.18650 skrev:Volymen ökar med mer än 40% per cell. En smalare och kortare cell är bättre rent tekniskt men inte optimal för elbilar med tanke på alla faktorer som spelar in. Att få in mer kapacitet per cell gör att man kan minska antalet celler för samma kapacitet. Belastningen per cell kommer öka även om totala effekten är samma. Priset kommer gå ner per kWh.vigge50 skrev:Nä, de batterierna är ju högre vilket gör att den totala volymen batteriet har kommer öka med 6% detta kommer antagligen själv öka kapaciteten i batterierna med ungefär 6% och med ny kemi så kan kapaciteten ökas ytterligare. De kan säkert ha ekonomiska fördelar också men högre celler har helt klart andra fördelar också.18650 skrev:De nya kommande formatet på cellerna ger nog bara ekonomiska fördelar.
Nä, jag har inte räknat med 7104 celler, jag har räknat med samma bottenyta som finns i batteripacketet. Hur många celler det blir vet jag inte men det kommer garanterat vara färre eftersom diametern ökar.Lessmog skrev:Allt förutsatt oförändrat antal celler, eller hur. Blir det så?vigge50 skrev:Idag används 7104 celler i de stora paketet och dessa har måtten 18*65 mm. Det betyder att snitarean för batterierna är 9^2*pi*7104=1807748 mm^2. Den totala volymen får vi genom att multiplicera detta med höjden på 65 mm vilket ger en volym på 117503608 mm^3. Om vi använder den nya cellen 2170 så kommer snitarean vara den samma om vi antar att kylning mm tar lika mycket plats däremot kommer den högre cellen leda till att volymen ökar till 126542347 vilken är en ökning med 7,7%. Sen så har såklart kemin mm påverkan men den extra höjden på cellerna kommer hjälpa till att öka hur mycket energi som kan lagras.18650 skrev:Volymen ökar med mer än 40% per cell. En smalare och kortare cell är bättre rent tekniskt men inte optimal för elbilar med tanke på alla faktorer som spelar in. Att få in mer kapacitet per cell gör att man kan minska antalet celler för samma kapacitet. Belastningen per cell kommer öka även om totala effekten är samma. Priset kommer gå ner per kWh.vigge50 skrev:Nä, de batterierna är ju högre vilket gör att den totala volymen batteriet har kommer öka med 6% detta kommer antagligen själv öka kapaciteten i batterierna med ungefär 6% och med ny kemi så kan kapaciteten ökas ytterligare. De kan säkert ha ekonomiska fördelar också men högre celler har helt klart andra fördelar också.18650 skrev:De nya kommande formatet på cellerna ger nog bara ekonomiska fördelar.
Du svarade på något jag vare sig ifrågasatt eller undradevigge50 skrev:Idag används 7104 celler i de stora paketet och dessa har måtten 18*65 mm. Det betyder att snitarean för batterierna är 9^2*pi*7104=1807748 mm^2. Den totala volymen får vi genom att multiplicera detta med höjden på 65 mm vilket ger en volym på 117503608 mm^3. Om vi använder den nya cellen 2170 så kommer snitarean vara den samma om vi antar att kylning mm tar lika mycket plats däremot kommer den högre cellen leda till att volymen ökar till 126542347 vilken är en ökning med 7,7%. Sen så har såklart kemin mm påverkan men den extra höjden på cellerna kommer hjälpa till att öka hur mycket energi som kan lagras.18650 skrev:Volymen ökar med mer än 40% per cell. En smalare och kortare cell är bättre rent tekniskt men inte optimal för elbilar med tanke på alla faktorer som spelar in. Att få in mer kapacitet per cell gör att man kan minska antalet celler för samma kapacitet. Belastningen per cell kommer öka även om totala effekten är samma. Priset kommer gå ner per kWh.vigge50 skrev:Nä, de batterierna är ju högre vilket gör att den totala volymen batteriet har kommer öka med 6% detta kommer antagligen själv öka kapaciteten i batterierna med ungefär 6% och med ny kemi så kan kapaciteten ökas ytterligare. De kan säkert ha ekonomiska fördelar också men högre celler har helt klart andra fördelar också.18650 skrev:De nya kommande formatet på cellerna ger nog bara ekonomiska fördelar.

BMW i3 REX i väntan på Model3
Så gjorde de med autopiloten. Strax innan den annonserats började det dyka upp bilar med radar och kamera i USA, och spekulationerna var i full gång. Jag hade turen att få en sådan bil även om jag beställde fyra månader innan det annonserades.P_EL skrev:Det vore väl klädsamt om Tesla först lanserade uppgraderingar i prod (som ej kräver upfront betalning) och sedan 2-3mån senare på hemsidan. Det skulle innebära att inga kunder kände sig "blåsta på konfekten". Dvs i mitt fall om 100kwh eller AP+ kommer på hemsidan innan slutet av sep får gärna min 90D som levereras då ha med det i sin konfig.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Okej18650 skrev:Du svarade på något jag vare sig ifrågasatt eller undradevigge50 skrev:Idag används 7104 celler i de stora paketet och dessa har måtten 18*65 mm. Det betyder att snitarean för batterierna är 9^2*pi*7104=1807748 mm^2. Den totala volymen får vi genom att multiplicera detta med höjden på 65 mm vilket ger en volym på 117503608 mm^3. Om vi använder den nya cellen 2170 så kommer snitarean vara den samma om vi antar att kylning mm tar lika mycket plats däremot kommer den högre cellen leda till att volymen ökar till 126542347 vilken är en ökning med 7,7%. Sen så har såklart kemin mm påverkan men den extra höjden på cellerna kommer hjälpa till att öka hur mycket energi som kan lagras.18650 skrev:Volymen ökar med mer än 40% per cell. En smalare och kortare cell är bättre rent tekniskt men inte optimal för elbilar med tanke på alla faktorer som spelar in. Att få in mer kapacitet per cell gör att man kan minska antalet celler för samma kapacitet. Belastningen per cell kommer öka även om totala effekten är samma. Priset kommer gå ner per kWh.vigge50 skrev:Nä, de batterierna är ju högre vilket gör att den totala volymen batteriet har kommer öka med 6% detta kommer antagligen själv öka kapaciteten i batterierna med ungefär 6% och med ny kemi så kan kapaciteten ökas ytterligare. De kan säkert ha ekonomiska fördelar också men högre celler har helt klart andra fördelar också.18650 skrev:De nya kommande formatet på cellerna ger nog bara ekonomiska fördelar.

Det skulle kunna vara så att Tesla får in lika många celler i paketen. De kanske kan packa dem tättare tex. Det hade ju varit smart om packen var bakåt kompatibla med de nya batterierna. Med pack menar jag då de låda som passar både till bilar och power Walls och inte hela enheten.vigge50 skrev:Nä, jag har inte räknat med 7104 celler, jag har räknat med samma bottenyta som finns i batteripacketet. Hur många celler det blir vet jag inte men det kommer garanterat vara färre eftersom diametern ökar.
Elon och Tesla har ju påstått att Model S och X alltid kommer vara "top of the line". Det är alltså inte alls orimligt att de modellerna får nya batteriet och AP2 innan Model 3 släpps.
Är det någon som hört något ytterligare om detta? I USA verkar det som man tror att det kommer något från Tesla snart om detta.